Keskuskauppakamari: Kiinteistömarkkina vilkastunut – taustalla kiihtyvä kaupungistuminen ja toimitilamarkkinan piristyminen

Keskuskauppakamarin auktorisoiduille kiinteistöarvioijille tekemän kyselyn mukaan 65 prosenttia arvioijista katsoo kiinteistömarkkinan vilkastuneen kuluvan vuoden aikana. Kyselyn mukaan taustalla vaikuttaa erityisesti kaupungistumisen kiihtyminen ja toimitilamarkkinan piristyminen.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju. Kuva: Roni Rekomaa

Auktorisoidut kiinteistöarvioijat (AKA) ovat Keskuskauppakamarin hyväksymiä kiinteistöjen arvonmäärityksen ammattilaisia. AKA-arvioijia käytetään tyypillisesti vaativien kiinteistökauppojen, vakuusarviointien sekä ositus- ja perinnönjakotilanteissa.

Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista kiinteistöarvioijista 65 prosenttia katsoo kiinteistömarkkinan vilkastuneen kuluvan vuoden aikana. Vain 8 % vastaajista katsoo markkinan hiljentyneen ja 28 % katsoo sen pysyneen ennallaan.

Edeltävien vuosien kyselyihin verrattuna selkeä vilkastuminen on alkanut vasta kuluvana vuonna. Esimerkiksi toimitilojen ja erityiskohteiden arvonmäärityksiä tekevistä yleisauktorisoiduista arvioijista 63 prosenttia katsoo markkinan vilkastuneen – kun vuonna 2020 luku oli vain 13 prosenttia ja vuonna 2019 näin katsoi 25 prosenttia arvioijista.

”Avoimissa vastauksissa viesti on selvä: hyvällä ja keskeisellä sijainnilla kasvukeskuksissa olevat kiinteistöt kasvattavat suosiotaan ja syrjemmässä olevien kiinteistöjen suosio laskee”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Harjun mukaan myös asuntokaupassa markkina vetää, kunhan sijainti ja kunto on kohdallaan.

”Uudehkoilla ja hyvällä sijainnilla olevilla omakotitaloilla riittää kysyntää. Sen sijaan muuttotappioalueilla sijaitsevilla sekä laajaa peruskorjausta vaativilla kiinteistöillä kysyntä on heikkoa ja myyntiajat pitkiä”, sanoo Harju.

Maa- ja metsätalouskiinteistöihin erikoistuneiden arvioijien mukaan metsätilojen kysyntä on pysynyt vilkkaana, mutta peltojen markkinatilanne riippuu vahvasti alueesta, trendin ollessa hiipuva.

Keskuskauppakamarin auktorisoiduille kiinteistöarvioijille tekemä kysely toteutettiin verkkokyselynä syksyllä 2021. Tulokset julkaistiin 14.10. Keskuskauppakamarin Suuren Kiinteistönarviointipäivän yhteydessä. Tulosten tiivistelmä on luettavissa täältä.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju. Kuva: Roni Rekomaa

Keskuskauppakamari: Suomi tarvitsee lisää maahanmuuttoa – Hallituksen D-viisumiesitystä korjattava ja työntekijöiden perheenyhdistämistä helpotettava20.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari vaatii hallitusta edistämään kaikin käytettävissä olevin keinoin työhön ja koulutukseen perustuvaa maahanmuuttoa. Eduskunnassa käsittelyssä olevaa D-viisumiesitystä tulee korjata siten, että sillä olisi aidosti maahantuloa nopeuttava vaikutus. Myös työn perässä Suomeen muuttaneiden perheenyhdistämistä pitää helpottaa, jotta osaajat eivät karkaa pois Suomesta.

Keskuskauppakamari: Rahtiongelmat ovat nyt yritysten riesana, ja siksi kustannustaakka on saatava kuriin18.10.2021 09:51:08 EEST | Tiedote

Yritysten logistiikkaongelmat sekä vaikeudet tuotanto- ja hankintaketjussa ovat kasvaneet viime keväästä. Perimmäinen syy on globaalin pandemian aiheuttama tavaravirtojen seisokki, kun kysyntä hiipui ja satamia suljettiin. Siitä seurannut kysynnän nopea käynnistyminen on vaikuttanut siihen, että laivat seisovat nyt satamissa ja hinnatkin ovat räjähtäneet. Yritysten kustannustaakkaa ei pidä enää kasvattaa, toteaa Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamari: Suomen löydettävä arktisen alueen markkinat14.10.2021 15:50:44 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin mukaan Suomen on tartuttava arktisen alueen kestävyyden turvaamiseen, jota ilmastonmuutos tällä hetkellä uhkaa. Arktisen alueen liikenne, infra ja saavutettavuus ovat Suomelle merkityksellisiä, kun kilpailu alueella kovenee. Lisäksi arktisen alueen markkinat tarjoavat useita mahdollisuuksia suomalaiselle osaamiselle. Esimerkiksi pk-yrityksille arktisen alueen lähimarkkinat ovat turvallinen tapa aloittaa kansainvälinen kauppa.

Muistutuskutsu 14.10: Keskuskauppakamarin Suuri Kiinteistönarviointipäivä13.10.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa Keskuskauppakamarin Suureen Kiinteistönarviointipäivään, joka järjestetään 14.10.2021 Clarion Hotel Jätkäsaaressa (Tyynenmerenkatu 2). Puhujina muun muassa europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, NREP Oy:n Jan Vapaavuori, Suomen Pankin Meri Obstbaum ja KTI:n Hanna Kaleva. Seminaarin juontaa toimittaja Jussi-Pekka Rantanen. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa joko paikan päälle tai etäyhteyden kautta.