Keskuskauppakamari: Kolmas rokote kaikille nopeasti ja koronapassi laajempaan käyttöön

Neljännen korona-aallon jyllätessä kolmas rokotuskierros pitäisi aloittaa rivakasti ja ulottaa se muihinkin kuin riskiryhmäläisiin. Myös koronapassi pitäisi ottaa laajempaan käyttöön, jotta yhteiskunta voidaan pitää auki, vaatii Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Liisa Takala.

Sairaalat täyttyvät nyt ennen kaikkea rokottamattomista koronaan sairastuneista, mutta virus leviää myös niiden joukossa, joiden toisesta rokotuskerrasta on useampi kuukausi. Kahden koronarokotteen teho hiipuu tutkimusten mukaan 4-6 kuukauden kuluttua rokotuksesta ja monella alkaa tulla tämä raja vastaan. Rokottamattomat lapset kantavat virusta nyt koulusta ja päiväkodeista kotiin myös kuukausia sitten rokotetuille vanhemmilleen.

”Meillä on yli miljoona rokotetta varastossa. Kuitenkin Suomessa rokotetaan kolmatta kertaa vain yli 60-vuotiaita ja riskiryhmäläisiä. Kolmas rokotuskierros pitäisi ulottaa kaikille saman tien. Näin vältyttäisiin turhilta sairastumisilta ja sairaaloiden ylikuormittumisilta. Kenelle ja mihin tarkoituksiin rokotteita oikein säästellään”, Horttanainen ihmettelee.

Horttanaisen mukaan kolmansista rokotuksista tiedottaminen on jäänyt turhan hiljaiselle liekille. Moni kolmanteen rokotukseen oikeutettu ei tiedä, mistä rokotuksen saa ja milloin.

Horttanainen myös vaatii, että nyt vihdoinkin olisi aika ottaa työterveyshuolto mukaan rokotuksiin.

”On selvää, että koronavirus on jäänyt tänne kiertämään ja uusia rokotuskierroksia tarvitaan mahdollisesti vuosittain. On tehotonta, että ihmiset matkustavat rokotuksiin toiselle puolelle kaupunkia kesken työpäivän, kun rokotuksen voisi hoitaa työpaikalla tai läheisessä työterveyshuollon pisteessä. Influenssarokotukset ovat tästä hyvin toimiva esimerkki”, Horttanainen sanoo.

Koronapassilla pidetään yhteiskunta auki

Koronapassi saatiin myös Suomessa vihdoin käyttöön, mutta tautitilanteen nyt huonontuessa ja rajoitustoimien uhatessa passi pitäisi ottaa laajempaan käyttöön.

”Passi toimii hyvin muualla Euroopassa. Ei ole mitään syytä, miksi se ei olisi toimiva keino täälläkin pitää ravintolat ja tapahtumat auki. Koronapassin käyttöönottoa pitää laajentaa ja edistää”, Horttanainen sanoo.

Horttanaisen mukaan koronapassin käyttöönotto pitäisi sallia myös silloin, kun muita rajoituksia ei ole voimassa.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Liisa Takala.

Pörssiyhtiöiden hallitustyöskentely entistä aktiivisempaa, selviää Keskuskauppakamarin selvityksestä30.11.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Koronapandemia vaikutti merkittävästi pörssiyhtiöiden hallinnointiin. Pörssiyhtiöiden hallitukset kokoontuivat vuonna 2020 aiempaa useammin ja osallistumisaktiivisuus kokouksiin kasvoi. Noin 90 prosenttia pörssiyhtiöistä hyödynsi yhtiökokousten järjestämistä helpottanutta väliaikaista lainsäädäntöä. Tänä vuonna nähtiin myös ensimmäinen pörssiyhtiön yhtiökokous, jossa osakkeenomistajilla oli mahdollisuus äänestää reaaliaikaisesti etäyhteyden välityksellä.