Keskuskauppakamari: Konkurssien määrä väheni, mutta työttömiksi konkurssien takia jääneiden määrä kasvoi

Toisin kuin pelättiin, konkurssien määrä ei kasvanut vaan väheni ensimmäisellä vuosineljänneksellä reilu kymmenen prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Konkurssit aiheuttivat kuitenkin aiempaa enemmän tuhoa: konkurssiin menneistä yrityksistä jäi työttömiksi yli 20 prosenttia enemmän ihmisiä edellisvuoteen verrattuna. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki pitää asiaa huolestuttavana signaalina.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Roni Rekomaa.

“Se viittaa siihen, että aikaisempaa enemmän tai suurempia työnantajayrityksiä on haettu konkurssiin. Huolestuttavaa tässä on se, että työttömyys ja lomautukset heijastuvat ennen pitkää koko kansantalouden kysyntään sitä alentavasti ja sitä kautta aiheuttavat tässä tapauksessa lievän negatiivisen kierteen”, Kotamäki sanoo.

Kotamäen mukaan konkurssien määrä on pysynyt maltillisena, koska tuotanto ei ole kärsinyt koronaviruksen aiheuttamasta kriisistä niin paljon kuin ennakolta pelättiin. Myös tukitoimet ovat auttaneet siinä, että konkurssiluvut ovat pysyneet maltillisina.

Lisäksi yritykset ovat ennättäneet kohtalaisen hyvin sopeuttaa kustannuksiaan uuteen ympäristöön, joskaan ei täysin. Monet yritykset ovat myös löytäneet tapoja toimia erilaisessa ympäristössä”, Kotamäki sanoo.

Kotamäki muistuttaa, että koronakriisin alusta vuoden verran voimassa oli lainsäädäntö, mikä häivytti konkursseja näkyvistä. Tämän takia vuoden 2021 helmikuuhun asti konkurssiluvut eivät ole kunnolla vertailukelpoisia.

Onneksi lainsäädännön muuttumisen jälkeenkään ketsuppipullo ei ole auennut”, Kotamäki sanoo.

Kotamäki muistuttaa, että konkurssien määrä ei yleensä ole välittömästi reagoiva mittari, vaan se reagoi viiveellä.

“Siksi konkurssien määrää on tarpeen seurata ihan koko ajan. Ei tässä vielä kuivilla olla”, Kotamäki sanoo.

Kotamäen mukaan nyt olisi tärkeää pitää huolta, että ainakin kesän osalta tapahtumatuotantoon liittyvät riskit minimoitaisiin.

“Tästä hyötyisi myös majoitus- ja ravitsemusala ja oikeastaan ihan koko yhteiskunta ja laajamittaisesti. Suomalaiset tarvitsevat lomaa koronasta”, Kotamäki sanoo.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Roni Rekomaa.

Keskuskauppakamari: Omituista ettei hallitus ota laskelmissaan huomioon negatiivisia vaikutuksia aiheuttavia työllisyystoimia17.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kehysriihessä tehtyjen työllisyyspäätösten jälkeen hallituksen päätösperäisten työllisyystoimien vaikutus on noin 23 000–35 000 lisätyöllistä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki huomauttaa, että hallituksen tekemistä laskelmista puuttuu negatiivisia vaikutuksia aiheuttavat työllisyystoimet. Lisäksi ministeriöiden omat laskelmat menevät ristiin, mikä aiheuttaa entisestään sekaannusta. Keskuskauppakamari seuraa päätösperäisiä työllisyystoimia ja niiden työllisyysvaikutuksia nettisivuillaan.

Keskuskauppakamarin EU-katsaus: Elpymispaketti tuo vauhtia Suomen taloudelle7.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Suomikin häviää, jos EU:n elpymistoimet epäonnistuvat tai menevät vanhojen velkojen maksuun talouden uudistamisen sijasta. Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori korostaa, että Suomi kärsisi EU:n elpymispaketin ja samalla EU:n budjetin kaatumisesta. Oikein toteutettuna EU:n paketti tuo vauhtia Suomenkin talouteen. Kauppakamarin selvityksen mukaan lähes 50 prosenttia vientiyrityksistä uskoo sen tuovan uusia vientikauppoja EU-maista.

Selvitys: Yritysten tietoisuus ilmoituskanavista on edelleen heikkoa – vain puolet kyselyyn osallistuneista on ottanut kanavan käyttöönsä6.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

EU-direktiivi velvoittaa, että jatkossa kaikilla yli 50 hengen yrityksillä ja organisaatioilla on oltava käytössään ilmoituskanava. Vaikka ilmoituskanavat ovat tulossa laajasti pakolliseksi, on yritysten tietoisuus lainsäädännöstä edelleen heikkoa. Keskuskauppakamarin ja Bonfide Oy:n tekemän selvityksen mukaan vasta noin puolet 143:sta kyselyyn vastanneesta yrityksestä on reagoinut lainsäädäntöön ja ottanut ilmoituskanavan käyttöönsä.

Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri: Hallitus on 127 000 työllisen päässä tavoitteestaan4.5.2021 09:18:56 EEST | Tiedote

Työllisyys on nyt 127 000 työllisen päässä hallituksen asettamasta tavoitteesta. Luvut käyvät ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista, jossa seurataan työllisyystavoitteen etenemistä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäen mukaan työllisyysasteen tulisi olla selvästi korkeampi. Tämä ei valitettavasti kehysriihessä onnistunut.