Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari: Konkurssien määrä väheni, mutta työttömiksi konkurssien takia jääneiden määrä kasvoi

Jaa
Toisin kuin pelättiin, konkurssien määrä ei kasvanut vaan väheni ensimmäisellä vuosineljänneksellä reilu kymmenen prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Konkurssit aiheuttivat kuitenkin aiempaa enemmän tuhoa: konkurssiin menneistä yrityksistä jäi työttömiksi yli 20 prosenttia enemmän ihmisiä edellisvuoteen verrattuna. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki pitää asiaa huolestuttavana signaalina.
Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Roni Rekomaa.
Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Roni Rekomaa.

“Se viittaa siihen, että aikaisempaa enemmän tai suurempia työnantajayrityksiä on haettu konkurssiin. Huolestuttavaa tässä on se, että työttömyys ja lomautukset heijastuvat ennen pitkää koko kansantalouden kysyntään sitä alentavasti ja sitä kautta aiheuttavat tässä tapauksessa lievän negatiivisen kierteen”, Kotamäki sanoo. 

Kotamäen mukaan konkurssien määrä on pysynyt maltillisena, koska tuotanto ei ole kärsinyt koronaviruksen aiheuttamasta kriisistä niin paljon kuin ennakolta pelättiin. Myös tukitoimet ovat auttaneet siinä, että konkurssiluvut ovat pysyneet maltillisina. 

Lisäksi yritykset ovat ennättäneet kohtalaisen hyvin sopeuttaa kustannuksiaan uuteen ympäristöön, joskaan ei täysin. Monet yritykset ovat myös löytäneet tapoja toimia erilaisessa ympäristössä”, Kotamäki sanoo. 

Kotamäki muistuttaa, että koronakriisin alusta vuoden verran voimassa oli lainsäädäntö, mikä häivytti konkursseja näkyvistä. Tämän takia vuoden 2021 helmikuuhun asti konkurssiluvut eivät ole kunnolla vertailukelpoisia. 

Onneksi lainsäädännön muuttumisen jälkeenkään ketsuppipullo ei ole auennut”, Kotamäki sanoo. 

Kotamäki muistuttaa, että konkurssien määrä ei yleensä ole välittömästi reagoiva mittari, vaan se reagoi viiveellä.  

“Siksi konkurssien määrää on tarpeen seurata ihan koko ajan. Ei tässä vielä kuivilla olla”, Kotamäki sanoo. 

Kotamäen mukaan nyt olisi tärkeää pitää huolta, että ainakin kesän osalta tapahtumatuotantoon liittyvät riskit minimoitaisiin. 

“Tästä hyötyisi myös majoitus- ja ravitsemusala ja oikeastaan ihan koko yhteiskunta ja laajamittaisesti. Suomalaiset tarvitsevat lomaa koronasta”, Kotamäki sanoo. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Roni Rekomaa.
Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Roni Rekomaa.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Keskuskauppakamari
PL 1000
00101 Helsinki

http://kauppakamari.fi/

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Kauppakamarikysely: Yritykset toivovat panostuksia nuorten ammattiosaamisen vahvistamiseen – vaikuttaa kilpailukykyyn17.9.2025 06:55:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien osaajakyselyn mukaan yli 80 prosenttia yrityksistä kokee nuorten osaamistason ja valmiuksien haastavan niiden kilpailukykyä tulevina vuosina. Vain alle kolmannes vastaajista arvioi, että ammattiin valmistuneiden osaaminen vastaa työelämän tarpeita. Yritykset toivovatkin maan poliittiselta johdolta toimia nuorten työelämään pääsyn, perustaitojen ja ammattiosaamisen vahvistamiseen.

Keskuskauppakamari: Vuoden kauppakamariksi Kymenlaakson kauppakamari12.9.2025 11:56:44 EEST | Tiedote

Vuoden kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilainen palkittiin 10.–11. syyskuuta järjestetyillä kauppakamaripäivillä Rovaniemellä. Vuoden kauppakamariksi valittiin Kymenlaakson kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilaisena palkittiin Viivi Sakkara, Keski-Suomen kauppakamarin viestintäpäällikkö. Vuoden aktiivisimpana ansiomerkkien myynnin edistäjänä palkittiin Etelä-Pohjanmaan kauppakamari.

MEN: Kansainvälisen kauppakamarin päivitetyt markkinointisäännöt kieltävät vihapuheen ja disinformaation hyödyntämisen markkinoinnissa4.9.2025 10:00:00 EEST | Tiedote

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöksiä on päivitetty muun muassa syrjintäperusteiden osalta, ja nyt myös mielenterveys voi olla syrjintäperuste. Lisäksi säännösten päivityksessä disinformaatio ja vihapuhe on kielletty markkinoinnissa, sekä niissä määritellään vaikuttaja ensimmäistä kertaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye