Keskuskauppakamari: Koululaisten osaamistaso laskee uhkaavasti – Viisi keinoa suunnanmuutokseen

Keskuskauppakamari on erittäin huolissaan koululaisten osaamistason laskusta. Muun muassa PISA- ja TIMSS-tulokset sekä alkuviikosta julkaistut Karvin arvioinnit puhuvat kaikki samaa karua kieltä osaamistason laskusta. Keskuskauppakamari esittää, että matematiikassa ja äidinkielessä on palattava koulumaiseen, systemaattiseen ja toistoihin perustuvaan oppimiseen sekä numeroarvosteluun sanallisen arvostelun rinnalla. Lisäksi esitämme neljä muuta keinoa, joiden avulla osaamistason mureneminen voidaan pysäyttää.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Liisa Takala.

Suomen maine koulutuksen mallimaana nojaa pitkälti 2000-luvun puolen välin hyviin PISA-tuloksiin. Nyt PISA-tulokset ovat kuitenkin laskeneet neljä mittauskertaa peräkkäin. Matematiikan ja luonnontieteiden osaamista mittaavassa TIMSS-tutkimuksessa tulokset ovat puolestaan laskeneet koko 2010-luvun ajan. Hiljattain julkaistu Karvin arviointi kertoo, että kolmannelle luokalle siirtyvillä lapsilla voi olla jopa kolmen vuoden opintoja vastaava ero osaamisessa.

Ei enää koulutuksen mallimaa

”Suomen vahvuus on pitkään ollut korkea osaaminen, joka on myös meidän kilpailukykymme keskeisin tukijalka. Kun osaamistaso murenee, on samalla vaara, että kilpailukykymme romuttuu. On totta, että osaamistaso on edelleen verrattain korkea Suomessa, mutta suunta on jo pitkään ollut huolestuttava. Enää ei voi puhua koulutuksen mallimaasta hyvällä omalla tunnolla”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen.

Suomen edelle PISA-tutkimuksessa ovat kiilanneet muun muassa Kiina, Singapore ja Japani. Kaikkien näiden maiden koulutusjärjestelmän vahvuuksia ovat kova työnteko sekä matemaattisten aineiden ja kielten systemaattinen opiskelu. Osaamisen kehittymistä myös mitataan varsin tarkasti.  Suomessa on menty 90-luvun puolesta välistä alkaen aika lailla päinvastaiseen suuntaan. Viimeistään nyt on arvioitava, onko valittu suunta tuottanut toivottuja tuloksia vai onko suuntaa syytä kääntää.

”PISA-tulosten laskua on ollut vaikea selittää aukottomasti. Vaikuttavia tekijöitä on monia. Ajallisesti näyttää kuitenkin siltä, että lasku on osunut ajalle, jolloin Suomessa on siirrytty vahvemmin koulu- ja opettajakeskeiseen järjestelmään, jossa annetaan oppijalle paljon vastuuta omasta oppimisestaan. Ohjaus ja kontrolli on muuttunut joustavuuteen ja valinnanvapauteen”, toteaa Valtonen.

Lukemiseen ja matematiikan osaamiseen pitäisi kiinnittää erityistä huomiota. Nämä taidot ovat tärkeä pohja, jonka varaan voi rakentaa muita osaamisia.

“Erityisen huolissaan pitää olla siitä, että lukemiseen liittyvät vaikeudet näyttävät kasvavan. Uusimpaan PISA-tutkimukseen osallistuneista 13,5 prosentilla oli heikko lukutaito. Heikosti lukevien oppilaiden määrä on kasvanut merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana”, Valtonen sanoo.

Numeroarviointi, vähimmäisosaamisen kuvaukset, kaksivuotinen esiopetus

Keskuskauppakamari esittää viisi uudistusta, joiden avulla päästäisiin kiinni osaamistason murenemiseen:

1. Säilytetään perusaineissa (matematiikka ja äidinkieli) koulumainen, systemaattinen ja toistoihin perustuva oppiminen sekä numeroarvostelu sanallisen arvostelun rinnalla.
  2. Otetaan käyttöön vähimmäisosaamisen kuvaukset ainakin vuosiluokkien 2, 4. ja 6. loppuun, minkä avulla arvioidaan, onko riittävä osaaminen saavutettu.
  3. Pyritään maksuttomaan varhaiskasvatukseen ja siirrytään kaksivuotiseen velvoittavaan esiopetukseen.
  4. Tehdään esiopetuksesta perusopetukseen siirtymisestä joustava lapsen valmiuksien ja osaamisen perusteella.
  5. Varmistetaan perusopetuksen riittävät resurssit, tarvittavat tukipalvelut ja toimiva oppilashuolto.

”Haluamme pitää kiinni tasa-arvoisesta peruskoulusta, jonka pohjalle Suomen menestys on luotu. Meillä on maailman parhaat opettajat ja täällä mahdollisuuksien tasa-arvo toteutuu. Näitä vahvuuksia ei pidä hukata, mutta silti meillä on tarve kehittää koulutusjärjestelmäämme, jos aiomme kääntää PISA-tulokset taas nousu-uralle ja sitä myöten varmistaa, että Suomi on kilpailukykyinen tulevaisuudessakin”, painottaa Valtonen.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari lanseeraa Vuoden Vastuullisuusteon ja palkitsee vastuullisuustyössä menestyneen yrityksen21.9.2021 14:53:32 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari haluaa nostaa esille yritysten vastuullisuustyötä ja lanseeraa uuden Vuoden Vastuullisuusteko –kilpailun. Kilpailun tarkoituksena on lisätä tietoisuutta yritysten tekemästä vastuullisuustyöstä ja nostaa esille niin pieniä kuin suuriakin vaikuttavia vastuullisuustekoja. Vuoden vastuullisuusteko valitaan yleisöäänestyksellä ja palkitaan Suuressa Yritysvastuupäivässä 4.11.

Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri: Hallitus on 78 000 työllisen päässä tavoitteestaan21.9.2021 12:57:43 EEST | Tiedote

Hallituksen työllisyystavoite on nyt 78 000 työllisen päässä, käy ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää työllisyysasteen kasvua hyvänä, noususuhdanteen mukanaan tuomana asiana. Hän kuitenkin muistuttaa, että tarvitaan myös rakenteellisia uudistuksia, joilla hallituksen lupaama pysyvä parannus työllisyysasteeseen saadaan lunastettua.

Muistutuskutsu 22.9: Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä20.9.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa Keskuskauppakamarin Suureen Veropäivään, joka järjestetään 22.9. Pörssitalolla (Fabianinkatu 14). Puhumassa valtiovarainministeri Annika Saarikko, Euroopan komission verotuksen ja tulliasioiden pääosaston pääjohtaja Gerassimos Thomas ja muita verotuksen huippuammattilaisia. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa joko paikan päälle tai etäyhteyden kautta.

Keskuskauppakamari: Matkustamisen avautuminen on nyt tarpeen – uusien kauppojen ja asiakkuuksien solmiminen yritysten haasteena13.9.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Uusien kauppojen ja asiakkuuksien solmiminen ovat tällä hetkellä kansainvälistä kauppaa tekevien suomalaisyritysten suurimpia haasteita. Matkustamisen palautuminen normaaliksi on kansainvälisen kaupankäynnin ja kasvun edellytys. Suomi ei saa pudota kasvun vauhdista, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka.

Keskuskauppakamari budjettiriihestä: Suomi ei tarvitse kahta päästökauppajärjestelmää - Miten liikenteen verotus ratkaistaan?10.9.2021 10:52:00 EEST | Tiedote

Päätöksiä liikenteen päästövähennystoimista lykättiin budjettiriihessä eteenpäin. Tämä tarkoittaa epävarmuutta tulevista käytännön toimista, heikentää yritysten ja kansalaisten mahdollisuuksia ennakoida investointeja ja asettaa veitsenterälle ilmastotavoitteiden saavuttamisen. Nyt on myös aika nostaa keskusteluun se, miten liikenteen verotus tullaan ratkaisemaan.