Keskuskauppakamari: Maahanmuuttoviraston uudistamisen lisäksi saatavuusharkinnasta luovuttava

Keskuskauppakamari jakaa pääministeri Sanna Marinin ja valtiovarainministeri Annika Saarikon näkemyksen osaamisperusteiseen maahanmuuttoon liittyvän hallinnon uudistamistarpeesta. Keskuskauppakamari kuitenkin katsoo, että hallinnon uudistamisen lisäksi olisi tärkeää luopua työperäisen maahanmuuton saatavuusharkinnasta ja mahdollistaa sähköinen tunnistautuminen oleskelulupaprosessin alkuvaiheessa.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Liisa Takala.

Pääministeri Sanna Marin ja valtiovarainministeri Annika Saarikko kertoivat keskiviikkona Helsingin Sanomien puheenjohtajapaneelissa hallituksen käyvän keskusteluja Maahanmuuttoviraston uudistamisesta siten, että se tukisi paremmin tavoitetta lisätä työperäistä maahanmuuttoa. Marin katsoi, että uudistustyö tulisi aloittaa jo kuluvalla hallituskaudella.

“Hienoa, että Suomen eturivin poliitikot ovat kiinnittäneet huomionsa selkeään epäkohtaan ja ovat valmiita pikavauhdilla tehtäviin uudistuksiin. Osaavan työvoiman tarve suomalaisilla yrityksillä on huutava ja siihen voidaan vastata sujuvalla osaamiseen perustuvalla maahanmuutolla”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen.

Maahanmuuttovirasto uudistettava ja sähköinen tunnistautuminen mahdollistettava

”Maahanmuuttoviraston uudistaminen tiukasta portinvartijasta kansainvälisiä osaajia Suomeen houkuttelevaksi sisäänheittäjäksi on erittäin tärkeä ja kannatettava tavoite. Uudistuksessa työhön ja opiskeluun perustuvan maahanmuuton ohjaus pitää vastuuttaa kokonaan työ- ja elinkeinoministeriölle”, sanoo Valtonen.

Hallinnon uudistamisen lisäksi tarvitaan myös muita toimia, jotta osaamiseen perustuva maahanmuutto saataisiin sujuvaksi. Keskuskauppakamari on jo aikaisemmin esittänyt sähköisen tunnistautumisen käyttöönottoa oleskelulupaprosessin alkuvaiheeseen.

”On huolehdittava siitä, että oleskelulupaprosessi on sujuva myös sen alkupäässä. Tällä hetkellä merkittävä haaste on oleskelulupaprosessin käynnistämiseen liittyvä tunnistautuminen Suomen edustustossa. Perinteisen viranomaisen luona asioinnin rinnalle on saatava digitaalinen vaihtoehto”, sanoo Valtonen.

Hallinnon uudistamisen lisäksi saatavuusharkinnasta on luovuttava

Keskuskauppakamarin mukaan erityisen tärkeää olisi luopua työperäisen maahanmuuton saatavuusharkinnasta. Kauppakamarien alkuvuonna julkaiseman kyselyn mukaan lähes 70 prosenttia ulkomaisia osaajia rekrytoivista yrityksistä hakee tekijöitä nimenomaan työntekijätason tehtäviin.

”Osaajapula ei koske vain yksittäisten alojen huippuosaajia, vaan myös ihan tavallisia duunareita ympäri maan ja toimialasta riippumatta. Nykyinen harkintaan perustuva järjestelmä on jäänyt ajasta jälkeen, eikä enää vastaa yritysten tarpeita”, sanoo Valtonen.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Liisa Takala.

Kauppakamarikysely: Osaajapulasta tulossa krooninen ongelma – yritykset kärsivät osaavan työvoiman pulasta heikkenevästä suhdannetilanteesta huolimatta4.10.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Talouden heikkenevästä suhdanteesta huolimatta yrityksiä vaivaa vakava pula osaavasta työvoimasta. Eniten pulaa on ammatillisista osaajista, selviää kauppakamarien tuoreesta kyselystä. Keskuskauppakamarin mukaan osaajapula on edennyt pisteeseen, jossa se ei enää entiseen tapaan seuraa talouden suhdannevaihteluja, vaan osaajapula vaivaa yrityksiä myös silloin, kun ei olla noususuhdanteessa, vaikeuttaen yritysten toimintaa ja tyrehdyttäen kasvua. Keskuskauppakamari varoittaa, että mikäli toimia osaajapulan helpottamiseksi ei tehdä nopeasti, yritykset ajautuvat vakaviin ongelmiin seuraavan nousukauden alkaessa ja se tulee jarruttamaan myös Suomen talouskasvua.

Keskuskauppakamari: Koulutustasoa nostettava – lyhyttutkinnot ja toisen saman tasoisen tutkinnon omavastuuosuus käyttöön3.10.2022 15:14:50 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää hälyttävänä OECD:n uusimmasta koulutustasovertailusta ilmenevää tietoa Suomen nuorten koulutustason laskusta. Keskuskauppakamari esittää korkeakoulujen lyhyttutkintojen käyttöönottoa ja yksilön omavastuuosuutta toiseen saman tasoiseen tutkintoon. Jotta Suomi saavuttaisi kansainvälisen kärkitason 2040 mennessä, on ensi hallituskaudella välttämätöntä tehdä merkittäviä toimia koulutustason nostamiseksi. Keskuskauppakamari painottaa, että korkeakoulujen rahoituksen vahvistamiseksi on löydettävä kokonaan uusia tapoja julkisen talouden ollessa vahvasti alijäämäinen.

Keskuskauppakamari: Verosääntelystä tullut moralististen pisteverojen liukuhihna29.9.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtajan Juho Romakkaniemen mukaan suomalaisesta verosääntelystä on tullut moralististen pisteverojen liukuhihna, jossa ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota verotuksen laajamittaisiin vaikutuksiin. Kritiikkiä Romakkaniemi antaa erityisesti maastapoistumisverolle ja taloudellisen työnantajan käsitteen käyttöönotolle. Näillä veroilla ei ole merkittävää fiskaalista vaikutusta, mutta ne heikentävät Suomen kansainvälistä kilpailukykyä sekä sijoittajien että osaajien silmissä.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Kuluttajaluottamus historiallisen alhaalla – syytä äärisynkistelyyn ei kuitenkaan ole27.9.2022 09:52:50 EEST | Tiedote

Kuluttajien näkemykset ovat juuri nyt erittäin kehnoja sekä Suomen makrotalouden kehityksestä että oman henkilökohtaisen talouden kehityksestä. Molempien suhteen odotus vuoden päähän on heikompi kuin koskaan. Vain 12 prosenttia vastaajista arvioi Suomen talouden tilan olevan vuoden kuluttua nykyistä parempi. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist muistuttaa, että vaikka omien säästöjen ja palkkojen ostovoima selkeästi hupenee, ei Suomessa toistaiseksi ole merkkejä syvemmästä taantumasta. Vallitseva hyvä työllisyys kannattelee Suomea, kunhan tilanne ei pitkity.