Keskuskauppakamari: Maastapoistumisvero on raju rajoite kansainväliselle toiminnalle

Hallituksen budjettineuvotteluissa sopima maastapoistumisvero on täysin vääränlainen viesti kansainvälisesti liikkuville osaajille ja sijoittajille. Keskuskauppakamari katsoo, että veron soveltamisalaa on rajattava siten, että se haittaa mahdollisimman vähän työvoiman liikkuvuutta ja ulkomaisten sijoitusten houkuttelemista Suomeen.

Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää. Kuva: Kimmo Penttinen.

”Maastapoistumisvero antaa täysin väärän viestin kansainvälisesti liikkuville osaajille ja pääomille. Yhdessä ensi vuonna käyttöön otettavan taloudellista työnantajaa koskevan maahantuloveron kanssa tämä on melkoinen rajoite kansainväliselle toiminnalle”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää.

Hallituksen budjettineuvotteluissa sovittiin, että yksityishenkilöiden luovutusvoittoverotusta laajennetaan vuonna 2023 tilanteisiin, joissa omaisuuden myynti tapahtuu ulkomailla asuessa Suomessa kertyneen arvonnousun osalta. Maastapoistumisveron yksityiskohdat eivät kuitenkaan ole vielä selvillä. Keskuskauppakamari katsoo, että veron soveltamisalaa on rajattava siten, että se haittaa mahdollisimman vähän työvoiman liikkuvuutta ja ulkomaisten sijoitusten houkuttelemista Suomeen. Veron soveltamiskynnys on nostettava korkealle.

”Maastapoistumisveron periminen on kaikissa tilanteissa lykättävä omaisuuden tosiasialliseen luovutushetkeen. Suomen on myös huolehdittava siitä, ettei veron säätäminen johda kansainväliseen kaksinkertaiseen verotukseen”, Kujanpää sanoo.

Hallinnollisesti raskas vero, jonka tuotto jää pieneksi

EU-oikeuden takaama vapaan liikkuvuuden periaate ja Suomen solmimat verosopimukset rajoittavat Suomen mahdollisuuksia periä maastapoistumisveroa.

”Vaikka maastapoistumisveron tuottamat verotuotot jäisivät kohtalaisen pieniksi, kyseessä on hallinnollisesti raskas vero, joka monimutkaistaa verojärjestelmää. Näin pienellä avotaloudella ei ole varaa tämäntyyppisiin verohankkeisiin”, Kujanpää toteaa.

Maastapoistumisveron säätäminen perustuu hallitusohjelman selvityskirjaukseen. Talvella 2020 valmistuneessa selvityksessä valtiovarainministeriö ei kuitenkaan suositellut veron ottamista käyttöön.

Keskuskauppakamari: Matkustamisen avautuminen on nyt tarpeen – uusien kauppojen ja asiakkuuksien solmiminen yritysten haasteena13.9.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Uusien kauppojen ja asiakkuuksien solmiminen ovat tällä hetkellä kansainvälistä kauppaa tekevien suomalaisyritysten suurimpia haasteita. Matkustamisen palautuminen normaaliksi on kansainvälisen kaupankäynnin ja kasvun edellytys. Suomi ei saa pudota kasvun vauhdista, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka.

Keskuskauppakamari budjettiriihestä: Suomi ei tarvitse kahta päästökauppajärjestelmää - Miten liikenteen verotus ratkaistaan?10.9.2021 10:52:00 EEST | Tiedote

Päätöksiä liikenteen päästövähennystoimista lykättiin budjettiriihessä eteenpäin. Tämä tarkoittaa epävarmuutta tulevista käytännön toimista, heikentää yritysten ja kansalaisten mahdollisuuksia ennakoida investointeja ja asettaa veitsenterälle ilmastotavoitteiden saavuttamisen. Nyt on myös aika nostaa keskusteluun se, miten liikenteen verotus tullaan ratkaisemaan.

Keskuskauppakamari: Hallituksen nopeista toimista vain laiha lohtu osaajapulaan9.9.2021 17:02:26 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari on harmissaan, että hallituksen nopeat toimet osaajapulan helpottamiseksi jäivät budjettiriihessä laihoiksi. Kauppakamareiden vastaikään jäsenyrityksille tekemään kyselyyn vastanneista 75 prosenttia ilmoitti kärsivänsä osaavan työvoiman pulasta. Jopa 68 prosenttia vastaajista ilmoitti, että osaajapula rajoittaa yritysten kasvua ja liiketoimintaa. Kun ongelmat ovat mittaluokaltaan näin suuria, pitäisi ratkaisuidenkin olla riittävän kunnianhimoisia.