Keskuskauppakamari: Miksi EU:n yhteiset matkailua koskevat pelisäännöt eivät kelpaa Suomelle?

Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, että Suomen maahantulomääräyksistä suunnitellaan muuta Eurooppaa tiukempia. Keinot terveysturvallisen matkustamisen takaamiseksi on kohdistettava paremmin. Muutoin Suomen kovia kärsinyt matkailuala menettää jälleen yhden sesongin, sanoo Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood.

”Lausuntokierroksella olevassa Sosiaali- ja terveysministeriön tartuntatautilakia koskevassa esityksessä lyödään edelleen lekalla, vaikka keveämpiäkin työkaluja olisi käytettävissä. Esityksestä puuttuu keinojen kohdistaminen riskiperustaisesti eli huolimatta siitä, saavutko Suomeen korkean vai matalan riskin alueelta, määräykset pysyvät samana”, sanoo Wood.

EU-maiden kesken on sovittu maiden jakamisesta eri luokkiin koronatilanteen perusteella. Tätä jakoa noudattamalla Suomen kansallisiin toimiin saataisiin riskiperustaisuutta. Nyt lausunnolla oleva esitys asettaa kaikki maat samaan koriin huolimatta niissä vallitsevasta koronatilanteesta.

Heinäkuussa voimaantuleva EU:n rokotepassin avulla henkilö voi lisäksi osoittaa, että passin haltijalla on negatiivinen koronatodistus, hän on saanut rokotteen tai sairastanut koronan ja parantunut taudista.

”Tässä olisi yksi työkalu lisää avata terveysturvallista matkailua. Jäsenmaille jää edelleen mahdollisuus asettaa karanteeneja. Karanteenin asettaminen ei kuitenkaan pidä olla lähtökohta vaan sitä pitäisi käyttää vain erityisistä syistä”, Wood sanoo.

Schengen alueen 26 maasta 23 ei edellytetä karanteenia matkustajilta, jotka saapuvat matalan riskin maista joko todistuksen kanssa tai ilman.

”Suomen linja on hyvin poikkeava muista EU-maista. Kun liikkumisen vapautta rajoitetaan, toimien on oltava tarkoituksenmukaisia ja oikeasuhtaisia tavoiteltuun hyötyyn nähden. Suomen käyttämät keinot verrattuna muiden EU-maiden käytänteisin vaikeuttaa matkailuelinkeinon selviämistä koronakriisin yli,” sanoo Wood.

Erityisen tuhoisaa Lapin matkailulle

Mikäli hallitus ei ennen eduskunnan kesätaukoa saa terveysturvallisen matkustamisen mahdollistavaa lainsäädäntöä kuntoon, Suomi jää lähtötelineisiin kun muu Eurooppa menee menojaan. Matkailuala menettää jo toisen kesäsesongin. Jos käsittely venyy kesän yli syysistuntokaudelle, Lappi menettää kesän lisäksi ensi talvenkin sesongin.

”Lain käsittelyn viivästyminen ja vääränlainen sisältö olisi lähes kuolettava isku Lapin erittäin kovia kokeneelle matkailulle. Voisi melkein sanoa, että se on menoa sitten, viimeinen sammuttaa valot”, sanoo Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Timo Rautajoki.

Koronatilanteen pitämiseksi aisoissa matkustusrajoitukset ovat olleet perusteltuja. Liikenteen toimijat ja matkailuyrittäjät ovat ponnistelleet taatakseen terveysturvallisen matkustamisen.

”Nyt on otettava olemassa olevat keinot käyttöön ja kohdistettava ne oikein, sen sijaan että Suomi sulkeutuu muulta maailmalta”, Keskuskauppakamarin Päivi Wood sanoo.

Keskuskauppakamari: Hallituksen tulee linjata osinkojen lähdeverosta valtiovarainministeriön selvityksen mukaisesti8.6.2021 15:11:00 EEST | Tiedote

Valtiovarainministeriön asettama asiantuntijatyöryhmä on tänään julkaissut selvityksen, jonka mukaan osinkojen viiden prosentin lähdeveroa ei olisi perusteltua ottaa osaksi Suomen verojärjestelmää. Keskuskauppakamari pitää työryhmän kantaa erittäin perusteltuna kotimaisten pääomamarkkinoiden toimivuuden ja kotimaisen omistamisen näkökulmasta. Hallituksen tulisi linjata lähdeverosta syksyn budjettiriihessä työryhmän näkemyksen mukaisesti.

Muistutuskutsu 4.6: Keskuskauppakamarin talousdebatti: Löytyykö yhteisiä ratkaisuja?2.6.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa seuraamaan Keskuskauppakamarin järjestämää talousdebattia perjantaina 4.6.2021 klo 14.15-15. Tentissä varapuheenjohtajat Elina Valtonen (kok) ja Matias Mäkynen (sdp) ottavat mittaa toisistaan ja ajatuksistaan. Löytävätkö hallitus ja oppositio yhteisiä ratkaisuja Suomen haasteisiin? Onko sinipunahallitus joskus mahdollinen? Juontajana toimii Helsingin Sanomien toimittaja Marko Junkkari.