Keskuskauppakamari: Nato-jäsenyys toteutuu nopeammin kuin kuvitellaan

Päätös Suomen Nato-jäsenyydestä etenee tällä viikolla nopeaan tahtiin. Presidentti ja valtioneuvosto antavat täydennyksen eduskunnassa käsittelyssä olevaan turvallisuuspoliittiseen ajankohtaisselontekoon. Siinä todetaan Suomen hakevan jäsenyyttä Pohjois-Atlantin liitossa Natossa. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää todennäköisenä, että Naton jäsenmaissa prosessi etenee paljon nopeammin kuin on arvioitu. Suomi ja Ruotsi saattavat liittyä Naton jäseniksi jo Madridin kesäkuun lopussa olevaan huippukokoukseen mennessä.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Eduskunta kokoontunee viikonloppuna käsittelemään turvallisuuspoliittisen ajankohtaisselonteon loppuun ja hyväksymään sen maanantaihin mennessä. Kansanedustajista 134 on ilmoittanut kannattavansa jäsenyyttä ja vain 11 vastustavansa sitä.

Presidentti Sauli Niinistö matkustaa Ruotsiin valtiovierailulle tiistaina 17.5. Siellä on tarkoitus päättää Ruotsin kanssa ilmoittaa yhdessä Natolle maiden halusta liittyä.

”Naton neuvosto kutsunee Suomen ja Ruotsin jäsenyysneuvotteluihin ensi viikolla. Neuvotteluista tulee nopeat, koska molemmat maat ovat poliittisesti, juridisesti ja sotilaallisesti täysin Nato-yhteensopivia. Liittymissopimus lähetettäneen ratifioitavaksi Naton 30 jäsenmaalle toukokuun loppuun mennessä”, arvioi Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Ratifiointi 1-4 kuukaudessa

Valtioneuvoston ajankohtaisselonteossa ratifiointiprosessin arvioitiin kestävän 4-12 kuukautta.

”On hankala ymmärtää, miksi prosessi kestäisi niin kauan. Tuollaista aikaa voisi odottaa jos ajat olisivat normaalit ja ratifioinnilla ei olisi mitään erityistä kiirettä. Nyt kuitenkaan ajat eivät ole normaalit. Ratifioinnilla on aivan erityinen tärkeys ja kiire tässä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa”, Romakkaniemi sanoo.

Moni Naton nykyinen jäsenmaa on jo ilmoittanut, että aikoo toimia välittömästi asian suhteen. Sama koskee myös Naton mahtimaata Yhdysvaltoja.

”Sielläkään kysymystä ei haluta jättää roikkumaan pitkäksi aikaa. Syyt ovat ulko- ja turvallisuuspoliittisia. Ratifiointi halutaan hoitaa pois alta ennen kuin syksyn välivaalit lähenevät”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemi pitää täysin mahdollisena ja jopa todennäköisenä, että ratifiointi jäsenmaissa etenee paljon nopeammin kuin on uumoiltu.

”Voi hyvinkin olla, että Suomi ja Ruotsi liittyvät Naton jäseneksi kesäkuun lopussa olevaan Naton Madridin huippukokoukseen mennessä. Yllättävät käänteet ovat toki aina mahdollisia ja ratifiointi saattaa siksi viivästyä jossakin jäsenmaassa. Mutta selonteossa arvioidun 4-12 kuukauden sijaan parempi arvio prosessin kestoksi olisi ehkä 1-4 kuukautta”, sanoo Romakkaniemi.

Romakkaniemi korostaa Nato-jäsenyyden merkitystä myös yritysten ja talouden näkökulmasta. ”Suomen vakauden ja turvallisuuden nurkkapulttien on hyvä olla kiinni tukevassa peruskalliossa tällaisina tuulisina maailmanpolitiikan aikoina. Tämä on todella tärkeää myös yritysten turvallisen toimintaympäristön ja vakaan investointiympäristön kannalta. Nato-jäsenyys ei ole siis vain turvallisuuspolitiikkaa, vaan myös yhteiskuntamme kokonaisvaltaista vakauspolitiikkaa. Sen vaikutukset talouden, työllisyyden ja hyvinvointimme kasvuun ovat ilmeiset”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Geopoliittinen epävarmuus syö yritysten kannattavuutta – vetäytyminen Venäjältä kesken 17 prosentilla yrityksistä27.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Geopoliittinen epävarmuus ja siitä johtuvat laaja-alaiset häiriöt syövät nyt voimakkaasti yritysten kannattavuutta. Kauppakamarien vientijohtajakyselyn mukaan ne vaikuttavat jollain tavoin peräti 95 prosenttiin suomalaisista vientiyrityksistä. Yritysten vientinäkymiä heikentävät kyselyn mukaan erityisesti Venäjän sota ja pakotteet, logistiset häiriöt, kohonneet kustannukset ja ongelmat raaka-aineiden saatavuudessa. Myös sisäänpäin sulkeutuvan Kiinan tiukat koronasulut hyydyttävät yritysten toimintaa ja heikentävät vientinäkymiä.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työttömyyden trendi alitti koronaa edeltäneen tason – työmarkkinoiden paras vire kuitenkin taittumassa24.5.2022 10:22:13 EEST | Tiedote

Työmarkkinoilla on edelleen hyvä vire, vaikka työllisyyden paraneminen eteneekin ymmärrettävästi aiempaa hitaammin jo valmiiksi korkeasta lähtötasosta johtuen. Työttömyystilanne jatkaa sekin paranemista, mutta pitkäaikaistyöttömyyden hidas aleneminen säilyy edelleen kipupisteenä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist huomauttaa, että työmarkkinoiden paras vire alkaa jatkossa kuitenkin taittua, ja suhdanne-ennusteet ennakoivat Suomen talouden kasvun merkittävää hidastumista.

Keskuskauppakamari: Kiinan vientikauppa vaikeutuu, riskit logistisen kriisin eskaloitumiselle - ongelmat jääneet sodan varjoon16.5.2022 14:05:30 EEST | Tiedote

Kiinan kasvaneet ongelmat ovat jääneet osin Ukrainan sodan varjoon. Keskuskauppakamari varoittaa, että ongelmat ovat valtavia ja ne vaikeuttavat merkittävästi vientikauppaa ja uhkaavat pahentaa jo ennestään vakavaa logistista kriisiä. Maassa on äärimmäisen tiukat koronatoimet ja osa tehtaista on suljettu tai puoliteholla sulkujen ja toimitusvaikeuksien vuoksi. Sulkujen alettua huhtikuussa vientiyritysten tarvitsemien alkuperätodistusten määrä Kiinaan putosi 47 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2021.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Palkkojen nousu ajaisi kierteeseen, jossa palkat ja kuluttajahinnat nousevat rinta rinnan – ”tilanne ei hyödyttäisi ketään”13.5.2022 10:13:31 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio eli kuluttajahintojen vuosimuutos oli huhtikuussa 5,7 prosenttia. Maaliskuussa inflaatio oli 5,8 prosenttia eli inflaatiovauhti hidastui hieman. Inflaatiota hillitsi bensan hinnan pieni aleneminen suhteessa maaliskuun ennätyksellisen korkeaan tasoon, eikä odotettavissa ole polttoaineiden hinnannousua nykytasolta. Pikaista helpotusta inflaatioon ei kuitenkaan ole luvassa ja hinnankorotukset nakertavat ostovoimaa, erityisesti ruuan osalta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist kannustaa tähtäämään tasaiseen ostovoiman nousuun pitkällä aikavälillä tilapäisten palkankorotusten sijaan, jotka uhkaavat kroonistaa inflaation.

Keskuskauppakamari: EU:lla ei ole varaa olla heikko suurvaltojen rinnalla - riippuvuudet Venäjästä on katkaistava9.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan unioni synnytettiin takaamaan rauhaa Eurooppaan. Yhteisten taloudellisten intressien avulla haluttiin turvata, etteivät valtiot kävisi asein toistensa kimppuun. Tänä vuonna Eurooppa-päivää varjostaa kuitenkin Venäjän raaka hyökkäyssota Ukrainaan. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Päivi Woodin mukaan parasta EU:n ulkopolitiikkaa on katkaista riippuvuudet Venäjästä. EU:n sisäpolitiikassa Suomella tulisi olla selkeämpi näkemys siitä, mihin suuntaan EU:ta tulevaisuudessa kehitetään ja mitä Suomi haluaa unionilta.