Keskuskauppakamari: Paluu kasvu-uralle ja kestävät investoinnit edellyttävät nykyistä paremmin toimivia pääomamarkkinoita

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Ville Kajala peräänkuuluttaa EU-lainsäädäntötoimia erityisesti listautumiskynnyksen alentamiseen, rajat ylittävien sijoitusten esteiden poistamiseen ja pankkien kykyyn rahoittaa pk-yrityksiä, jotka ovat liian pieniä hakemaan rahoitusta pääomamarkkinoilta. Nykyistä paremmin toimivia pääomamarkkinoita tarvitaan kanavoimaan yksityisiä pääomia ilmastonmuutoksen pysäyttämiseen tähtääviin investointeihin sekä uudelle kasvu-uralle pääsemiseen koronakriisin jäljiltä.

”Pääomamarkkinoiden kehittämiseksi tarvitaan laaja-alaista toimintaohjelmaa sekä kansallisella että EU-tasolla. Pirstaloituneiden pääomamarkkinoiden takia eurooppalaisten yritysten rahoitus on suurelta osin pankkiriippuvaista. Brexit kärjisti tätä ongelmaa edelleen. Koronakriisistä ylös nouseminen ilman pääomamarkkinoiden voimakkaampaa vetoapua on hidasta. Kun eurooppalaisten yritysten tulisi vielä seuraavan kymmenen vuoden aikana pystyä investoimaan satoja miljardeja euroja ilmastonmuutoksen torjuntaan, nykyrakenteilla ollaan mahdottoman paikan edessä”, Kajala sanoo.

Euroopan komission nimittämä korkean tason asiantuntijafoorumi on julkaissut ehdotuksensa eurooppalaisten pääomamarkkinoiden kehittämiseksi. Toimenpide-ehdotukset pitävät sisällään monia konkreettisia ehdotuksia pääomamarkkinoiden houkuttelevuuden lisäämiseksi ja jäsenvaltioiden rajat ylittävien sijoitusten helpottamiseksi. Kajalan mukaan raportti antaa hyvän pohjan toimintaohjelman laatimiseen. Suomen tulee toimia houkuttelevan, kasvuhakuisen ja kilpailukykyisen liiketoimintaympäristön luomiseksi. Myös kansalaisten talouslukutaidon kehittämiseen tulee panostaa.

Listautumiskynnyksen alentaminen edellyttää Kajalan mukaan EU-lainsäädännön yleistä selkeyttämistä sekä kohdennettuja helpotuksia yksittäisiin vaatimuksiin. Uuden sääntelyn antamisen sijaan huomiota tulee kiinnittää voimassa olevan sääntelyn yhdenmukaiseen ja käytännönläheiseen soveltamiseen. Kansallisella tasolla pörssilistautumisesta aiheutuvaa hallinnollista taakkaa voisi Kajalan mielestä keventää esimerkiksi mahdollisuudella tiedottaa vain englanniksi. Lisäksi säätiöiden ja kokeneiden yksityissijoittajien osallistumista pääomasijoittamiseen tulisi helpottaa ja kotitalouksien rahoitusvarallisuutta tulisi houkutella pääomamarkkinoille.

”Kotitaloudet makuuttavat yli 80 miljardia euroa pankkien käyttelytileillä. Osa tästä varallisuusmassasta on pystyttävä saamaan liikkeelle kasvun ja kestävien investointien rahoittamiseen. Kansalaisia tulisi kannustaa omaehtoiseen arvopaperisäästämiseen lakisääteisen eläketurvan rinnalla. Osakesäästötilin alkumenestys on ollut rohkaiseva esimerkki siitä, että oikeanlaisilla kannustimilla kansalaisten kiinnostus arvopaperisäästämiseen kasvaa”, Kajala sanoo.

Kajala toteaa, että raportti sisältää kuitenkin myös ehdotuksia, jotka tosiasiallisesti korottaisivat listautumiskynnystä.

”Esimerkiksi ryhmäkannesääntelyn ulottaminen arvopaperien liikkeeseenlaskijoita koskevaan sääntelyyn olisi selvä askel väärään suuntaan. On selvää, että hyvin toimiviin pääomamarkkinoihin kuuluu tehokas valvonta, puuttuminen väärinkäytöksiin ja väärinkäytösten kohteeksi joutuneiden mahdollisuus saada korvausta kärsimästään taloudellisesta vahingosta. Ryhmäkannesääntely arvopaperimarkkinoilla avaisi kuitenkin mahdollisuuden spekulatiivisiin rahastus- ja painostusyrityksiin”, Kajala sanoo.

Liite: Komission korkean tason asiantuntijafoorumin loppuraportti

Keskuskauppakamari: Suomen oleskelulupamaksut on asetettava kilpailukykyiselle tasolle13.7.2020 07:00:00 EESTTiedote

Suomen perimät maksut oleskelulupahakemuksista ovat naapurimaihin verrattuna kalliit ja haittaavat osaajien houkuttelua maahan. Keskuskauppakamari esittää, että oleskelulupamaksut uudistetaan pikavauhtia ja uudet maksut asetetaan kilpailukykyiselle tasolle keskeisiin kilpailijamaihin nähden. Samalla pitää käydä tarkasti läpi myös muut osaajien maahanmuuton byrokratiaan liittyvät maksut ja huolehdittava niiden kilpailukykyisestä tasosta.

Varma kesän merkki ei ole vain västäräkki, vaan myös erilaiset huijausyritykset - Keskuskauppakamari kehottaa tarkkuuteen9.7.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yrityksiin kohdistuvat huijausyritykset ovat muuttuneet arkipäiväiseksi ilmiöksi, jotka lisääntyvät kesäisin. Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen kehottaa olemaan tarkkana niin laskujen maksatuksen kuin salasanojen suhteen kesän aikana sekä perehdyttämään kesätyöntekijät huijausyritysten varalta.

Kauppakamarin EU-katsaus: Nyt on Euroopan jälleenrakennuksen aika1.7.2020 00:01:00 EESTTiedote

Euroopan unionin taloudellinen jälleenrakennus koronakriisin seurauksena on keskeisin asia heinäkuussa alkavalla Saksan EU-puheenjohtajuuskaudella, sanoo Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori tänään julkaistussa kauppakamarin EU-katsauksessa. Suomen ja suomalaisten yritysten kannalta on olennaista, minkälaisen muodon Euroopan jälleenrakennus saa ja kuinka nopeasti se tervehdyttää koronakriisin runtelemat vientimarkkinamme.

Koronakysely: Puolet yrityksistä vähensi investointejaan koronakriisin takia30.6.2020 00:01:00 EESTTiedote

Puolet kauppakamareiden kyselyyn vastanneista yrityksistä kertoo koronakriisin vähentäneen yrityksen investointikykyä. Reilu viidesosa, 22 prosenttia, näistä yrityksistä kertoo investointien vähentyneen peräti 75-100 prosenttia ajasta ennen koronapandemian puhkeamista. Suurimmalla osalla näistä yrityksistä, noin 47 prosentilla, investoinnit ovat vähentyneet 1-25 prosenttia.