Keskuskauppakamari: Pysäytetään tauti, ei terveitä työntekijöitä

Suomen ja Viron Keskuskauppakamarit lähettivät tänään yhteisen kirjeen Viron tänään työssään aloittavalle pääministerille Kaja Kallakselle sekä Suomen pääministerille Sanna Marinille. Kirjeessä vedotaan maiden hallituksiin, että ne yhteistyössä keskenään ja maiden välisten liikennöitsijöiden kanssa löytäisivät ratkaisun testaamisjärjestelyyn, jolla terveiden ihmisten liikkuminen maiden välillä voidaan turvata.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Yksi mahdollisuus on sopia, että kaikkien laivoihin nousijoiden on esitettävä negatiivinen testitulos 48 tunnin sisällä otettuna. Suomen päässä voi olla vielä omat maahantuloon liittyvät toimenpiteet tämän päälle.

”On pidettävä koko ajan mielessä, että tavoitteenamme on estää taudin leviäminen, ei terveiden ihmisten liikkuminen. Suomen hallitus ottaa taudin torjunnan vakavasti, mutta työn ja talouden tarpeeton haittaaminen ei ole perusteltua. Etenkin jos on parempia keinoja varmistaa, ettei virus leviä matkustajien mukana”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Romakkaniemi odottaa Kallaksen hallitukselta rohkeita, taloutta ja työllisyyttä vauhdittavia uudistuksia.

”Jos Viro otti monissa asioissa oppia Suomesta 1990-luvulla, niin Suomen olisi syytä ottaa oppia monessa asiassa siitä, mitä Viro on tehnyt tällä vuosituhannella talouskasvun, verotuksen, yritysten toimintaympäristön ja tehokkaan hallinnon aloilla”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemi on tänään myös onnitellut yksityisesti Viron uutta pääministeriä. Uusi pääministeri Kallas on vieraillut Suomessa kahdesti lähivuosina Romakkaniemen kutsusta. Ohjelmassa on ollut muun muassa Suomen politiikan, talouden ja median kärkinimien tapaamisia sekä pääpuheenvuoro yritysjohtajille Keskuskauppakamarin valtuuskunnan kokouksessa.

”Opin tuntemaan Kallaksen ja seurasin hänen työtään, kun hän oli europarlamentaarikkona ja itse toimin kabinettipäällikkönä komissiossa. Ihailen hänen osaamistaan, ahkeruuttaan ja johdonmukaista liberaalia uudistusasennettaan, olipa kyse työlle ja yrityksille myönteisestä taloudesta tai sosiaalisista arvokysymyksistä”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Kauppakamarin vientiyrityskysely: Yli 60 prosenttia yrityksistä uskoo viennin kasvuun koronan keskellä – matkustusrajoitukset pahin viennin este27.2.2021 07:00:00 EETTiedote

Jopa 62 prosenttia yrityksistä uskoo vientinsä kasvuun, ellei Euroopan paheneva koronatilanne ja uudet rajoitukset uhkaa lupaavasti toipuvaa vientiä, osoittaa kauppakamarin vientiyrityskysely. Peräti 81 prosenttia vientiyrityksistä kokee jo nyt epäselvät matkustusrajoitukset pahimmaksi viennin kasvun esteeksi ja toivoo hallitukselta oikeinmitoitettuja toimia talous ja terveys huomioiden.

Keskuskauppakamari: Hallituksen sulkupäätös on raju isku yrityksille – menetykset korvattava25.2.2021 14:18:13 EETTiedote

Erityisen vakava tilanne on hotelli- ja ravintola-alalla sekä tapahtuma-alalla, joita pitkittynyt kriisi on kohdellut raskaasti. Hallituksen päätös sulkea ravintolat 8.-28.3. on viimeinen isku monelle ravintola-alan yrittäjälle. Hallituksen on välittömästi tehtävä päätös sulun aiheuttamien menetysten korvaamisesta ravintoloille, vaatii Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamari: Päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tehtävien toimien sovittava yhteen19.2.2021 15:13:17 EETTiedote

Liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttaminen vuoteen 2030 mennessä tulee vaatimaan paljon toimia niin kansalaisilta kuin yrityksiltäkin erittäin nopeassa aikataulussa. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, miten useiden eri toimien viidakko, liikenteen vero- ja maksu-uudistus, fossiilittoman liikenteen tiekartta, valtioneuvoston periaatepäätökset meri- ja ilmaliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä ja 12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma saadaan toimimaan yhteen niin että kansalaiset ja yritykset uskaltavat investoida.