Keskuskauppakamari: Rahtiongelmat ovat nyt yritysten riesana, ja siksi kustannustaakka on saatava kuriin

Yritysten logistiikkaongelmat sekä vaikeudet tuotanto- ja hankintaketjussa ovat kasvaneet viime keväästä. Perimmäinen syy on globaalin pandemian aiheuttama tavaravirtojen seisokki, kun kysyntä hiipui ja satamia suljettiin. Siitä seurannut kysynnän nopea käynnistyminen on vaikuttanut siihen, että laivat seisovat nyt satamissa ja hinnatkin ovat räjähtäneet. Yritysten kustannustaakkaa ei pidä enää kasvattaa, toteaa Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamarin johtaja, kansainväliset asiat; maajohtaja, Kansainvälinen kauppakamari. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin mukaan ongelma vaikuttaa lähes kaikkiin toimialoihin välillisesti. Komponenteista on pulaa ja tuotanto- ja toimitusajat pitenevät. Laivat seisovat satamissa vain odottaakseen purkua tai lastausta. Tästä syystä 40 päivän matkaan voi kulua jopa 80 päivää.

“Kuljetusten ongelmat ja konttipula nostavat yritysten kustannuksia merkittävästi. Suomen syrjäinen sijainti luo jo lähtökohtaisesti monille yritykselle korkeampaa kustannustasoa verrattuna kilpaileviin yrityksiin muissa maissa. Ongelmien on arvioitu jatkuvan myös ensi vuonna. Yritysten kustannustaakkaa ei pidä enää kansallisilla toimilla kasvattaa”, sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka.

Yritysten tilaukset ja teollinen tuotanto ovat olleet kasvussa, mutta tuotanto- ja toimitusajat venyvät. Saatavuuteen liittyvät riskit voivat aiheuttaa toimitusviiveitä, joiden ei monissa yrityksissä kuitenkaan arvioida olevan pitkäkestoisia.

”Monimutkainen maailma, paljon epävarmuutta. Viivästykset eivät ole vältettävissä. Nyt taloudessa menee kovaa ja rahtimarkkinoiden ongelmat johtuvat osittain siitä. Epävarmuutta on kuitenkin niin kauan, kun elämme pandemian kanssa”, Toivakka sanoo.

Vientiyritykset kärsivät logistiikkaongelmista

Keskuskauppakamarin syksyn vientiyrityskyselyssä 84 prosenttia yrityksistä ilmoittaa logistiikkaongelmista. Keväällä vastaava luku oli 69 prosenttia. Logistiikkaongelmia ovat kuljetushäiriöt konttipula ja kohonneet kuljetuskustannukset.

”Kyselyn avoimissa vastauksissa yritykset toivoivat, ettei kuljetuskustannuksia enää kasvateta, jotta suomalaisten yritysten kilpailukyky maailmankaupan elpyessä ei heikkene”, Toivakka sanoo.

Pullonkaulat eivät johdu vain kuljetusongelmista vaan myös komponenttien, välituotteiden, raaka-aineiden saatavuudessa on kasvavia ongelmia. Yrityksistä 82 prosenttia ilmoitti ongelmista. Keväällä vastaava luku oli 56 prosenttia.

”Tuotannon pullonkaulat ja maailmantalouden nopea kasvu ovat johtaneet myös raaka-aineiden, kuljetusten ja energian hintojen nousuun”, Toivakka sanoo.

Pörssiyhtiöiden hallitustyöskentely entistä aktiivisempaa, selviää Keskuskauppakamarin selvityksestä30.11.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Koronapandemia vaikutti merkittävästi pörssiyhtiöiden hallinnointiin. Pörssiyhtiöiden hallitukset kokoontuivat vuonna 2020 aiempaa useammin ja osallistumisaktiivisuus kokouksiin kasvoi. Noin 90 prosenttia pörssiyhtiöistä hyödynsi yhtiökokousten järjestämistä helpottanutta väliaikaista lainsäädäntöä. Tänä vuonna nähtiin myös ensimmäinen pörssiyhtiön yhtiökokous, jossa osakkeenomistajilla oli mahdollisuus äänestää reaaliaikaisesti etäyhteyden välityksellä.