Keskuskauppakamari: Sodan vaikutukset muuttavat maailmankauppaa – arvoketjut uusiksi

Venäjän sodan vaikutukset tuntuvat jo nyt eri puolilla maailmaa, järkyttävimmät ja tuhoisimmat vaikutukset sodalla on Ukrainassa. Sodan vaikutukset tulevat muuttamaan myös maailmankauppaa merkittävästi jo lähitulevaisuudessa. Muun muassa globaalit arvoketjut menevät uusiksi, sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka.

Keskuskauppakamarin johtaja Lenita Toivakka. Kuva: Liisa Takala

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) tuoreen ennusteen mukaan maailmankaupan kasvu hidastuu. Syynä on jo entuudestaan jännitteisissä ja kuormittuneissa tuotantoketjuissa ilmenevät häiriöteri puolilla maailmaa.

”Erityisen paljon ongelmia on raaka-ainemateriaalien saatavuudessa tietyissä ryhmissä, joissa Venäjä ja Ukraina ovat merkittäviä raaka-aineiden toimittajia globaalisti. Vakavista tuotanto- ja toimitusongelmista johtuen tiettyjen tuotteiden saatavuus heikkenee ja hinnat nousevat”, Toivakka sanoo. Toivakka on myös ICC Suomen maajohtaja.

ICC:n raportti ennustaa, että erityisesti globaaliin elintarvikeketjuun sodalla tulee olemaan merkittäviä vaikutuksia. Ukrainan ja Venäjän osuus globaalista viennistä on esimerkiksi vehnän osalta 25 prosenttia ja ohran osalta 20 prosenttia. Auringonkukan siementen ja öljykasvien osalta Ukrainan ja Venäjän osuus on 70 prosenttia.

”Tämä tietää voimakasta hintojen nousua maataloustuotteissa. Esimerkiksi vehnän hinta on ICC:n raportin mukaan noussut tammikuun tilanteeseen verrattuna jo 88 prosenttia”, Toivakka sanoo.

Ongelmat eivät koske vain maataloustuotteita. Myös metallien hinnat ovat nousseet huimasti tammikuuhun verrattuna. Esimerkiksi nikkelin hinta on ICC:n raportin mukaan noussut 63 prosenttia, alumiinin 17 prosenttia ja teräksen 14 prosenttia.

”Sodan vaikutukset ulottuvat myös maailmankauppaan laajemmin, kun ilmapiiri kiristyy. Kansainvälisen kaupan vapautuminen saa vakavia iskuja ja jo käynnissä oleva protektionismin aalto voimistuu entisestään. Yhteistyö eri maiden ja alueiden välillä vähenee ja blokkiutuminen voimistuu. Ongelmat tuotantoketjuissa voimistuvat entisestään. Maailmankauppa on nyt vahvasti politisoitunut ja sodan väline”, Toivakka sanoo.

Vapaakauppasopimusten loppuunsaattaminen tärkeää

Toivakka muistuttaa, että sodan vaikutusten keskellä on muistettava, että kauppaa käydään ja suomalaiselle osaamiselle on suurta tarvetta maailmalla.

”On tärkeää, että EU jatkaa voimakkaasti vapaakaupan edistämistä. Keskeneräisiä vapaakauppasopimusratifiointeja on EU:lla useita, valitettavasti niiden edistämistahti on merkittävästi hiipunut. Nyt olisi myös oikea hetki kaivaa jääkaapista esiin EU:n ja Yhdysvaltain jo pitkälle neuvottelema TTIP-vapaakauppasopimus. Vallitsevassa geopoliittisessa tilanteessa kauppasopimusten loppuunsaattaminen on erityisen tärkeää”, Toivakka sanoo.

ICC:n keskipitkän aikavälin arviot maailmankaupan trendeistä

ICC:n raportti myös ennustaa Venäjän sodan keskipitkän aikavälin arvioituja vaikutuksia maailmankauppaan:

1)      Siirtymä vihreään energiaan nopeutuu. Irtaantuminen Venäjän fossiilisesta energiasta kohti monimuotoisempaa uusiutuvaa energiaa.

2)      Kasvavat globaalit logistiikkaongelmat lisäävät painetta tuotantoketjun uudelleenarviointiin ja hankintojen uudelleensijoittumiseen lähemmäksi.

3)      Internet alueellistuu (splinternet) kahdeksi eri versioksi:

a)       avoin internet , joka on hajautettu ja markkinaehtoinen

b)      suljettu internet, joka on keskitetty ja valtiovetoinen.

”Muutokset maailmankaupassa tulevat olemaan merkittäviä. Ihan kaikkea emme edes vielä tiedä. Vain sen, että paluuta entiseen ei ole”, Toivakka sanoo.

Liite: https://www.icc.fi/wp-content/uploads/ICC_Global-Policy_Trends-2021_Outlook-for-2022.pdf

Keskuskauppakamarin johtaja Lenita Toivakka. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari: Kiinan vientikauppa vaikeutuu, riskit logistisen kriisin eskaloitumiselle - ongelmat jääneet sodan varjoon16.5.2022 14:05:30 EEST | Tiedote

Kiinan kasvaneet ongelmat ovat jääneet osin Ukrainan sodan varjoon. Keskuskauppakamari varoittaa, että ongelmat ovat valtavia ja ne vaikeuttavat merkittävästi vientikauppaa ja uhkaavat pahentaa jo ennestään vakavaa logistista kriisiä. Maassa on äärimmäisen tiukat koronatoimet ja osa tehtaista on suljettu tai puoliteholla sulkujen ja toimitusvaikeuksien vuoksi. Sulkujen alettua huhtikuussa vientiyritysten tarvitsemien alkuperätodistusten määrä Kiinaan putosi 47 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2021.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Palkkojen nousu ajaisi kierteeseen, jossa palkat ja kuluttajahinnat nousevat rinta rinnan – ”tilanne ei hyödyttäisi ketään”13.5.2022 10:13:31 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio eli kuluttajahintojen vuosimuutos oli huhtikuussa 5,7 prosenttia. Maaliskuussa inflaatio oli 5,8 prosenttia eli inflaatiovauhti hidastui hieman. Inflaatiota hillitsi bensan hinnan pieni aleneminen suhteessa maaliskuun ennätyksellisen korkeaan tasoon, eikä odotettavissa ole polttoaineiden hinnannousua nykytasolta. Pikaista helpotusta inflaatioon ei kuitenkaan ole luvassa ja hinnankorotukset nakertavat ostovoimaa, erityisesti ruuan osalta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist kannustaa tähtäämään tasaiseen ostovoiman nousuun pitkällä aikavälillä tilapäisten palkankorotusten sijaan, jotka uhkaavat kroonistaa inflaation.

Keskuskauppakamari: Nato-jäsenyys toteutuu nopeammin kuin kuvitellaan11.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Päätös Suomen Nato-jäsenyydestä etenee tällä viikolla nopeaan tahtiin. Presidentti ja valtioneuvosto antavat täydennyksen eduskunnassa käsittelyssä olevaan turvallisuuspoliittiseen ajankohtaisselontekoon. Siinä todetaan Suomen hakevan jäsenyyttä Pohjois-Atlantin liitossa Natossa. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää todennäköisenä, että Naton jäsenmaissa prosessi etenee paljon nopeammin kuin on arvioitu. Suomi ja Ruotsi saattavat liittyä Naton jäseniksi jo Madridin kesäkuun lopussa olevaan huippukokoukseen mennessä.

Keskuskauppakamari: EU:lla ei ole varaa olla heikko suurvaltojen rinnalla - riippuvuudet Venäjästä on katkaistava9.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan unioni synnytettiin takaamaan rauhaa Eurooppaan. Yhteisten taloudellisten intressien avulla haluttiin turvata, etteivät valtiot kävisi asein toistensa kimppuun. Tänä vuonna Eurooppa-päivää varjostaa kuitenkin Venäjän raaka hyökkäyssota Ukrainaan. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Päivi Woodin mukaan parasta EU:n ulkopolitiikkaa on katkaista riippuvuudet Venäjästä. EU:n sisäpolitiikassa Suomella tulisi olla selkeämpi näkemys siitä, mihin suuntaan EU:ta tulevaisuudessa kehitetään ja mitä Suomi haluaa unionilta.

Keskuskauppakamari: Sota romahdutti vientiasiakirjojen määrän Venäjälle ja Ukrainalle – kauppa on jäissä kauan4.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan myötä vientiasiakirjojen määrä on pudonnut merkittävästi. Sodan alettua alkuperätodistusten määrä Venäjälle on pudonnut 74 prosenttia ja Ukrainalle 79 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021. Viimeisen kuukauden aikana, kun pakotteita on edelleen kiristetty, asiakirjojen määrä Venäjälle on jatkanut voimakasta vähentymistä. Huhtikuussa alkuperätodistusten määrä Venäjälle putosi 82% verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.