Keskuskauppakamari: Sote-uudistus johtaa veronkorotuksiin ja kustannusten kasvuun

Hallituksen esitys sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseksi ei mahdollista uudistukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamista eikä esityksellä pystytä hillitsemään sote-kustannusten kasvua. Paisuvat julkisen talouden menot johtavat veronkorotuksiin ja kokonaisveroasteen nousuun, toteaa Keskuskauppakamari.
Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola. Kuva: Liisa Takala

”Sote-uudistuksen toteuttaminen johtaa väkisinkin verotuksen kiristymiseen ja kokonaisveroasteen nousuun. Pelkkä linjaus siitä, että verorakenteen muutokset eivät saa aiheuttaa verotuksen kiristymistä astuessaan voimaan, ei ole riittävä toimenpide estämään veronkorotuksia ja kustannusten kasvua”, Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola sanoo.

Uudistuksessa esitetään, että sote-palveluiden rahoitusvastuun siirtyessä kunnilta valtiolle, valtion verotus kiristyisi ja kunnat velvoitettaisiin alentamaan kunnallisveroa 13,26 prosenttiyksiköllä kaikissa kunnissa. Myös kuntien osuutta yhteisöveron tuotosta alennettaisiin yhdellä kolmasosalla ja valtion osuutta vastaavasti kasvatettaisiin.

Sipola muistuttaa, että kuntien pitkään jatkunut velkaantuminen ja heikko taloustilanne luovat paineita kunnallisverojen kiristyksille ja esitetty uudistus tulisi vain kiihdyttämään korotuspaineita.

“Samalla kun kuntien tulot ja käyttötalousmenot puolittuisivat nykyisestä, kuntien taseiden alijäämät sekä velat säilyisivät ennallaan. Samanaikaisesti kuntien investointitarve ei tule vähenemään vaan varsinkin kasvukeskuksissa investointitarpeet ovat kasvussa. On selvää, että uudistus ei ratkaise kuntien ongelmia vaan aiheuttaa uusia”, Sipola sanoo.

Keskuskauppakamarin näkemyksen mukaan kuntien osuutta yhteisöverotuotosta ei myöskään pidä leikata esitetyllä tavalla.

“Kunnilla on oltava riittävät kannusteet työllisyyden ja elinvoiman edistämiseen. Elinvoimatehtävien rooli tulee korostumaan kunnissa, jos sote-uudistus toteutuu. Tästä syystä kuntien osuus yhteisöverosta tulee säilyttää nykyisellään”, Sipola sanoo.

Koska esitys ei sisällä minkäänlaisia kannusteita sote-palveluiden tuottavuuden ja tehokkuuden parantamiselle, tulee uudistus kiihdyttämään sote-kustannusten kasvua entisestään. Tämä puolestaan tulee luomaan paineita verojen korotuksille myös valtion verotuksessa.

Keskuskauppakamarin mukaan kustannuksia lisää ja siten verojen korotuspaineita kasvattaa erityisesti esitykseen sisältyvä vaatimus hyvinvointialueiden “riittävästä omasta palvelutuotannosta”. Tuottavuus ja tehokkuus eivät kasva, jos julkista palveluntuotantoa suojellaan perusteettomasti kilpailulta.

“Julkisia varoja on käytettävä mahdollisimman tehokkaasti ja niin, että ne luovat mahdollisimman suurta lisäarvoa veronmaksajille. Hyvinvointialueille tulisi antaa mahdollisuus valita tehokkain ja laadukkain tuotantotapa järjestämilleen palveluille. Yksityinen sektori tulisi ottaa mukaan palveluiden tuotantoon merkittävästi suunniteltua vahvemmin”, Sipola sanoo.

Sote-uudistuksella tulisi olla merkittävä rooli julkisen talouden tasapainottamisessa. Nopeasti velkaantuvalla ja ikääntyvällä Suomella ole Keskuskauppakamarin mukaan varaa toteuttaa sellaista uudistusta, joka entisestään kasvattaa julkisia menoja, korottaa veroja, eikä myöskään paranna sote-palveluiden laatua.

Keskuskauppakamari lausui asiasta eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaostolle 4.3.2021. Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle hyvinvointialueiden perustamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta koskevaksi lainsäädännöksi löytyy täältä.

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola. Kuva: Liisa Takala

Kauppakamarin vientijohtajakysely: Yritysten vientinäkymät kuluvalle vuodelle heikentyneet merkittävästi edellisvuodesta27.3.2024 06:54:00 EET | Tiedote

Kauppakamarin vientijohtajakyselyn perusteella yritysten vientinäkymät ovat selkeästi heikentyneet edellisvuoteen nähden. Tuoreen kyselyn mukaan enää kuusi prosenttia vientiyrityksistä uskoi viennin kasvavan merkittävästi kuluvan vuoden aikana. Alkuvuonna 2023 vielä 20 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä uskoi viennin kasvavan merkittävästi vuoden aikana.

Keskuskauppakamarin hallitus: Työmarkkinatilanne on ratkaistava luottamusta rakentamalla25.3.2024 16:41:36 EET | Tiedote

Meneillään olevat työtaistelutoimenpiteet ovat vahingollisia Suomen taloudelle. Yrityksille aiheutuu taloudellisia ja toiminnallisia vaikeuksia, joiden korjaaminen ei tapahdu hetkessä. Keskuskauppakamarin hallitus painottaa, että Suomen nykyisessä taloudellisessa tilanteessa tähän ei ole varaa. Suomen talouden kasvu on jo pitkään ollut lähes olematonta ja teolliset investoinnit vuotuisia poistoja pienemmät rapauttaen siten tulevaa kasvupotentiaalia. Siksi Keskuskauppakamarin hallitus pitää tärkeänä, että kiistoissa päästään eteenpäin.

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Vientiyrityksistä yli 90 prosenttia kertoo poliittisten lakkojen vaikuttaneen toimintaan - lisäkustannuksia, mainehaittaa, lomautuksia22.3.2024 06:53:00 EET | Tiedote

Yli 90 prosenttia Kauppakamarien vientijohtajakyselyyn vastanneista yrityksistä kertoo meneillä olevien lakkojen vaikuttaneen yritysten toimintaan. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 37 prosenttia kertoi lakkojen vaikuttaneen merkittävästi ja 54 prosenttia yrityksistä kertoo lakkojen vaikuttaneen jonkin verran.

Keskuskauppakamari: Naisten osuus EU- ja ETA-maiden suurimpien ja vaihdetuimpien yhtiöiden hallituksissa ja johtoryhmissä jatkoi kasvuaan – Suomi jäämässä jälkeen terävimmästä kärjestä19.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Naisten osuus EU- ja ETA-maiden suurimpien ja vaihdetuimpien pörssiyhtiöiden hallituksissa ja johtoryhmissä kasvaa edelleen, selviää Keskuskauppakamarin tuoreesta naisjohtajakatsauksesta. Jo yli puolessa jäsenmaista naisten osuus hallituksen jäsenistä on yli 30 prosenttia ja johtoryhmän jäsenistä yli 20 prosenttia. Vaikka Suomi sijoittuukin edelleen kärkikymmenikköön kummassakin vertailussa, olemme jäämässä jälkeen terävimmästä kärjestä. Minna Canthin ja tasa-arvon päivänä Keskuskauppakamari haluaa muistuttaa, että naisjohtajuuden edistämiseksi on vielä paljon työtä tehtävänä.