Keskuskauppakamari: Täsmätyökykyisten työllistymistä voidaan edistää tukahduttamatta yrityksiä sääntelyllä

Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen (vas.) ehdottaa yrityksille kiintiötä vammaisten ja osatyökykyisten palkkaamiseksi. Työnantaja joutuisi maksamaan sakkomaksun, mikäli lakisääteinen velvoite kiintiöstä työpaikalla ei toteudu. Keskuskauppakamarin mukaan velvoitteiden ja sääntelyn lisäämisen on oltava viimesijaisin keino, jota ennen tulisi hyödyntää täysimääräisesti kaikki muut olemassa olevat kannustimet ja mahdollisuudet osatyökykyisten työllistämiseksi.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin mukaan sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkisen (vas.) ehdotus yrityksille suunnatusta kiintiöstä täsmätyökykyisten palkkaamiseksi lähestyy ongelmaa väärästä suunnasta. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Mikko Valtosen mukaan yrityksillä tulee olla vapaus päättää rekrytoinneistaan.

”Ennen pakkokeinoja on hyödynnettävä kaikki muut mahdollisuudet. Täsmätyökykyisten työllistäminen on ilman muuta tärkeä asia. Varsinkin nyt, kun yrityksiä vaivaa valtava osaajapula. Tarvitaan taloudellisia kannustimia, kuten palkkatukea. Ensiarvoisen tärkeää olisi lisätä työnantajien tietoutta ja osaamista täsmätyökykyisten rekrytoinnista”, Valtonen sanoo.

Valtosen mukaan täsmätyökykyisten heikkoa työllistymistä on lähdettävä ratkaisemaan ensisijaisesti lisäämällä yritysten tietoutta ja parantamalla yritysten valmiuksia täsmätyökykyisten työllistämiseksi.

”Uskallan väittää, että paljon on siitä kiinni, minkälaista apua ja tukea yrityksillä on saatavilla vammaisten ja osatyökykyisen palkkaamiseksi. Yrityksillä on vajetta tiedoissa ja valmiuksissa. On tehtävä paljon enemmän, jotta erilaiset tukirakenteet ja tukea antavat tahot tulisivat yrityksille tutuiksi. Ensisijainen lääke ei ole pakottaminen, vaan yritysten tietojen ja valmiuksien parantaminen”, Valtonen sanoo.

Valtosen mukaan on rehellistä sanoa, että Suomessa osatyökykyiset eivät olet monimuotoisuuskeskustelun ytimessä, vaan keskustelua käydään enemmän esimerkiksi sukupuoleen, seksuaaliseen suuntautumiseen ja etniseen taustaan  liittyvissä kysymyksissä.

Meillä on aika paljon tekemistä yhteiskunnassa. Monimuotoisuuskeskustelua tulisi käydä täsmätyökykyisten näkökulmasta paljon nykyistä enemmän, joten avaukset ja ehdotukset ovat tervetulleita. On kuitenkin hyvä pitää mielessä minkälaisen sääntelytaakan alla yritykset jo nyt painivat. Lähtökohtana pitäisi olla, että ensisijaisesti ongelmia ratkaistaan itsesääntelyn, ei pakottavan lainsäädännön kautta”, Valtonen sanoo.

Hallitus on tällä vaalikaudella edistänyt uutta Työkanava-yhtiötä osatyökykyisten työllistämiseksi ja päättänyt korottaa osatyökykyisten työllistämiseen maksettavaa palkkatukea. Valtonen pitää toimia hyvinä.

”Työkanava on varteenotettava keino edistää osatyökykyisten työllistämistä. Etenkin jos sitä kautta yritys voisi esimerkiksi vuokrata täsmätyökykyistä työvoimaa. Tämä varmasti madaltaisi kynnystä verrattuna rekrytointiin suoraan omille palkkalistoille. Kun uskalletaan kokeilla, asenteet muuttuvat ja tieto lisääntyy. Siitä hyötyy niin työhaluinen täsmätyökykyinen, kuin yrityskin”, Valtonen sanoo.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari: Koulutustasoa nostettava – lyhyttutkinnot ja toisen saman tasoisen tutkinnon omavastuuosuus käyttöön3.10.2022 15:14:50 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää hälyttävänä OECD:n uusimmasta koulutustasovertailusta ilmenevää tietoa Suomen nuorten koulutustason laskusta. Keskuskauppakamari esittää korkeakoulujen lyhyttutkintojen käyttöönottoa ja yksilön omavastuuosuutta toiseen saman tasoiseen tutkintoon. Jotta Suomi saavuttaisi kansainvälisen kärkitason 2040 mennessä, on ensi hallituskaudella välttämätöntä tehdä merkittäviä toimia koulutustason nostamiseksi. Keskuskauppakamari painottaa, että korkeakoulujen rahoituksen vahvistamiseksi on löydettävä kokonaan uusia tapoja julkisen talouden ollessa vahvasti alijäämäinen.

Keskuskauppakamari: Verosääntelystä tullut moralististen pisteverojen liukuhihna29.9.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtajan Juho Romakkaniemen mukaan suomalaisesta verosääntelystä on tullut moralististen pisteverojen liukuhihna, jossa ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota verotuksen laajamittaisiin vaikutuksiin. Kritiikkiä Romakkaniemi antaa erityisesti maastapoistumisverolle ja taloudellisen työnantajan käsitteen käyttöönotolle. Näillä veroilla ei ole merkittävää fiskaalista vaikutusta, mutta ne heikentävät Suomen kansainvälistä kilpailukykyä sekä sijoittajien että osaajien silmissä.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Kuluttajaluottamus historiallisen alhaalla – syytä äärisynkistelyyn ei kuitenkaan ole27.9.2022 09:52:50 EEST | Tiedote

Kuluttajien näkemykset ovat juuri nyt erittäin kehnoja sekä Suomen makrotalouden kehityksestä että oman henkilökohtaisen talouden kehityksestä. Molempien suhteen odotus vuoden päähän on heikompi kuin koskaan. Vain 12 prosenttia vastaajista arvioi Suomen talouden tilan olevan vuoden kuluttua nykyistä parempi. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist muistuttaa, että vaikka omien säästöjen ja palkkojen ostovoima selkeästi hupenee, ei Suomessa toistaiseksi ole merkkejä syvemmästä taantumasta. Vallitseva hyvä työllisyys kannattelee Suomea, kunhan tilanne ei pitkity.

Keskuskauppakamari: Maahanmuuttoviraston uudistamisen lisäksi saatavuusharkinnasta luovuttava22.9.2022 16:26:51 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari jakaa pääministeri Sanna Marinin ja valtiovarainministeri Annika Saarikon näkemyksen osaamisperusteiseen maahanmuuttoon liittyvän hallinnon uudistamistarpeesta. Keskuskauppakamari kuitenkin katsoo, että hallinnon uudistamisen lisäksi olisi tärkeää luopua työperäisen maahanmuuton saatavuusharkinnasta ja mahdollistaa sähköinen tunnistautuminen oleskelulupaprosessin alkuvaiheessa.

Kauppakamarikysely: Yritysten suhdanneodotukset ovat heikentyneet, mutta eivät romahtaneet21.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien tekemän kyselyn mukaan yritysten arviot toimialansa tunnelmista ovat heikentyneet kaikilla toimialoilla. Tuoreimmassa kyselyssä 37 prosenttia yrityksistä kuvailee tunnelmia pessimistiseksi, kun vielä kesäkuun aikana luku oli 27 prosenttia. Hyvä työllisyys kannattelee jossain määrin taloutta, mutta kipupisteenä on pitkäaikaistyöttömyyden korkea taso sekä yritysten rekrytointivaikeudet. Kasvavat korkomenot ja kiristynyt rahoituspolitiikka heikentävät investointihaluja, mutta Keskuskauppakamarin pääekonomistin mukaan kyselytulokset eivät toistaiseksi tue tulkintaa ainakaan syvemmästä taantumasta.