Keskuskauppakamari vaatii selkeyttä työehtosopimuksiin

Keskuskauppakamari vaatii työehtosopimuksiin lisää selkeyttä. Selkeyttämistä tarvitaan sekä itse sopimuksiin että julkiseen keskusteluun. Nyt säännöt ovat sekavia ja äärimmäisen moniulotteisia. Suomessa on noin 160 yleissitovaa työehtosopimusta ja jokaisessa on omat kommervenkkinsä, muistuttaa Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki.

Työ- ja elinkeinoministeriö on tänään julkaissut selvityksen työehtosopimukseen perustuvan paikallisen sopimisen nykytilasta ja sitä edistävistä toimenpiteistä. Selvityksessä alleviivataan selkeyttämisen tarvetta julkiseen keskusteluun.

”Paikallinen sopiminen on tärkeää niin yritysten menestyksen kuin eri toimijoiden yhdenvertaisuusnäkökulmastakin. Hallitukselle pisteet asian lisäselvittämisestä”, Kotamäki sanoo.

Kotamäki huomauttaa, että yrityskoko on merkityksellinen asia paikallisen sopimisen kehikossa. Tämä pitäisi ottaa huomioon.

”On kohtuutonta vaatia, että pienen yrityksen pitäisi osata jokainen TES:n kiemura ja osata soveltaa sitä tuosta noin vaan. Asiat ovat vaikeita ja asiaan perehtyneet juristitkin ovat joidenkin asioiden tulkinnoista erimielisiä. TES:en pitäisi olla nykyistä suoraviivaisempia ja selkeämpiä, että kuka tahansa uskaltaisi hyödyntää niiden mahdollisesti sallimia joustoja. Nyt ei ole niin. Esimerkiksi kaupan alan työehtosopimus on 192 sivua pitkä”, Kotamäki päivittelee.

Kotamäen mukaan monet tahot sanovat, että paikallista sopimista ei tarvita, koska joustoja on jo nyt, mutta niitä ei hyödynnetä.

Jos joustoja ei osata käyttää liian yksityiskohtaisten ja monimutkaisten työehtosopimusten takia, niin ei niistä joustoista paljon hyötyä oleTämä käy myös ilmi selvityksestä”, Kotamäki sanoo.

Selvityksessä alleviivataan myös luottamusta, jota Kotamäki pitää tärkeänä.

Suurimmassa osassa yrityksiä työnantajan ja palkansaajien välinen luottamus onkin hyvä tai erinomainen. Itse asiassa nykyiset säädökset eivät edes mahdollista luottamuksen täysimääräistä kehittymistä. Tosiasia on, että yritys voi menestyä pitkällä aikavälillä vain, jos työntekijät ovat tyytyväisiä. Ja päinvastoin työntekijöiden paras turva on menestyvä yritys, Kotamäki sanoo.

Selvityksestä todetaan myös se tunnettu tosiasia, että monet joustot ovat vain ja ainoastaan järjestäytyneiden yritysten käytettävissä.

”Sopimisen kiellot ovat konkreettinen ongelma, mikä kaiken lisäksi asettaa yritykset eriarvoiseen asemaan. Asia ei ole ongelmaton kilpailuneutraliteetin näkökulmasta. Lisäksi oyhdistymisvapauden halveeraamista sanoa, että kuka tahansa voi liittyä työnantajajärjestöön päästäkseen joustojen piiriin. Yhdenvertaisessa yhteiskunnassa kaikilla tahoilla pitäisi olla samat säännöt huolimatta siitä, mihin yhdistykseen sattuu kuulumaan”, Kotamäki puuskahtaa.

Kotamäen mukaan uudistusaskeleet ovat selkeämpiä kuin mitä selvityksestä käy ilmi.

Työmarkkinoilla osapuolien eli työnantajan ja työntekijän pitäisi voida sopia joustavasti, vaikka TES:en ohi, mikäli molemmat osapuolet sen kokevat hyödylliseksi. Jos sopimusta ei synny, pitäydytään TES:ssä. Näin kaikki voittavat. Toiseksi järjestäytymättömään kenttään kohdistuvat sopimisen kiellot tulisi yksinkertaisesti purkaa. Se pitää voida sanoa suoraan”, Kotamäki sanoo.

Keskuskauppakamari: Konkurssien määrä väheni, mutta työttömiksi konkurssien takia jääneiden määrä kasvoi21.4.2021 09:30:30 EEST | Tiedote

Toisin kuin pelättiin, konkurssien määrä ei kasvanut vaan väheni ensimmäisellä vuosineljänneksellä reilu kymmenen prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Konkurssit aiheuttivat kuitenkin aiempaa enemmän tuhoa: konkurssiin menneistä yrityksistä jäi työttömiksi yli 20 prosenttia enemmän ihmisiä edellisvuoteen verrattuna. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki pitää asiaa huolestuttavana signaalina.

Keskuskauppakamari: Osaamisperusteisen maahanmuuton tavoitteeksi välittömästi 30 000 vuosittaista tulijaa19.4.2021 13:09:51 EEST | Tiedote

Työ- ja koulutusperäinen maahanmuutto tarvitsee konkreettisen määrällisen tavoitteen. Tavoite voisi jo ensi vuonna olla 30 000:n työn tai opiskelun perusteella Suomeen muuttavan vastaanottaminen. Tavoitetta tulee kuitenkin nostaa jo lähivuosina ja vuosikymmenen loppuun mennessä tavoite pitäisi tuplata, vaatii Keskuskauppakamari. Päätösten aika on puoliväliriihessä.

Keskuskauppakamari: Hallituksen arvioitava uudelleen kansallisen koronatodistuksen tarve16.4.2021 15:54:11 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin mielestä hallituksen pitäisi alkaa välittömästi valmistella kansallisen, digitaalisen koronatodistuksen käyttöönottoa. Koronatodistus olisi tarpeellinen palveluiden ja tapahtumien suunniteltua nopeampaan avaamiseen turvallisesti sekä välttämättömään työmatkailun. Toistaiseksi hallitus on katsonut tarpeelliseksi vain EU:n yhteisen digitaalisen koronatodistuksen käyttöönoton.