Keskuskauppakamari: Vienti yhä vaikeuksissa – joulukuussa kuitenkin enää 3 prosentin lasku

Suomen vienti on yhä jäljessä ajasta ennen koronapandemiaa, mutta pahin lasku näyttää olevan ohi. Kauppakamarin tuoreiden vientiasiakirjatilastojen perusteella Suomen vienti laski joulukuussa enää 3 prosenttia. Viestit vientiyrityksistä ovat viime aikoina muuttuneet hieman aikaisempaa valoisemmaksi, arvioi tilannetta Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.

Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

”Vielä keväällä koronarajoitusten iskiessä päälle meillä ja maailmalla vienti sukelsi pahimmillaan yli 20 prosenttia, mutta loppuvuoden aikana tilanne alkoi tasapainottua”, korostaa Vuori.

Kauppakamarin vientiasiakirjatilastojen mukaan vienti kasvoi vielä voimakkaasti, 21 prosenttia, vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä verrattuna edellisvuoden vastaavaan aikaan. Koronan vaikutuksesta vienti lähti 13 prosentin jyrkkään laskuun kesään mentäessä (Q2) ja syveni vielä 15 prosenttia alkusyksystä (Q3). Vuoden viimeisellä neljänneksellä viennin lasku edelliseen vuoteen verrattuna oli 7 prosenttia.

Koko vuonna 2020 kauppakamarit eri puolilla Suomea myönsivät 7000alkuperätodistusta vientiyrityksille kolmansien maiden vientiä varten, mikä on 7 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna 2019.

Vuoren mukaan hyvässä EU-yhteistyössä vienti- ja tuontitavaroiden liikkuvuus on pystytty turvaamaan EU:n sisämarkkinoilla ja kolmansien maiden, kuten USA:n, Venäjän ja Kiinankin kanssa, vaikka ihmisten liikkuvuutta on kovilla toimilla rajoitettu. Toki ongelmia viennille ja tuonnille ovat aiheuttaneet vähentyneet lentorahti- ja merirahtireitit Euroopassa ja laajemminkin sekä yhä aika ajoin vaivaava konttipula ja kasvavat rahtikulut.

Viennin kasvu kaipaa jo lento- ja meriliikenteen palautumista ja avainhenkilöiden matkustamista

Vuori arvioi, että kansainvälisessä kaupassa yritysedustajien matkustaminen tulee lähiaikoina virkistymään. Tuoreimpana esimerkkinä Suomesta Venäjälle palautuvat lentoyhteydet.

Suomessa olisi syytä pohtia, kuinka talouden sekä viennin ja tuonnin kannalta tärkeiden avainhenkilöiden matkustaminen voitaisiin toteuttaa turvallisesti ja järkevästi mahdollisimman pian. Nopea rokottaminen on avainkysymys, mutta myös järkevät ja oikeinmitoitetut matkustamisrajoitukset”, Vuori sanoo.

Vuoren mukaan Suomen lento- ja meriliikenne ei palaudu, jos ihmiset eivät pysty työnsä puolesta matkustamaan nykyistä sujuvammin ja laajemmin. Rokottaminen, testaaminen ja rokotetodistukset on saatava pikaisesti kuntoon ja kansainvälisesti vastavuoroisesti tunnustettavaksi.

”Koronakriisi on opettanut yrityksiä hoitamaan paljon asioita virtuaalisesti, mutta kaikki ei onnistu kansainvälisessä kaupassa, investoinneissa ja projekteissa etätyönäSuomi ei saa tässäkään suhteessa jäädä takamatkalle muiden maiden avatessa talouttaan jo vauhdilla”, Vuori sanoo.

Liite:

Vientiasiakirjatilastot kuukausittain

Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Kauppakamarin vientiyrityskysely: Yli 60 prosenttia yrityksistä uskoo viennin kasvuun koronan keskellä – matkustusrajoitukset pahin viennin este27.2.2021 07:00:00 EETTiedote

Jopa 62 prosenttia yrityksistä uskoo vientinsä kasvuun, ellei Euroopan paheneva koronatilanne ja uudet rajoitukset uhkaa lupaavasti toipuvaa vientiä, osoittaa kauppakamarin vientiyrityskysely. Peräti 81 prosenttia vientiyrityksistä kokee jo nyt epäselvät matkustusrajoitukset pahimmaksi viennin kasvun esteeksi ja toivoo hallitukselta oikeinmitoitettuja toimia talous ja terveys huomioiden.

Keskuskauppakamari: Hallituksen sulkupäätös on raju isku yrityksille – menetykset korvattava25.2.2021 14:18:13 EETTiedote

Erityisen vakava tilanne on hotelli- ja ravintola-alalla sekä tapahtuma-alalla, joita pitkittynyt kriisi on kohdellut raskaasti. Hallituksen päätös sulkea ravintolat 8.-28.3. on viimeinen isku monelle ravintola-alan yrittäjälle. Hallituksen on välittömästi tehtävä päätös sulun aiheuttamien menetysten korvaamisesta ravintoloille, vaatii Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamari: Päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tehtävien toimien sovittava yhteen19.2.2021 15:13:17 EETTiedote

Liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttaminen vuoteen 2030 mennessä tulee vaatimaan paljon toimia niin kansalaisilta kuin yrityksiltäkin erittäin nopeassa aikataulussa. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, miten useiden eri toimien viidakko, liikenteen vero- ja maksu-uudistus, fossiilittoman liikenteen tiekartta, valtioneuvoston periaatepäätökset meri- ja ilmaliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä ja 12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma saadaan toimimaan yhteen niin että kansalaiset ja yritykset uskaltavat investoida.