Keskuskauppakamarin välimieslautakunnassa ennätysmäärä uusia välimiesmenettelyitä vuonna 2020

Keskuskauppakamarin välimieslautakuntaan tuli vuonna 2020 ennätykselliset 101 uutta hakemusta välimiesmenettelyn aloittamiseksi. Vuonna 2019 hakemuksia oli 67, johon nähden kasvua oli noin 50 prosenttia. Aikaisempi ennätysmäärä oli 80 hakemusta, johon nähden kasvua oli 25 prosenttia.

Välimieslautakunnan pääsihteeri Santtu Turunen

Välimiesmenettely on vaihtoehto tuomioistuinmenettelylle, ja sitä käytetään vakiintuneesti erityisesti liike-elämässä syntyvien riitojen ratkaisemiseksi.

”Juttumäärien kasvu merkitsee, että pystymme tarjoamaan yhä useammalle yritykselle ja yksityiselle nopeaa, asiantuntevaa ja kustannustehokasta riidanratkaisua ja oikeussuojaa. Tämä on keskeistä asiakkaille mutta nopeasti ratkaistut riidat edistävät koko yhteiskunnan tehokasta toimintaa”, toteaa välimieslautakunnan pääsihteeri Santtu Turunen.

Turusen mukaan vuoden 2020 aikana on myös onnistuttu nopeuttamaan välimieslautakunnan sisäisiä prosesseja ja lyhentämään prosessin alkuvaihetta.

Välimieslautakunnan sihteeristö ja hallitus ovat tehneet erinomaista työtä haasteellisissa olosuhteissa”, Turunen sanoo.

Turusen mukaan ainakaan toistaiseksi ei näytä siltä, että juttumäärän kasvu liittyisi COVID19-viruksen aiheuttamiin häiriöihin sopimussuhteissa tai tuomioistuimissa.

Välimiesmenettelyn kilpailueduista erityisesti nopeus ja joustavuus tulevat kuitenkin varmasti entisestään korostumaan tulevina vuosina, arvelee Turunen.

Välimiesmenettelyssä välimiesoikeus ratkaisee lopullisesti asianosaisten välisen riidan. Menettely perustuu osapuolten sopimukseen, joka voidaan liittää pääsopimukseen kuten esimerkiksi kauppasopimukseen. Välimiesmenettelystä voidaan sopia myös riidan jo synnyttyä. Sopimuksen tekoa helpottavat mallivälityslausekkeet.

Lisää tietoa Keskuskauppakamarin välimieslautakunnasta ja välimiesmenettelystä: www.arbitration.fi

Välimieslautakunnan pääsihteeri Santtu Turunen

Keskuskauppakamari ja Suomen Yrittäjät: Oppisopimuskoulutus tehokkaammin käyttöön – uudistuksia koulutuksen tuki- ja korvausjärjestelmiin22.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Keskuskauppakamari ja Suomen Yrittäjät ehdottavat uutta oppisopimustukea palkkakustannusten porrastamiseksi. Myös koulutuskorvaukset tulee uudistaa niin, että korvauksen maksaminen on velvoittavaa ja sen taso on suhteessa ohjauksen vaatimaan resurssiin. Oppisopimuskoulutusta tulee kehittää siten, että opiskelijan töihin ottaminen on yritysten näkökulmasta kannattavampaa.

Pakkanen voi tehdä hallaa putkille vanhoissa taloissa – vältä putkirikot tavarantarkastajan vinkeillä  14.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Pakkaskeleillä on hyvä muistaa, että jo kymmenen asteen pakkaset voivat aiheuttaa ongelmia putkistoille vanhoissa taloissa ja pientaloissa. Jäätymiset alkavat kuitenkin useammin silloin, kun pakkasta on parikymmentä astetta. LVI-alaan erikoistunut, Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Arto Krootila kertoo vinkit putkirikkojen ehkäisemiseen.