Keskuskauppakamarin Vuoden brändi -palkinnon sai Lapuan Kankurit

Pellava- ja villakutomo Lapuan Kankurit on tunnettu laadukkaista design-tekstiileistään. Yritys valmistaa valtaosan tuotteistaan omassa kutomossa Lapualla. Lapuan Kankureilla on tehtaanmyymälä Lapualla sekä myymälät Helsingissä ja Tokiossa.
”Lapuan Kankurien asiakaskokemus ja kilpailuetu rakentuvat vahvoille arvoille ja vastuullisiin tekoihin. Yhtiön toiminta ja viestintä ovat johdonmukaisesti linjassa arvojen kanssa”, sanoo palkintoraadin puheenjohtajana toiminut kokenut brändinrakentaja ja hallitusammattilainen Marina Vahtola.
Lapuan Kankurit palkittiin Keskuskauppakamarin järjestämässä Suuri brändipäivä -tapahtumassa torstaina 7.4.2022.
Brändityön ja immateriaalioikeuksien ammattilaisista koostuva asiantuntijaraati valitsi voittajan kilpailuun mukaan ehdotettujen suomalaisyritysten joukosta. Kriteereihin kuuluvat muun muassa brändin tarina, asiakaskokemus, miten brändi näkyy liiketoiminnassa, miten henkilöstö on sitoutunut brändiin, uusiutuminen, digitaalisuus, innovatiivisuus, viestintä sekä brändin suojaaminen.
”Kilpailun tavoitteena on kehittää suomalaista brändiosaamista ja kannustaa suomalaisia yrityksiä pitkäjänteiseen brändityöhön. Perinteisistä mainoskilpailuista poiketen tarkastelemme brändejä laajemmin – esimerkiksi huomioimalla brändin ja immateriaalioikeuksien suojaamisen. Olemme todella iloisia, että tänä vuonna voiton vei pieni perheyritys, mikä osoittaa, että aidosti toimivan brändin luominen ei riipu yrityksen koosta”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Minna-Aalto Setälä.
Tunnustus otettiin Lapualla innolla vastaan
”Perheyrityksellämme on pitkä historia, joten brändi on meille kaikki kaikessa. Arvomaailmamme perustuu sukupolvelta toiselle siirtyneeseen ammattitaitoon, ja haluamme kantaa vastuumme tietotaidon siirtämisestä myös tuleville sukupolville”, sanoo Lapuan Kankurien markkinointijohtaja Jaana Hjelt, joka luotsaa yritystä puolisonsa Esko Hjeltin kanssa.
Hjeltin mukaan Lapuan Kankureita ohjaa kirkas brändin ydin: Kudomme hyvää elämää. Ja tämä lause muuttuu joka päivä näkyviksi teoiksi ja tuotteiksi.
”Brändi tulee todeksi vain konkreettisilla teoilla. Vastuullisuus näkyy meillä esimerkiksi sitoutumisena hiilineutraaliuteen vuoteen 2035 mennessä ja investointeina tekstiilituotantoon Suomessa”, Hjelt sanoo.
Lapuan Kankurit avaa tänä vuonna Lapualle kaksi uutta tuotantolaitosta: villakehräämön ja viimeistelylaitoksen. Näin se saa hyötykäyttöön suomalaista lampaanvillaa, jota se on kerännyt lähitiloilta. Samalla Lapuan Kankurit tuo Suomeen takaisin tekstiiliteollisuutta, joka täältä ehti jo kerran kadota.
”Pääsemme yhdistämään vanhoihin oppeihin uutta teknologiaa ja toivottavasti myös uusia kuituinnovaatioita. Globaaliin kilpailuun voi vastata vain kehittymällä jatkuvasti, mutta sen voi tehdä myös vaalien omia juuria ja arvoja,” Jaana Hjelt sanoo.
Lisätiedot
Minna Aalto-Setälä
Lakimies, Keskuskauppakamari
044 032 0054
minna.aalto-setala@chamber.fi
Marina Vahtola
Palkintoraadin puheenjohtaja
0400 196 352
marina.vahtola@chaininvest.fi
Jaana Hjelt
Markkinointijohtaja, Lapuan Kankurit
050 3381993
jaana.hjelt@lapuankankurit.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Minna Aalto-SetäläLakimies, IPR-oikeudet, sähköinen kauppa
Puh:09 4242 6244minna.aalto-setala@chamber.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Odotetun heikkoja kasvulukuja - valonpilkahduksia viennissä ja investoinneissa28.11.2025 09:09:32 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin pääekonomistin Jukka Appelqvistin mukaan suhdanne jatkui Tilastokeskuksen vuoden kolmannen neljänneksen bruttokansantuotteen lukujen perusteella vaisuna. “Lieviä myönteisiä merkkejä pystyy sinnikkäällä yrittämisellä löytämään”, sanoo Appelqvist.
Keskuskauppakamari: Maastapoistumisvero ei ratkaisisi Suomen kilpailukyvyn haasteita27.11.2025 11:17:42 EET | Tiedote
SDP:n vaihtoehtobudjetissa esitetty maastapoistumisvero olisi Keskuskauppkamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen mukaan väärä lääke väärään tautiin. Verolla ei paranneta Suomen houkuttelevuutta investoinneille eikä vahvisteta yritysten halua pysyä Suomessa.
Keskuskauppakamari: Oppositiopuolueiden vaihtoehtobudjeteissa kasvua vauhdittavia mutta myös jarruttavia esityksiä25.11.2025 16:09:20 EET | Tiedote
Suurimpien oppositiopuolueiden vaihtoehtobudjeteissa löytyy kasvua tukevia ratkaisujakin, mutta erityisesti SDP:n esittämät veronkiristykset kurittaisivat Suomen taloutta. “Suomen talous ei lähde nousuun verottamalla lisää”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.
Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Suomen työmarkkinoilla ei selkeää suuntaa - elämme ristiriitaisessa tilanteessa25.11.2025 09:10:38 EET | Tiedote
Lokakuun työllisyysluvut eivät tuoneet selkeää vastausta Suomen työmarkkinoiden suunnasta. “Elämme uudessa ja oudossa tilanteessa, tulkinnan tekeminen on tällä hetkellä vaikeaa”, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.
Keskuskauppakamari: Sopu Brasilian ilmastoneuvotteluista laimea, mutta arvokas rakoilevassa maailmanjärjestyksessä22.11.2025 18:48:13 EET | Tiedote
YK:n ilmastokokous Brasilian Belémissä vahvisti maiden sitoutumisen 1,5 asteen tavoitteeseen, mutta konkreettiset toimet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi jäivät vähäisiksi. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Teppo Säkkinen näkee kokouksen rohkaisevimpana signaalina yli 80 maan muodostaman koalition, joka pyrkii vauhdittamaan irtautumista fossiilisista polttoaineista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme