Keskuskauppakamarin Vuoden brändi -palkinnon sai Lapuan Kankurit

Keskuskauppakamarin kolmatta kertaa järjestämässä Vuoden brändi -kilpailussa voiton vei Lapuan Kankurit, joka on yli satavuotisen historian omaava perheyritys. Valintaa perusteltiin muun muassa vahvojen arvojen ja vastuullisuuden näkymisenä yhtiön toiminnassa.

Kuvassa vasemmalta oikealle: Lapuan Kankurien yrittäjät Jaana ja Esko Hjelt sekä palkintoraadin puheenjohtajana toiminut Marina Vahtola.

Pellava- ja villakutomo Lapuan Kankurit on tunnettu laadukkaista design-tekstiileistään. Yritys valmistaa valtaosan tuotteistaan omassa kutomossa Lapualla. Lapuan Kankureilla on tehtaanmyymälä Lapualla sekä myymälät Helsingissä ja Tokiossa.

”Lapuan Kankurien asiakaskokemus ja kilpailuetu rakentuvat vahvoille arvoille ja vastuullisiin tekoihin. Yhtiön toiminta ja viestintä ovat johdonmukaisesti linjassa arvojen kanssa”, sanoo palkintoraadin puheenjohtajana toiminut kokenut brändinrakentaja ja hallitusammattilainen Marina Vahtola.

Lapuan Kankurit palkittiin Keskuskauppakamarin järjestämässä Suuri brändipäivä -tapahtumassa torstaina 7.4.2022.

Brändityön ja immateriaalioikeuksien ammattilaisista koostuva asiantuntijaraati valitsi voittajan kilpailuun mukaan ehdotettujen suomalaisyritysten joukosta. Kriteereihin kuuluvat muun muassa brändin tarina, asiakaskokemus, miten brändi näkyy liiketoiminnassa, miten henkilöstö on sitoutunut brändiin, uusiutuminen, digitaalisuus, innovatiivisuus, viestintä sekä brändin suojaaminen.

”Kilpailun tavoitteena on kehittää suomalaista brändiosaamista ja kannustaa suomalaisia yrityksiä pitkäjänteiseen brändityöhön. Perinteisistä mainoskilpailuista poiketen tarkastelemme brändejä laajemmin – esimerkiksi huomioimalla brändin ja immateriaalioikeuksien suojaamisen. Olemme todella iloisia, että tänä vuonna voiton vei pieni perheyritys, mikä osoittaa, että aidosti toimivan brändin luominen ei riipu yrityksen koosta”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Minna-Aalto Setälä.

Tunnustus otettiin Lapualla innolla vastaan

”Perheyrityksellämme on pitkä historia, joten brändi on meille kaikki kaikessa. Arvomaailmamme perustuu sukupolvelta toiselle siirtyneeseen ammattitaitoon, ja haluamme kantaa vastuumme tietotaidon siirtämisestä myös tuleville sukupolville”, sanoo Lapuan Kankurien markkinointijohtaja Jaana Hjelt, joka luotsaa yritystä puolisonsa Esko Hjeltin kanssa.

Hjeltin mukaan Lapuan Kankureita ohjaa kirkas brändin ydin: Kudomme hyvää elämää. Ja tämä lause muuttuu joka päivä näkyviksi teoiksi ja tuotteiksi.

”Brändi tulee todeksi vain konkreettisilla teoilla. Vastuullisuus näkyy meillä esimerkiksi sitoutumisena hiilineutraaliuteen vuoteen 2035 mennessä ja investointeina tekstiilituotantoon Suomessa”, Hjelt sanoo.

Lapuan Kankurit avaa tänä vuonna Lapualle kaksi uutta tuotantolaitosta: villakehräämön ja viimeistelylaitoksen. Näin se saa hyötykäyttöön suomalaista lampaanvillaa, jota se on kerännyt lähitiloilta. Samalla Lapuan Kankurit tuo Suomeen takaisin tekstiiliteollisuutta, joka täältä ehti jo kerran kadota.

”Pääsemme yhdistämään vanhoihin oppeihin uutta teknologiaa ja toivottavasti myös uusia kuituinnovaatioita. Globaaliin kilpailuun voi vastata vain kehittymällä jatkuvasti, mutta sen voi tehdä myös vaalien omia juuria ja arvoja,” Jaana Hjelt sanoo.

Minna Aalto-Setälä
Lakimies, Keskuskauppakamari
minna.aalto-setala@chamber.fi

Marina Vahtola
Palkintoraadin puheenjohtaja
0400 196 352
marina.vahtola@chaininvest.fi

Jaana Hjelt
Markkinointijohtaja, Lapuan Kankurit
050 3381993
jaana.hjelt@lapuankankurit.fi

Keskuskauppakamari: Kiinan vientikauppa vaikeutuu, riskit logistisen kriisin eskaloitumiselle - ongelmat jääneet sodan varjoon16.5.2022 14:05:30 EEST | Tiedote

Kiinan kasvaneet ongelmat ovat jääneet osin Ukrainan sodan varjoon. Keskuskauppakamari varoittaa, että ongelmat ovat valtavia ja ne vaikeuttavat merkittävästi vientikauppaa ja uhkaavat pahentaa jo ennestään vakavaa logistista kriisiä. Maassa on äärimmäisen tiukat koronatoimet ja osa tehtaista on suljettu tai puoliteholla sulkujen ja toimitusvaikeuksien vuoksi. Sulkujen alettua huhtikuussa vientiyritysten tarvitsemien alkuperätodistusten määrä Kiinaan putosi 47 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2021.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Palkkojen nousu ajaisi kierteeseen, jossa palkat ja kuluttajahinnat nousevat rinta rinnan – ”tilanne ei hyödyttäisi ketään”13.5.2022 10:13:31 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio eli kuluttajahintojen vuosimuutos oli huhtikuussa 5,7 prosenttia. Maaliskuussa inflaatio oli 5,8 prosenttia eli inflaatiovauhti hidastui hieman. Inflaatiota hillitsi bensan hinnan pieni aleneminen suhteessa maaliskuun ennätyksellisen korkeaan tasoon, eikä odotettavissa ole polttoaineiden hinnannousua nykytasolta. Pikaista helpotusta inflaatioon ei kuitenkaan ole luvassa ja hinnankorotukset nakertavat ostovoimaa, erityisesti ruuan osalta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist kannustaa tähtäämään tasaiseen ostovoiman nousuun pitkällä aikavälillä tilapäisten palkankorotusten sijaan, jotka uhkaavat kroonistaa inflaation.

Keskuskauppakamari: Nato-jäsenyys toteutuu nopeammin kuin kuvitellaan11.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Päätös Suomen Nato-jäsenyydestä etenee tällä viikolla nopeaan tahtiin. Presidentti ja valtioneuvosto antavat täydennyksen eduskunnassa käsittelyssä olevaan turvallisuuspoliittiseen ajankohtaisselontekoon. Siinä todetaan Suomen hakevan jäsenyyttä Pohjois-Atlantin liitossa Natossa. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää todennäköisenä, että Naton jäsenmaissa prosessi etenee paljon nopeammin kuin on arvioitu. Suomi ja Ruotsi saattavat liittyä Naton jäseniksi jo Madridin kesäkuun lopussa olevaan huippukokoukseen mennessä.

Keskuskauppakamari: EU:lla ei ole varaa olla heikko suurvaltojen rinnalla - riippuvuudet Venäjästä on katkaistava9.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan unioni synnytettiin takaamaan rauhaa Eurooppaan. Yhteisten taloudellisten intressien avulla haluttiin turvata, etteivät valtiot kävisi asein toistensa kimppuun. Tänä vuonna Eurooppa-päivää varjostaa kuitenkin Venäjän raaka hyökkäyssota Ukrainaan. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Päivi Woodin mukaan parasta EU:n ulkopolitiikkaa on katkaista riippuvuudet Venäjästä. EU:n sisäpolitiikassa Suomella tulisi olla selkeämpi näkemys siitä, mihin suuntaan EU:ta tulevaisuudessa kehitetään ja mitä Suomi haluaa unionilta.

Keskuskauppakamari: Sota romahdutti vientiasiakirjojen määrän Venäjälle ja Ukrainalle – kauppa on jäissä kauan4.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan myötä vientiasiakirjojen määrä on pudonnut merkittävästi. Sodan alettua alkuperätodistusten määrä Venäjälle on pudonnut 74 prosenttia ja Ukrainalle 79 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021. Viimeisen kuukauden aikana, kun pakotteita on edelleen kiristetty, asiakirjojen määrä Venäjälle on jatkanut voimakasta vähentymistä. Huhtikuussa alkuperätodistusten määrä Venäjälle putosi 82% verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.