Keskusta kahmi medianäkyvyyttä loppuvuonna – gallupeissa tämä ei näy

Keskusta keräsi eniten mainintoja loppuvuoden vaaliuutisoinnissa, vaikka puolueen kannatus laahaa ennätysalhaalla, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin analyysistä. Retriever havainnollistaa vaaleihin liittyvää keskustelua ja puolueiden medianäkyvyyttä interaktiivisella analyysityöpöydällä, joka on käytössä ensi kevään eduskuntavaaleihin saakka.
Eduskuntapuolueiden mainintojen määrä vaaleihin liittyvässä julkisuudessa toimituksellisessa mediassa 1.11. - 21.12.2022.

Keskusta kahmaisi 24 prosenttia kaikista eduskuntapuolueiden vaaleihin liittyvistä mediamaininnoista ajalla 1.11.–21.12.2022. Kannatusgallupeiden johtaja kokoomus jäi keskustan mediaosumista noin kolmanneksella ja piti toista paikkaa 17 prosentilla kaikista maininnoista. Helsingin Sanomien viimeisimmässä puoluegallupissa keskustan kannatus jäi 9,9 prosenttiin kun tuki kokoomukselle taas hipoi 24 prosenttia.

”Keskustan kohdalla julkisuuden määrä ei ole korreloinut kannatuslukuihin. Yleisesti voidaan todeta, että julkisuuden määrä ei korvaa laatua viestinnän tavoitteiden saavuttamisessa”, toteaa Retrieverin media-analyytikko Tuukka Hanhiniemi.

Loppuvuoden uutisoiduimpia vaaliteemoja ovat olleet ulko- ja turvallisuuspolitiikka, talouden näkymät sekä koulutus. Näissä keskusta on selkeästi hallinnut ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan liittyvää julkisuutta, ylittäen kokoomuksen mediamainintojen määrän teemassa kolmanneksella. Kokoomus taas on kerännyt puolueista eniten mainintoja talouden näkymiin ja koulutukseen liittyvissä uutisissa.

Myös puoluejohtajien keräämien mainintojen määrissä on merkittäviä eroja. Annika Saarikko on selkeä ykkönen yli 2500 maininnalla, kun Sanna Marinin maininnat jäävät vajaaseen 1800:aan ja Petteri Orpon taas noin tuhanteen.

”Annika Saarikko on saanut erityisen paljon näkyvyyttä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan liittyvissä aiheissa. Keskustan Antti Kaikkosen puolustusministerisalkku on tuonut näkyvyyttä myös Saarikolle muun muassa Nato-prosessiin, Ukrainan sotaan ja Kaikkosen perhevapaaseen liittyvässä uutisoinnissa. Energiakriisi korostui myös Saarikon julkisuuden aiheissa, kun hallitus keskusteli sähkön korkean hinnan takia lisätuen tarpeesta ja hintakatosta”, kertoo Hanhiniemi.

Analyysin aineistona on eduskuntavaalit tai vaaleihin liittyvän sanan sekä vähintään yhden eduskuntapuolueen mainitsevat artikkelit. Aineisto kattaa kotimaisen toimituksellisen median artikkelit Retrieverin kattavan lähdekannan mukaan. Ajalta 1.11.2022–21.12.2022 aineiston määrä on 18 670 artikkelia. Samassa artikkelissa on voitu mainita useampi puolue. Mainintoja puolueille ajanjaksolla oli yhteensä 38 063. Jako vaaliteemoihin perustuu AMEC-sertifioidun media-analyytikon tekemiin aihepiiriä käsitteleviin hakusanahakuihin. Retriever seuraa puolueiden näkyvyyttä kevään 2023 eduskuntavaalehin saakka.

Linkki interaktiiviselle analyysityöpöydälle löytyy osoitteesta: https://www.retrievergroup.com/fi/blog/seuraa-vaaliuutisointia-retrieverin-kanssa.

Uutisoiduimmat vaaliteemat 1.11. - 21.12.2022.
Eduskuntapuolueiden puheenjohtajien mainintojen määrä vaaleihin liittyvässä julkisuudessa toimituksellisessa mediassa 1.11. - 21.12.2022.

+358 (0)20 770 5730https://www.retrievergroup.com/fi

Retriever on Pohjoismaiden johtava mediaseuranta ja -analyysitoimisto. Yrityksellä on toimistot Helsingin lisäksi Tukholmassa, Oslossa ja Kööpenhaminassa. Retriever Suomi Oy on marraskuussa 2016 perustettu yhteisyritys, jonka omistavat Retriever-konserni ja Suomen Tietotoimisto STT.

Jussi Halla-ahon kampanjan loppukiri näkyi myös mediassa – keräsi presidenttiehdokkaista eniten mainintoja tammikuussa ennen vaalipäivää29.1.2024 13:23:39 EET | Tiedote

Presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella kolmanneksi jäänyt Jussi Halla-aho oli mediassa eniten mainintoja kerännyt presidenttiehdokas aikajaksolla 1.1.–27.1.2024. Hänet mainittiin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa lähes 4000 artikkelissa. Eniten ääniä kerännyt Alexander Stubb sai mainintoja toiseksi eniten eli lähes 3800 mainintaa. Pekka Haavistolle mainintoja kertyi noin 3700.

Haavisto ja Stubb kilpailevat kärkipaikasta myös presidenttiehdokkaiden medianäkyvyydessä21.12.2023 01:00:00 EET | Tiedote

Presidenttiehdokkaiden tämän syksyn aikana saamasta julkisuuden määrästä löytyy sekä yhteneväisyyksiä että yllättäviä eroja vaaligallupeihin verrattuna, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Kannatusmittausten kärkeen kirinyt Alexander Stubb jää medianäkyvyyden määrässä hieman eniten mediajulkisuutta keränneestä Pekka Haavistosta. Mediamainintojen määrässä kolmanneksi yltää Jussi Halla-aho.

Nato-käsittely, translaki ja saamelaiskäräjät nostivat perussuomalaiset alkuvuoden uutisoiduimmaksi puolueeksi25.2.2023 00:01:00 EET | Tiedote

Helsingin Sanomien viimeisimmässä kannatusmittauksessa kakkospaikkaa pitävä perussuomalaiset on kerännyt alkuvuonna eniten mainintoja eduskuntavaaleihin liittyvässä mediakeskustelussa, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Gallupjohtaja kokoomus kiritti mainintojen määrällä mitattuna toiseksi. Edellisellä tarkastelujaksolla mediajulkisuutta hallinnut keskusta taas putosi kolmanneksi. Analyysi kattaa eduskuntavaaleihin liittyvän uutisoinnin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa 1.1.–19.2.2023.