Keskusta kahmi medianäkyvyyttä loppuvuonna – gallupeissa tämä ei näy
Keskusta kahmaisi 24 prosenttia kaikista eduskuntapuolueiden vaaleihin liittyvistä mediamaininnoista ajalla 1.11.–21.12.2022. Kannatusgallupeiden johtaja kokoomus jäi keskustan mediaosumista noin kolmanneksella ja piti toista paikkaa 17 prosentilla kaikista maininnoista. Helsingin Sanomien viimeisimmässä puoluegallupissa keskustan kannatus jäi 9,9 prosenttiin kun tuki kokoomukselle taas hipoi 24 prosenttia.
”Keskustan kohdalla julkisuuden määrä ei ole korreloinut kannatuslukuihin. Yleisesti voidaan todeta, että julkisuuden määrä ei korvaa laatua viestinnän tavoitteiden saavuttamisessa”, toteaa Retrieverin media-analyytikko Tuukka Hanhiniemi.
Loppuvuoden uutisoiduimpia vaaliteemoja ovat olleet ulko- ja turvallisuuspolitiikka, talouden näkymät sekä koulutus. Näissä keskusta on selkeästi hallinnut ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan liittyvää julkisuutta, ylittäen kokoomuksen mediamainintojen määrän teemassa kolmanneksella. Kokoomus taas on kerännyt puolueista eniten mainintoja talouden näkymiin ja koulutukseen liittyvissä uutisissa.
Myös puoluejohtajien keräämien mainintojen määrissä on merkittäviä eroja. Annika Saarikko on selkeä ykkönen yli 2500 maininnalla, kun Sanna Marinin maininnat jäävät vajaaseen 1800:aan ja Petteri Orpon taas noin tuhanteen.
”Annika Saarikko on saanut erityisen paljon näkyvyyttä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan liittyvissä aiheissa. Keskustan Antti Kaikkosen puolustusministerisalkku on tuonut näkyvyyttä myös Saarikolle muun muassa Nato-prosessiin, Ukrainan sotaan ja Kaikkosen perhevapaaseen liittyvässä uutisoinnissa. Energiakriisi korostui myös Saarikon julkisuuden aiheissa, kun hallitus keskusteli sähkön korkean hinnan takia lisätuen tarpeesta ja hintakatosta”, kertoo Hanhiniemi.
Analyysin aineistona on eduskuntavaalit tai vaaleihin liittyvän sanan sekä vähintään yhden eduskuntapuolueen mainitsevat artikkelit. Aineisto kattaa kotimaisen toimituksellisen median artikkelit Retrieverin kattavan lähdekannan mukaan. Ajalta 1.11.2022–21.12.2022 aineiston määrä on 18 670 artikkelia. Samassa artikkelissa on voitu mainita useampi puolue. Mainintoja puolueille ajanjaksolla oli yhteensä 38 063. Jako vaaliteemoihin perustuu AMEC-sertifioidun media-analyytikon tekemiin aihepiiriä käsitteleviin hakusanahakuihin. Retriever seuraa puolueiden näkyvyyttä kevään 2023 eduskuntavaalehin saakka.
Linkki interaktiiviselle analyysityöpöydälle löytyy osoitteesta: https://www.retrievergroup.com/fi/blog/seuraa-vaaliuutisointia-retrieverin-kanssa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tuukka HanhiniemiMedia-analyytikko
Puh:040 585 8384tuukka.hanhiniemi@retriever.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Retriever on Pohjoismaiden johtava mediaseuranta ja -analyysitoimisto. Yrityksellä on toimistot Helsingin lisäksi Tukholmassa, Oslossa ja Kööpenhaminassa. Retriever Suomi Oy on marraskuussa 2016 perustettu yhteisyritys, jonka omistavat Retriever-konserni ja Suomen Tietotoimisto STT.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Retriever Suomi Oy
Nato-käsittely, translaki ja saamelaiskäräjät nostivat perussuomalaiset alkuvuoden uutisoiduimmaksi puolueeksi25.2.2023 00:01:00 EET | Tiedote
Helsingin Sanomien viimeisimmässä kannatusmittauksessa kakkospaikkaa pitävä perussuomalaiset on kerännyt alkuvuonna eniten mainintoja eduskuntavaaleihin liittyvässä mediakeskustelussa, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Gallupjohtaja kokoomus kiritti mainintojen määrällä mitattuna toiseksi. Edellisellä tarkastelujaksolla mediajulkisuutta hallinnut keskusta taas putosi kolmanneksi. Analyysi kattaa eduskuntavaaleihin liittyvän uutisoinnin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa 1.1.–19.2.2023.
Alma Talentin medioiden tilaajasisällöt Retrieverin mediaseurantaan23.3.2022 14:03:00 EET | Tiedote
Retriever Oy ja Alma Talent Oy ovat sopineet yhteistyöstä, jossa Retrieverin asiakkaat saavat kaikki Alma Talentin medioiden journalistiset verkkosisällöt mediaseurantaansa. Retriever on ensimmäinen mediaseurantayritys, jolle Alma Talent tarjoaa mahdollisuuden indeksoida kaikki verkkosisältönsä.
Kriisiviestinnän analyysi Olkiluodon häiriötilanteesta ehdolla kansainvälisen viestintäpalkinnon saajaksi13.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote
Mediaseuranta- ja analyysitoimisto Retriever teki Säteilyturvakeskus STUKin toimeksiannosta kriisiviestintäanalyysin Olkiluodon ydinvoimalassa joulukuussa 2020 tapahtuneesta poikkeuksellisesta häiriötilanteesta. Tämä analyysiraportti ja STUKin viestinnän onnistumisen arviointi on nyt nostettu ehdolle parhaan kriisiviestintäarvioinnin palkinnon saajaksi kansainvälisen viestinnän mittaamisen kattojärjestön Amecin kilpailussa.
Media-analyysi: Naisten näkyvyys nousi miesten kanssa tasoihin politiikan uutisissa – urheilussa osuus jää alle viidennekseen15.4.2021 00:01:00 EEST | Tiedote
Naiskansanedustajat kahmaisivat yli puolet eli 52 prosenttia kansanedustajien maininnoista politiikan uutisoinnissa vuonna 2020, selviää mediaseuranta- ja analyysitoimisto Retrieverin analyysistä. Urheilu-uutisoinnissa naisten osuus sen sijaan jäi myös mediauutisoinnille yleisesti tyypillistä kolmannesta vieläkin pienemmälle osuudelle – alle viidesosaan. Retrieverin analyysi kattaa noin 100 000 politiikkaa ja urheilua koskevaa artikkelia, jotka on julkaistu kokonaistavoittavuudeltaan kymmenessä suurimmassa kotimaisessa mediassa vuonna 2020.
Media-analyysi ilmastokeskustelusta: Politiikka peittoaa tieteen ilmastouutisoinnissa18.12.2020 00:10:00 EET | Tiedote
Ilmastokeskustelu on kasvanut voimakkaasti kotimaisessa toimituksellisessa mediassa viime vuosien aikana. Vuodesta 2017 alkaen ilmastokysymyksiä on käsitelty yli 180 000 toimituksellisen median artikkelissa. Ilmastouutisissa korostuu selkeästi enemmän politiikka ja poliitikot kuin tiede ja tutkijat, selviää mediaseuranta- ja media-analyysitoimisto Retrieverin analyysistä, joka tutki ilmastouutisointia kotimaisessa mediassa tammikuun 2017 ja marraskuun 2020 välillä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme