Kevään kuumin julkinen työmarkkinakeskustelu: Työmarkkinajohtajat tuhatpäisen opettajajoukon edessä Educassa 25.1.

Mitä voi odottaa julkisen sektorin neuvotteluista? Kuinka käy kikyn, palkkojen ja opetustyön arvostuksen? Tuleeko lakkokevät? Työnantajajohtajat, valtakunnansovittelija ja OAJ:n edustajat kohtaavat tuhatpäisen messuyleisön edessä Educan työmarkkinakeskustelussa, joka järjestetään lauantaina 25.1. klo 11.30–13.00 Messukeskuksessa.

Julkisen sektorin ja yksityisen opetusalan neuvottelunäkymistä, sovun rakennusaineksista ja opettajien palvelussuhteen ehdoista keskustelevat toimitusjohtaja Teemu Hassinen Sivistystyöantajista, työmarkkinajohtaja Markku Jalonen KT Kuntatyönantajista, valtakunnansovittelija Vuokko Piekkala, luokanopettaja Petra Siltainsuu ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen.

Kohtaamisen juontavat MTV:n yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki apunaan OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos.

Opetusalan sopimukset ovat voimassa maaliskuun loppuun. Suurin osa opettajista toimii kunta-alalla, jossa neuvottelut käynnistyivät 14.1. Myös laajan yksityisen opetusalan neuvottelut alkavat lähiviikkoina.

Työmarkkinajohtajilta kysytään esimerkiksi opetusalan palkankorotuksista, kiky-tunneista, palkkakilpailukyvystä ja siitä miksi työmarkkinat eivät tunnista varhaiskasvatuksen opettajia opettajiksi. Esille nousevat myös työaika ja yhä raskaammaksi koetut opetusalan työolosuhteet.

Neuvottelijoilta halutaan näkemyksiä myös siitä, miten opettajan työn ja yhteiskunnan muuttumisen pitäisi näkyä palvelussuhteen ehdoissa. Mitä virka- ja työehtosopimuksilla haetaan, ja mitä työnantajat ja mitä työntekijät pyrkivät niillä varmistamaan? Entä miten valtakunnansovittelija näkee neuvottelukevään, työmarkkinoiden tilan ja tulevaisuuden?

Messukeskuksen Visio-salissa keskustelua seuraa noin tuhat opettajaa. Tapahtuma välitetään suorana Facebookissa oajry:n tililtä ja OAJ:n sivuilta osoitteessa oaj.fi. Yleisö voi osallistua keskusteluun muun muassa viestiseinän kautta.

Median ilmoittautumiset 24.1. mennessä.

Educa on Pohjoismaiden suurin koulutusalan messutapahtuma. Lue lisää opetusalan Educasta https://educa.messukeskus.com/

OAJ:n kysely: Kunnat varautuneet heikosti varhaiskasvatuksen lakimuutoksiin24.6.2020 07:55:00 EESTTiedote

Moni kunta on laiminlyönyt siihen varautumisen, että elokuun alussa jokaisella lapsella on jälleen subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen ja ryhmäkoot pienenevät. Kuntien pitää ymmärtää, että lakimuutosten seurauksena tarvitaan todennäköisesti lisää henkilökuntaa, uusia lapsiryhmiä ja mahdollisesti jopa uusia päiväkoteja, toteaa OAJ:n erityisasiantuntija Kirsi Sutton.

OAJ: Oppivelvollisuuslaki ei lähellekään valmis9.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ kannattaa oppivelvollisuuden laajentamista. Järjestö kuitenkin kritisoi lakiluonnosta siitä, että siitä puuttuvat konkreettiset toimenpiteet, joilla saadaan kaikille toisen asteen tutkinto. Jokaisen oppijan pitää saada riittävästi tukea osaamisensa rakentamiseen sekä kiinnostuksensa kohteensa ja omien vahvuuksiensa löytämiseen. Vain siten uudistus vahvistaa työllisyyttä ja osallisuutta.