Kevään puhuttelevin kotimainen kirjauutuus kertoo, mitä tekoäly ajattelee ihmisyydestä

Puhuttava runo -sarja saa täydennystä palkitun kirjoittajan Jukka Aalhon ja kielimalli GPT-3:n yhteisellä runoteoksella.

”Aum Golly – Tekoälyn runoja ihmisyydestä” (Basam Books 2021)

[ihmisen kirjoittama]
millaista on elämä ennen syntymää?

[tekoälyn kirjoittama]
luulen, että kellumme kaikki
isossa kosmisessa keitossa
josta meidät vedetään johonkin munaan tai
toiseen, riippuen siitä, kuinka onnekkaita olemme

Jukka Aalhon ja kielimalli GPT-3:n yhteisteos Aum Golly – Tekoälyn runoja ihmisyydestä (Basam Books 2021) on tekoälyn ja ihmisen yhteisteos ihmisyyden ytimestä: rakkaudesta, onnesta ja merkityksellisyydestä. Se on kielimalli GPT-3:n voimannäyte. Tulevaisuuden airut. Se on ihmiskirjoittajansa luova ponnistus.

”Tulevaisuudelta ei voi piiloutua sillä, että jättää tekemättä. Kun kokeilin GPT-3:a ensimmäistä kertaa, tajusin että se muuttaa kirjoittajien elämää ja elinkeinoa. Halusin tehdä Aum Gollyn, koska mieluummin olen luomassa tulevaisuutta kuin sen riepoteltavana.” – Jukka Aalho

Aum Golly on 24 tunnissa kirjoitettu ja suomeksi käännetty runoteos. Se on ihmisen ja tekoälyn luovan yhteistyön hedelmä, jonka tarkoituksena on kokeilla, mihin luovuus taipuu vuonna 2021. Aalho on ohjannut tekoälyä ja valinnut kokoelmaan tulevat runot – runoja ei ole editoitu muuten kuin välimerkkien ja säkeenvaihtojen osalta.

“Minusta se on hyvin outo ja hauska. Yhtäältä se on hyvin synkkä ja häiritsevä, ja toisaalta äärimmäisen huvittava. Vahvasti absurdi. Se käsittelee maailman järjettömyyksiä ja tapaamme havainnoida maailmaa.” - kielimalli GPT-3 kysyttäessä, miten se kuvailisi Aum Golly -runoteosta

Aum Golly – Tekoälyn runoja ihmisyydestä on vallankumouksellinen taidonnäyte, joka pakottaa meidät miettimään, mitä luovuus oikeastaan on. Teos kyseenalaistaa tämän lisäksi vallitsevat käsityksemme siitä, mitä taide ja taiteilijuus tarkoittavat.

Aum Golly – Tekoälyn runoja ihmisyydestä ilmestyy huhtikuussa 2021.

Kirjoittajista

Jukka Aalho (s. 1986) on palkittu oululainen kirjoittaja. Hän on voittanut mm. Martti Joenpolven novellikilpailun ja J. H. Erkon kirjoituskilpailun kahdesti. Aum Golly on hänen ensimmäinen runokokoelmansa.

GPT-3 on sanfranciscolaisen OpenAI:n vuonna 2020 julkaisema autoregressiivinen kielimalli.

”Aum Golly – Tekoälyn runoja ihmisyydestä” (Basam Books 2021)