Kevättalkoot lauantaina? Sortti-asemat palvelevat sinua kolmena lauantaina

HSY:n Sortti-asemat ovat avoinna keväällä myös kolmena lauantaina: 21.4., 28.4. ja 19.5. kello 9–16. Asemille voi tuoda maksutta muun muassa sähkölaitteita, kodin vaarallista jätettä, metallia ja kuution verran painekyllästettyä puuta.

Kevätviikonloput ovat monesti pihojen, puutarhojen ja varastojen siivoamisen aikaa, jolloin syntyy paljon erilaista jätettä. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden Sortti-asemat ovat juuri siksi keväällä avoinna kolmena lauantaina: 21.4., 28.4. ja 19.5. kello 9–16. Muutoin asemat palvelevat arkisin kello 7–21.

- Asiakasmäärämme kasvavat selvästi keväisin, joten haluamme helpottaa arki-iltojen kiireitä tarjoamalla asukkaillemme mahdollisuuden päästä eroon jätteistään myös lauantaina. Arkipäivistä vilkkainta asemillamme on maanantaisin ja perjantaisin, kertoo HSY:n toimintovastaava Eetu Keinänen.

Ruuhkia Kivikon Sortti-asemalla saattavat lisätä huhtikuussa käynnistyvät tietyöt, jotka voivat hankaloittaa asiointia asemalla. Kivikon Sortti-asema on suljettuna 21.–25. toukokuuta. Remontti jatkuu vielä syyskuun loppuun saakka.

- Remontti voi hidastaa asiointia Kivikon Sortti-asemalla, joten suosittelemme käyttämään muita Sortti-asemia. Remontin jälkeen asiointi sujuu jouhevasti, kun sisäänajoon saadaan toinen kaista, kertoo Keinänen.

Haravointijäte ja risut viiden euron kuormahinnalla

Sortti-asemille voi tuoda maksutta monia kodeissa kertyneitä jätteitä, kuten sähkölaitteita, kotien vaarallista jätettä, metalliromua, kartonkia, pahvia, paperia, lasipurkkeja ja kuution verran painekyllästettyä puuta.

Haravointijäte- tai risukuorma maksaa Sortti-asemalla viisi euroa. Myös kannoista ja puunrungoista pääsee eroon viiden euron kuormahinnalla. Risut ja oksat asiakkaan pitää lajitella erilleen haravointijätteestä, sillä ne haketetaan ennen käsittelyä. Puutarhajätettä ei saa viedä metsiin tai puistoihin. Ämmässuon ja Kivikon Sortti-asemalta voi ostaa mukaan Metsäpirtin multaa omalle pihalle huhtikuun lopusta alkaen.

Haravointijätteen ja risujen lisäksi Sortti-asemille voi tuoda muutakin maksullista jätettä, kuten puujätettä, kipsiä ja sekajätettä. Asemilta voi vuokrata peräkärryn jätteiden kuljettamiseen. Vuokraus maksaa viisi euroa, kun jätteet tuodaan Sortti-asemalle.

Sortti-asemille ei voi tuoda jätettä kuorma-autolla. Maksuvälineenä käy pankki-, luotto- tai maksukortti, ei käteinen.

Sortti-asemien sijainnit:

• Ämmässuo, Ämmässuontie 8, Espoo
• Kivikko, Kivikonlaita 5, Helsinki
• Konala, Betonitie 3, Helsinki
• Jorvas, Jorvaksentie 10, Kirkkonummi
• Ruskeasanta, Klemmintie 7, Vantaa

Mediakyselyt: toimintovastaava Eetu Keinänen, puh. 050 383 2646, eetu.keinanen@hsy.fi

Sortti-asemista: www.hsy.fi/sorttiasemat

Lisätietoja peräkärryn vuokraamisesta: https://www.hsy.fi/fi/asiointi/Sivut/Vuokraa-perakarry.aspx

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.10.20189.10.2018 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.10.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus päättää myös vesihuollon ja jätehuollon hinnoista vuodelle 2019 sekä aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päättää pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus saa tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä