Kevättalkoot lauantaina? Sortti-asemat palvelevat sinua kolmena lauantaina

HSY:n Sortti-asemat ovat avoinna keväällä myös kolmena lauantaina: 21.4., 28.4. ja 19.5. kello 9–16. Asemille voi tuoda maksutta muun muassa sähkölaitteita, kodin vaarallista jätettä, metallia ja kuution verran painekyllästettyä puuta.

Kevätviikonloput ovat monesti pihojen, puutarhojen ja varastojen siivoamisen aikaa, jolloin syntyy paljon erilaista jätettä. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden Sortti-asemat ovat juuri siksi keväällä avoinna kolmena lauantaina: 21.4., 28.4. ja 19.5. kello 9–16. Muutoin asemat palvelevat arkisin kello 7–21.

- Asiakasmäärämme kasvavat selvästi keväisin, joten haluamme helpottaa arki-iltojen kiireitä tarjoamalla asukkaillemme mahdollisuuden päästä eroon jätteistään myös lauantaina. Arkipäivistä vilkkainta asemillamme on maanantaisin ja perjantaisin, kertoo HSY:n toimintovastaava Eetu Keinänen.

Ruuhkia Kivikon Sortti-asemalla saattavat lisätä huhtikuussa käynnistyvät tietyöt, jotka voivat hankaloittaa asiointia asemalla. Kivikon Sortti-asema on suljettuna 21.–25. toukokuuta. Remontti jatkuu vielä syyskuun loppuun saakka.

- Remontti voi hidastaa asiointia Kivikon Sortti-asemalla, joten suosittelemme käyttämään muita Sortti-asemia. Remontin jälkeen asiointi sujuu jouhevasti, kun sisäänajoon saadaan toinen kaista, kertoo Keinänen.

Haravointijäte ja risut viiden euron kuormahinnalla

Sortti-asemille voi tuoda maksutta monia kodeissa kertyneitä jätteitä, kuten sähkölaitteita, kotien vaarallista jätettä, metalliromua, kartonkia, pahvia, paperia, lasipurkkeja ja kuution verran painekyllästettyä puuta.

Haravointijäte- tai risukuorma maksaa Sortti-asemalla viisi euroa. Myös kannoista ja puunrungoista pääsee eroon viiden euron kuormahinnalla. Risut ja oksat asiakkaan pitää lajitella erilleen haravointijätteestä, sillä ne haketetaan ennen käsittelyä. Puutarhajätettä ei saa viedä metsiin tai puistoihin. Ämmässuon ja Kivikon Sortti-asemalta voi ostaa mukaan Metsäpirtin multaa omalle pihalle huhtikuun lopusta alkaen.

Haravointijätteen ja risujen lisäksi Sortti-asemille voi tuoda muutakin maksullista jätettä, kuten puujätettä, kipsiä ja sekajätettä. Asemilta voi vuokrata peräkärryn jätteiden kuljettamiseen. Vuokraus maksaa viisi euroa, kun jätteet tuodaan Sortti-asemalle.

Sortti-asemille ei voi tuoda jätettä kuorma-autolla. Maksuvälineenä käy pankki-, luotto- tai maksukortti, ei käteinen.

Sortti-asemien sijainnit:

• Ämmässuo, Ämmässuontie 8, Espoo
• Kivikko, Kivikonlaita 5, Helsinki
• Konala, Betonitie 3, Helsinki
• Jorvas, Jorvaksentie 10, Kirkkonummi
• Ruskeasanta, Klemmintie 7, Vantaa

Mediakyselyt: toimintovastaava Eetu Keinänen, puh. 050 383 2646, eetu.keinanen@hsy.fi

Sortti-asemista: www.hsy.fi/sorttiasemat

Lisätietoja peräkärryn vuokraamisesta: https://www.hsy.fi/fi/asiointi/Sivut/Vuokraa-perakarry.aspx

Muovipakkausten määrä kotien sekajätteessä vähentynyt yli 30 prosenttia – tämä selvisi HSY:n tekemässä tutkimuksessa sekajätteen koostumuksesta20.3.2019 13:18:23 EETTiedote

Muovipakkausten määrä sekajätteessä on vähentynyt selvästi viime vuosina. Muissa jätelajeissa ei ole merkittävää muutosta. Sekajätteen kokonaismäärä on sen sijaan vähentynyt. Nämä tulokset selvisivät Helsingin seudun ympäristöpalveluiden viime lokakuussa tekemästä kotien sekajätteen koostumustutkimuksesta.

HSY:n hallituksen päätökset 15.3.201915.3.2019 10:30:14 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa siirtää pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantuloa. Voimaantulon siirtäminen koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Lisäksi hallitus päätti hyväksyä polttoaineen toimitussopimuksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä koskien jätteiden kuormausaikojen muutosta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.3.201912.3.2019 14:32:41 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.3.2019. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä. Voimaantulon siirtäminen koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Lisäksi hallitus päättää polttoaineen toimitussopimuksen hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä, asia koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.9.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi