Kevättalkoot lauantaina? Sortti-asemat palvelevat sinua kolmena lauantaina

HSY:n Sortti-asemat ovat avoinna keväällä myös kolmena lauantaina: 21.4., 28.4. ja 19.5. kello 9–16. Asemille voi tuoda maksutta muun muassa sähkölaitteita, kodin vaarallista jätettä, metallia ja kuution verran painekyllästettyä puuta.

Kevätviikonloput ovat monesti pihojen, puutarhojen ja varastojen siivoamisen aikaa, jolloin syntyy paljon erilaista jätettä. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden Sortti-asemat ovat juuri siksi keväällä avoinna kolmena lauantaina: 21.4., 28.4. ja 19.5. kello 9–16. Muutoin asemat palvelevat arkisin kello 7–21.

- Asiakasmäärämme kasvavat selvästi keväisin, joten haluamme helpottaa arki-iltojen kiireitä tarjoamalla asukkaillemme mahdollisuuden päästä eroon jätteistään myös lauantaina. Arkipäivistä vilkkainta asemillamme on maanantaisin ja perjantaisin, kertoo HSY:n toimintovastaava Eetu Keinänen.

Ruuhkia Kivikon Sortti-asemalla saattavat lisätä huhtikuussa käynnistyvät tietyöt, jotka voivat hankaloittaa asiointia asemalla. Kivikon Sortti-asema on suljettuna 21.–25. toukokuuta. Remontti jatkuu vielä syyskuun loppuun saakka.

- Remontti voi hidastaa asiointia Kivikon Sortti-asemalla, joten suosittelemme käyttämään muita Sortti-asemia. Remontin jälkeen asiointi sujuu jouhevasti, kun sisäänajoon saadaan toinen kaista, kertoo Keinänen.

Haravointijäte ja risut viiden euron kuormahinnalla

Sortti-asemille voi tuoda maksutta monia kodeissa kertyneitä jätteitä, kuten sähkölaitteita, kotien vaarallista jätettä, metalliromua, kartonkia, pahvia, paperia, lasipurkkeja ja kuution verran painekyllästettyä puuta.

Haravointijäte- tai risukuorma maksaa Sortti-asemalla viisi euroa. Myös kannoista ja puunrungoista pääsee eroon viiden euron kuormahinnalla. Risut ja oksat asiakkaan pitää lajitella erilleen haravointijätteestä, sillä ne haketetaan ennen käsittelyä. Puutarhajätettä ei saa viedä metsiin tai puistoihin. Ämmässuon ja Kivikon Sortti-asemalta voi ostaa mukaan Metsäpirtin multaa omalle pihalle huhtikuun lopusta alkaen.

Haravointijätteen ja risujen lisäksi Sortti-asemille voi tuoda muutakin maksullista jätettä, kuten puujätettä, kipsiä ja sekajätettä. Asemilta voi vuokrata peräkärryn jätteiden kuljettamiseen. Vuokraus maksaa viisi euroa, kun jätteet tuodaan Sortti-asemalle.

Sortti-asemille ei voi tuoda jätettä kuorma-autolla. Maksuvälineenä käy pankki-, luotto- tai maksukortti, ei käteinen.

Sortti-asemien sijainnit:

• Ämmässuo, Ämmässuontie 8, Espoo
• Kivikko, Kivikonlaita 5, Helsinki
• Konala, Betonitie 3, Helsinki
• Jorvas, Jorvaksentie 10, Kirkkonummi
• Ruskeasanta, Klemmintie 7, Vantaa

Mediakyselyt: toimintovastaava Eetu Keinänen, puh. 050 383 2646, eetu.keinanen@hsy.fi

Sortti-asemista: www.hsy.fi/sorttiasemat

Lisätietoja peräkärryn vuokraamisesta: https://www.hsy.fi/fi/asiointi/Sivut/Vuokraa-perakarry.aspx

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 14.12.201811.12.2018 15:00Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 14.12.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää maa-alueiden hankinnasta, kohteina ovat noin 140 hehtaaria Helsingin kaupungin omistamia maa-alueita ja 5,4 hehtaarin suuruinen Träskkulla -niminen tila. Alueita tarvitaan pitkäaikaisesti vesihuoltotoiminnan varmistamiseksi sekä Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen suojaviheralueiksi. Hallitus päättää lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen viemäritunnelien urakoitsijan valinnasta osuudelle Finnoo II - Malmi–Ala-Tikkurila runkovesijohdon urakoitsijan valinnasta välille Yläkaskentie–Aisatie - päällystys- ja pienten kivitöiden tilaamisesta - työterveyshuoltopalvelujen tilaamisesta. Hallitus päättää myös valtion tukemassa asuntotuotannossa vuonna 2019 sovellettavien tonttien enimmäishintojen esittämisestä hyväksyttäväksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAl

HSY:n hallituksen kokouksen ja yhtymäkokouksen päätökset 16.11.201816.11.2018 11:14Tiedote