Jämerä Kivitalot Oy

Kevytbetonirakenteet voivat ratkaista julkisten rakennusten homeongelmat

Tampereen teknillisen yliopiston professori Juha Vinhan mukaan yksiaineinen kevytbetonirakenne on oikein toteutettuna kosteusteknisesti turvallisempi kuin niin sanottu kerroksellinen seinärakenne. Kevytbetonirakenteen käyttö julkisissa rakennuksissa voi ratkaista niiden homeongelmat tulevaisuudessa ilman, että energiatehokkuudesta pitäisi tinkiä.
Suomen ensimmäinen kevytbetonirakennus, Malmin lentokenttärakennus, valmistui 1936. Vuonna 2016 Euroopan kulttuuriperintöjärjestö Europa Nostra ja Euroopan investointipankin instituutti valitsivat Malmin lentokenttärakennuksen Euroopan seitsemän uhanalaisimman kulttuuriperintökohteen joukkoon.

Tampereen teknillisen yliopiston rakennusfysiikan professori Juha Vinha on tutkinut kevytbetonirakenteiden rakennusfysikaalista toimintaa. Antamassaan lausunnossa hän toteaa, että yksiaineinen massiivinen kevytbetonirakenne on oikein toteutettuna kosteusteknisesti turvallisempi kuin niin sanottu kerroksellinen seinärakenne, jossa on erillinen lämmöneristekerros rakenteen sisällä.

Vinhan mukaan tämä pätee erityisesti sellaisiin rakenteisiin, jossa lämmöneristeenä on käytetty avohuokoista ilmaa läpäisevää eristettä, kuten mineraalivillaa tai puukuitueristettä.

– Yksiaineisessa rakenteessa esiintyy toki korkeita kosteuspitoisuuksia ja huokosilman suhteellisia kosteuksia. Kosteudesta ei ole kuitenkaan haittaa, koska mikrobit eivät kasva materiaalin sisällä, Vinha kirjoittaa lausunnossaan.

Kevytbetoni kestää hyvin rakentamisen ja käytönaikaisia kosteusrasituksia, minkä Vinha näkee merkittäväksi eduksi. Lausunnossaan hän kuitenkin muistuttaa, että kevytbetonirakenteisiinkaan ei tule päästää tarpeettomasti kosteutta, ja rakennusaikana kevytbetoniharkot ja -elementit tulee suojata sateelta.

Ongelmana kerroksien rajapinnat

Terveyden ja hyvinvointilaitoksen mukaan esimerkiksi koulurakennuksissa kosteusvaurioita esiintyy noin 25 prosentissa, joidenkin tutkimusten mukaan jopa 60 prosentissa rakennuksista.

Jämerä Kivitalojen toimitusjohtaja Jouni Niemisen mukaan vaurioituneiden rakennusten ongelmana ovat hyvin usein Vinhan mainitsemat monikerrokselliset rakenteet, joissa on erillinen lämmöneristekerros rakenteen sisällä.

– Kosteusvauriot kulkeutuvat rakenteissa tyypillisesti materiaalikerroksien välisiin rajapintoihin. Lisäksi mikrobeja ja homeitiöitä pääsee tyypillisesti näihin rajapintoihin myös rakenteiden tekovaiheessa, Nieminen sanoo.

Niemisen tarjoama ratkaisu onkin käyttää yksiaineisia rakenteita, kuten massiivista yksiaineista kevytbetonirakennetta julkisessa rakentamisessa.

– Yksiaineinen seinärakenne ei sisällä eristekerroksia tai höyrynsulkumuovia. Rakenteessa ei ole erillisiä rajapintoja, joissa esiintyisi suuria suhteellisia kosteuksia tai joihin kosteus kerääntyisi.

Niemisen mukaan näillä yksiaineisilla rakenteilla on siis parempi vikasietoisuus kosteusvaurioita vastaan, mikä osaltaan vähentää korjaustarvetta.

Energiatehokkuudesta ei tarvitse tinkiä

Jouni Nieminen muistuttaa, että kevytbetonista on helppo rakentaa oikeaoppisesti tiivis ja lämpöä varaava runkorakenne.

Nieminen viittaa ympäristöministeriön uusiin energiamääräyksiin, jossa ministeriö on antamassa yksiaineisille massiivipuisille rakenteille merkittäviä helpotuksia puurakentamisen edistämiseksi. Kevennetyt energiamääräykset tarkoittaisivat suurempaa energiankulutusta kuin muista runkomateriaaleista tehdyissä, vaatimukset täyttävissä rakennuksissa.

– Kevytbetonirakenteiden avulla voidaan toteuttaa nykyiset ja vuoden 2018 alussa voimaan tulevat energiatehokkuusmääräykset täyttävät rakennukset, vahvistaa myös Juha Vinha lausunnossaan.

Juha Vinhan lausunto on luettavissa kokonaisuudessaan oheisesta liitteestä.

Lisätiedot:

Jämerä Kivitalot Oy:n toimitusjohtaja Jouni Nieminen,
puh. 040 705 5380, sähköposti: jouni.nieminen@jamera.fi

Kuvat

Lataa
Jämerä Kivitalojen toimitusjohtaja Jouni Nieminen kertoo, että rakennusfysiikan professori Juha Vinhan lausunto kevytbetonirakenteiden rakennusfysikaalista ominaisuuksista tukee yksiaineisen ja palamattoman kevytbetonin käyttöä esimerkiksi koulujen ja päiväkotien rakentamisessa.
Lataa

Jämerä Kivitalot Oy
Fallåker 1

Jämerä Kivitalot Oy on suomalainen, Bauroc International AS konsernin itsenäinen tytäryhtiö.

Jämerä on Suomen vanhimpia talomerkkejä. Jämerä-tuotenimi on otettu käyttöön vuonna 1974 ja jo sitä ennen täyskivitaloja on myyty LK-pientalot (Lohjan Kalkki) nimellä. Jämerän on omistanut vuosien varrella Oy Lohja Ab, Suomen Siporex Oy, tanskalainen H+H-konserni ja viimeisimpänä vuodesta 2012 virolainen Bauroc International AS -konserni.

Bauroc on Pohjois-Euroopan suurin karkaistun kevytbetonin valmistaja. Bauroc valmistaa tuotteita asunto- ja toimitilarakentamiseen sekä teollisuudelle. Baurocin kevytbetonin vuosituotanto on 350.000 m3, joka vastaa keskimäärin 2100 täyskivitalon rakentamisessa tarvittavaa runkomateriaalimäärää.

Bauroc on eurooppalaisen kevytbetoniyhdistyksen EAACA jäsen. EAACA:n jäsenet toimivat yli 17 maassa ja niillä on 100 tuotantolaitosta Euroopassa. Tehtaiden yhteenlaskettu vuosituotanto on noin 16 miljoonaa kuutiometriä kevytbetonia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Jämerä Kivitalot Oy