Kiasma esittelee Markus Copperin teoksia laajassa retrospektiivisessa näyttelyssä

Markus Copperin teosten aiheet löytyvät yhteisesti koskettavista traumoista, kuten autolautta Estonian ja ydinsukellusvene Kurskin uppoamisesta. Kiasmassa avautuu 11.11.2022 Copperin retrospektiivinen näyttely, joka esittelee ennen näkemättömän laajasti hänen omaperäistä taidettaan ja maailmankuvaansa. Näyttely sukeltaa jaettuun traumakulttuuriin ja aikamme inhimillisiin tragedioihin. Teokset ajoittuvat vuosiin 1995–2019.
Taiteilija Markus Copper työhuoneellaan vuonna 2009. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Kuvataiteilija Markus Copper (1968–2019) on tunnettu erityisesti suurista, tilaa hallitsevista teoksista, jotka hyödyntävät ääntä, mekaanista liikettä tai valoa. Moni hänen teoksistaan kommentoi ihmisen toimintaa, moraalia ja mielenmaisemaa.

Näyttelyn kuratoivat museonjohtaja Leevi Haapala ja amanuenssi Jari-Pekka Vanhala. Näyttelyn yhteydessä julkaistaan Kiasman ja Kustannusosakeyhtiö Parvsin kanssa yhteistyössä Markus Copperin tuotantoa esittelevä kirja. Runsaasti kuvitettu julkaisu tarjoaa usean kirjoittajan tuoreita näkökulmia taiteilijan tuotantoon.

Vertauskuvia ja vaaran tunnetta

Copper oli yhteiskunnallinen taiteilija, joka käsitteli katastrofeja vertauskuvallisesti. Suurikokoiset teokset Estonia (2006) ja Kursk (2004) tavoittavat niin autolautta Estonian kuin ydinsukellusvene Kurskin uppoamisen synnyttämät kollektiiviset pelot. Nahkatakeista ja soutuveneestä rakentunut mekaaninen installaatio Valaanpyyntiasema (2009) herää valaan nylkemistä demonstroivaan liikkeeseen.

“Markus Copper halusi vaikuttavilla veistoksillaan tuoda esille elämää hallitsevat voimat, tuhon ja luovuuden jatkuvan jännitteen, sen että taide voi käsitellä myös synkimpiä puolia elämästä ja yhteiskunnasta symbolisella tasolla. Teoksiin liittyvä uhkan tuntu osoittaa käännekohtiin, elämän haurauteen, murtumiin ja katoavuuteen”, Haapala kuvailee.

Etenkin uransa alkuvaiheessa Copper etsi vaaran tunnetta, ja varhaiset teokset saattoivat olla konkreettisestikin vaarallisia, kuten Sixpack of Instant Death (1995). Copper jakoi ystävilleen kuusiosaisen veistoksen osat, jotka yhdistettynä teoksen oli tarkoitus räjähtää. Vuonna 2020 poliisi etsi teoksen osia, jotka on sittemmin tehty vaarattomaksi.

Klassikkoja ja tuntemattomia teoksia

Näyttelyssä nähdään myös Copperin tunnetuin teos, klassikoksi muodostunut valasveistos Seitsemän meren arkkienkeli (1998). Kiasman kokoelmiin kuuluva teos on yksi museon rakastetuimmista. Veistoksessa on käytetty muun muassa Kotkan kirkon vanhoja urkupillejä, jotka nyt toistavat valaiden matalaa laulua.

Copperin teoksista moni on purettu osiin ja kadonnut. Näistä teoksista näyttelyssä on esillä piirroksia, luonnoksia tai dokumenttimateriaalia. Kiasma on onnistunut pelastamaan ja osin konservoimaan taiteilijan perheen ja lähipiirin avulla Copperin jäljelle jääneestä tuotannosta veistokset Valaanpyyntiasema (2006), Teloitus Etelänmerellä, 2007 ja The Khyber Pass (2014) sekä muunnelman veistoksesta Circle of Brothers (2011–12) osaksi Kansallisgallerian kokoelmaa.

Mukana myös harvemmin julkisesti esitettyjä videodokumentteja taiteilijasta 1990-luvulta. Copper oli myös ahkera ja taitava piirtäjä. Näyttelyssä on mukana useita piirustuksia eri museokokoelmista, kuten Kiasman kokoelmiin kuuluva, hänen viimeiseksi jäänyt piirustussarjansa Huviretki tienpientareelle (2019).

Lisätietoja medialle:
Jari-Pekka Vanhala, amanuenssi
0294 500 517, jari-pekka.vanhala@kiasma.fi

Kiasman viestintä:
Piia Laita, piia.laita@kiasma.fi, 0294 500 507
tai Reetta Haarajoki, 050 47 86 861, reetta.haarajoki@kiasma.fi

Kuvat

Mannerheiminaukio 2

0294 500 200, info@kiasma.fihttp://www.kiasma.fi

Nykytaiteen museo Kiasma on osa Kansallisgalleriaa yhdessä Ateneumin ja Sinebrychoffin taidemuseoiden kanssa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta KIASMA

Nina Beier visar på pinsamheter med våra vardagliga föremål och seder21.3.2024 09:38:00 EET | Tiedote

Då ett föremåls status stiger eller sjunker i samhället väcks konstnären Nina Beiers intresse. Det kan handla om en handrullad cigarr eller ett vintagehandfat vars färger på sin tid fick imperialistiska namn som Indian ivory eller Bali brown. I sina skulpturer drar Beier paralleller mellan olika föremål och material som får nya innebörder i sina nya kontexter; i verket Plug (2018) sticker till exempel en tjock cigarr upp ur avloppet i ett handfat. Beiers utställning Delar öppnar på Kiasma den 22 mars.

Taiteilija Nina Beier osoittaa kiusallisuuksia, joita arkisiin esineisiin ja tapoihimme sisältyy21.3.2024 09:38:00 EET | Tiedote

Kun esineen arvostus yhteiskunnassa nousee tai laskee, taiteilija Nina Beierin kiinnostus herää. Kyseessä voi olla vaikkapa käsin kääritty sikari tai vintage-lavuaari, joiden väreille annettiin aikanaan imperialistisia nimiä, kuten Indian ivory tai Bali brown. Veistoksissaan Beier rinnastaa esineitä ja materiaaleja toisiinsa. Uusissa asiayhteyksissä ne saavat jälleen uusia merkityksiä; esimerkiksi teoksessa Plug (2018) paksu sikari sojottaa pastellisen pesualtaan viemäriaukosta. Beierin Osat-niminen näyttely avautuu Kiasmassa perjantaina 22. maaliskuuta.

Nina Beier points to unsettling aspects of everyday objects and habits21.3.2024 09:38:00 EET | Press release

When society’s appreciation for an object rises or falls, the artist Nina Beier gets interested. It might be a hand-rolled cigar or a vintage sink, its colour once given an imperialist name, such as “Indian ivory” or “Bali brown”. Her sculptures juxtapose objects and materials. In their new contexts they again take on new meanings, for example, in Plug (2018) a thick cigar protrudes out of the drain hole beneath a pastel-toned sink. Beier’s Parts exhibition opens at Kiasma on 22 March.

Inbjudan till media: Nina Beier är en internationellt erkänd konstnär vars readymade-verk snart kommer att ställas ut på Kiasma – utställningen presenteras till pressen 21.3.18.3.2024 09:12:00 EET | Kutsu

Nina Beiers skulpturer bygger ofta på existerande föremål som hon letar efter på handelsplatser på nätet och i affärer för begagnade varor. I sina skulpturer drar Beier paralleller mellan olika föremål och material som får nya innebörder i sina nya kontexter. Välkommen till presskonferensen för Nina Beiers utställning Delar på Museet för nutidskonst Kiasma torsdagen den 21.3. Vänligen anmäl ditt deltagande: kiira.koskela@kiasma.fi

Kutsu medialle: Nina Beier on kansainvälisesti arvostettu taiteilija, jonka readymade-teoksia nähdään pian Kiasmassa – näyttelyn esittely medialle 21.3.18.3.2024 09:12:00 EET | Kutsu

Taiteilija Nina Beierin veistokset perustuvat usein olemassa oleviin esineisiin, joita hän etsii verkon kauppapaikoista ja käytetyn tavaran myymälöistä. Teoksissaan Beier rinnastaa esineitä ja materiaaleja toisiinsa. Uusissa asiayhteyksissä ne saavat jälleen uusia merkityksiä. Osat-näyttely on laajin Pohjoismaissa nähty katsaus Beierin tuotantoon. Tervetuloa näyttelyn lehdistötilaisuuteen 21.3. Kiasmaan (5. krs). Ilmoittauduthan: kiira.koskela@kiasma.fi