Kiasman vastine taiteilijoiden vetoomukseen

Ryhmä suomalaisia taiteilijoita on aloittanut työnseisauksen, jonka aikana he pidättäytyvät työskentelemästä Kiasman kanssa niin kauan kuin Kiasma Tukisäätiön hallituksen jäsenenä on Chaim ”Poju” Zabludowicz.

Kansallisgallerian vastaus

Kiasma Tukisäätiö on itsenäinen säätiö, joka on Kiasmasta ja Kansallisgalleriasta erillinen, riippumaton toimija. Poju Zabludowicz on Kiasma Tukisäätiön hallituksen jäsen. Kansallisgallerialla ei ole päätösvaltaa säätiön hallituksen kokoonpanoon. Säätiö on määritellyt tehtäväkseen Kiasman toiminnan tukemisen. Tehtäväänsä säätiö toteuttaa teos- ja rahalahjoituksin. Ehdotukset tuettavista kohteista tulevat Kiasmasta.

Suomen valtion hallinnoimana toimijana Kansallisgalleria ja sen museot eivät voi osallistua yksityisiin kansalaisiin kohdistuviin boikotteihinMe osallistumme niihin boikotteihin ja sulkuihin, joihin Suomen valtio on sitoutunut ja meitä ohjaa.

Taiteilijat ovat Kiasmalle tärkeitä kumppaneita. Kunnioitamme vetoomuksen tehneiden taiteilijoiden mielipidettä ja olemme luonnollisesti halukkaita jatkamaan yhteistyötä taiteilijoiden kanssa heidän päätettyään työnseisauksensa.

Kansallisgalleria on päivittänyt syksyn 2022 aikana eettisen ohjeistuksensa. Olemme myös sitoutuneet noudattamaan kansainvälisen museoliiton ICOMin eettistä ohjeistoa. Kansallisgallerian rahoitus ja talous ovat täysin läpinäkyviä ja niihin liittyvät dokumentit ovat julkisia asiakirjoja.

Kimmo Levä                                                                                   Leevi Haapala

Pääjohtaja, Kansallisgalleria                                                       Museonjohtaja, Nykytaiteen museo Kiasma

Mannerheiminaukio 2

0294 500 200, info@kiasma.fihttp://www.kiasma.fi

Nykytaiteen museo Kiasma on osa Kansallisgalleriaa yhdessä Ateneumin ja Sinebrychoffin taidemuseoiden kanssa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta KIASMA

Keskustelu Kiasman ja työnseisaukseen osallistuvien taiteilijoiden välillä jatkuu hyvässä hengessä17.12.2022 12:00:00 EET | Tiedote

Taiteilijoiden työnseisaus, jossa he pidättäytyvät yhteistyöstä Kiasman kanssa, on jatkunut kaksi viikkoa. Kiasma ja työnseisaukseen osallistuvat taiteilijat käyvät keskustelua tilanteen ratkaisemiseksi. Molemmilla osapuolilla on halu päästä jatkamaan yhdessä työskentelyä mahdollisimman pian. Kiasma tunnistaa taiteilijoiden tavoitteen luoda taidekentälle eettisiä pelisääntöjä yksityisen rahoituksen läpinäkyvyyteen ja rahoituksen alkuperään. Suhtaudumme avoimesti ajatukseen olla mukana käynnistämässä laajempaa keskustelua taiteen rahoituksesta ja taidetoimijoiden eettisistä säännöistä. Kiasman tavoitteena on rakentaa laaja-alaista yhteiskunnallista keskustelua ohjelmistonsa kautta sekä toimia kohtaamispaikkana, jossa erilaiset äänet tulevat kuulluiksi ja toimijat voivat käsitellä turvallisesti myös vaikeita asioita. Työnseisaus ja sen tavoitteet ovat saaneet runsaasti huomiota julkisuudessa. Työnseisauksen on oletettu olevan antisemitistisesti motivoitunut. Kiasman ja taiteilijoiden väl

Tom of Finland Kiasmaan 202317.10.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Kiasman vuoden 2023 suurpanostus on laaja katsaus Tom of Finlandin ainutlaatuiseen taiteeseen ja elämään. Samaan aikaan avautuu teemanäyttely Dreamy, joka tuo esiin Kiasman kokoelmateosten kautta nykytaiteen ja queer-kulttuurin dialogisuutta. Daniel Steegmann Mangranén ja Dineo Seshee Bopapen soolonäyttelyt luovat tilallisia ja kokemuksellisia kokonaisuuksia. Syksyllä Kiasmassa nähdään myös viiden Ars Fennica 2023 -palkintoehdokkaan näyttely.