Kiekkoleijonat, Fingerpori ja suomirock saivat Tallinnan Viru-hotelliin Suomi100-erikoishuoneet

Tallinnan tunnetuimpiin kuuluva maamerkki ja Viron suurin hotellikompleksi kunnioittaa satavuotiasta Suomea 18. kerrokseen sisustetuilla teemahuoneilla, jotka heijastavat Suomen ja Viron läheisiä suhteita ja nostavat vieraiden mielialaa myös huumorin keinoin. Yksitoista Suomi100-huonetta kertovat kiehtovia, maita yhdistäviä tarinoita kulttuurin, diplomatian, luonnon, maantieteen, matkailun, urheilun ja viihteen saralta. Huoneiden teemoina ovat virolaissyntyiset jääkiekkoleijonat Siim Liivik ja Leo Komarov, matkaopaskonkari Tapio Mäkeläinen, Virossa tuotteensa ompeluttava suomalainen hattuyhtiö Costo, arkkitehti Eliel Saarisen näkemys Tallinnasta, Suomen parhaat luontokuvat, Suomen suurlähetystö Virossa, suomalaiset designklassikot, Suomen television läikytys rajan yli Neuvosto-Viroon, suomirockissa soinut perkeleellinen kaipuu Tallinnaan, fingerporilainen näkemys Viron-matkailusta sekä syksyllä ensi-iltansa Tallinnassa saava Tom of Finland -elokuva.
Virolaisten kiekkoleijonien huoneessa on Märkä-Simon ja Leksa Komarovin kuvamuistoja vuosien varrella sekä henkilökohtaisia lätkäkamoja, kuten Liivikin ensimmäiset uutena ostetu luistimet Huoneessa soi luonnollisesti mm. JVG.

Vuonna 1972 avattu hotelli Viru oli Viron ensimmäisenä pilvenpiirtäjänä aikakautensa rakennussensaatio, joka on valmistumisestaan lähtien toiminut silloisen Neuvostoliiton ja sittemmin itsenäistyneen Viron hotellitoiminnan suunnannäyttäjänä. Viru edusti jo avautuessaan korkeaa tasoa niin palvelussaan kuin sisustuksessaankin ja on ylläpitänyt asemansa kaikkien matkailijoiden luottohotellina vuosikymmenestä toiseen. Viime vuonna yli puoli miljoonaa asiakasta nautti hotellin ravintola-, kokous- ja kongressipalveluista ja hotellissa yöpyi yli neljännesmiljoona vierasta. Hotellissa toimii myös suosittu KBG-museo, joka on yli 35 000 vuotuisella kävijällään yksi maan suosituimmista museoista.

”45 vuotta on mille tahansa hotellille pitkä aika pysyä suosittuna ja erityisesti Tallinnassa kilpailu kiristyy valtavalla vauhdilla. Hotellitarjonta kasvaa samassa suhteessa kaupunkiin saapuvien matkailijoiden virran kanssa, eli on kymmenessä vuodessa tuplaantunut. Kilpailu pitää meidätkin pirteinä ja antaa syyn uudistua riittävän usein. Se on selkeästi onnistunut, sillä nykyisin Original Sokos Hotel Viru nimeä kantava ylpeytemme on koko olemassaolonsa ajan pitänyt sijoituksensa Viron suosituimpana hotellina”, kiittelee Viron Sokos Hotellien markkinointijohtaja Evelin Org ja jatkaa: ”Tämän vuoden kantavaksi teemaksemme nostimme luonnollisesti satavuotiaan Suomen ja ensi vuonna koettaakin sitten Viron oman 100-vuotisjuhlan vuoro. Kunnioitamme naapuruksia tuomalla maita yhdistäviä näkökulmia ja tarinoita niin hotellivieraidemme, kuin myös kaupunkilaistenkin iloksi. Näitä esitellään juhlavuosien ajan Viru-hotellin erikoishuoneissa, käytävillä ja muussa ohjelma- ja ravintolatarjonnassamme.”

Viru-hotellin Suomi-huoneet tulivat 15.5. hotellin normaaliin myyntiin. Teemahuoneet tulevat normaalien huoneiden joukkoon hotellin varauspalveluun ja sellaisen saaminen on asiakkaalle yllätys. Teemahuoneeseen ei sisälly lisäkuluja, vaan huoneet ovat huoneluokkaansa vastaavien hintaisia.

HUONE 1801 Virolaiset kiekkoleijonat

Jääkiekko on suomalaisille kansallisurheilua ja mukaan on mahtunut muutama virolainenkin. Kulttipelaajistamme kaksi on virolaista syntyperää: Siim “Märkä-Simo” Liivik ja Leo Komarov. Lätkähuone on omistettu suomalaiselle jääkiekolle, mutta virolaisin viittein ja kahta sankariamme juhlistaen. Huoneessa on Märkä-Simon ja Leksan kuvamuistoja vuosien varrella ja henkilökohtaisia lätkäkamoja - ja siellä soi luonnollisesti JVG. Yhteistyössä Siim Liivik ja Leo Komarov.

HUONE 1802 Tutkimusmatkalla Virossa

Tuglas-seuran kulttuurisihteeri Tapio Mäkeläinen on suomalainen kirjailija ja aito estofiili. Hänen opaskirjansa ovat innostaneet useat suomalaiset tutustumaan Viron joka kolkkaan. Tämä huone kutsuu vieraansa Tapio Mäkeläisen Viroon. Huoneessa voi tutustua Tapion huomioihin, kertomuksiin ja parhaisiin vinkkeihin, joiden avulla matkailija voi löytää Tallinnan parhaiten piilotetut salaisuudet. Yhteistyössä Tapio Mäkeläinen.

HUONE 1803 Pidä hatustasi kiinni!

Tässä huoneessa suomalainen muotoilu kohtaa virolaisen käsityötaidon luoden vanhasta uutta. Kolmen suomalaisen suunnittelijan luoma hattumerkki Costo on erinomainen esimerkki tyylin tavoittelusta ilman rajoja. Ylijäämäkankaista ja nahoista Virossa valmistettujen hattujen tyyli, ekologia ja kestävä laatu kulkevat käsi kädessä. Vieraat voivat huoneessa tutustua hattumuotiin ja irrotella Tallinnassa päähineillä. Yhteistyössä Costo.

HUONE 1804 Suomalaisten arkkitehtien Tallinna

Suomalainen arkkitehtuuri tunnetaan ympäri maailmaa ja muutamia malliesimerkkejä siitä löytyy myös Tallinnasta. Tallinna olisi voinut saada vieläkin suomalaisemman ilmeen, jos Eliel Saarisen visioimasta Suur-Tallinna -hankkeesta olisi tullut totta. Tämä huone esittelee tuota visiota: vaihtoehtoista Tallinnaa, joka ei koskaan toteutunut. Yhteistyössä Viron arkkitehtuurimuseo.

HUONE 1805 Tuhansien järven maa

Suomalaiset ja virolaiset jakavat rakkauden metsään ja luontoon. Virolaisen sanonnan mukaan metsä on meidän molempien kirkkomme ja tässä huoneessa juhlistamme saumatonta luontosuhdetta Vuoden Luontokuva -näyttelyllä. Kyseessä lienee maailman kompaktein valokuvagalleria ja mahduttaakseen kaikki vuoden 2015 luontokuvakilpailun kategoriavoittajat ja kunniamaininnan ansainneet mukaan, vaihtuvat teokset kvartaaleittain. Yhteistyössä Suomen Luontokuvaajat Ry.

HUONE 1806 Suomen suurlähetystö

Suomen Viron suurlähetystö Tallinnan Toompeanmäellä symboloi maidemme läheisiä poliittisia ja henkilökohtaisia siteitä. Harva kuitenkaan tietää, että Viron itsenäistyessä konsuliosastolla oli vilkas vastaanottopiste myös Viru-hotellissa. Suomalaismatkailijoiden luonne ja käyttäytyminen ovat villeimmistä vuosista onneksi jo rauhoittuneet ja nyt jokaisella on mahdollisuus tuntea itsensä Suomen suurlähettilääksi – ainakin tässä arvokkaassa huoneessa oleskellessaan.

”Diplomatia, avoin suhtautuminen uuteen, toisten kunnioitus ja uusien suhteiden luominen ovat kaikille matkailijoille hyviä muistisääntöjä ja suurlähetystön inspiroimissa historiallisissa puitteissa niillä kelpaa näyttää esimerkkiä myös muille matkailijoille”, vinkkaa Evelin Org.

Suurlähetystön oma huone on sisustettu Tallinnan Suomen suurlähetystön huonekaluilla ja arvoesineillä ja sviitin seinille on ripustettu Tallinnassa vierailleiden Suomen presidenttien viralliset muotokuvat. Yhteistyössä Viron Suomen suurlähetystö ja suurlähettiläs Kirsti Narinen.

HUONE 1807 Suomalaiset designklassikot

Suomen Viron-instituutin järjestämä 100 esinettä Suomesta -näyttely kertoo Suomen tarinan esittelemällä yhden esineen kultakin itsenäisyyden vuodelta. Se kertoo suomalaisuudesta niin arkisin, teollisin, innovatiivisin kuin humoristisinkin esimerkein. Huone 1807 esittelee hienon näyttelyn pienoiskoossa kuvin, esinein ja kirjoin. Yhteistyössä Suomen instituutti Virossa.

HUONE 1808 Television taikaa

Tämä huone on omistettu vallankumoukselle, jota ei televisioitu, vaan joka alkoi televisiosta. Suomen televisiolla kun on ollut erityinen rooli Viron historiassa, sillä Suomesta läikkyneet ohjelmat mainoksineen muodostivat suljetussa neuvostoyhteiskunnassa konkreettisen ikkunan länteen. Virossa katsottu suomalainen televisiosisältö myös vahvisti virolaisten ja suomalaisten kulttuurista ja kielellistä suhdetta. Erityisesti MTV oli virolaisille tärkeä kanava amerikkalaisen viihteen pariin ja tekstitetyt suosikkiohjelmat Ritari Ässästä ja Dallasista Emmanuelleen opettivat suomen kieltä kahdelle polvelle pohjoisvirolaisia. Yhteistyössä mm. Disko ja ydinsota -elokuvan tuottanut Kiur Aarma.

HUONE 1809 Suomirockin lähettiläät

Nostalgia ja kaipuu ovat ikuisia teemoja pop- ja rockmusiikissa ja sama pätee luonnollisesti myös suomalaiseen musiikkiin. Eksoottisimpien kohteiden lisäksi suomalaiset ovat usein kaivanneet Viroon ja Juicella se kaipuu lahden taakse oli suorastaan perkeleellistä.

Virun suomirock-huone esittelee kaipuuta Miljoonasateen ja Neljän Ruusun laulujen ja vanhojen valokuvien avulla. Huoneen yksi seinä on lisäksi luonnolliseen kokoon tulostettu ote Tavastia-klubin legendaarisesta takahuoneesta. Yhteistyössä Neljä Ruusua, Miljoonasade ja Tavastia-klubi.

HUONE 1810 Fingerpori

Suomen suosituin päivittäin ilmestyvä sarjakuva Fingerpori on kunnioittanut Helsingin ja Tallinnan välistä laivamatkailua ja Viru-hotellissa yöpymistä useissa tarinoissaan. Fingerporille yhteistyö hotellin kanssa on ensimmäinen laatuaan ja sen myötä Fingerpori-huoneessa pääsee viettämään aikaa tuttujen hahmojen, kuten Rivo-Riitan ja Heimo Vesan seurassa.
”Toivon, että Fingerporissa yöpyvä malttaa huoneeseen suunniteltuihin yksityiskohtiin tutustumiselta käydä myös kaupungilla Tallinnaa ihailemassa. Ja jos uni ei jostain syystä tule, voi hän imuroida paitsi Fingerpori-oluen, myös huoneen varustukseen kuuluvalla klassisella Miele-imurilla”, kertoo Fingerporin luoja Pertti Jarla. Yhteistyössä Pertti Jarla.

HUONE 1811 ____ of Finland

Jos taiteilijan nimessä on Finland, hänellä on oltava kansallista merkitystä. Tom of Finland koki menestyksen myöhään, mutta se ei tullut yllätyksenä. Hän on taiteilija, jonka tarina kannattaa ehdottomasti kertoa myös elokuvana. Tämä huone on omistettu Dome Karukosken Tom of Finland -elokuvalle ja se tarjoaa kaikille yhdenvertaisen mahdollisuuden viettää yönsä Tom of Finland -lakanoissa. Yhteistyössä Helsinki Filmi ja Finlayson.

Viru-hotellin Suomi-huoneet tulivat 15.5. hotellin normaaliin myyntiin muiden huoneiden joukkoon ja sellaisen saaminen on asiakkaalle yllätys. Teemahuoneeseen ei sisälly asiakkaalle lisäkuluja, vaan huoneet ovat huoneluokkaansa vastaavien hintaisia. Mikäli tietyn teemahuoneen haluaa erikseen varata, on ennakkovarausmaksu 20 €.

Original Sokos Hotel Virun kaikki 423 huonetta ovat käyneet läpi perusteellisen remontin. Alkuperäisen Viru-hotellin viereen kolme vuotta sitten avattu korkeatasoinen 93 huoneen business-luokan Solo Sokos Hotel Estoria on yksi Viron ehdokkaista vuoden 2017 World Luxury Hotel Awards -nimityksen saajaksi.

AS Sokotel on SOK konsernin tytäryhtiö, joka on toiminut vuodesta 2003 lähtien. Se edustaa Virossa tavaramerkkejä Original Sokos Hotel Viru, Solo Sokos Hotel Estoria, Cafe Amigo, Amarillo ja Merineitsi. S-ryhmään kuuluva Sokos Hotels on Suomen laajin hotelliketju, johon kuuluu yli 50 hotellia Suomessa, 3 Pietarissa sekä Viru ja Estoria Tallinnassa.

Lisätiedot:
Evelin Org, Sokos Hotels Tallinn, evelin.org@sok.fi, puh +372 56 809 315

Mediatiedustelut ja Tallinnan hotellien testauspyynnöt:
Samuel Sorainen, +358 400 5798653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Virun pop-huone esittelee Viron-kaipuuta Miljoonasateen ja Neljän Ruusun laulujen ja vanhojen valokuvien avulla. Huoneen yhdelle seinälle on tulostettu luonnolliseen kokoon ote Helsingin Tavastia-klubin legendaarisesta takahuoneesta.
Suomen kulttipelaajistamme kaksi on virolaista syntyperää: Siim “Märkä-Simo” Liivik ja Leo Komarov. Lätkähuone on omistettu suomalaiselle jääkiekolle, mutta virolaisin viittein ja kahta sankariamme juhlistaen.
Kaipuu Tallinnaan kuuluu myös Neljä Ruusua -bändin Tallinnan aallot -kappaleessa. Nimensä nimikkohuoneensa seinään kirjoittaa Ilkka Alanko.
Siim "Märkä-Simo" Liivik pitää suurena kunniana tulla jo aktiiviuran aikana huomioiduksi omalla nimikkohuoneella Viron legendaarisimmassa hotellissa.
Tapio Mäkeläisen nimikkohuoneessa voi tutustua tutkimusmatkailijan huomioihin, kertomuksiin ja parhaisiin vinkkeihin, joiden avulla matkailija voi löytää Tallinnan parhaiten piilotetut salaisuudet.
_ of Finland -huone on omistettu Dome Karukosken Tom of Finland -elokuvalle ja se tarjoaa kaikille yhdenvertaisen mahdollisuuden viettää yönsä Tom of Finland -lakanoissa.
Suomen Viron-instituutin järjestämä 100 esinettä Suomesta -näyttely kertoo Suomen tarinan esittelemällä yhden esineen kultakin itsenäisyyden vuodelta. Juhlanäyttelyn nimikkohuone esittelee hienon näyttelyn pienoiskoossa kuvin, esinein ja kirjoin.
Jokaisella matkailijalla on mahdollisuus tuntea itsensä Suomen suurlähettilääksi ja nauttia tässä arvokkaassa lähetystöhuoneessa oleskellessaan myös diplomaattisista löylyistä.
Virolaisten kiekkoleijonien huoneessa on Siim Liivikin  ja Leo Komarovin aidot pelipaidat, kuvamuistoja vuosien varrella sekä henkilökohtaisia lätkäkamoja, kuten Liivikin ensimmäiset uutena ostetut luistimet ja molempien aidot pelimailat.
Virolaisten kiekkoleijonien huoneessa on Siim Liivikin ja Leo Komarovin aidot pelipaidat, kuvamuistoja vuosien varrella sekä henkilökohtaisia lätkäkamoja, kuten Liivikin ensimmäiset uutena ostetut luistimet ja molempien aidot pelimailat.
Tuglas-seuran kulttuurisihteeri Tapio Mäkeläinen on suomalainen kirjailija ja aito estofiili, joka sai syksyllä 1991 järjestyksessään toisen Viron viisumin. Sekin löytyy hänen nimikkohuoneensa seinältä.
Vieraat voivat hattuhuoneessa tutustua hattumuotiin ja irrotella Tallinnassa ollessaan päähineillä.
Vuoden Luontokuva -huone lienee maailman kompaktein valokuvagalleria ja mahduttaakseen kaikki vuoden 2015 kilpailun kategoriavoittajat ja kunniamaininnan ansainneet mukaan, vaihtuvat huoneen teokset kvartaaleittain.
Fingerpori-huoneesta löytyy tuttujen sarjakuvien ja muiden Fingerpori-asioiden, kuten esimerkiksi yöpöydän laatikosta raamatun sijaan löytyvän sarjakuvakirjan, nurkassa seisovan sekä tarvittaessa toimivan Miele-pölynimurin ja seinällä vahtia pitävien suurten Rivo-Riitta ja Heimo Vesa -hahmojen lisäksi sisustuselementteinä ikonisia, Tallinnan-matkailua koskevia strippejä.
Suomalaisilla on outo ja erikoinen huumorintaju – aivan kuin virolaisillakin. Sitä ilmentää yhteinen rakkautemme Pertti Jarlan Fingerporiin, Suomen nykyajan suosituimpaan sarjakuvaan. Huone juhlistaa sitä luonnollisesti aidon fingerporimaisella tavalla.
Original Sokos Hotel Virun kaikki huoneet ovat uudistettu.
Tallinnan Viru-hotelli on kaupungin tunnetuimpia maamerkkejä.

Korkeavuorenkatu 1 B 11

Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland

Korkeavuorenkatu 1 B 11, 00140 Helsinki

Näyttelijä Peter Franzénille uusi rooli juoma-alalla25.4.2024 12:22:27 EEST | Tiedote

Vuosi sitten esitelty suomalainen Lingoncello-käsityölikööri panostaa kansainvälistymiseen näyttelijätähti Peter Franzénin avulla. Lingoncello kuuluu kansainvälisessä kasvussa olevaan cello-juomien kategoriaan, jonka tunnetuin edustaja on italialainen limoncello. Suomessa keksitty ja kotimaisista puolukoista valmistettu likööri haastaa markkinaa pohjoisen tyylikkyydellä, laadulla ja ainutlaatuisella maulla. Suomen kansainvälisesti menestyneimpiin kuuluva näyttelijä Peter Franzén tulee vauhdittamaan Lingoncellon koti- ja kansainvälistä kasvua liittymällä juoman innovoineen Mother’s Milk Beveragesin osakkaaksi. Yhtiö on kehittänyt myös kulttimainetta nauttivan Puolustuslaitos-juomaperheen.

Keväisiä elämyksiä Virossa10.4.2024 13:00:41 EEST | Tiedote

Keväällä luonto herää eloon ja ensimmäiset auringonsäteet kutsuvat ulkoilmaan pitkän ja pimeän talven jälkeen. Muuttolinnut palaavat pohjoiseen etsimään kumppania ja pesäpaikkaa tositarkoituksella. Keväisin myös viherpeukaloa syyhyttää päästä työntämään sormensa multaan ja seuraamaan uuden kasvun ihmettä. Mutta ennen varsinaisen kevään tuloa Viron alavat suomaat käyvät läpi niin kutsutun viidennen vuodenajan, joka on täynnä luonnonihmeitä. Kokosimme vinkkejä ainutlaatuisiin luontoelämyksiin keväisessä Virossa.

Menevä sähköisti Tampereen taksimarkkinan Tesloilla ja 5€ kyydeillä4.4.2024 10:00:12 EEST | Tiedote

Kotimainen Menevä taksipalvelu aloitti toiminnan Tampereella ja toi kaupungin katukuvaan sähköautoista koostuvan taksilaivueen. 12 Teslan voimin Tampereella huhtikuun 4. aloittanut Suomen suurin taksialan yhtiö on uusi vaihtoehto vähäpäästöistä ja laadukasta kyytiä arvostavalle matkustajalle. Menevän voi helpoiten tilata sovelluksella, jossa Tampereen kyytien kiinteät hinnat alkavat viidestä eurosta ja ovat kiireisimpäänkin aikaan kaupungin keskustan alueen taksitolppia edullisempi.