Kielikylpyohjelma vaikuttaa koulun ja oppilaiden monikielisyyteen

(Sammanfattning på svenska nedan)
FMSanna Pakarinen tarkastelee väitöstutkimuksessaan ruotsin ja iirin kielen kielikylpyä tarjoavien koulujen visuaalista monikielisyyttä sekä suomen- ja englanninkielisten kielikylpyoppilaiden monikielisyyttä.
Tutkimuksen mukaan ruotsin kielen ja iirin kielen kielikylvyn yhteiskunnalliset lähtökohdat ja opetusohjelmien rakenteelliset erot näkyvät koulujen kielimaisemissa ja kielikylpyoppilasidentiteetin tunnuspiirteissä. Toisaalta maiden välillä on myös yhtäläisyyksiä.
– Kielikylpyä tarjoavien koulujen ympäristölle on tyypillistä molemmissa maissa yhden kielen selvä valta-asema ja kielten erottelu koulutilojen mukaan. Ruotsin kielen kielikylvyssä ruotsiksi kirjoitettuja tekstejä on esillä lähinnä kielikylpyoppilaiden omissa luokissa ja kieliluokissa. Iirin kielen kielikylvyssä iiri on puolestaan koulumaiseman pääkieli, Pakarinen kertoo.
Tutkimuksessa tarkasteltiin myös piirteitä, joilla kielikylpyoppilaat luonnehtivat itseään. Ruotsin kielikylpyyn osallistuneet kokivat itsensä monikielisiksi, kun taas iirin kielen kielikylvyssä oppilaat kokivat olevansa kaksikielisiä. Kieli-identiteetin lisäksi oppilasvastauksissa oli havaittavissa muitakin piirteitä.
– Kielikylpykielen pääasiallinen käyttö rajoittui kuitenkin kouluympäristöön, eikä sitä käytetty juurikaan koulun ulkopuolella. Suomalaiset kielikylpyoppilaat kokivat ruotsin kielen tarpeelliseksi omassa elämässään nykyhetkessä, mutta myös tulevaisuudessa mahdollisena työ- ja opiskelukielenä. Irlantilaiset kielikylpyoppilaat puolestaan nostivat esiin iirin kielen heidän roolinsa iirin kielen elvyttämisessä, Pakarinen toteaa.
Tutkimus osoittaa, että Suomessa koulujen kielimaisemat toisintavat suomen ja ruotsin kielen asemaa ja käyttöä ympäröivässä yhteiskunnassa. Irlantilaisten koulujen kielimaisemissa taas iirin kielelle annetaan valta-asema, jota kielellä ei ole ympäröivässä englanninkielisessä yhteiskunnassa. Tutkimuksen mukaan kielikylpyoppilaat ovat tietoisia äidinkielensä ja kielikylpykielensä asemasta erityisesti koulujen kielimaisemassa ja osittain myös yhteiskunnassa. Kielikylpyoppilaat tunnistavat lisäksi kielikylpykielen käyttöön liittyvät mahdollisuudet ja rajoitukset, mutta ovat ylpeitä omasta ruotsin- tai iirinkielen osaamisestaan.
FM Sanna Pakarisen soveltavan kielitieteen väitöskirja "Språkbadselevskap i Finland och på Irland: En studie om språkpolicy och två- och flerspråkighet i skollandskap och hos elever i tidigt fullständigt svenskt och iriskt språkbad" tarkastetaan lauantaina 7.11.2020 klo 12. Vastaväittäjänä toimii emeritaprofessori Pirkko Nuolijärvi (Kotimaisten kielten keskus) ja kustoksena professori Karita Mård-Miettinen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on ruotsi. Kustoksen puhelinnumero, johon yleisö voi soittaa ja esittää tilaisuuden lopussa mahdolliset kysymyksensä, on 040 805 5095.
Lisätiedot:
Sanna Pakarinen 040 805 5098, sanna.m1.pakarinen@jyu.fi
Sanna Pakarinen kirjoitti ylioppilaaksi Karhulan lukiosta vuonna 2003. Pakarinen on valmistunut 2009 filosofian maisteriksi Helsingin yliopistosta pääaineenaan ruotsin kielen kääntäminen ja tulkkaus sekä 2014 filosofian maisteriksi Vaasan yliopistosta ruotsin kielen ja kielikylvyn maisteriohjelmasta. Pakarinen on tehnyt väitöstutkimustaan 2016–2017 Vaasan yliopiston pohjoismaisten kielten laitoksella ja 2017–2020 Jyväskylän yliopiston kieli- ja viestintätieteiden laitoksella Svenska litteratursällskapet i Finlandin rahoittamassa Samverkan mellan språklig praxis, flerspråkig identitet och språkideologi -hankkeessa. Väitöstutkimusta ovat lisäksi rahoittaneet Jyväskylän yliopiston kieli- ja viestintätieteiden laitos ja Svensk-Österbottniska Samfundet.
Väitöskirja on julkaistu verkkojulkaisusarjassa JYU Dissertations numerona 304, Jyväskylä 2020, ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-8347-5. Julkaisu on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8347-5.
FM Sanna Pakarinen disputerar den 7 november 2020 kl. 12 vid Jyväskylä universitet. Avhandlingen placerar sig inom tillämpad lingvistik och har titeln Språkbadselevskap i Finland och på Irland: En studie om språkpolicy och två- och flerspråkighet i skollandskap och hos elever i tidigt fullständigt svenskt och iriskt språkbad. Opponent är professor emerita Pirkko Nuolijärvi (Institutet för de inhemska språken) och kustos är professor Karita Mård-Miettinen (Jyväskylä universitet). Disputationen sänds online och kan följas via Zoom (https://r.jyu.fi/dissertation-pakarinen-071120).
Pakarinens undersökning visar att språkbadsprogrammets struktur inverkar på visuell flerspråkighet i skolor med svenskt respektive iriskt språkbad. I de finländska skolorna är texter på språkbadsspråket svenska koncentrerade till vissa klassrum. I de irländska skolorna förekommer språkbadsspråket iriska överallt i skolan medan engelska språkets synlighet begränsas till vissa klassrum. Studien visar vidare att elever i svenskt språkbad främst anser sig vara flerspråkiga medan eleverna i iriskt språkbad identifierar sig som tvåspråkiga. Språkbadseleverna i Finland ser svenska språket som betydelsefullt i skolan och i viss mån i det personliga livet. Eleverna i iriskt språkbad däremot lyfter främst fram den iriskspråkiga skolvardagen och den roll som de som språkbadselever har i revitaliseringen av det iriska språket.
Doktorsavhandlingen ingår i projektet Samverkan mellan språklig praxis, flerspråkig identitet och språkideologi som finansierades av Svenska litteratursällskapet i Finland 2016–2020.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Väitöstutkimuksen mukaan viittomakieli on moniaistinen – tulokset haastavat näkökeskeisyyden20.8.2025 13:42:50 EEST | Tiedote
FM Jarkko Keräsen suomalaisen viittomakielen väitöskirja osoittaa, että viittomakieli on luonnostaan moniaistinen ja että se voi kuvailla merkitystä moniaistisesti. Väitöskirja haastaa pitkään vallinneen näkökeskeisen käsityksen, joka painottaa näköaistia ja jättää huomiotta muut aistit, kuten tuntoaistin, äänen, maun ja hajun.
Jyväskylän yliopistolle yli 1,7 miljoonaa euroa Business Finlandin kunnianhimoisia tutkimushankkeita etsineessä rahoitushaussa19.8.2025 07:59:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopisto on mukana kolmessa hankkeessa, joihin Business Finland myönsi rahoituksen uudessa Näytönpaikka-pilottihaussa. Rahoitushaussa etsittiin digitaaliseen resilienssiin liittyviä hankkeita, joilla on mahdollisuus luoda tulevaisuuden kasvualojen tarvitsemaa osaamista. Jyväskylään Business Finlandilta tulevan rahoituksen määrä on yhteensä 1,7 miljoonaa euroa. Hankkeet ovat yhteistyöhankkeita muiden korkeakoulujen kanssa.
Yli 3000 jääkiekon Liigan seuraajaa vastasi kyselyyn: hyvä tuomaritoiminta nousi keskiöön18.8.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Yli 3000 jääkiekon seuraajaa vastasi kyselyyn, jossa selvitettiin lajin suomalaisen miesten pääsarjan Liigan yleisöprofiilia, seuraamistapoja ja otteluissa käymisen motiiveja. Lisäksi kysyttiin vastaajien näkemyksiä Liigan otteluiden osa-alueiden tärkeydestä. Liigan otteluihin saavutaan oman suosikkijoukkueen kannattamisen, hyvän tunnelman ja jääkiekon viihdyttävyyden vuoksi. Kaikista tärkeimmäksi asiaksi otteluissa nousi hyvä tuomarityöskentely.
Wisdom Café -seminaari: Voiko viisautta opettaa?15.8.2025 20:06:08 EEST | Tiedote
Dosentti Eeva K. Kallio ja professori Päivi Tynjälä ovat julkaisseet hiljattain kirjan ”What is wisdom and can it be taught?" Siinä kerrotaan, mitä on viisaus psykologisesta näkökulmasta. He ehdottavat myös, miten viisautta voisi opettaa korkeakoulutuksessa. Mutta voiko viisautta todella opettaa? Tähän tarttuvat professori Stephen Kemmis ja apulaisprofessori Antti Saari.
Jyväskylän yliopisto säilytti asemansa arvostetussa Shanghain yliopistovertailussa 202515.8.2025 09:45:29 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopisto oli jälleen mukana ns. Shanghain listan yliopistovertailussa (Academic Ranking of World Universities ARWU), jossa se sijoittuu välille 701-800. Sijoitus on sama kuin viime vuonna. Suomalaisista yliopistoista Jyväskylän sijoitus oli 7.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme