Kierrätä romusi helposti – HSY:n suosittu keräysautokierros alkaa huhtikuun alussa

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden keräysautot aloittavat kierroksensa tiistaina 3.4. Keräysautoihin voi tuoda maksutta kodin vaarallista jätettä, metalliromua ja sähkölaitteita. Muita kodin jätteitä kuten puuta, huonekaluja tai sekajätettä autoissa ei oteta vastaan. Autot kiertävät pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella kesäkuun alkuun asti.

HSY:n kiertäviin keräysautoihin voi tuoda kotitalouksien vaarallista jätettä sekä sähkölaite- ja metalliromua.

Keräysautot kiertävät Helsingissä 3.4.–29.5., Espoossa ja Kauniaisissa 3.4.–3.5., Vantaalla 7.5.–4.6. ja Kirkkonummella 30.5.–5.6. Autot pysähtyvät lähes 300 paikassa, joten jätettä ja romua ei tarvitse kuljetella pitkiä matkoja.

Tarkat aikataulut, autojen pysähtymispaikat sekä tiedot vastaanotettavista jätteistä löytyvät HSY:n verkkosivulta: www.hsy.fi/keraysautot. Pysähdyspaikkoja voi kysyä myös HSY:n asiakaspalvelusta puh. 09 1561 2110. Asiakaspalvelu on avoinna arkisin klo 8.30–15.30.​

Kierrätysautot tarjoavat hyvän tilaisuuden päästä eroon helposti kodin vaarallisesta jätteestä, sähkölaitteista ja metalliromusta.

- Kierrättäminen on erinomainen ympäristöteko. Viime vuonna keräysautoihin tuotiin esimerkiksi lähes 100 tonnia metallia ja 170 tonnia sähkölaitteita, jotka kuljetimme niitä kierrättäviin laitoksiin, HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta kannustaa.

Mitä keräysautoon saa tuoda?

Kotitalouksien sähkölaiteromuista kierrättää voi esimerkiksi kahvinkeittimiä ja muita piensähkölaitteita, kylmälaitteita, pesukoneita sekä televisioita. Vastaanotamme myös tietokoneet ja puhelimet, mutta niiden tietoturvaa emme voi taata.

Metallinkeräysautoon voi tuoda kodin yksittäisiä metalliesineitä kuten puulämmitteisiä kiukaita, verkkoaitoja sekä paistinpannuja ja kattiloita. Suuremmat jäte-erät kannattaa viedä HSY:n Sortti-asemille.

Vaarallisen jätteen keräysautoon voi tuoda kotoa maksutta esimerkiksi maaleja, liuottimia, auton akkuja, energiansäästölamppuja ja loisteputkia.

Tarkemmat tiedot vastaanotettavasta jätteestä löytyvät sivulta www.hsy.fi/keraysautot. Kuljetamme jätteet niitä kierrättäviin ja hyödyntäviin laitoksiin.

HSY:n Sortti-asemat vastaanottavat romua ja jätettä ympäri vuoden

Metalliromua, sähkölaitteita ja kodin vaarallista jätettä voi tuoda maksutta ympäri vuoden HSY:n Sortti-asemille. Kotitalouksien vaarallista jätettä voi viedä maksutta lisäksi pääasiassa huoltoasemien pihoilla sijaitseviin vaarallisen jätteen kontteihin huoltoasemien aukioloaikoina. Lähimmän keräyspaikan voi katsoa www.kierratys.info-karttapalvelusta. Vanhat lääkkeet tulee viedä apteekkiin.

Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus järjestää syksyllä käyttökelpoisen tavaran keräysautokierroksen. Keräysauton pysähdysaikataulut tarkennetaan Kierrätyskeskuksen kotisivuille kesän aikana.

Mitä keräysautot eivät ota vastaan

Keräysautot eivät ota vastaan muun muassa autonrenkaita, painekyllästettyä puuta, asbestia, rikkinäisiä huonekaluja, yritysten vaarallista jätettä tai räjähteitä, kuten ilotulitteita ja hätäraketteja. Niiden vastaanotto on järjestetty seuraavasti:

• Autonrenkaat: kysy rengasliikkeestä tai katso vastaanottopisteet www.rengaskierratys.com. Maksuton vastaanotto ilman vanteita.
  • Painekyllästetty puu: maksutta Sortti-asemille korkeintaan 1 m3 verran. Katso kaikki vastaanottopisteet www.kestopuu.fi/kierratys.
  • Asbesti: Ämmässuon Sortti-asemalle. Maksullinen vastaanotto.
  • Räjähteet tai raketit: räjähteet ja ilotulitteet poliisin osoittamaan paikkaan, hätäraketit niitä myyviin liikeisiin.
  • Rikkinäiset huonekalut, esim. sohvat, puukalusteet, kaapit Sortti-asemille. Maksullinen vastaanotto.
  • Yritysten vaarallisten jätteiden pienerät: Kivikon vaarallisen jätteen asemalle. Maksullinen vastaanotto.
  • Pahvilaatikoita tai muovipusseja, sillä keräysautoissa ei voida järjestää niiden vastaanottoa.

Keräysautojen aikataulut: www.hsy.fi/keraysautot

Sortti-asemien sijainnit ja aukioloajat: www.hsy.fi/sorttiasemat

Tietoa vaarallisista jätteistä ja keräyskonteista: www.hsy.fi/vaarallinenjate

Lista vaarallisen jätteen keräyskonteista: https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/vaarallisen-jatteen-kerayskontit/Sivut/default.aspx

Kiertävistä keräysautoista:
Toimintovastaava Maarit Kiviranta puh. 040 833 3254, maarit.kiviranta(at)hsy.fi

Kierrätyskeskuksen keräysautokierroksesta syksyllä: Kierrätyskeskuksen talous- ja tuotantojohtaja Aatos Weckman, 050 501 4871, aatos.weckman(at)kierratyskeskus.fi

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset ja parantaa lajittelumahdollisuuksia14.9.2018 10:29Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY parantaa kotitalouksien lajittelumahdollisuuksia entisestään uudistamalla pääkaupunkiseutua ja Kirkkonummea koskevat jätehuoltomääräykset. Vuonna 2021 biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 14.9.201814.9.2018 10:28Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 14.9.2018 Hallitus päätti muun muassa lähettää pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksiä koskevan ehdotuksen laajalle lausuntokierrokselle sekä kuultavaksi. Hallitus päätti valita sako- ja umpikaivojen tyhjennykseen ja lietteen kuljetukseen Helsingin urakka-alueelle Eerola-Yhtiöt Oy:n ja Vantaan urakka-alueille Lassila & Tikanoja Oyj:n. Hallitus päätti osaltaan hyväksyä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen prosessien perusparannuksen ja kapasiteetin noston hankesuunnitelman. Suunnitelman lopullisen hyväksynnän tekee HSY:n yhtymäkokous. Hallitus sai tiedoksi muun muassa yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n strategialuonnokseen vuodelle 2025, investointistrategioihin ja investointiohjelmiin 2019–2028 sekä alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2019–2021. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella lausunnolle lähtevistä pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksistä. Kok

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 14.9.201811.9.2018 15:47Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 14.9.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksiä koskevan ehdotuksen lähettämisestä laajalle lausuntokierrokselle sekä kuultavaksi. Hallitus päättää myös urakoitsijan valinnasta sako- ja umpikaivojen tyhjennykseen ja lietteen kuljetukseen Helsingissä ja Vantaalla. Hallitus päättää osaltaan Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen prosessien perusparannuksen ja kapasiteetin noston hankesuunnitelman hyväksymisestä. Suunnitelman lopullisen hyväksynnän tekee HSY:n yhtymäkokous. Hallitus saa tiedoksi muun muassa yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n strategialuonnokseen vuodelle 2025, investointistrategioihin ja investointiohjelmiin 2019–2028 sekä alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2019–2021. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen lausunnoll