Kierrätä romusi helposti – HSY:n suosittu keräysautokierros alkaa huhtikuun alussa

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden keräysautot aloittavat kierroksensa tiistaina 3.4. Keräysautoihin voi tuoda maksutta kodin vaarallista jätettä, metalliromua ja sähkölaitteita. Muita kodin jätteitä kuten puuta, huonekaluja tai sekajätettä autoissa ei oteta vastaan. Autot kiertävät pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella kesäkuun alkuun asti.

HSY:n kiertäviin keräysautoihin voi tuoda kotitalouksien vaarallista jätettä sekä sähkölaite- ja metalliromua.

Keräysautot kiertävät Helsingissä 3.4.–29.5., Espoossa ja Kauniaisissa 3.4.–3.5., Vantaalla 7.5.–4.6. ja Kirkkonummella 30.5.–5.6. Autot pysähtyvät lähes 300 paikassa, joten jätettä ja romua ei tarvitse kuljetella pitkiä matkoja.

Tarkat aikataulut, autojen pysähtymispaikat sekä tiedot vastaanotettavista jätteistä löytyvät HSY:n verkkosivulta: www.hsy.fi/keraysautot. Pysähdyspaikkoja voi kysyä myös HSY:n asiakaspalvelusta puh. 09 1561 2110. Asiakaspalvelu on avoinna arkisin klo 8.30–15.30.​

Kierrätysautot tarjoavat hyvän tilaisuuden päästä eroon helposti kodin vaarallisesta jätteestä, sähkölaitteista ja metalliromusta.

- Kierrättäminen on erinomainen ympäristöteko. Viime vuonna keräysautoihin tuotiin esimerkiksi lähes 100 tonnia metallia ja 170 tonnia sähkölaitteita, jotka kuljetimme niitä kierrättäviin laitoksiin, HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta kannustaa.

Mitä keräysautoon saa tuoda?

Kotitalouksien sähkölaiteromuista kierrättää voi esimerkiksi kahvinkeittimiä ja muita piensähkölaitteita, kylmälaitteita, pesukoneita sekä televisioita. Vastaanotamme myös tietokoneet ja puhelimet, mutta niiden tietoturvaa emme voi taata.

Metallinkeräysautoon voi tuoda kodin yksittäisiä metalliesineitä kuten puulämmitteisiä kiukaita, verkkoaitoja sekä paistinpannuja ja kattiloita. Suuremmat jäte-erät kannattaa viedä HSY:n Sortti-asemille.

Vaarallisen jätteen keräysautoon voi tuoda kotoa maksutta esimerkiksi maaleja, liuottimia, auton akkuja, energiansäästölamppuja ja loisteputkia.

Tarkemmat tiedot vastaanotettavasta jätteestä löytyvät sivulta www.hsy.fi/keraysautot. Kuljetamme jätteet niitä kierrättäviin ja hyödyntäviin laitoksiin.

HSY:n Sortti-asemat vastaanottavat romua ja jätettä ympäri vuoden

Metalliromua, sähkölaitteita ja kodin vaarallista jätettä voi tuoda maksutta ympäri vuoden HSY:n Sortti-asemille. Kotitalouksien vaarallista jätettä voi viedä maksutta lisäksi pääasiassa huoltoasemien pihoilla sijaitseviin vaarallisen jätteen kontteihin huoltoasemien aukioloaikoina. Lähimmän keräyspaikan voi katsoa www.kierratys.info-karttapalvelusta. Vanhat lääkkeet tulee viedä apteekkiin.

Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus järjestää syksyllä käyttökelpoisen tavaran keräysautokierroksen. Keräysauton pysähdysaikataulut tarkennetaan Kierrätyskeskuksen kotisivuille kesän aikana.

Mitä keräysautot eivät ota vastaan

Keräysautot eivät ota vastaan muun muassa autonrenkaita, painekyllästettyä puuta, asbestia, rikkinäisiä huonekaluja, yritysten vaarallista jätettä tai räjähteitä, kuten ilotulitteita ja hätäraketteja. Niiden vastaanotto on järjestetty seuraavasti:

• Autonrenkaat: kysy rengasliikkeestä tai katso vastaanottopisteet www.rengaskierratys.com. Maksuton vastaanotto ilman vanteita.
  • Painekyllästetty puu: maksutta Sortti-asemille korkeintaan 1 m3 verran. Katso kaikki vastaanottopisteet www.kestopuu.fi/kierratys.
  • Asbesti: Ämmässuon Sortti-asemalle. Maksullinen vastaanotto.
  • Räjähteet tai raketit: räjähteet ja ilotulitteet poliisin osoittamaan paikkaan, hätäraketit niitä myyviin liikeisiin.
  • Rikkinäiset huonekalut, esim. sohvat, puukalusteet, kaapit Sortti-asemille. Maksullinen vastaanotto.
  • Yritysten vaarallisten jätteiden pienerät: Kivikon vaarallisen jätteen asemalle. Maksullinen vastaanotto.
  • Pahvilaatikoita tai muovipusseja, sillä keräysautoissa ei voida järjestää niiden vastaanottoa.

Keräysautojen aikataulut: www.hsy.fi/keraysautot

Sortti-asemien sijainnit ja aukioloajat: www.hsy.fi/sorttiasemat

Tietoa vaarallisista jätteistä ja keräyskonteista: www.hsy.fi/vaarallinenjate

Lista vaarallisen jätteen keräyskonteista: https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/vaarallisen-jatteen-kerayskontit/Sivut/default.aspx

Kiertävistä keräysautoista:
Toimintovastaava Maarit Kiviranta puh. 040 833 3254, maarit.kiviranta(at)hsy.fi

Kierrätyskeskuksen keräysautokierroksesta syksyllä: Kierrätyskeskuksen talous- ja tuotantojohtaja Aatos Weckman, 050 501 4871, aatos.weckman(at)kierratyskeskus.fi

HSY:n hallituksen kokouksen ja yhtymäkokouksen päätökset 16.11.201816.11.2018 11:14Tiedote

Hallitus päätti muun muassa hyväksyä Kestävän kaupunkielämän ohjelman valmistelun käynnistämisen sekä tarkistaa Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden toteutussuunnittelun enimmäishintaa. Hallitus päätti biojätteiden ja kartonkipakkausten kilpailutuksesta vuosille 2019–2027 seuraavasti: - biojätteiden keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijaksi Kirkkonummelle, Espooseen, Länsi-Vantaalle ja Länsi-Helsinkiin valittiin Remeo Oy - biojätteiden keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijaksi Itä-Vantaalle valittiin Lassila & Tikanoja Oyj - kartonkipakkausten keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijaksi Länsi-Helsinkiin valittiin Urbaser Oy. Yhtymäkokous päätti muun muassa hyväksyä seuraavat asiat: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028 Yhtymäkokous päätti myös hyväksyä Pitkäkosken kapasiteetinnoston ja perusparannuksen hankesuunnitel

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta ja yhtymäkokouksesta 16.11.201813.11.2018 15:51Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous ja yhtymäkokous pidetään perjantaina 16.11.2018. Kokouksien esityslistat ovat nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Kestävän kaupunkielämän ohjelman valmistelun käynnistämisen hyväksymisestä sekä Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden toteutussuunnittelun enimmäishinnan korotuksesta. Hallitus päättää myös biojätteiden ja kartonkipakkausten kuljetusurakoitsijoiden valinnasta Espooseen, Vantaalle ja Länsi-Helsinkiin vuosina 2019–2027. Yhtymäkokous päättää muun muassa seuraavien asioiden hyväksymisestä: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Yhtymäkokous päättää myös Pitkäkosken kapasiteetinnoston ja perusparannuksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jä

Polttopuiden hankinta helpottuu ja päästöt vähenevät – Kuivaa asiaa -hanke paneutuu oikeaoppiseen ja tehokkaaseen polttopuun käyttöön25.10.2018 10:52Tiedote

TTS Työtehoseuran, HSY:n ja Turun kaupungin yhteisessä Kuivaa asiaa- hankkeessa kehitetään asukkaille uusia polttopuupalveluita ja annetaan vinkkejä oikeaoppiseen säilytykseen ja polttoon. Tavoitteena on tehostaa polttopuun käyttöä ja vähentää poltosta aiheutuvia hiukkaspäästöjä ja parantaa siten pientaloalueiden ilmanlaatua.