Kierrätä romusi helposti – HSY:n suosittu keräysautokierros alkaa huhtikuun alussa

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden keräysautot aloittavat kierroksensa tiistaina 3.4. Keräysautoihin voi tuoda maksutta kodin vaarallista jätettä, metalliromua ja sähkölaitteita. Muita kodin jätteitä kuten puuta, huonekaluja tai sekajätettä autoissa ei oteta vastaan. Autot kiertävät pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella kesäkuun alkuun asti.

HSY:n kiertäviin keräysautoihin voi tuoda kotitalouksien vaarallista jätettä sekä sähkölaite- ja metalliromua.

Keräysautot kiertävät Helsingissä 3.4.–29.5., Espoossa ja Kauniaisissa 3.4.–3.5., Vantaalla 7.5.–4.6. ja Kirkkonummella 30.5.–5.6. Autot pysähtyvät lähes 300 paikassa, joten jätettä ja romua ei tarvitse kuljetella pitkiä matkoja.

Tarkat aikataulut, autojen pysähtymispaikat sekä tiedot vastaanotettavista jätteistä löytyvät HSY:n verkkosivulta: www.hsy.fi/keraysautot. Pysähdyspaikkoja voi kysyä myös HSY:n asiakaspalvelusta puh. 09 1561 2110. Asiakaspalvelu on avoinna arkisin klo 8.30–15.30.​

Kierrätysautot tarjoavat hyvän tilaisuuden päästä eroon helposti kodin vaarallisesta jätteestä, sähkölaitteista ja metalliromusta.

- Kierrättäminen on erinomainen ympäristöteko. Viime vuonna keräysautoihin tuotiin esimerkiksi lähes 100 tonnia metallia ja 170 tonnia sähkölaitteita, jotka kuljetimme niitä kierrättäviin laitoksiin, HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta kannustaa.

Mitä keräysautoon saa tuoda?

Kotitalouksien sähkölaiteromuista kierrättää voi esimerkiksi kahvinkeittimiä ja muita piensähkölaitteita, kylmälaitteita, pesukoneita sekä televisioita. Vastaanotamme myös tietokoneet ja puhelimet, mutta niiden tietoturvaa emme voi taata.

Metallinkeräysautoon voi tuoda kodin yksittäisiä metalliesineitä kuten puulämmitteisiä kiukaita, verkkoaitoja sekä paistinpannuja ja kattiloita. Suuremmat jäte-erät kannattaa viedä HSY:n Sortti-asemille.

Vaarallisen jätteen keräysautoon voi tuoda kotoa maksutta esimerkiksi maaleja, liuottimia, auton akkuja, energiansäästölamppuja ja loisteputkia.

Tarkemmat tiedot vastaanotettavasta jätteestä löytyvät sivulta www.hsy.fi/keraysautot. Kuljetamme jätteet niitä kierrättäviin ja hyödyntäviin laitoksiin.

HSY:n Sortti-asemat vastaanottavat romua ja jätettä ympäri vuoden

Metalliromua, sähkölaitteita ja kodin vaarallista jätettä voi tuoda maksutta ympäri vuoden HSY:n Sortti-asemille. Kotitalouksien vaarallista jätettä voi viedä maksutta lisäksi pääasiassa huoltoasemien pihoilla sijaitseviin vaarallisen jätteen kontteihin huoltoasemien aukioloaikoina. Lähimmän keräyspaikan voi katsoa www.kierratys.info-karttapalvelusta. Vanhat lääkkeet tulee viedä apteekkiin.

Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus järjestää syksyllä käyttökelpoisen tavaran keräysautokierroksen. Keräysauton pysähdysaikataulut tarkennetaan Kierrätyskeskuksen kotisivuille kesän aikana.

Mitä keräysautot eivät ota vastaan

Keräysautot eivät ota vastaan muun muassa autonrenkaita, painekyllästettyä puuta, asbestia, rikkinäisiä huonekaluja, yritysten vaarallista jätettä tai räjähteitä, kuten ilotulitteita ja hätäraketteja. Niiden vastaanotto on järjestetty seuraavasti:

• Autonrenkaat: kysy rengasliikkeestä tai katso vastaanottopisteet www.rengaskierratys.com. Maksuton vastaanotto ilman vanteita.
  • Painekyllästetty puu: maksutta Sortti-asemille korkeintaan 1 m3 verran. Katso kaikki vastaanottopisteet www.kestopuu.fi/kierratys.
  • Asbesti: Ämmässuon Sortti-asemalle. Maksullinen vastaanotto.
  • Räjähteet tai raketit: räjähteet ja ilotulitteet poliisin osoittamaan paikkaan, hätäraketit niitä myyviin liikeisiin.
  • Rikkinäiset huonekalut, esim. sohvat, puukalusteet, kaapit Sortti-asemille. Maksullinen vastaanotto.
  • Yritysten vaarallisten jätteiden pienerät: Kivikon vaarallisen jätteen asemalle. Maksullinen vastaanotto.
  • Pahvilaatikoita tai muovipusseja, sillä keräysautoissa ei voida järjestää niiden vastaanottoa.

Keräysautojen aikataulut: www.hsy.fi/keraysautot

Sortti-asemien sijainnit ja aukioloajat: www.hsy.fi/sorttiasemat

Tietoa vaarallisista jätteistä ja keräyskonteista: www.hsy.fi/vaarallinenjate

Lista vaarallisen jätteen keräyskonteista: https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/vaarallisen-jatteen-kerayskontit/Sivut/default.aspx

Kiertävistä keräysautoista:
Toimintovastaava Maarit Kiviranta puh. 040 833 3254, maarit.kiviranta(at)hsy.fi

Kierrätyskeskuksen keräysautokierroksesta syksyllä: Kierrätyskeskuksen talous- ja tuotantojohtaja Aatos Weckman, 050 501 4871, aatos.weckman(at)kierratyskeskus.fi

HSY kehittää uusia innovatiivisia käsittelymenetelmiä jätevesilietteiden hyödyntämiseksi15.2.2019 10:01:27Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kehittää jätevesilietteen käsittelyyn uudenlaista menetelmää, jossa lietteestä voidaan poistaa tehokkaasti haitta-aineita, mutta säilyttää arvokkaat fosfori ja hiili maanparannusaineeksi. Prosessissa yritetään saada myös typpi talteen. Tätä varten HSY rakentaa Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen Ekomoon pyrolyysin koetoimintalaitoksen, joka valmistuu ensi vuoden aikana. HSY:n hallitus päätti rakentamisesta tänään 15.2.2019.

HSY:n hallituksen päätökset 15.2.201915.2.2019 09:59:12Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä osaltaan vuoden 2018 tilinpäätöksen, hallitus hyväksyi myös jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelman. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.2.201913.2.2019 07:19:57Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.2.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa osaltaan vuoden 2018 tilinpäätöksen hyväksymisestä sekä jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelmasta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.2.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346

HSY palkitsi hyvästä ilmastotyöstä helsinkiläisen Niemikotisäätiön ja vantaalaisen Rajatorpan koulun7.2.2019 14:55:06Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut on myöntänyt ilmastopalkinnot helsinkiläiselle Niemikotisäätiölle sekä vantaalaiselle Rajatorpan koululle. Lisäksi espoolaiselle Saunalahden koululle myönnettiin kunniamaininta. HSY jakoi palkinnot toimijoille, jotka ovat aktiivisesti ja innovatiivisesti toimineet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi sekä edistäneet seudun ilmastotavoitteiden saavuttamista.

Yrityksiä haetaan mukaan maksuttomiin kokeiluihin luomaan ilmastofiksua palvelutarjontaa asemanseuduille4.2.2019 09:43:15Tiedote

Usean kaupungin ja julkisen sektorin toimijan yhteinen Fiksu Assa -tapahtuma avaa juna- ja metroasemat maksuttomiksi vähähiilisten ratkaisujen testikentiksi. Yritykset ovat tervetulleita markkinoimaan, myymään ja testaamaan tuotteitaan ja palvelujaan 13.–18.5.2019. Asemien palvelutarjonnan parantaminen sujuvoittaa kaupunkilaisten arkea ja kannustaa ilmastoystävälliseen liikkumiseen.