Kierrätysmuovinen viinipullo on ympäristöystävällinen valinta

Viinintuotannossa merkittävimmät ilmastovaikutukset syntyvät juomapakkausten, etenkin lasipullojen valmistuksesta. Pakkauksen osuus viinin ilmastovaikutuksista on kolmannes, ilman kierrätystä jopa yli 40 prosenttia. Mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus on, sitä pienempi on hiilijalanjälki. Toisin kuin elintarviketuotteissa yleensä, viinipakkauksella on suurempi kuormitus ympäristöön kuin itse juomalla.
”Panostamme Alkossa kevyempien juomapakkausten osuuden kasvattamiseen. Voimme hakea valikoimaan kevyempiä pakkausmateriaaleja sekä rohkaista kumppaneitamme ottamaan käyttöön kevyempiä pakkauksia tai vaihtamaan pakkausmateriaalia. Teemme tiivistä yhteistyötä myös pohjoismaisten alkoholimonopolien kanssa”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Marja Aho.
Muovikielteinen mielikuva esteenä muovipullojen yleistymiselle
Pulloon pakatuissa viineissä muovipullo on ilmastoystävällisin vaihtoehto.
”Lasin valmistamiseen vaaditaan erittäin korkea lämpötila, noin 1400-1600 ˚C, joka selittää suurta hiilijalanjälkeä. Muovipullon hiilijalanjälki, 245 g CO2e/l, on noin kolmannes lasipullon hiilijalanjäljestä. Kevyestä, särkymättömästä ja helposti pakattavasta pakkauksesta on suurta etua tuotteiden kuljetuksessa”, Aho kertoo.
Pakkausmateriaali ei huononna viinin laatua ja muovipullo on hyvä vaihtoehto viineille, joita ei ole tarkoitus varastoida.
”Muovipulloihin pakatun viinin myynnin osuus vuonna 2019 oli 7 prosenttia ja tämän vuoden osalta trendi näyttäisi olevan saman suuntainen. Muovikielteiset mielikuvat muodostavat tällä hetkellä sen suurimman esteen muovipullojen yleistymiselle. Erityisesti meillä Suomessa tehokas palautusjärjestelmä vähentää muovipullojen päätymistä luontoon roskaksi”, Aho sanoo.
Litteät kierrätysmuoviset viinipullot uusin pakkausinnovaatio
Kuluttajien vaatiessa pakkauksilta yhä enemmän keveyttä ja ympäristöystävällisyyttä, haastaa trendi myös viinintuottajia ja markkinoijia uuteen ajatteluun. Uusin pakkausinnovaatio on litteä muovinen viinipullo, joka tuli Alkon valikoimaan kesäkuussa. Viinipullo on pantillinen ja se on valmistettu kokonaan kierrätetystä PET-muovista.
”Pakkauksen ilmastopäästöt ovat jopa alle viidesosan normaalin muovipullon aiheuttamista päästöistä. Litteitä 0,75 litran pulloja mahtuu laatikkoon 12 normaalin kuuden pullon sijaan. Kuormalavalliseen mahtuu valmistajan mukaan yli kaksinkertainen määrä viiniä verrattuna pyöreisiin lasisiin pulloihin. Tällä on mahdollisuus vähentää logistiikan päästöjä jopa 60 prosenttia. Samankokoinen tilansäästö pätee myös varastoinnissa”, summaa Aho.
Yhteyshenkilöt
viestintäpäällikkö Varpu Göös
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–17), viestinta@alko.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 9 500 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 362 myymälää, 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuosittain meillä asioi reilut 54 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2019 Alkon liikevaihto oli 1,14 miljardia euroa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon syyskuun myyntitiedote – panimotuotteiden myynnissä kasvua reilut 24 prosenttia8.10.2025 07:33:00 EEST | Tiedote
Syyskuun litramyynti laski 2,2 prosenttia verrattuna viime vuoden syyskuuhun. Glögien ja alkoholittomien suosio pitää pintansa. Pinot noir ja erikoiserien Beaujolais’n kyläviinit maistuvat syksyn sienisadon kanssa. Viinimatka Ranskan Provenceen alkaen 12 euroa.
Alkon glögit myyntiin syyskuussa: glögiä kaikille makumieltymyksille klassikoista fantasiaglögeihin25.9.2025 10:09:39 EEST | Tiedote
Alkoissa glögikausi alkaa 25. syyskuuta, kun runsas, lähes 30 erilaisen glögin valikoima saapuu myymälöihin. Valikoimassa on tänä vuonna niin rakastettuja klassikoita kuin uusia, rohkeita makuyhdistelmiä.
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa10.9.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.
Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

