Alko Oy

Kierrätysmuovinen viinipullo on ympäristöystävällinen valinta

Jaa
Viinintuotannossa merkittävimmät ilmastovaikutukset syntyvät juomapakkauksista. Litteät kierrätysmuoviset viinipullot ovat viimeisin pakkausinnovaatio vastaamassa ilmastokriisin haasteisiin.

Viinintuotannossa merkittävimmät ilmastovaikutukset syntyvät juomapakkausten, etenkin lasipullojen valmistuksesta. Pakkauksen osuus viinin ilmastovaikutuksista on kolmannes, ilman kierrätystä jopa yli 40 prosenttia. Mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus on, sitä pienempi on hiilijalanjälki. Toisin kuin elintarviketuotteissa yleensä, viinipakkauksella on suurempi kuormitus ympäristöön kuin itse juomalla.

”Panostamme Alkossa kevyempien juomapakkausten osuuden kasvattamiseen. Voimme hakea valikoimaan kevyempiä pakkausmateriaaleja sekä rohkaista kumppaneitamme ottamaan käyttöön kevyempiä pakkauksia tai vaihtamaan pakkausmateriaalia. Teemme tiivistä yhteistyötä myös pohjoismaisten alkoholimonopolien kanssa”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Marja Aho.

Muovikielteinen mielikuva esteenä muovipullojen yleistymiselle

Pulloon pakatuissa viineissä muovipullo on ilmastoystävällisin vaihtoehto.

”Lasin valmistamiseen vaaditaan erittäin korkea lämpötila, noin 1400-1600 ˚C, joka selittää suurta hiilijalanjälkeä. Muovipullon hiilijalanjälki, 245 g CO2e/l, on noin kolmannes lasipullon hiilijalanjäljestä. Kevyestä, särkymättömästä ja helposti pakattavasta pakkauksesta on suurta etua tuotteiden kuljetuksessa”, Aho kertoo.

Pakkausmateriaali ei huononna viinin laatua ja muovipullo on hyvä vaihtoehto viineille, joita ei ole tarkoitus varastoida.

”Muovipulloihin pakatun viinin myynnin osuus vuonna 2019 oli 7 prosenttia ja tämän vuoden osalta trendi näyttäisi olevan saman suuntainen. Muovikielteiset mielikuvat muodostavat tällä hetkellä sen suurimman esteen muovipullojen yleistymiselle. Erityisesti meillä Suomessa tehokas palautusjärjestelmä vähentää muovipullojen päätymistä luontoon roskaksi”, Aho sanoo.

Litteät kierrätysmuoviset viinipullot uusin pakkausinnovaatio

Kuluttajien vaatiessa pakkauksilta yhä enemmän keveyttä ja ympäristöystävällisyyttä, haastaa trendi myös viinintuottajia ja markkinoijia uuteen ajatteluun. Uusin pakkausinnovaatio on litteä muovinen viinipullo, joka tuli Alkon valikoimaan kesäkuussa. Viinipullo on pantillinen ja se on valmistettu kokonaan kierrätetystä PET-muovista.

”Pakkauksen ilmastopäästöt ovat jopa alle viidesosan normaalin muovipullon aiheuttamista päästöistä. Litteitä 0,75 litran pulloja mahtuu laatikkoon 12 normaalin kuuden pullon sijaan. Kuormalavalliseen mahtuu valmistajan mukaan yli kaksinkertainen määrä viiniä verrattuna pyöreisiin lasisiin pulloihin. Tällä on mahdollisuus vähentää logistiikan päästöjä jopa 60 prosenttia. Samankokoinen tilansäästö pätee myös varastoinnissa”, summaa Aho.

Yhteyshenkilöt

viestintäpäällikkö Varpu Göös
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–17), viestinta@alko.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Alko Oy
Arkadiankatu 2
00101 Helsinki

020 711 11http://www.alko.fi

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 9 500 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 362 myymälää, 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuosittain meillä asioi reilut 54 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2019 Alkon liikevaihto oli 1,14 miljardia euroa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote

Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.

Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote

Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye