Kierrätysmuovinen viinipullo on ympäristöystävällinen valinta
Viinintuotannossa merkittävimmät ilmastovaikutukset syntyvät juomapakkausten, etenkin lasipullojen valmistuksesta. Pakkauksen osuus viinin ilmastovaikutuksista on kolmannes, ilman kierrätystä jopa yli 40 prosenttia. Mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus on, sitä pienempi on hiilijalanjälki. Toisin kuin elintarviketuotteissa yleensä, viinipakkauksella on suurempi kuormitus ympäristöön kuin itse juomalla.
”Panostamme Alkossa kevyempien juomapakkausten osuuden kasvattamiseen. Voimme hakea valikoimaan kevyempiä pakkausmateriaaleja sekä rohkaista kumppaneitamme ottamaan käyttöön kevyempiä pakkauksia tai vaihtamaan pakkausmateriaalia. Teemme tiivistä yhteistyötä myös pohjoismaisten alkoholimonopolien kanssa”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Marja Aho.
Muovikielteinen mielikuva esteenä muovipullojen yleistymiselle
Pulloon pakatuissa viineissä muovipullo on ilmastoystävällisin vaihtoehto.
”Lasin valmistamiseen vaaditaan erittäin korkea lämpötila, noin 1400-1600 ˚C, joka selittää suurta hiilijalanjälkeä. Muovipullon hiilijalanjälki, 245 g CO2e/l, on noin kolmannes lasipullon hiilijalanjäljestä. Kevyestä, särkymättömästä ja helposti pakattavasta pakkauksesta on suurta etua tuotteiden kuljetuksessa”, Aho kertoo.
Pakkausmateriaali ei huononna viinin laatua ja muovipullo on hyvä vaihtoehto viineille, joita ei ole tarkoitus varastoida.
”Muovipulloihin pakatun viinin myynnin osuus vuonna 2019 oli 7 prosenttia ja tämän vuoden osalta trendi näyttäisi olevan saman suuntainen. Muovikielteiset mielikuvat muodostavat tällä hetkellä sen suurimman esteen muovipullojen yleistymiselle. Erityisesti meillä Suomessa tehokas palautusjärjestelmä vähentää muovipullojen päätymistä luontoon roskaksi”, Aho sanoo.
Litteät kierrätysmuoviset viinipullot uusin pakkausinnovaatio
Kuluttajien vaatiessa pakkauksilta yhä enemmän keveyttä ja ympäristöystävällisyyttä, haastaa trendi myös viinintuottajia ja markkinoijia uuteen ajatteluun. Uusin pakkausinnovaatio on litteä muovinen viinipullo, joka tuli Alkon valikoimaan kesäkuussa. Viinipullo on pantillinen ja se on valmistettu kokonaan kierrätetystä PET-muovista.
”Pakkauksen ilmastopäästöt ovat jopa alle viidesosan normaalin muovipullon aiheuttamista päästöistä. Litteitä 0,75 litran pulloja mahtuu laatikkoon 12 normaalin kuuden pullon sijaan. Kuormalavalliseen mahtuu valmistajan mukaan yli kaksinkertainen määrä viiniä verrattuna pyöreisiin lasisiin pulloihin. Tällä on mahdollisuus vähentää logistiikan päästöjä jopa 60 prosenttia. Samankokoinen tilansäästö pätee myös varastoinnissa”, summaa Aho.
Yhteyshenkilöt
viestintäpäällikkö Varpu Göös
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–17), viestinta@alko.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 9 500 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 362 myymälää, 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuosittain meillä asioi reilut 54 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2019 Alkon liikevaihto oli 1,14 miljardia euroa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon elokuun myyntitiedote – myyntilitroissa laskua 4,4 prosenttia11.9.2024 07:40:00 EEST | Tiedote
Elokuun litramyynti laski 4,4 prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Alkoholilaki vaikuttanut myyntiin odotetusti. Asiakkaat luottavat Alkon asiantuntevaan palveluun.
Jokainen FASD-vamma voidaan estää raittiilla raskaudella. FASD-päivänä 9.9. Alkot avaavat ovensa 9 minuuttia tavallista myöhemmin.5.9.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Syntyvistä lapsista arviolta peräti neljä prosenttia on FASD-lapsia. Alkon, R-kioskin, S-ryhmän, Kehitysvammaliiton sekä Ensi- ja turvakotien liiton yhteisessä kampanjassa lisätään tietoisuutta siitä, että FASD on täysin estettävissä oleva vamma – siihen riittää raskaana olevan täysraittius raskausaikana. Alkoholinmyynti aloitetaan FASD-päivänä 9.9. Alkossa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Alkon puolivuosikatsaus 1–6/2024: Alkon palvelu saa kiitosta, myynti ja tulos yhtiön odotusten mukainen4.9.2024 07:40:00 EEST | Tiedote
Tammi-kesäkuu lyhyesti Alkuvuoden myynti ja tulos olivat odotusten mukaisia. Myynti tammi-kesäkuussa oli 34,8 (36,8) miljoonaa litraa, joka oli 5,5 prosenttia alhaisempi kuin edellisvuonna vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 536,4 (546,2) miljoonaa euroa, joka oli 9,8 miljoonaa euroa (1,8 prosenttia) vähemmän kuin edellisenä vuonna. Alkoholijuomaveroa kertyi myynnistä valtiolle alkuvuoden aikana 278,1 (276,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 15,8 (17,5) miljoonaa euroa ja kauden voitto oli 13,1 (14,9) miljoonaa euroa. Oman pääoman tuotto oli hyvällä tasolla, 32,6 (35,0) prosenttia. Alkoholilain muutos enintään 8-prosenttisten alkoholijuomien myynnin laajentamisesta ruokakauppoihin tuli voimaan 10. kesäkuuta. Muutoksen myötä vahvempien alkoholijuomien saatavuus laajeni, kun myyntipisteiden määrä ja myyntiaika lisääntyivät merkittävästi. Päivittäistavarakaupalla on Alkoon verrattuna 12-kertainen myymäläverkosto ja 20 prosenttia laajemmat myyntiajat. Muutoksen
Lahti Karisman Alko saa uuden ilmeen2.9.2024 07:35:00 EEST | Tiedote
Karisman kauppakeskuksen Alkon myymälä remontoidaan uuteen ilmeeseen. Myymälä on kiinni 16.–25. syyskuuta ja avataan uudistettuna 26. syyskuuta. Kesän asiakaskohtaamisissa ovat korostuneet erityisesti valikoima, hinnat ja palvelu.
Alko ja WHO yhteistyöhön: ”Lisää ymmärrystä alkoholin ja syövän yhteydestä”29.8.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Alkoholi on yksi merkittävimmistä elintapoihin liittyvistä syöpäriskeistä. Suomalaisista 60 prosenttia tunnistaa sen, että alkoholinkäyttö lisää syöpäriskiä ja 68 prosenttia pitää alkoholinkäyttöä haitallisena. Tämä käy ilmi Alkon ja WHO:n yhteistyönä tehdystä kyselystä, jossa kartoitettiin sitä, miten hyvin suomalaiset ymmärtävät alkoholin ja syövän yhteyden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme