Kiertotalouden yrityssparraus-ohjelman voittajaksi Soilfood Oy

Kiertotalouden Kasvupolun lupaavimmaksi kasvajaksi on Kasvu Openin sparrausprosessin jälkeen valittu Soilfood Oy Helsingistä. Kunniamaininnan sai yhteensä kolme yritystä: SFTec Oy Oulusta sekä Soil Scout Oy ja Koepala Packaging Oy Helsingistä. Kaikki yritykset etenevät valtakunnalliseen finaaliin 100 parhaan kasvuyrityksen joukkoon. Tästä sadan joukosta valitaan Startup ja Start Again -sarjojen parhaat yritykset valtakunnallisessa finaalissa lokakuussa.
Vasemmalta: Janne Asikainen (Koepala Packaging), Eljas Jokinen (Soilfood), Jalmari Talola (Soil Scout) sekä Janne Anttila (SFTec).

Valinnat tehtiin kaikkiaan 25 kasvupolun käyneen yrityksen joukosta, jotka seulottiin asiantuntijoiden kahden päivän sparraukseen 48 hakijasta. Tuomaristo kiinnitti valintoja tehdessään huomiota erityisesti kasvuhaluun, markkinapotentiaaliin, skaalautuvuuteen sekä siihen, miten toiminta linkittyy kiertotalouteen.

Soilfood Oy, vuonna 2015 perustettu helsinkiläisfirma, valittiin kaksipäiväisen sparrauksen päätteeksi voittajaksi. Soilfood tarjoaa teollisuuden ja maatalouden toimijoille ratkaisuja sivuvirtojen tehokkaaseen ja järkevään hyödyntämiseen. Se valmistaa kierrätyslannoitteita, jonka lisäksi sen palvelumalli, viljelykiertolannoitusmalli, on otettu alalla hyvin vastaan. Tuomariston puheenjohtaja Daniel Kaufmann Sitrasta avasi tuomariston perusteluja:

“Tämä oli lopulta ehkä meidän helpoin päätös. Kilpailu oli kovaa, mutta yksi nousi yli muiden. Tämä yritys on aivan kiertotalouden ytimessä, sillä on vahva tiimi ja hyvät taustajoukot. Oikeastaan sillä oli asiat joka osa-alueella aika hyvässä kunnossa. Ja CO²-päästövaikutukset ovat merkittävät,” Kaufmann totesi palkintoa luovuttaessaan.

Soilfoodin toimitusjohtaja Eljas Jokinen kommentoi voittoa tuoreeltaan.

“Tämä on meidän porukalle! Ja toimii myös osoituksena siitä, että me tehdään oikeita asioita. Tiimi voittaa, koska tiimi pelaa hyvin, ei siksi että johtaja olisi hyvä,” Jokinen lausui.

Kunniamaininta jaettiin poikkeuksellisesti yhden sijaan kolmelle yritykselle: SFTec Oy, Soil Scout Oy ja Koepala Packaging Oy.

SFTec on oululainen vuonna 2013 perustettu yritys, joka valmistaa teollisuuskuivaimia, jotka mahdollistavat ennen mahdottomina pidettyjen sivuvirtojen hyötykäytön kuivattuina. Soil Scout, helsinkiläinen 2014 perustettu ICT-alan yritys, on kehittänyt langattoman menetelmän mm. kosteuden ja suolapitoisuuden mittaamiseen maan alla, mikä mahdollistaa täsmäviljelyn. Koepala Packaging, perustettu v. 2015 Helsingissä, on kehittänyt takeaway-pakkausratkaisun, joka sopii hyvin aterioiden kuljettamiseen ja vähentää roskien määrää kilpailijoihin verrattuna.

Asiantuntijoiden kahden päivän maksuttoman sparrauksen saivat myös Alkem Oy, Froodly Oy, Helsieni Oy, Honkio Oy, Idealgrain Oy, KASPERI Products Oy, Kliffa Innovations sekä Ravintola Loop Helsingistä, AQVA.IO Porista, Arctic Factory sekä MHK-Kuljetus Oy Rovaniemeltä, Barking Oy Kirkkonummelta, EcoFiSo Oy Lahdesta, Globe Hope oy Vihdistä, Jarmat Oy Iisalmesta, Kameratori Oy sekä Nokian Hylsy Oy Tampereelta, Netled Oy Pirkkalasta, Preventos Informatics Oy Kuopiosta, Vaatelainaamo Vaatepuu Oy Järvenpäästä sekä Weecos Oy Nokialta.

Tuomaristoon kuuluivat Kaufmannin lisäksi Merja Rehn Sitrasta, Sami Koskela Futuricestä, Isa-Maria Bergman ja Paula Eskola Motivasta, Outi Suomi Business Finlandista, Tero Luoma Taalerista ja Janne Hietaniemi Solved.fi:stä.

Kiertotalouden Kasvupolku on osa Kasvu Openia, jonka valtakunnallinen finaali, Kasvu Open Karnevaali järjestetään 24.–25.10.2018 Jyväskylässä. Finaaliin pääsee kaikkiaan 100 yritystä eri Kasvupoluilta, joita järjestetään tänä vuonna eri toimialoilla ja alueilla yhteensä 26. Finalistit julkistetaan 21.8.

Lisätietoja
Satu Haka, Kasvupolun fasilitaattori, Kasvun Roihu*, p. 050 304 8779, satu.haka@roihu.com

Kasvu Open on valtakunnallinen sparrausohjelma pk-yrityksille, joka auttaa yrityksiä niiden kasvuhaasteissa. Sparraus on valituksi tulleille yrityksille maksutonta. Vuonna 2018 tavoitteena on antaa ohjausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2018, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
--------------------------
Kasvupolun mahdollistavat Sitra, Motiva, Business Finland ja Uusiouutiset sekä valtakunnalliset kumppanit: Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Team Finland, BusinessJKL, Keski-Suomen Liitto, Grano, Laukaan kunta, TT-Säätiö, Jyväskylän Messut, Jyväs-Caravan, Isku ja San Francisco Oy.
-------------------------
*Kasvun Roihu Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki ja Aava & Bang Oy.