Kiertotalous ja huoltovarmuus HSY:n toiminnan kehittämisen pääkohteina

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän yhtymäkokous hyväksyi kokouksessaan 13.11.2020 muun muassa HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2021 - 2023 sekä vesi- ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030. Suunnitelman tavoitteiden pohjana ovat strategiset päämäärät ympäristövastuun ja resurssitehokkuuden edelläkävijä, korkea toimintavarmuus, sujuvat palvelut ja vakaa talous. Toimintaa ohjaa vahvasti myös HSY:n vastuullisuussitoumukset.
Ilmalan vesitornin saneeraus 2020

eVesihuollon investoinneilla tuetaan saneerauksia ja kaupunkien laajentumista

Vesihuollon toiminnalla ja investoinneille huolehdimme vesihuollon toimintavarmuudesta, turvaamme katkeamattoman vesihuoltopalvelun yli miljoonalle asukkaalle ja varaudumme vakaviin häiriötilanteisiin yhä paremmin.  Vesihuollon suunnitelmakauden kokonaisinvestoinnit ovat 1 559 M€.

Investointiohjelma jakautuu pääsääntöisesti pääkaupunkiseudun kaupunkien kehittymiseen liittyviin kaupunkilähtöisiin investointeihin, kuten kaavoitusten mukainen laajentuminen ja johtosiirrot sekä vesihuoltojärjestelmän kehittämiseen ja ylläpitämiseen liittyviin investointeihin, kuten vedenhankinnan ja -puhdistuksen sekä verkoston investoinnit.

- Merkittävin yksittäinen valmistuva investointi suunnitelmakaudella on Blominmäen jätevedenpuhdistamo, mutta kaupunkilähtöiset investoinnit 27 prosentilla ja saneerausinvestoinnit 48 prosentilla muodostavat valtaosan kokonaisinvestoinneista, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Jätehuollon toimilla edennetään kiertotaloutta

Jätehuollon toiminnalla ja investoinneilla takaamme jätehuollon luotettavat ja oikea-aikaiset palvelut sekä nostamme jätteen, materiaalien ja ravinteiden kierrätys- ja hyötykäyttöastetta.

- Tavoitteenamme on luoda käytännön mahdollisuudet lajitteluun sekä kannustaa asukkaita ohjaavalla hinnoittelulla ja uusilla jäteastioilla lajittelemaan jätteensä siten, että alueemme kotitalousjätteen kierrätysaste nousee 60 prosenttiin, kertoo Inkinen. Esimerkiksi uusi monilokeroastia kartonki-, muovi- ja lasipakkausmateriaaleille sekä pienmetallille tuo kattavan ja vähän tilaa vievän lajitteluratkaisun 5 - 9 asunnon taloyhtiöille, hän jatkaa.

Jätehuollon muut investointihankkeet keskittyvät ympäristöhaittojen minimoimiseen ja HSY:n toimintojen mahdollisimman tehokkaaseen hyödyntämiseen kiertotalouden hyväksi. Aluepalvelulähtöisissä investoinneissa jatketaan yhteistyötä Kierrätyskeskuksen kanssa, millä valmistellaan uusien Sortti-pienjäteasemakonseptin mukaisten asemien perustamista kierrätyskeskusten yhteyteen ja Sortti-Kierrätystavaratalon toteuttamista. Jätehuollon suunnitelmakauden kokonaisinvestoinnit ovat 182 M€.

Kokouksen esityslista/pöytäkirja on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames

Toimitusjohtaja Raimo Inkinen p. 045 635 7741

Ilmalan vesitornin saneeraus 2020

HSY:n hallituksen päätökset 26.4.202426.4.2024 10:24:32 EEST | Tiedote