Kiertotalous ja huoltovarmuus HSY:n toiminnan kehittämisen pääkohteina

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän yhtymäkokous hyväksyi kokouksessaan 13.11.2020 muun muassa HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2021 - 2023 sekä vesi- ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030. Suunnitelman tavoitteiden pohjana ovat strategiset päämäärät ympäristövastuun ja resurssitehokkuuden edelläkävijä, korkea toimintavarmuus, sujuvat palvelut ja vakaa talous. Toimintaa ohjaa vahvasti myös HSY:n vastuullisuussitoumukset.

Ilmalan vesitornin saneeraus 2020

eVesihuollon investoinneilla tuetaan saneerauksia ja kaupunkien laajentumista

Vesihuollon toiminnalla ja investoinneille huolehdimme vesihuollon toimintavarmuudesta, turvaamme katkeamattoman vesihuoltopalvelun yli miljoonalle asukkaalle ja varaudumme vakaviin häiriötilanteisiin yhä paremmin.  Vesihuollon suunnitelmakauden kokonaisinvestoinnit ovat 1 559 M€.

Investointiohjelma jakautuu pääsääntöisesti pääkaupunkiseudun kaupunkien kehittymiseen liittyviin kaupunkilähtöisiin investointeihin, kuten kaavoitusten mukainen laajentuminen ja johtosiirrot sekä vesihuoltojärjestelmän kehittämiseen ja ylläpitämiseen liittyviin investointeihin, kuten vedenhankinnan ja -puhdistuksen sekä verkoston investoinnit.

- Merkittävin yksittäinen valmistuva investointi suunnitelmakaudella on Blominmäen jätevedenpuhdistamo, mutta kaupunkilähtöiset investoinnit 27 prosentilla ja saneerausinvestoinnit 48 prosentilla muodostavat valtaosan kokonaisinvestoinneista, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Jätehuollon toimilla edennetään kiertotaloutta

Jätehuollon toiminnalla ja investoinneilla takaamme jätehuollon luotettavat ja oikea-aikaiset palvelut sekä nostamme jätteen, materiaalien ja ravinteiden kierrätys- ja hyötykäyttöastetta.

- Tavoitteenamme on luoda käytännön mahdollisuudet lajitteluun sekä kannustaa asukkaita ohjaavalla hinnoittelulla ja uusilla jäteastioilla lajittelemaan jätteensä siten, että alueemme kotitalousjätteen kierrätysaste nousee 60 prosenttiin, kertoo Inkinen. Esimerkiksi uusi monilokeroastia kartonki-, muovi- ja lasipakkausmateriaaleille sekä pienmetallille tuo kattavan ja vähän tilaa vievän lajitteluratkaisun 5 - 9 asunnon taloyhtiöille, hän jatkaa.

Jätehuollon muut investointihankkeet keskittyvät ympäristöhaittojen minimoimiseen ja HSY:n toimintojen mahdollisimman tehokkaaseen hyödyntämiseen kiertotalouden hyväksi. Aluepalvelulähtöisissä investoinneissa jatketaan yhteistyötä Kierrätyskeskuksen kanssa, millä valmistellaan uusien Sortti-pienjäteasemakonseptin mukaisten asemien perustamista kierrätyskeskusten yhteyteen ja Sortti-Kierrätystavaratalon toteuttamista. Jätehuollon suunnitelmakauden kokonaisinvestoinnit ovat 182 M€.

Kokouksen esityslista/pöytäkirja on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames

Toimitusjohtaja Raimo Inkinen p. 045 635 7741

Ilmalan vesitornin saneeraus 2020

Haku HSY:n toimitusjohtajan virkaan päättyi23.6.2021 11:10:50 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden toimitusjohtajan virkaan on hakenut 36 henkilöä. Hakijat: Fred Tommi Hahtala Riitta-Liisa Herlevi Kari Hietala Kimmo Karjalainen Irma Kokkonen Kasper Kouvo Petri Kuokkanen Joni Kuusisto Kari Lievonen Kirsi-Marja Loppi-Hakamäki Tuija Martiskainen Timo Peltomaa Jouni Pääkkönen Satu Tanska Harri Tikkanen Niko Vahala Riku 19 hakijaa oli esittänyt toiveen, ettei nimeä julkisteta. Toimitusjohtajan valitsee HSY:n hallitus kokouksessaan 27.8.2021. Nykyinen toimitusjohtaja Raimo Inkinen eroaa tehtävästään 1.10.2021 alkaen. Lisätiedot: vs. toimitusjohtaja Pekka Hänninen, puh. 0400 877 935, pekka.hanninen@hsy.fi.

HSY uudistaa Esplanadin alueen vesihuollon 35,2 miljoonalla eurolla18.6.2021 10:27:27 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY saneeraa Esplanadin ja Etelärannan alueen runkovesijohdot ja -viemärit sekä rakentaa alueelle hulevesiviemäriverkoston. Tavoitteena on varmentaa vedenjakelua sekä saada rankkasateiden aiheuttamat jäteveden ylivuodot hallintaan mm. luomalla mahdollisuudet sekaviemäröinnin eriyttämiseen. Rakennustyöt sovitetaan yhteen Helsingin kaupungin sekä muiden kuntateknisiä palveluja tuottavien tahojen saneeraustarpeiden kanssa työmaan haittojen minimoimiseksi.

HSY:n hallituksen päätökset 18.6.202118.6.2021 10:25:58 EEST | Tiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnon Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024. Hallitus päätti myös ottaa talousarviolainan ja hyväksyä HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman vuosille 2021 - 2030. Hallitus päätti tilata jätteiden keräys ja kuljetuspalveluita vuosille 2022 - 28 seuraavasti: - sekajätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Helsingin kantakaupungissa kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä sekä Itä-Helsingissä neljälle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä, yhdelle Urbaser Oy:ltä ja yhdelle Remeo Oy:ltä - biojätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä ja yhdelle Auriga Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kolmelle urakka-alueelle Remeo Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut nosturiautotyönä Itä-Helsingin urakka

Kasviportaat, sienipeti ja salaattibaari – uudenlainen kaupunkiviljely valtaa talojen pihoja17.6.2021 13:47:05 EEST | Tiedote

Pientalojen pihoilla pienviljelmät ovat kaupunkikuvassa tuttu näky, mutta useimmilla kerrostalopihoilla sellaisia ei vielä näy. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY toimii koordinaattorina 6Aika: CircularHoodFood -hankkeessa, jossa kannustetaan kaupunkilaisia viljelemään ruokaa taloyhtiöiden pihoilla. Kaupunkiviljely lisää parhaimmillaan asumismukavuutta, yhteisöllisyyttä ja maisema-arvoja. Kerrostalo voi erottautua edukseen ympäristöasioiden suunnannäyttäjänä.