Kiertotalous torjuu ilmastonmuutosta ja luontokatoa, mutta luo myös uusia työpaikkoja

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on heikentänyt tänä keväänä useiden raaka-aineiden saatavuutta ja antanut monilla aloilla sysäyksen kohti kiertotaloutta. Esimerkiksi lannoitepulaa voidaan ratkoa kierrättämällä fosforia eläintuotantotiloilta niille alueille, joilla viljellään kasveja. Biojätteen kierrätyksellä biokaasuksi voidaan puolestaan korvata fossiilisia polttoaineita. Näihin ajankohtaisiin aiheisiin pureutuu myös Kalevi Sorsa -säätiön keskiviikkona 25.5. julkaisema teos Kiertotalous ja vihreät työpaikat EU:ssa ja sen ulkopuolella.

Kirjan artikkelit piirtävät monipuolisen kuvan kiertotaloudesta ja tarkastelevat myös kiertotalouden vähemmän tunnettuja puolia, kuten sitä, miten sen käyttöönotto vaikuttaa eri ihmisryhmiin ja miten sen avulla voidaan vähentää eriarvoisuutta.

Kirja osoittaa, että kiertotaloudella on monia positiivisia vaikutuksia, muun muassa työllisyyteen, eriarvoisuuden vähentämiseen ja ilmastonmuutoksen torjumiseen. Siirtymä kiertotalouteen tulee tehdä kuitenkin viisaasti, jotta se kohtelee kaikkia ihmisiä oikeudenmukaisesti.

- Kirja yleistajuistaa kiertotalouden mekanismeja ja on suunnattu kaikille kiertotaloudesta kiinnostuneille sekä muun muassa poliittisille päättäjille. Kirja tarjoaa myös silmiä avaavia faktoja, kuten esimerkiksi sen, että Suomi on EU:n suurimpia jätteen tuottajia henkilöä kohden. Myös kiertotalouden työllisyysvaikutukset ovat valtavia – EU:ssa kiertotalouden laaja käyttöönotto voisi synnyttää satojatuhansia uusia työpaikkoja, kirjan valmistelua Kalevi Sorsa -säätiössä koordinoinut Samuli Sinisalo toteaa.

EU-komissaari Frans Timmermans toteaa kirjan esipuheessa, että kiertotalous on tavoiteltava malli sekä Euroopalle että koko maailmalle, ja siksi se on yksi Euroopan vihreän kehityksen ohjelman tukipilareista. Kiertotalous vähentää monimutkaisten globaalien toimitusketjujen häiriöitä sekä teollisuuden päästöjä merkittävästi.

- Kiertotalouteen sisältyy niin monia lupauksia ympäristökriisin hallintaan, että on tärkeää lisätä kaikkien ihmisten ymmärrystä kiertotaloudesta. Nykyinen ympäristökuormamme on kestämättömällä tasolla. Kiertotalous tarjoaa hyvän työkalun tilanteen korjaamiseksi. Se kääntää lineaarisen talousmallin kiertäväksi ja säästää siten paljon luonnonvaroja, energiaa ja vähentää merkittävästi jätteen määrää, Sinisalo kertoo.

Kirjan julkaisutilaisuudessa puhuvat tutkija Teemu Loikkanen (Lapin yliopisto), tutkija Topi Turunen (Suomen ympäristökeskus), projektikoordinaattori Emma Sairanen (Sitra), kiertotalousteeman johtaja Henning Wilts (Wuppertal-instituutti, Saksa) sekä kansanedustaja Eveliina Heinäluoma (sd.) Tilaisuus striimataan Kalevi Sorsa -säätiön Facebook-sivulla.

Kalevi Sorsa -säätiö on sosiaalidemokraattinen ajatushautomo. Elävä demokratia edellyttää monipuolisia mutta perusteltuja näkemyksiä, tulevaisuuden tekeminen ennakkoluulotonta asennetta ja uusia avauksia. Kalevi Sorsa -säätiö perustettiin vuonna 2005 vastaamaan osaltaan näihin tavoitteisiin.

Valtiontalouden kehysmenettely tarvitsee uudistamista13.6.2022 10:52:32 EEST | Tiedote

Kehysmenettely on 1990-luvun alussa käyttöön otettu talouspolitiikan väline, jonka avulla hallitukset asettavat hallituskauden ajaksi katon valtion menoille. Koronakriisi on nostattanut keskustelua menokehyksen jäykkyyksistä. Kalevi Sorsa -säätiön uudessa julkaisussa taloustieteilijät Hannu Tanninen ja Matti Tuomala arvioivat kriittisesti kehysmenettelyn vaikutuksia talouspolitiikkaan. Raportti kysyy: millä tavoin kehysjärjestelmää tulisi uudistaa?

Julkaisutilaisuus: Onko kehysmenettely finanssipolitiikkaa ohjaava vai kahlitseva väline? (14.6.2022, Helsinki)7.6.2022 19:40:10 EEST | Kutsu

Kalevi Sorsa -säätiön uusi julkaisu ”Onko kehysmenettely finanssipolitiikkaa ohjaava vai kahlitseva väline?” arvioi kriittisesti suomalaisessa talouspolitiikassa keskeistä roolia näyttelevää valtiontalouden kehysjärjestelmää. Raportti on puheenvuoro koronakriisin aikana heränneeseen keskusteluun kehysmenettelyn tarkoituksenmukaisuudesta epävarmassa maailmassa. Raportin ovat kirjoittaneet yliopistonlehtori Hannu Tanninen ja professori (emeritus) Matti Tuomala.

Julkaisutilaisuus: Kiertotalous ja vihreät työpaikat EU:ssa ja sen ulkopuolella19.5.2022 07:10:00 EEST | Kutsu

Sitra julkaisi tällä viikolla raportin, jonka mukaan luontokato voitaisiin pysäyttää siirtymällä kiertotalouteen neljällä sektorilla: ruoantuotannossa, rakennus-, tekstiili- ja metsäsektorilla. Kalevi Sorsa -säätiön keskiviikkona 25.5. julkaisema teos Kiertotalous ja vihreät työpaikat EU:ssa ja sen ulkopuolella osoittaa, että kiertotaloudella olisi muitakin positiivisia vaikutuksia, muun muassa työllisyyteen, eriarvoisuuden vähentämiseen ja ilmastonmuutoksen torjumiseen. Siirtymä kiertotalouteen tulee tehdä kuitenkin viisaasti, jotta se kohtelee kaikkia ihmisiä oikeudenmukaisesti.

Miksi tyytymättömyys politiikkaan lisääntyy Suomessa ja Ruotsissa?9.5.2022 07:15:00 EEST | Kutsu

Viime vuosikymmeninä tyytymättömyys politiikkaan on lisääntynyt. Uudet äärioikeistolaiset puolueet ovat saaneet vaalivoittoja kaikkialla Euroopassa, kun taas 1900-luvun vanhat puolueet ovat menettäneet jalansijaa. Globalisaatiota, maahanmuuttoa ja kansallista identiteettiä koskevat kysymykset ovat nousseet kansallisen politiikan etualalle. Tiistaina 10.5.2022 keskustellaan Helsingin yliopiston Tiedekulmassa siitä, miksi monet ihmiset ovat pettyneitä ja kyllästyneitä poliittiseen päätöksentekoon.