Kiertotalouteen vauhtia kuuden kaupungin voimin

Pääkaupunkiseudulla sekä Tampereen, Turun ja Oulun alueilla syvennetään Suomen suurimpien kaupunkien yhteistyötä ja edistetään uuden liiketoiminnan syntymistä kiertotalouden ympärille. Alueellisissa kiertotalouden keskittymissä, kiertotalouskeskuksissa, on esimerkiksi yritysten mahdollista testata uusia toiminta- ja ratkaisumalleja sekä osallistua hyödyllisten innovaatioiden kehittämiseen. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kehittää hankkeessa Ämmässuon ekoteollisuuskeskus Ekomosta alustaa innovaatioille sekä tuottaa laadukasta materiaalitehokkuustietoa kiertotalouden edistämiseksi.

Kun toisen jäte muuttuu toisen raaka-aineeksi, hyötyvät kaikki ja samalla edistetään kiertotaloutta. Kiertotalouden edistämiseen liittyy vielä paljon taloudellisia ja teknisiä haasteita, ja tarve uusille innovaatioille on suuri. Näihin haasteisiin halutaan tarttua Suomen suurimmissa kaupungeissa uuden CircHubs-hankkeen avulla. Mukana tekemässä hanketta on tahoja kaikista ns. kuutoskaupungeista (Helsingistä, Espoosta, Tampereelta, Vantaalta, Oulusta ja Turusta), joilla on yhteinen kestävän kaupunkikehityksen 6Aika-strategia.

Kun yhdessä tehdään, saadaan synergiahyötyjä ja aidosti tarpeellisia innovaatioita kiertotalouteen, tiivistää jätehuollon liiketoiminnan kehityspäällikkö Ira Hanf HSY:stä.

Tilaisuuksia yrityksille

CircHubs edistää uuden liiketoiminnan syntymistä kiertotalouden ympärille. Pääkohderyhmiä ovat yritykset ja kaupungit. Hankkeessa tunnistetaan Suomen eri kiertotalouskeskuksiin soveltuvia liiketoimintamahdollisuuksia ja pilotoidaan paikallisesti erilaisia toiminta- ja ratkaisumalleja.

– Järjestämme kumppaneidemme kanssa erityisesti yrityksille suunnattuja työpajoja ja muita tilaisuuksia kuutoskaupungeissa. Työpajojen sarja alkaa pääkaupunkiseudulla 22.11. järjestettävällä työpajalla, jossa ideoidaan ratkaisuja ja liiketoimintamalleja kiertotalouden edistämiseen rakennusalalla. Sinne toivomme mukaan paljon yritysten edustajia ja asiantuntijoita, kertoo HSY:n kiertotalousasiantuntija Nea Metsänranta.

HSY:n ja Tampereen teknillisen yliopiston maksuttomassa tilaisuudessa etsitään uusia innovatiivisia toimintamalleja ja ideoita, jotka edistävät vanhojen rakennusosien uudelleenkäyttöä sekä rakennusmateriaalina käytetyn puun kierrätystä.

Yrityksiä kutsutaan myös mukaan tekemään nopeita yhteiskehittämiskokeiluja. Kokeilujen tiimoilta kiertotalouskeskuksista halutaan luoda innovaatioita kiihdyttäviä alustoja. Alusta yhdistää yrityksiä, kaupunkeja ja asiantuntijoita innovoimaan ja kehittämään yhdessä uusia ratkaisuja kiertotalouteen. Kokeilut rakennetaan todellisten kiertotaloushaasteiden ympärille. Ämmässuon ekoteollisuuskeskus Ekomo toimii tässä pilottina.

Tietoa kiertotalouden edistämisen tueksi

HSY tuottaa hankkeessa myös laadukasta materiaalitehokkuustietoa kiertotalouden edistämiseksi. Hankkeen toteuttajat tekevät määrä- ja liiketoimintapotentiaaliselvityksen keskeisimmistä seuduilla syntyvistä materiaalivirroista, joiden hyödyntämiseen tai esimerkiksi laadun tai saannon parantamiseen kaivataan vielä innovaatioita. Lisäksi arvioidaan uudelleenkäyttöön ohjautuvien materiaalien (esim. käytettyjen tavaroiden) määriä ja liiketoimintapotentiaalia. Hankkeessa myös kehitetään ja yhdenmukaistetaan seudullisia kierrätysasteen laskentamalleja, jotta kuutoskaupunkien materiaalitehokkuuden tasosta voidaan tuottaa vertailukelpoista tietoa.

Rakentamisen kiertotaloustyöpajasta 22.11.

Tutustu tapahtuman sisältöön hankkeen verkkosivuilla tämän linkin takana.
Valtteri Ranta, Tampereen teknillinen yliopisto: valtteri.ranta@tut.fi

Tilaisuuteen toivotaan näkemyksiä ja kokemuksia uudisrakentamisen ja korjaus- ja purkutoiminnan ammattilaisilta, materiaalien uudelleenkäyttäjiltä ja jalostajilta sekä muilta kiinnostuneilta ja kehittämishaluisilta yrittäjiltä ja asiantuntijoilta.

Ilmoittaudu tapahtumaan tämän linkin kautta viimeistään 10.11.2017.

CircHubs-hankkeesta ja HSY:n hankeosioista

Tutustu hankkeen verkkosivuihin osoitteessa www.circhubs.fi
Ira Hanf, jätehuollon liiketoiminnan kehityspäällikkö: ira.hanf@hsy.fi
Nea Metsänranta, kiertotalousasiantuntija: nea.metsanranta@hsy.fi

Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset -hanke on osa Suomen kuuden suurimman kaupungin 6Aika-strategiaa ja saa rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastolta (EAKR). Sen tavoitteena on syventää kuutoskaupunkien yhteistyötä ja yhdistää osaamista kiertotalouden saralla.

Mukana toteuttamassa hanketta on tahoja kaikista 6Aika-kaupungeista: Helsingistä, Espoosta, Vantaalta, Tampereelta, Turusta ja Oulusta. HSY:n lisäksi hanketta tekevät Business Tampere, Lounais-Suomen Jätehuolto Oy, Kiertokaari Oy, Turun ammattikorkeakoulu, Tampereen teknillinen yliopisto, Suomen ympäristökeskus ja Ekokumppanit. Hanke toteutetaan 1.5.2017–30.9.2019.

HSY:n hallituksen kokous 17.11.201717.11.2017 11:43Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 17.11.2017 Hallitus päätti muun muassa hankkia imu- ja painepesuautopalveluita ajalle 2018-2019 osioissa mainitussa toimeksiantojärjestyksessä seuravasti:‒ Osio 1: Delete Finland Oy ja Lassila &Tikanoja Oyj, ‒ Osio 2: Lassila &Tikanoja Oyj ja Delete Finland Oy, ‒ Osio 3, auto 5: Delete Finland Oy ja Lassila &Tikanoja Oyj,‒ Osio 3, auto 6: Eerola-Yhtiöt Oy ja Delete Finland Oy,‒ Osio 4: Eerola-Yhtiöt Oy ja Delete Finland Oy. Hallitus sai tiedoksi muun muassa hulevesisopimuksen tilannekatsauksen, Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen syksyn 2017 seurantakatsauksen ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2016. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.11.201714.11.2017 08:19Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.11.2017 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa imu- ja painepesuautopalveluiden hankinnasta. Hallitus saa tiedoksi muun muassa hulevesisopimuksen tilannekatsauksen, Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen syksyn 2017 seurantakatsauksen ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2016.   Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 17.11.2017. Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

Vesihuoltomaksujen muutokset vuonna 2018 – Kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan20.10.2017 11:26Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin yhden prosentin. Nostolla kustannetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Nosto korottaa vesihuollon käyttömaksuja yhteensä kolme senttiä kuutiota kohden. Tämä tarkoittaa keskiverto-omakotiasujalle noin 11 sentin korotusta kuukaudessa. Vesihuollon palvelumaksut pysyvät ennallaan. Myös kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2018.

HSY:n hallituksen kokous 20.10.201720.10.2017 10:42Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 20.10.2017 Hallitus päätti muun muassa esittää yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2018 - 2020 sekä vesihuollon ja jätehuollon hinnat 1.1.2018 alkaen. Hallitus sai tiedoksi muun muassa Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.9.2017. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi