Kiertotalouteen vauhtia kuuden kaupungin voimin

Pääkaupunkiseudulla sekä Tampereen, Turun ja Oulun alueilla syvennetään Suomen suurimpien kaupunkien yhteistyötä ja edistetään uuden liiketoiminnan syntymistä kiertotalouden ympärille. Alueellisissa kiertotalouden keskittymissä, kiertotalouskeskuksissa, on esimerkiksi yritysten mahdollista testata uusia toiminta- ja ratkaisumalleja sekä osallistua hyödyllisten innovaatioiden kehittämiseen. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kehittää hankkeessa Ämmässuon ekoteollisuuskeskus Ekomosta alustaa innovaatioille sekä tuottaa laadukasta materiaalitehokkuustietoa kiertotalouden edistämiseksi.

Kun toisen jäte muuttuu toisen raaka-aineeksi, hyötyvät kaikki ja samalla edistetään kiertotaloutta. Kiertotalouden edistämiseen liittyy vielä paljon taloudellisia ja teknisiä haasteita, ja tarve uusille innovaatioille on suuri. Näihin haasteisiin halutaan tarttua Suomen suurimmissa kaupungeissa uuden CircHubs-hankkeen avulla. Mukana tekemässä hanketta on tahoja kaikista ns. kuutoskaupungeista (Helsingistä, Espoosta, Tampereelta, Vantaalta, Oulusta ja Turusta), joilla on yhteinen kestävän kaupunkikehityksen 6Aika-strategia.

Kun yhdessä tehdään, saadaan synergiahyötyjä ja aidosti tarpeellisia innovaatioita kiertotalouteen, tiivistää jätehuollon liiketoiminnan kehityspäällikkö Ira Hanf HSY:stä.

Tilaisuuksia yrityksille

CircHubs edistää uuden liiketoiminnan syntymistä kiertotalouden ympärille. Pääkohderyhmiä ovat yritykset ja kaupungit. Hankkeessa tunnistetaan Suomen eri kiertotalouskeskuksiin soveltuvia liiketoimintamahdollisuuksia ja pilotoidaan paikallisesti erilaisia toiminta- ja ratkaisumalleja.

– Järjestämme kumppaneidemme kanssa erityisesti yrityksille suunnattuja työpajoja ja muita tilaisuuksia kuutoskaupungeissa. Työpajojen sarja alkaa pääkaupunkiseudulla 22.11. järjestettävällä työpajalla, jossa ideoidaan ratkaisuja ja liiketoimintamalleja kiertotalouden edistämiseen rakennusalalla. Sinne toivomme mukaan paljon yritysten edustajia ja asiantuntijoita, kertoo HSY:n kiertotalousasiantuntija Nea Metsänranta.

HSY:n ja Tampereen teknillisen yliopiston maksuttomassa tilaisuudessa etsitään uusia innovatiivisia toimintamalleja ja ideoita, jotka edistävät vanhojen rakennusosien uudelleenkäyttöä sekä rakennusmateriaalina käytetyn puun kierrätystä.

Yrityksiä kutsutaan myös mukaan tekemään nopeita yhteiskehittämiskokeiluja. Kokeilujen tiimoilta kiertotalouskeskuksista halutaan luoda innovaatioita kiihdyttäviä alustoja. Alusta yhdistää yrityksiä, kaupunkeja ja asiantuntijoita innovoimaan ja kehittämään yhdessä uusia ratkaisuja kiertotalouteen. Kokeilut rakennetaan todellisten kiertotaloushaasteiden ympärille. Ämmässuon ekoteollisuuskeskus Ekomo toimii tässä pilottina.

Tietoa kiertotalouden edistämisen tueksi

HSY tuottaa hankkeessa myös laadukasta materiaalitehokkuustietoa kiertotalouden edistämiseksi. Hankkeen toteuttajat tekevät määrä- ja liiketoimintapotentiaaliselvityksen keskeisimmistä seuduilla syntyvistä materiaalivirroista, joiden hyödyntämiseen tai esimerkiksi laadun tai saannon parantamiseen kaivataan vielä innovaatioita. Lisäksi arvioidaan uudelleenkäyttöön ohjautuvien materiaalien (esim. käytettyjen tavaroiden) määriä ja liiketoimintapotentiaalia. Hankkeessa myös kehitetään ja yhdenmukaistetaan seudullisia kierrätysasteen laskentamalleja, jotta kuutoskaupunkien materiaalitehokkuuden tasosta voidaan tuottaa vertailukelpoista tietoa.

Rakentamisen kiertotaloustyöpajasta 22.11.

Tutustu tapahtuman sisältöön hankkeen verkkosivuilla tämän linkin takana.
Valtteri Ranta, Tampereen teknillinen yliopisto: valtteri.ranta@tut.fi

Tilaisuuteen toivotaan näkemyksiä ja kokemuksia uudisrakentamisen ja korjaus- ja purkutoiminnan ammattilaisilta, materiaalien uudelleenkäyttäjiltä ja jalostajilta sekä muilta kiinnostuneilta ja kehittämishaluisilta yrittäjiltä ja asiantuntijoilta.

Ilmoittaudu tapahtumaan tämän linkin kautta viimeistään 10.11.2017.

CircHubs-hankkeesta ja HSY:n hankeosioista

Tutustu hankkeen verkkosivuihin osoitteessa www.circhubs.fi
Ira Hanf, jätehuollon liiketoiminnan kehityspäällikkö: ira.hanf@hsy.fi
Nea Metsänranta, kiertotalousasiantuntija: nea.metsanranta@hsy.fi

Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset -hanke on osa Suomen kuuden suurimman kaupungin 6Aika-strategiaa ja saa rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastolta (EAKR). Sen tavoitteena on syventää kuutoskaupunkien yhteistyötä ja yhdistää osaamista kiertotalouden saralla.

Mukana toteuttamassa hanketta on tahoja kaikista 6Aika-kaupungeista: Helsingistä, Espoosta, Vantaalta, Tampereelta, Turusta ja Oulusta. HSY:n lisäksi hanketta tekevät Business Tampere, Lounais-Suomen Jätehuolto Oy, Kiertokaari Oy, Turun ammattikorkeakoulu, Tampereen teknillinen yliopisto, Suomen ympäristökeskus ja Ekokumppanit. Hanke toteutetaan 1.5.2017–30.9.2019.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 19.1.201816.1.2018 15:19Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 19.1.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa osaltaan HSY:n ja sen jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen hyväksymisestä ja Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n osakassopimuksen solmimisesta. Hallitus päättää myös Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvistä suunnittelutoimeksiannoista sekä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen hallirakenteiden peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Porkkalankadun verkostosaneerauksen urakoitsijan valinta - aktiivihiilen reaktivointipalvelut vuosille 2018 - 2019 - Metsäpirtin multatuotteiden kuljetukset vuosille 2018 - 2019. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen, pääkaupunkiseudun ilmastotyön avainindikaattorit vuodelle 2018 ja pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutum

Waste Trainer sparraa kohti vähäjätteistä elämää10.1.2018 12:36Tiedote

Waste Trainer on kotitalouksille suunnattu kokeilu, jossa henkilökohtainen neuvoja – Waste Trainer – opastaa kierrätykseen liittyvissä asioissa, optimoi kodin jätehuollon ja innostaa kohti jätteettömämpää elämää. Kokeilun tarkoitus on edistää kiertotaloutta sekä vähentää etenkin ruokahävikin ja sekajätteen määrää. Kokeilu kuuluu Suomen hallituksen kärkihankkeeseen “Kokeileva Suomi”, jonka tavoitteena on edistää kokeilukulttuuria ja siten löytää innovatiivisia ratkaisuja yhteiskunnan ja palveluiden kehittämiseen.

Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen etenee aikataulussaan22.12.2017 10:59Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa uutta jätevedenpuhdistamoa Espoon Blominmäkeen. Tila puhdistamolle on saatu louhittua ja itse puhdistamon rakentaminen voi alkaa aikataulussaan helmikuussa 2018. HSY:n hallitus valitsi kolmen tarjoajan joukosta puhdistamorakentamisen projektinjohtourakoitsijaksi Lemminkäinen Infra Oy:n kokonaistaloudellisesti edullisimmalla noin 186 miljoonan euron tavoitehinnalla. Projektinjohtopalkkio ja mahdollinen bonus mukaan lukien hankinnan kokonaisarvo on noin 207 miljoonaa euroa.

HSY:n hallituksen kokous 22.12.201722.12.2017 10:54Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 22.12.2017 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä valtion tukemassa asuntotuotannossa vuonna 2018 sovellettavat tonttien enimmäishinnat sekä lähettää ne edelleen hyväksyttäväksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lle. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Blominmäen jätevedenpuhdistamon projektinjohtourakoitsijaksi valittiin Lemminkäinen Infra Oy - Blominmäen viemäritunnelien urakoitsijaksi osuuksille Mikkelä II, Malminmäki ja Eestinkallio valittiin Kalliorakennus-Yhtiöt Oy:n - Malmi–Ala-Tikkurila runkovesijohdon välillä Kirkonkyläntie–Yläkaskentie urakoitsijaksi valittiin Graniittirakennus Kallio Oy - Heidehofin ja Ala-Tikkurilan runkovesijohtourakan osuudelle Heidehofintie–Juhtatie rakentamisurakan urakoitsijaksi valittiin E.M Pekkinen Oy - jätevedenpuhdistamon tarvitsema metanoli hankitaan NovoChem Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi muun muassa selvityksen asumisessa syntyvän sako- ja umpikaivolietteen kul