Kiertotalouteen vauhtia kuuden kaupungin voimin

Pääkaupunkiseudulla sekä Tampereen, Turun ja Oulun alueilla syvennetään Suomen suurimpien kaupunkien yhteistyötä ja edistetään uuden liiketoiminnan syntymistä kiertotalouden ympärille. Alueellisissa kiertotalouden keskittymissä, kiertotalouskeskuksissa, on esimerkiksi yritysten mahdollista testata uusia toiminta- ja ratkaisumalleja sekä osallistua hyödyllisten innovaatioiden kehittämiseen. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kehittää hankkeessa Ämmässuon ekoteollisuuskeskus Ekomosta alustaa innovaatioille sekä tuottaa laadukasta materiaalitehokkuustietoa kiertotalouden edistämiseksi.

Kun toisen jäte muuttuu toisen raaka-aineeksi, hyötyvät kaikki ja samalla edistetään kiertotaloutta. Kiertotalouden edistämiseen liittyy vielä paljon taloudellisia ja teknisiä haasteita, ja tarve uusille innovaatioille on suuri. Näihin haasteisiin halutaan tarttua Suomen suurimmissa kaupungeissa uuden CircHubs-hankkeen avulla. Mukana tekemässä hanketta on tahoja kaikista ns. kuutoskaupungeista (Helsingistä, Espoosta, Tampereelta, Vantaalta, Oulusta ja Turusta), joilla on yhteinen kestävän kaupunkikehityksen 6Aika-strategia.

Kun yhdessä tehdään, saadaan synergiahyötyjä ja aidosti tarpeellisia innovaatioita kiertotalouteen, tiivistää jätehuollon liiketoiminnan kehityspäällikkö Ira Hanf HSY:stä.

Tilaisuuksia yrityksille

CircHubs edistää uuden liiketoiminnan syntymistä kiertotalouden ympärille. Pääkohderyhmiä ovat yritykset ja kaupungit. Hankkeessa tunnistetaan Suomen eri kiertotalouskeskuksiin soveltuvia liiketoimintamahdollisuuksia ja pilotoidaan paikallisesti erilaisia toiminta- ja ratkaisumalleja.

– Järjestämme kumppaneidemme kanssa erityisesti yrityksille suunnattuja työpajoja ja muita tilaisuuksia kuutoskaupungeissa. Työpajojen sarja alkaa pääkaupunkiseudulla 22.11. järjestettävällä työpajalla, jossa ideoidaan ratkaisuja ja liiketoimintamalleja kiertotalouden edistämiseen rakennusalalla. Sinne toivomme mukaan paljon yritysten edustajia ja asiantuntijoita, kertoo HSY:n kiertotalousasiantuntija Nea Metsänranta.

HSY:n ja Tampereen teknillisen yliopiston maksuttomassa tilaisuudessa etsitään uusia innovatiivisia toimintamalleja ja ideoita, jotka edistävät vanhojen rakennusosien uudelleenkäyttöä sekä rakennusmateriaalina käytetyn puun kierrätystä.

Yrityksiä kutsutaan myös mukaan tekemään nopeita yhteiskehittämiskokeiluja. Kokeilujen tiimoilta kiertotalouskeskuksista halutaan luoda innovaatioita kiihdyttäviä alustoja. Alusta yhdistää yrityksiä, kaupunkeja ja asiantuntijoita innovoimaan ja kehittämään yhdessä uusia ratkaisuja kiertotalouteen. Kokeilut rakennetaan todellisten kiertotaloushaasteiden ympärille. Ämmässuon ekoteollisuuskeskus Ekomo toimii tässä pilottina.

Tietoa kiertotalouden edistämisen tueksi

HSY tuottaa hankkeessa myös laadukasta materiaalitehokkuustietoa kiertotalouden edistämiseksi. Hankkeen toteuttajat tekevät määrä- ja liiketoimintapotentiaaliselvityksen keskeisimmistä seuduilla syntyvistä materiaalivirroista, joiden hyödyntämiseen tai esimerkiksi laadun tai saannon parantamiseen kaivataan vielä innovaatioita. Lisäksi arvioidaan uudelleenkäyttöön ohjautuvien materiaalien (esim. käytettyjen tavaroiden) määriä ja liiketoimintapotentiaalia. Hankkeessa myös kehitetään ja yhdenmukaistetaan seudullisia kierrätysasteen laskentamalleja, jotta kuutoskaupunkien materiaalitehokkuuden tasosta voidaan tuottaa vertailukelpoista tietoa.

Rakentamisen kiertotaloustyöpajasta 22.11.

Tutustu tapahtuman sisältöön hankkeen verkkosivuilla tämän linkin takana.
Valtteri Ranta, Tampereen teknillinen yliopisto: valtteri.ranta@tut.fi

Tilaisuuteen toivotaan näkemyksiä ja kokemuksia uudisrakentamisen ja korjaus- ja purkutoiminnan ammattilaisilta, materiaalien uudelleenkäyttäjiltä ja jalostajilta sekä muilta kiinnostuneilta ja kehittämishaluisilta yrittäjiltä ja asiantuntijoilta.

Ilmoittaudu tapahtumaan tämän linkin kautta viimeistään 10.11.2017.

CircHubs-hankkeesta ja HSY:n hankeosioista

Tutustu hankkeen verkkosivuihin osoitteessa www.circhubs.fi
Ira Hanf, jätehuollon liiketoiminnan kehityspäällikkö: ira.hanf@hsy.fi
Nea Metsänranta, kiertotalousasiantuntija: nea.metsanranta@hsy.fi

Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset -hanke on osa Suomen kuuden suurimman kaupungin 6Aika-strategiaa ja saa rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastolta (EAKR). Sen tavoitteena on syventää kuutoskaupunkien yhteistyötä ja yhdistää osaamista kiertotalouden saralla.

Mukana toteuttamassa hanketta on tahoja kaikista 6Aika-kaupungeista: Helsingistä, Espoosta, Vantaalta, Tampereelta, Turusta ja Oulusta. HSY:n lisäksi hanketta tekevät Business Tampere, Lounais-Suomen Jätehuolto Oy, Kiertokaari Oy, Turun ammattikorkeakoulu, Tampereen teknillinen yliopisto, Suomen ympäristökeskus ja Ekokumppanit. Hanke toteutetaan 1.5.2017–30.9.2019.

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.10.20189.10.2018 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.10.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus päättää myös vesihuollon ja jätehuollon hinnoista vuodelle 2019 sekä aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päättää pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus saa tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä