Kiho

Kiho ja Digita kehittivät ratkaisun kylmäketjun hallintaan aina kotiovelle asti

Kylmäkuljetusta vaativien elintarvikkeiden ja lääkkeiden kotiinkuljetusten kysyntä on moninkertaistunut koronakevään aikana. Digita Oy ja kuopiolainen Kiho Oy ovat lanseeranneet digitaalisen kylmäketjun hallinta- ja seurantaratkaisun Kiho Cold Boxin, joka turvaa elintarvikkeiden ja lääkkeiden kotiinkuljetusten turvallisuuden kotiovelle asti.
Kiho Cold Box -palvelu soveltuu niin suurille kuin yksinkin toimiville kuljetusyrittäjille. Kylmäastiaan asennettu sensori seuraa kylmäkuljetuksen lämpötilaa ja paikkatietoa varmistaen katkeamattoman kylmäketjun.

Kylmäketju on varsin luotettava kauppaan asti, mutta huolta on herättänyt kylmäketjun varmistaminen myös kaupan pakastealtaasta tai esimerkiksi apteekista kuluttajan kotiovelle asti. Asia on erittäin ajankohtainen koronakeväänä, jolloin kotiinkuljetuspalvelut ovat olleet kovassa kasvussa.

– Tilannehan on se, että kylmäketju on kaupan pakastealtaalle saakka aukoton. Kotiinkuljetusten osalta kylmäkuljetusastioiden lämpötilaseuranta ja valvonta on usein puutteellinen. Erityisen tärkeää etävalvonta olisi kylmässä säilytettävien lääkkeiden ja elintarvikkeiden osalta. Tartuimme tämän ongelman ratkaisemiseen ja kehitimme Digitan kanssa palvelun, jolla kylmäketju voidaan taata ja turvallisuus varmistaa, kertoo Kihon myyntijohtaja Lari Tirkkonen.

Kiho Cold Box -palvelu soveltuu niin suurille kuin yksinkin toimiville kuljetusyrittäjille edullisen hinnan ja helpon käyttöönoton ansiosta.

Reaaliaikainen seuranta lisää kuljetusten turvallisuutta

Kylmäastioihin asennetut sensorit seuraavat kylmäkuljetuksen lämpötilaa ja paikkatietoa sekä lähettävät tiedot Kihon palveluun, josta toimitusketjun osapuolet ja loppuasiakas voivat seurata reaaliajassa kuljetuksen statusta, lämpötilaa ja sijaintia.

Kiho Cold Box perustuu Digitan LoRaWan-tiedonsiirtoverkkoon, joka on tarkoitettu vähätehoiseen, nopeaan tiedonsiirtoon erilaisissa IoT-ratkaisuissa. Kiho Cold Box -palvelussa käytettävät sensorit, jotka ovat kevyitä, pitkäikäisiä ja yksinkertaisia, voidaan kiinnittää vaivattomasti kylmäkuljetusastioihin.

– Olemme tehneet yhteistyötä Kihon kanssa jo usean vuoden ajan eri IoT-projekteissa. Kiho on innovatiivinen kumppani, joka kehittää verkkoamme hyödyntäviä palveluita kekseliäästi ja nopeasti. Me tarjoamme verkon ja laitteet, Kiho puolestaan palvelun, kertoo Digitan IoT-palveluiden myyntijohtaja Mika Flinck.

– Kaikki tiedämme, että kotiinkuljetusten kysyntä on noussut lyhyessä ajassa voimakkaasti. Kesähelteiden koittaessa kylmäketjun hallinnalle on entistä suurempi tarve. Nyt meillä on luotettava, valmis ratkaisu tähän, jatkaa Flinck.

Lari Tirkkonen, Kiho/ Mastercom Oy
lari@kiho.fi

Mika Flinck, Digita Oy
mika.flinck@digita.fi

Kuvat

Kiho
Itkonniemenkatu 21
70500 Kuopio

040 0247700https://www.kiho.fi/

Kiho on yhteistyössä Digitan kanssa innovoinut erilaisia älysovelluksia, jotka hyödyntävät LoRaWan-verkkoa. LoRaWaN-verkko on pitkän kantaman tietoturvallinen ja koko maan kattava langaton verkkoteknologia. Verkon lisäksi edullinen anturi- ja sensoriteknologia on vauhdittamassa erilaisten elämistä ja asumista helpottavien sovellusten innovointia.

Kuopiolainen teknologiayhtiö Kiho on alustatalouden asiantuntija, joka on kehittänyt liiketoiminta-alustan liikkuvan työn ohjaukseen ja laskutukseen. Kiho-alustan ohjelmistopalveluihin kuuluvat esimerkiksi ajoneuvojen hallinta, työajanseuranta, kalustovahti ja laskutus. Paikannukseen, IoT:hen ja tekoälyyn perustuvia palveluja käyttää jo yli 500 yritystä. Vuonna 2003 perustetun kasvuyhtiön virallinen nimi on Mastercom Oy ja sen liikevaihto oli viime vuonna noin 5 miljoonaa euroa. Kiho työllistää 36 työntekijää.

www.kiho.fi.

Digita omistaa ja operoi Suomen johtavaa valtakunnallista maanpäällistä televisio- ja radioverkkoa ja on maan suurin riippumaton tietoliikennemastojen omistaja. Yhtiö on digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja. Digitan palveluihin kuuluvat tietoliikennemastot, konesali- ja esineiden internet (IoT) -palvelut ja tulevaisuuden broadcasting-palvelut. Palveluita tarjotaan maan suurimmille matkapuhelinoperaattoreille, internet- ja mediayhtiöille, infrastruktuuriyhtiöille ja kiinteistöjen omistajille. Digitassa työskentelee valtakunnallisesti 180 alan osaajaa.

www.digita.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kiho

Uusi patentoitu innovaatio mullistaa kylmäkuljetukset – soveltuu myös vaativiin rokotekuljetuksiin11.12.2020 06:30:00 EET | Tiedote

Lämpösäädeltyjen kuljetusten määrä lisääntyy jatkuvasti maantie- ja lentokuljetuksissa. Lähiaikoina hyvin kylmiä lämpötiloja vaativien lääke- ja rokotekuljetusten tarve kasvaa, kun koronarokotteiden globaali jakelu käynnistyy. Uusi Coldest Chain -kuljetusjärjestelmä mahdollistaa lämpötilasäädellyt kuljetukset tavallisen rahdin mukana. Tämä tuo mittavia säästöjä logistiikasta aiheutuviin kuluihin ja vähentää kuljetuksista aiheutuvia ympäristöhaittoja.

Jätä tietokone kotiin -päivänä työntekijät keskittyvät työyhteisön kehittämiseen27.10.2020 07:00:00 EET | Tiedote

Kuopiolaisen teknologiayhtiö Kihon rivit ovat tiivistyneet peräti 17 uudella työntekijällä poikkeuksellisen koronavuoden aikana. Uusia osaajia on palkattu niin ohjelmistosuunnitteluun kuin myyntitehtäviinkin. Lokakuussa Kiholle myönnettiin kansainvälisesti tunnettu Great Place to Work -sertifikaatti tunnustuksena korkeasta työtyytyväisyydestä työntekijöiden kesken. Kovassa kasvuvauhdissa oleva Kiho haluaa säilyttää ihmisläheisen ja vapaan yrityskulttuurin.

Älykäs ajotavanseuranta lisää vastuullista liikennöintiä24.6.2020 07:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset yritykset Kiho ja Piirla ovat kehittäneet uuden älykkään ajotavanseurantapalvelun, jonka avulla voidaan ensimmäistä kertaa koostaa tietoja kuljettajien käyttämistä turvaväleistä, ylinopeuksista ja vaaratilanteita reaaliaikaisesti. Palvelu hyödyntää jälkiasennettavaa lisälaitetta, joka voidaan asentaa mihin tahansa ajoneuvoon. Palvelua käyttävät yritykset voivat nyt todentaa henkilöstönsä ajotapojensa vastuullisuutta, parantaa taloudellisuutta sekä palkita ajotapaansa kehittäneitä kuljettajia.