Kiina-selvitys: Yritykset odottavat syvällisempää ymmärrystä Kiinan markkinoista

Nopeasti kasvaneen tavara- ja palvelukaupan, investointien ja matkailun ansiosta Kiina on noussut viime vuosina yhdeksi Suomen tärkeimmäksi kauppakumppaniksi.
”Suomen Kiina -osaaminen ja sitä tukevat resurssit eivät ole pysyneet nopeassa kehityksessä täysin mukana. Siksi on tärkeätä arvioida yritysten muuttuvia tarpeita sekä julkisten ja yksityisten toimijoiden mahdollisuuksia vastata niihin”, sanoo Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.
Selvityksen mukaan yrityksille tärkeimmät yhteistyöfoorumit ovat tällä hetkellä Suomessa, Keskuskauppakamarin yhteydessä toimiva Suomi-Kiina kauppayhdistys ja Kiinassa toimivat neljä Finnish Business Councilia. Yritykset kokevat, että Suomessa toimivilta julkisten palveluiden Team Finland - toimijoilta saadaan hyvin tukea Kiinan markkinan ymmärtämiseen ja vientikaupan valmisteluun.
Keskuskauppakamarin asiantuntija ja Kiina-Suomi kauppayhdistyksen pääsihteeri Jenni Isola toteaa, että yritykset kaipaavat käytännönläheisempää tietoa Kiinan markkinoista, niiden sääntelystä ja viranomaistoiminnasta. Selvityksessä nousee esiin yritysten tarve löytää luotettavia paikallisia kumppaneita, jälleenmyyjiä, työntekijöitä sekä ymmärtää paremmin paikallista kulttuuria ja osata toimia menestyksellä paikallisissa oloissa.
”Tällä hetkellä apua lokaalin kumppanin löytämiseen ja paikallisten olosuhteiden tuntemiseen tarjoavat suomalaisten yritysten aikanaan Kiinaan perustamat Finnish Business Councilit. Viime aikoina näiden yritysverkostojen yhteistyö Suomen suurlähetystön, konsulaattien ja Business Finlandin kanssa on tiivistynyt entisestään”, sanoo Isola.
Vahvemmat resurssit tiiviimmällä yhteistyöllä
Vuoren mukaan Keskuskauppakamari on valmis omalta osaltaan kehittämään Suomi-Kiina kauppayhdistyksen toimintaa, jotta yritysten toiveisiin voidaan vastata Suomessa. Kehitystarpeista tullaan keskustelemaan niin julkisten kuin yksityisten Kiina-toimijoiden kanssa. Venäjän ja Ruotsin kaupasta voidaan ottaa oppia. Ehdotus Suomi-Kiina kauppakamarista on harkinnan arvoinen, toteaa Vuori.
”Yhteistyötä Kiinassa toimivien kumppanien kanssa tulee tiivistää. Esimerkkinä voisi olla yhteisjäsenyys Kiinan päässä ja Suomessa kahdenvälisessä kauppakamarissa. Tämä mahdollistaisi saumattoman tiedonkulun yrityksille ja paremmat resurssit”, Isola sanoo.
Yrityksiä autetaan tehokkaimmin silloin, kun julkisten ja yksityisten toimijoiden yhteistyö toimii kohdemaan kauppakamarin, lähetystön ja Business Finlandin kanssa. Suomen pitää osata aktivoida kohdemaissa pitkään vaikuttaneita yritysasiantuntijoita, jotta yksittäisiä yrityksiä voidaan auttaa markkinahaasteissa.
Selvityksen mukaan yrityksillä ei ole toistaiseksi tarvetta perustaa Suomeen uutta Finland China Business -toimistoa Venäjän kaupassa toimivan East Officen mallin mukaisesti. Yritykset kuitenkin toivovat, että julkiset ja yksityiset Kiina-toimijat tiivistävät entisestään yhteistyötä. Yhteinen vuosittainen ajankohtaisfoorumi onkin jo työn alla, Vuori ja Isola päättävät.
Suomi-Kiina kauppayhdistyksen tekemä selvitys tehtiin alkuvuodesta 2020 Keskuskauppakamarin pyynnöstä. Team Finland -toimijoihin kuuluu muun muassa ulkoministeriö, Business Finland, ulkomaan lähetystöt, kauppakamarit, ja muita Suomen vientiä edistäviä toimijoita. Selvitykseen vastasi yli 30 yritystä ja 7 eri organisaatiota.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jenni IsolaAsiantuntija, kansainväliset asiat
Puh:045 126 7343jenni.isola@chamber.fiTimo VuoriJohtaja, kansainväliset asiat; Maajohtaja, Kansainvälinen kauppakamari ICC
Puh:050 553 5319timo.vuori@chamber.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Ihmisarvoa loukkaava mainos sai huomautuksen MENiltä30.6.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Mainonnan eettinen neuvosto antoi harvinaisen huomautuksen somealustalla julkaistulle mainokselle. Mainoksen katsottiin loukkaavan ihmisarvoa ja olevan siten hyvän tavan vastainen. Viimeksi vastaavantyyppisestä mainoksesta on annettu huomautus vuonna 2007.
Pääekonomisti: Ei merkkejä luottamuksen paranemisesta – kotitalouksien arviot ”hehtaarikaupalla” ekonomisteja synkemmät27.6.2025 08:53:23 EEST | Tiedote
Kotitalouksien luottamus talouteen on edelleen kehnoa, ja arvio Suomen talouden kehityksestä on ”hehtaarikaupalla” synkempi kuin tyypillisissä ekonomistiennusteissa. Tilastokeskuksen kesäkuun tilastossa luottamusindikaattori sai arvon -8,6. Pitkän aikavälin keskiarvo on -2,7, joten alkukesän tunnelmat olivat selvästi tavanomaista heikompia. Viime kuukausien kuluttajaluottamuksen muutokset ovat olleet vähäisiä, mutta pikemminkin suunta on heikkenevä.
Valtiontukikilpailun jatkuminen Euroopassa on Suomelle huono uutinen – investointien verohyvityksen jatkotarve nyt selvä25.6.2025 16:23:30 EEST | Tiedote
EU:n komission keskiviikkona julkaisemat uudet valtiontukipuitteet puhtaan teollisuuden investoinneille jatkavat sallivaa linjaa jäsenmaiden valtiontukiin vuoteen 2030 asti. Investointien lisäksi jäsenmaat voivat myös tukea teollisuuden sähkön hintaa. Keskuskauppakamari pitää tilannetta reilun kilpailun kannalta huolestuttavana ja Suomelle huonona sekä kannustaa hallitusta valmistelemaan ripeästi investointien verohyvityksen jatkoa.
Pääekonomisti: Hyviä uutisia työttömyydestä – ilmassa todellinen käänne25.6.2025 09:30:52 EEST | Tiedote
Toukokuun työmarkkinatilastojen kokonaisuus on jossain määrin ristiriitainen, mutta myönteistä on, että työttömyydessä nähtiin selkeää paranemista. Työttömyyden osalta ilmassa on aitoa suhdanneluonteista paranemista ja todellista käännettä, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.
Keskuskauppakamari: Yhdenvertaisuus on yritykselle kilpailuetu ympäri vuoden - ei vain prideviikolla23.6.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Moni työnantaja ottaa Pride-viikon aikana kantaa yhdenvertaisuuden puolesta, mutta näiden arvojen edistäminen ei saa rajoittua vain yhteen teemaviikkoon. Kyse on pitkäjänteisestä ja arjessa näkyvästä työstä, joka rakentaa turvallisempaa, tasa-arvoisempaa ja osallistavampaa työelämää kaikkina vuodenaikoina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme