Kiina-selvitys: Yritykset odottavat syvällisempää ymmärrystä Kiinan markkinoista

Nopeasti kasvaneen tavara- ja palvelukaupan, investointien ja matkailun ansiosta Kiina on noussut viime vuosina yhdeksi Suomen tärkeimmäksi kauppakumppaniksi.
”Suomen Kiina -osaaminen ja sitä tukevat resurssit eivät ole pysyneet nopeassa kehityksessä täysin mukana. Siksi on tärkeätä arvioida yritysten muuttuvia tarpeita sekä julkisten ja yksityisten toimijoiden mahdollisuuksia vastata niihin”, sanoo Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.
Selvityksen mukaan yrityksille tärkeimmät yhteistyöfoorumit ovat tällä hetkellä Suomessa, Keskuskauppakamarin yhteydessä toimiva Suomi-Kiina kauppayhdistys ja Kiinassa toimivat neljä Finnish Business Councilia. Yritykset kokevat, että Suomessa toimivilta julkisten palveluiden Team Finland - toimijoilta saadaan hyvin tukea Kiinan markkinan ymmärtämiseen ja vientikaupan valmisteluun.
Keskuskauppakamarin asiantuntija ja Kiina-Suomi kauppayhdistyksen pääsihteeri Jenni Isola toteaa, että yritykset kaipaavat käytännönläheisempää tietoa Kiinan markkinoista, niiden sääntelystä ja viranomaistoiminnasta. Selvityksessä nousee esiin yritysten tarve löytää luotettavia paikallisia kumppaneita, jälleenmyyjiä, työntekijöitä sekä ymmärtää paremmin paikallista kulttuuria ja osata toimia menestyksellä paikallisissa oloissa.
”Tällä hetkellä apua lokaalin kumppanin löytämiseen ja paikallisten olosuhteiden tuntemiseen tarjoavat suomalaisten yritysten aikanaan Kiinaan perustamat Finnish Business Councilit. Viime aikoina näiden yritysverkostojen yhteistyö Suomen suurlähetystön, konsulaattien ja Business Finlandin kanssa on tiivistynyt entisestään”, sanoo Isola.
Vahvemmat resurssit tiiviimmällä yhteistyöllä
Vuoren mukaan Keskuskauppakamari on valmis omalta osaltaan kehittämään Suomi-Kiina kauppayhdistyksen toimintaa, jotta yritysten toiveisiin voidaan vastata Suomessa. Kehitystarpeista tullaan keskustelemaan niin julkisten kuin yksityisten Kiina-toimijoiden kanssa. Venäjän ja Ruotsin kaupasta voidaan ottaa oppia. Ehdotus Suomi-Kiina kauppakamarista on harkinnan arvoinen, toteaa Vuori.
”Yhteistyötä Kiinassa toimivien kumppanien kanssa tulee tiivistää. Esimerkkinä voisi olla yhteisjäsenyys Kiinan päässä ja Suomessa kahdenvälisessä kauppakamarissa. Tämä mahdollistaisi saumattoman tiedonkulun yrityksille ja paremmat resurssit”, Isola sanoo.
Yrityksiä autetaan tehokkaimmin silloin, kun julkisten ja yksityisten toimijoiden yhteistyö toimii kohdemaan kauppakamarin, lähetystön ja Business Finlandin kanssa. Suomen pitää osata aktivoida kohdemaissa pitkään vaikuttaneita yritysasiantuntijoita, jotta yksittäisiä yrityksiä voidaan auttaa markkinahaasteissa.
Selvityksen mukaan yrityksillä ei ole toistaiseksi tarvetta perustaa Suomeen uutta Finland China Business -toimistoa Venäjän kaupassa toimivan East Officen mallin mukaisesti. Yritykset kuitenkin toivovat, että julkiset ja yksityiset Kiina-toimijat tiivistävät entisestään yhteistyötä. Yhteinen vuosittainen ajankohtaisfoorumi onkin jo työn alla, Vuori ja Isola päättävät.
Suomi-Kiina kauppayhdistyksen tekemä selvitys tehtiin alkuvuodesta 2020 Keskuskauppakamarin pyynnöstä. Team Finland -toimijoihin kuuluu muun muassa ulkoministeriö, Business Finland, ulkomaan lähetystöt, kauppakamarit, ja muita Suomen vientiä edistäviä toimijoita. Selvitykseen vastasi yli 30 yritystä ja 7 eri organisaatiota.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jenni IsolaAsiantuntija, kansainväliset asiat
Puh:045 126 7343jenni.isola@chamber.fiTimo VuoriJohtaja, kansainväliset asiat; Maajohtaja, Kansainvälinen kauppakamari ICC
Puh:050 553 5319timo.vuori@chamber.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Kauppakamarikysely: Yritykset toivovat panostuksia nuorten ammattiosaamisen vahvistamiseen – vaikuttaa kilpailukykyyn17.9.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Kauppakamarien osaajakyselyn mukaan yli 80 prosenttia yrityksistä kokee nuorten osaamistason ja valmiuksien haastavan niiden kilpailukykyä tulevina vuosina. Vain alle kolmannes vastaajista arvioi, että ammattiin valmistuneiden osaaminen vastaa työelämän tarpeita. Yritykset toivovatkin maan poliittiselta johdolta toimia nuorten työelämään pääsyn, perustaitojen ja ammattiosaamisen vahvistamiseen.
Keskuskauppakamari: Vuoden kauppakamariksi Kymenlaakson kauppakamari12.9.2025 11:56:44 EEST | Tiedote
Vuoden kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilainen palkittiin 10.–11. syyskuuta järjestetyillä kauppakamaripäivillä Rovaniemellä. Vuoden kauppakamariksi valittiin Kymenlaakson kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilaisena palkittiin Viivi Sakkara, Keski-Suomen kauppakamarin viestintäpäällikkö. Vuoden aktiivisimpana ansiomerkkien myynnin edistäjänä palkittiin Etelä-Pohjanmaan kauppakamari.
Kauppakamarikysely: Yritykset tyytyväisiä kansainvälisten osaajien rekrytointiin, rekrytointien määrä kuitenkin laskussa9.9.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Yritysten tyytyväisyys kansainvälisiin osaajiin on pysynyt korkealla. Kauppakamareiden osaajakyselyn perusteella 73 prosenttia kansainvälisiä työntekijöitä rekrytoineista yrityksistä pitää kokemustaan myönteisenä, ja vain 4,5 prosenttia kielteisenä. Kansainvälisten rekrytointien määrä on kuitenkin laskussa.
Keskuskauppakamari: Mercosur-sopimuksen tullien alennukset avaisivat ovia suomalaisyrityksille5.9.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
EU:n ja Mercosur-maiden (Brasilia, Argentiina, Paraguay ja Uruguay) välisen, maailman suurimman kauppasopimuksen hyväksyntä toisi merkittäviä mahdollisuuksia suomalaiselle elinkeinoelämälle. Euroopan komissio on jättänyt virallisen esityksen sopimuksen hyväksymisestä, ja Keskuskauppakamari pitää tätä askelta erittäin tervetulleena.
MEN: Kansainvälisen kauppakamarin päivitetyt markkinointisäännöt kieltävät vihapuheen ja disinformaation hyödyntämisen markkinoinnissa4.9.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöksiä on päivitetty muun muassa syrjintäperusteiden osalta, ja nyt myös mielenterveys voi olla syrjintäperuste. Lisäksi säännösten päivityksessä disinformaatio ja vihapuhe on kielletty markkinoinnissa, sekä niissä määritellään vaikuttaja ensimmäistä kertaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme