Kiinalaiset sydänkirurgit hakevat mallia toimintaansa suomalaisesta sydänsairaalasta

Kiinalaisten sydänkirurgien Sino-Finnish Meeting Tays Sydänsairaalassa 15.8.2014 Maailmanlaajuisesti terveydenhuollon ongelmat ovat yhtenäiset. Väestö ikääntyy ja elintasosairaudet lisääntyvät. Sosiaali- ja terveysmenot ovat kasvussa ja samaan aikaan julkisilla varoilla kustannettavat palvelut heikkenevät. Yhtälö on haastava. Julkisen terveydenhuollon on vastattava haasteeseen ja etsittävä itselleen uusia toimintamalleja. Myös Kiinassa kehitetään parhaillaan terveydenhuoltojärjestelmää viisivuotissuunnitelman 2011–2015 puitteissa. Tampereella 15.8. järjestettävän tieteellisen kokouksen yhteydessä kiinalaiset terveydenhuollon vaikuttajat ja sydänkirurgit tutustuvat Tays Sydänsairaalan public-private ja heart team -toimintamalleihin, jotka ovat herättäneet suurta kiinnostusta myös Euroopassa.

Kiinan terveydenhuoltoa leimaavat erilaiset ja hyvin eritasoiset sairausvakuutusjärjestelmät, joiden piirissä on valtaosa, noin 95 % kiinalaisista. Haasteita kiinalaiselle terveydenhuollolle tuovat myös maaseudun ja suurten asutuskeskusten resurssien suuret erot. Kiinan terveydenhuollon viisivuotiskaudella on tarkoitus harmonisoida vakuutusjärjestelmiä ja kehittää perusterveydenhuoltoa ja erikoissairaanhoitoa. Kiinan erikoissairaanhoito on kehittynyt viimeisten vuosien aikana erityisesti suurissa asutuskeskuksissa. Esimerkiksi sydänkirurgisen hoidon taso on joissain keskuksissa täysin vertailukelpoinen länsimaiden suuriin keskuksiin, mutta yhteiskunnallinen ja kaikille tasapuolinen terveydenhuoltojärjestelmä on vielä kehitysvaiheessa.

Tays Sydänsairaala toimiva malli julkisen ja yksityisen palveluntarjoajan välimaastossa

Tays Sydänsairaala on uudentyyppinen julkisen ja yksityisen sektorin yhdistävä sairaala. Sydänpotilaan erikoissairaanhoito on yleensä hajautettu sairaalan sisällä useaan eri yksikköön. Kardiologia, sydän- ja rintaelinkirurgia sekä anestesiologia toimivat erillisissä yksiköissä, joiden kesken potilas saattaa hallinnollisesti vaihtaa eri yksiköstä toiseen toistakymmentä kertaa saman sairaalahoitojakson aikana. Näin oli ennen myös Tampereen yliopistollisessa sairaalassa.

Vuonna 2004 sydänhoitoon liittyvät toiminnot yhdistettiin yhdeksi kokonaisuudeksi ja vuonna 2010 toiminta muutettiin virallisesti osakeyhtiömuotoon. Keskeisenä ajatuksena oli kehittää moniammatillinen sydänhoitotiimi, joka mahdollistaa sydänpotilaan parhaan mahdollisen hoidon kustannustehokkaasti ja laadukkaasti.

”Totesimme jo varhain, että on järkevää rakentaa organisaatio potilaan hoitopolun ympärille. Näin potilasta ei tarpeettomasti siirretä erikoisalalta toiselle, yksiköstä toiseen. Tämä virtaviivaisti sydänpotilaan hoitopolkua merkittävästi”, kertoo Sydänsairaalan toimitusjohtaja Kari Niemelä. ”Hyötyjä on syntynyt myös siitä, että moniammatillinen tiimi saatiin samaan organisaatioon toteuttamaan oikea-aikaisia hoitopäätöksiä”, Niemelä jatkaa.

Prosessiorganisaatio perustettiin vuonna 2004, liikelaitos aloitti vuonna 2007 ja Tays Sydänkeskus Oy:n ensimmäinen toimintavuosi oli 2010. Aputoiminimi Tays Sydänsairaala otettiin ulkoisen viestinnän käyttöön vuonna 2013. Tampereen Sydänsairaala mallia on mukailtu myös muissa yliopistosairaaloissa, mutta varsinaista yhtiömuotoisesti toimivaa sydänhoidon keskusta ei ole muualla kuin Tampereella.

Tays Sydänsairaala (Tays Sydänkeskus Oy) on sataprosenttisesti Pirkanmaan sairaanhoitopiirin omistama yhtiö. Pirkanmaan sairaanhoitopiiri ostaa Sydänsairaalalta alihankintana sydänpotilaiden tarvitseman erikoissairaanhoidon. Näin ollen alueen julkisen sektorin sydänpotilaat hoidetaan osakeyhtiömallilla toimivassa Tays Sydänsairaalassa. Erikoissairaanhoidon valinnanvapauden myötä myös muiden paikkakuntien sydänhoitoa tarvitsevat julkisen sektorin potilaat voivat hakeutua Sydänsairaalaan hoidettavaksi. Lisäksi Sydänsairaalaan voi hakeutua yksityispotilaana yksityisvastaanoton kautta.

Kustannukset nousseet maltillisesti

Parantamalla tuottavuutta ja kannattavuutta pystytään hoitamaan yhä kasvava sydänpotilaiden joukko, ilman merkittäviä hintojen korotuksia. Sydänsairaalan yhtiöjärjestykseen on kirjattu, että osakeyhtiön tavoitteena on kustannustehokkaan ja laadukkaan potilashoidon turvaaminen, eikä niinkään voiton tekeminen. Osakeyhtiössä jotain on jäätävä myös viivan alle ja niin on myös käynyt. Toimiva malli on laskenut hintoja.

Hintaindeksistä on tehty analyysiä perustamisvuodesta lähtien. Sydänsairaalan hintaindeksi on noussut viimeisten vuosien aikana noin prosentin vuodessa, kun vastaavasti terveydenhuollon kustannukset kuntayhtymissä ovat nousseet yli 3 % vuodessa.

”Koemme yhä tärkeämmäksi miettiä sitä, miten terveyshyötyä tuotetaan. Tämä järjestelmä vaatii maltillista kilpailua, joka haastaa meidät kaikki toimimaan paremmin ja tehokkaammin. Myös erikoissairaanhoidossa on perusteltua omaksua laajemmin niitä toimintamalleja, jotka muussa yritystoiminnassa on jo kauan sitten todettu järkeviksi ja hyvin toimiviksi. Olemme todistaneet käytännössä, että toiminta voi olla sekä kannattavaa että laadukasta. Siitä hyötyvät ennen kaikkea meidän potilaamme. On hienoa, että toimintamallimme saa myös kansainvälistä kiinnostusta ja voimme kehittää terveydenhuoltoalan toimintaa yhteistyössä kiinalaisten kanssa”, Niemelä sanoo.

Tamperelaisilla ja kiinalaisilla sydänkirurgeilla taustalla monivuotinen yhteistyö

Tampereella on tehty yhteistyötä kiinalaisten sydänkirurgien kanssa jo yli 20 vuoden ajan. Yhteistyön alkaminen ja kehittyminen on ollut pitkälti hiljattain Sydänsairaalasta eläkkeelle jääneen sydänkirurgian ylilääkäri, sydän- ja rintaelinkirurgian professori (emeritus) Matti Tarkan aktiivisuuden ansiota. Tähän mennessä 20 kiinalaista sydänkirurgia ja kuusi sydänanestesiologia ovat saaneet jatkokoulutusta Tays Sydänsairaalassa vuoden mittaisissa jaksoissa. Lisäksi kolme jatkokoulutettavaa on väitellyt tohtoriksi Tampereen yliopistossa ja heidän kanssaan on laadittu yli 50 kansainvälistä tieteellistä artikkelia. Parhaillaan Tampereen yliopistossa jatko-opiskelee kolme kiinalaista sydänlääkäriä.

Vierailulla mukana olevan Kiinan johtavan sydänkirurgisen Fu Wai sairaalan kanssa on tehty yhteistyötä Tampereella jo vuodesta 1996 lähtien. Sairaalan johtajana toimii nykyisin professori, akateemikko Hu Shengshou. Sairaalassa tehdään yli 12 000 sydänleikkausta vuodessa erinomaisin tuloksin. Lisäksi professori Hu toimii Kiinan sydänkirurgisen yhdistyksen puheenjohtajana. Fu Wai sairaalan kuusi sydänkirurgia on ollut koulutettavana Tays Sydänsairaalassa ja heistä kolme johtaa parhaillaan omaa osastoryhmäänsä.

”Tays Sydänsairaala on meille tärkeä yhteistyökumppani. Olemme kiinnostuneita henkilökohtaisten ammatillisen tietojen vaihdon lisäksi ennen muuta Sydänsairaalan edistyksellisestä toimintamallista, jotta voisimme parantaa myös oman sairaalamme laaduntarkkailua ja kustannustehokkuutta. Haluamme myös jatkaa nuorten lääkärien hyvin toimivaa koulutus- ja vaihto-ohjelmaa suomalaisten kanssa”, sanoo Fu Wai sairaalan johtaja Hu Shengshou.

*******************************************

SINO-FINNISH MEETING IN TAMPERE 15.8.2014
Paikka: Iso kokoushuone, Finn-Medi 5, Biokatu 12, Tampere
Aika: 15.8.2014 klo 8.30 alkaen

Seminaarin ohjelma liitteenä

Toimittajia kutsutaan osallistumaan erityisesti klo 13–14 pidettävään osuuteen, jonka aiheena on Health Care Systems in Finland and China. Osuudessa Tampereen yliopistollisen sairaalan johtaja Rauno Ihalainen käsittelee suomalaista terveydenhuoltoa, Tays Sydänsairaalan toimitusjohtaja Kari Niemelä kertoo Tays Sydänsairaala -konseptista ja lopuksi kuullaan kiinalaisten vieraiden näkemyksiä aiheeseen liittyen. Session jälkeen on mahdollista haastatella suomalaisia ja kiinalaisia asiantuntijoita.

Haastattelujärjestelyt ja tilaisuuteen ilmoittautuminen:
Tays Sydänsairaala, johdon assistentti Sirkku Viskari, puh. 050 555 7740 , sirkku.viskari@sydansairaala.fi

Lisätietoja:
Tays Sydänsairaala, toimitusjohtaja Kari Niemelä, puh. 050 3822 106, kari.niemela@sydansairaala.fi

Sydän- ja rintaelinkirurgian professori (emeritus) Matti Tarkka, puh. 0500 628 508, matti.tarkka@uta.fi

Fu Wai Hospital
Fu Wai Hospital is the largest hospital specialized in treatment, prevention and research in cardiovascular diseases, hypertension and their complications. It was founded in 1956, by merging the PLA Chest Hospital and part of Peking Union Hospital by the Ministry of Health, and affiliated to Chinese Academy of Medical Sciences. Since its founding, 6 million out-patients, from 32 provinces (cities) in the nation and 6 countries worldwide, have received their cares here.Fu Wai Hospital is a central government owned public hospital, a not-for-profit organization, located in Beijing, with one out-patient clinic and a research institute, and 18 wards.http://www.fuwai.com/News/Main?siteId=527

Haastattelujärjestelyt ja tilaisuuteen ilmoittautuminen:
Tays Sydänsairaala, johdon assistentti Sirkku Viskari, puh. 050 555 7740 , sirkku.viskari@sydansairaala.fi

Lisätietoja:

Sydän- ja rintaelinkirurgian professori (emeritus) Matti Tarkka, puh. 0500 628 508, matti.tarkka@uta.fi

Tampereella toimiva Tays Sydänsairaala tarjoaa kokonaisvaltaista sydänhoitoa perustutkimuksista vaativiin toimenpide- ja leikkaushoitoihin sekä kuntoutukseen. Hoidamme julkisen terveydenhuollon ja yksityisen sektorin kautta lähetteen saaneita potilaita, jotka tarvitsevat kardiologista tai sydän- ja rintaelinkirurgista hoitoa. www.sydansairaala.fi