Kiinan luottoluokitusjärjestelmä koskee pian myös monikansallisia yrityksiä

Kaikki Kiinassa toimivat yritykset pisteytetään lähitulevaisuudessa maan sosiaalisen luottoluokitusjärjestelmän mukaan. Yritysten lisäksi Kiina pisteyttää yksityiset henkilöt ja valtion viranomaiset. Luottoluokitusjärjestelmän soveltamisesta tehtiin päätös vuonna 2014, ja vuoden 2020 loppuun mennessä järjestelmän olisi tarkoitus toimia kokonaisuudessaan.

Monikansalliset yritykset tullaan pisteyttämään yhteensä noin 300 vaatimuksen osalta, jotka kattavat lähes kaikki yritystoiminnan alueet, kuten verotuksen, lisenssit ja laatuvaatimukset. Vaatimuksia on noudatettava ilman luottoluokitusjärjestelmääkin. Yrityksen oman toiminnan lisäksi myös yhteistyökumppanien ja avainhenkilöiden pisteytys vaikuttaa yrityksen pisteytykseen.

”Suomalaiset yritykset pyrkivät tällä hetkellä hyvin ahkerasti Kiinan markkinoille. Uutta luottoluokitusjärjestelmää ei kannata pelätä, mutta siihen on kuitenkin hyvä valmistautua huolellisesti”, sanoo Suomi – Kiina kauppayhdistyksen pääsihteeri, Keskuskauppakamarin asiantuntija Jenni Isola.

Kiinassa 2019 ja 2020 suositellun ulkomaisen IPR -toimijan palkinnon saaneen IPR-yritys Kolsterin laki- ja tavaramerkkiyksikön johtaja Leena-Maija Marsio avasi asiaa kauppayhdistyksen jäsentilaisuudessa tammikuussa, ja hänen mukaansa asiassa on sekä positiivia että negatiivisia vaikutuksia.

”Käytännössä systeemi tulee toimimaan palkkiot ja sanktiot -mallisena. Tämä tarkoittaa, että hyvän pisteytyksen saavuttaneet yritykset voivat saada etuja markkinoilla toimimiseen, kuten nopeutuvat lupaprosessit ja alemman veroprosentin”, sanoo Marsio.

Järjestelmä voi toisaalta myös hankaloittaa yrityksen toimintaa, jos yritykselle kirjataan rikkomuksia.

”Jokaista pisteytettävää kohtaa vastaa tulevaisuudessa sanktio, ja huono pisteytys voi johtaa esim. ylimääräisiin tarkastuksiin, veroetujen saamatta jääntiin ja tapaamiseen valvovan viranomaisen kanssa”, Marsio sanoo.

Marsion mukaan yritysten on hyvä kiinnittää huomiota markkinoille valmistautumisessa oman järjestelmänsä auditointiin, sekä liikekumppaneiden, työntekijöiden ja sidosryhmien huolelliseen valintaan. Hyvien suhteiden luomiseen ja ylläpitämiseen Kiinan viranomaisten kanssa kannattaa myös panostaa.

Hallituksen päätökset lisäävät menoja, mutta tulot puuttuvat20.2.2020 06:00:00 EETTiedote

Hallitus on tehnyt viime aikoina useita päätöksiä, jotka lisäävät pysyviä julkisia menoja merkittävästi. Perhevapaauudistus, vanhuspalvelulain hoitajamitoitus ja asiakasmaksulain uudistaminen kasvattavat menoja, vaikka tulot eivät ole lisääntymässä eikä julkinen talous vahvistumassa. Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipolan mukaan menojen kasvu saattaa riistäytyä käsistä, sillä päätösten toteuttamiseen ei ole varattuna riittävää rahoitusta.

Kauppakamareiden kysely: Puolet yrityksistä toivoo koulutusseteleitä työikäisille 18.2.2020 07:00:00 EETTiedote

Jopa puolet kauppakamareiden kyselyyn vastanneista toivoo, että valtio tarjoaisi jokaiselle työikäiselle vuosittaisen koulutussetelin, jolla mahdollistetaan jatkuvan oppimisen palveluiden hankkiminen yritysten ja yksilöiden tarpeen mukaan. Malliin suhtautui epäilevästi alle kolmasosa. Tieto käy ilmi kauppakamareiden kyselystä, johon vastasi yli 1300 yritysten edustajaa ympäri Suomen.