Kiinteistömaailmalla paras kauppakuukausi sitten vuoden 2013

Kiinteistömaailma teki syyskuussa yhteensä 1279 asunto- ja kiinteistökauppaa. Se on isoin kauppamäärä yhden kuukauden aikana sitten vuoden 2013. ”Kauppa käy todella vilkkaana, mikä näkyy pankeistakin kantautuvina ruuhkaviesteinä. Ilman sähköisen eli DIAS-kaupan laajaa hyödyntämistä emme pystyisi palvelemaan riittävän nopeasti näin isoissa kauppamäärissä”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Syykuu 2020 jää myös historiankirjoihin: yksi Kiinteistömaailma-ketjuun kuuluvista yrityksistä eli Espoon Kodit Oy teki kuun aikana ketjun 30 vuotisen historian isoimman yksittäisen ketjuyrityksen liikevaihdon.

Kiinteistömaailman Pulssi 2.10.2020

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät syyskuussa yhteensä 1279 asuntokauppaa, mikä on noin 100 kauppaa enemmän kuin vuosi sitten syyskuussa.

”Kauppa kävi syyskuussa erinomaisen hyvin sekä käytetyissä että uusissa kohteissa. Varsinkin käytettyjen asuntojen kauppojen osalta yllettiin selvästi kaksinumeroisiin kasvulukuihin, mikä kielii todella kovasta aktiivisuudesta useilla paikkakunnilla”, Kyhälä sanoo.

Viime päivinä mediassa olleet kirjoitukset sähköisen kaupankäynnin hitausongelmista eivät koske Kiinteistömaailmaa

Kyhälän mukaan asuntokauppoja tehdään jatkuvasti enemmän etänä DIAS-järjestelmää hyödyntäen, mikä nopeuttaa kauppoja merkittävästi. ”Useimmissa kauppatilanteissa emme ole lainkaan riippuvaisia pankkiin saatavista asiointiajoista, vaan ostaja ja myyjä voivat allekirjoittaa kaupat sähköisesti kotona”, Kyhälä sanoo.

Erittäin vilkas alkusyksy on pienentänyt myynnissä olevien kotien valikoimaa selvästi. ”Uusien myytävien kohteiden saaminen on tällä hetkellä ehdottomasti isoin haasteemme. Sekä yhteydenottoja myynnissä olevista asunnoista että verkkopalvelun käyttäjiä on nyt ennätyspaljon, kunhan vain tulevina viikkoinakin on mitä heille myydä”, Kyhälä sanoo.

Syyskuulle 2020 kirjautuu myös yksi Kiinteistömaailma-ketjun ennätys. Koskaan ketjun 30 vuotisessa historiassa yksittäinen ketjuun kuuluva yritys ei ole tehnyt yhtä isoa liikevaihtoa kuin Espoon Kodit Oy teki syyskuussa 2020. Ketjuennätystä nyt pitävien yrittäjien Päivi ja Hannu Salon Kiinteistömaailma-asuntomyymälät sijaitsevat Espoon Espoonlahdessa ja Kirkkonummella sekä Helsingin Etu-Töölössä ja Konalassa.

Kiinteistömaailma on kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee yli 600 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Kiinteistömaailman kuvapankki löytyy osoitteesta https://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

Hannu Salo, yrittäjä, Kiinteistömaailma Helsinki Etu-Töölö ja Konala, Espoonlahti ja Kirkkonummi, puh. 050 3137626

Kiinteistömaailman 53. täysin uudistunut Barometri: Uudet tuulet ohjaavat asuntomarkkinoita – asunnon ominaisuudet vaikuttavat yhä isommin arvonkehitykseen7.10.2020 09:00:00 EESTTiedote

Eri vuosikymmenillä rakennettujen asuntojen arvonkehitys suuntaa yhä selkeämmin eri urille, käy ilmi Kiinteistömaailman tänään julkaisemasta barometristä. Paljon puhuttu kasvukeskusten ja muun Suomen erilaistuminen ei enää yksin ohjaa asuntojen arvonkehitystä, vaan yhä isompi vaikutus on asuntojen rakennusvuosikymmenellä paikkakunnan sisälläkin. ”Uusi asunto on rakennustekniikaltaan ja myös estetiikaltaan ihan eri tuote kuin 40-50 vuotta vanha. Vertausta voi hakea autoista, joissa esimerkiksi uusi hybridi on ominaisuuksiltaan ja siksi hinnaltaankin erilainen kuin pitkään käytetty bensasyöppö. Koko asuntomarkkinaa ohjaavat nyt tarpeet, jossa korostuvat toisaalta asumisväljyyden arvostus ja uusi teknologia sekä toisaalta kiinnostus asuntosijoittamiseen”, Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä sanoo.

Kutsu lehdistötilaisuuteen: Asuntokaupan näkymät syksyllä 2020 - täysin uudistettu Kiinteistömaailman Barometri5.10.2020 08:30:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailma julkaisee puolivuosittaisen barometrinsä täysin uudistettuna keskiviikkona 7.10.2020. Aiemmin välittäjäkyselynä toteutetun katsauksen sijaan Kiinteistömaailman Barometri pohjautuu nyt eCraftin tekoälypohjaiseen asuntojen hintaennustemalliin, jota Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä kommentoi Kiinteistömaailman ketjujohdon ja asuntomyymälöiden näkemysten pohjalta. Danske Bankin puheenvuoron pitää pääekonomisti Pasi Kuoppamäki.

Kutsu lehdistötilaisuuteen: Asuntokaupan näkymät syksyllä 2020 - täysin uudistettu Kiinteistömaailman Barometri28.9.2020 11:00:00 EESTKutsu

Analyysi koronakuukausista: Koronakevään ”kadonneet” kaupat olivat ennen muuta kerrostaloasuntojen kauppoja – yksiökauppa syöksähti ylös kesäkuussa23.9.2020 10:15:00 EESTTiedote

Poikkeusajat leikkasivat käytettyjen asuntojen kauppamääristä Suomessa noin 30 prosenttia viime kevään koronakuukausina eli huhti- ja toukokuussa. Keväällä toteutumatta jääneet kaupat olivat ennen muuta kerrostaloasuntojen kauppoja, käy ilmi Kiinteistömaailman analyysistä, joka pohjautuu sekä Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton (KVKL) että ketjun omaan dataan. Kesäkuussa nähtiin kuitenkin hurja piikki pienimpien kerrostaloasuntojen kaupassa, kun patoutunut kysyntä purkautui, ja asuntokaupan kokonaisvolyymit palautuivat normaalitasoille. Rivi- ja omakotitalojen kaupassa kevään laskuprosentit olivat pienempiä, ja kesän ajan niiden myynnissä on eletty jopa hienoista buumia.

Vahva asunto- ja kiinteistökauppakesä jatkui elokuussa: Kiinteistömaailma teki 1158 kauppaa2.9.2020 07:30:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 2.9.2020: Kiinteistömaailma teki elokuussa yhteensä 1158 asunto- ja kiinteistökauppaa. Kauppavilkkaus jatkui näin kesä- ja heinäkuun tavoin hyvänä, ja ketju ylsi hyvinkin tarkalleen viime vuoden elokuun kauppamääriin (08/2019: 1157 kauppaa). Erityisesti uudisasuntokauppa vilkastui merkittävästi ja nousi jopa hienoisesti yli korona-aikaa edeltävän alkuvuoden tason.