Kiinteistömaailman, Avaran ja eCraftin tekoälymalli: Yli puolet muuttaa PK-seudulla samankaltaisen asuinaluesegmentin sisällä

Kiinteistömaailman, Avaran ja eCraftin yhdessä toteuttama, laajaa data-aineistoa ja koneoppimista hyödyntävä tutkimusprojekti tunnistaa muuttopolkuja pääkaupungin sisällä. ”Pystyimme Kiinteistömaailman ja Avaran data-aineistojen avulla identifioimaan seitsemän asuinaluesegmenttiä, joiden sisällä tapahtuu yli puolet pääkaupunkiseudun sisäisistä muutoista. Jos perhe ei muuta omaan lähinaapuriinsa, hän todennäköisemmin muuttaa asuntokannaltaan ja demografialtaan samankaltaiseksi tunnistettuun kaupunginosaan”, kertoo eCraftin johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo.

Se on jo aiemminkin tiedettyä ja tunnistettua, että pääkaupunkiseudulla uutta asuntoa haetaan kaikkein tavallisimmin omalta lähiseudulta. eCraftin toteuttaman ja Kiinteistömaailman sekä Avaran data-aineistoa hyödyntävän tekoälymallin mukaan kolmannes muutoista tapahtuu oman postinumeroalueen sisällä.

”Koulut, päiväkodit ja lähiharrastuspaikat ovat tärkeitä, eikä niitä lähdetä useinkaan kevyin perustein muuttamaan. Kun uutta kotia haetaan, tutustutaan tyypillisesti ensin oman lähiympäristön tarjontaan: pystymmekö muuttamaan siten, että lapset voivat jatkaa tutussa koulussa eikä koulumatka muodostu kohtuuttomaksi”, kuvaa data-analyytikko Tony Korkala Kiinteistömaailmasta.

Asuinaluesegmenteissä korostunutta esim. urbaani arvokkuus, valmiin asuinalueen tunnelma tai luonto ja kohtuuhintaisuus

Mutta entä, jos sopivaa kotia ei löydy läheltä, tai muusta syystä esiin nousee halu vaihtaa asuinaluetta? eCraftin analyysin mukaan pääkaupunkiseudulla on tunnistettavissa asuntokannan iän ja -tyypin sekä sosioekonomisten piirteiden näkökulmasta seitsemän aluetta (eli asuinaluesegmenttiä), joiden sisällä muuttoliike on todennäköisintä. Kuhunkin segmenttiin voi kuulua kaupunginosia niin Helsingistä, Vantaalta kuin Espoostakin.

Asuinaluesegmentit löytyvät tämän tiedotteen lopusta liitteestä

Analyysi osoittaa, että noin 30 prosenttia oman postinumeroalueen ulkopuolelle tapahtuvasta muuttoliikkeestä tapahtuu oman asuinaluesegmentin sisällä ja loput hajautuvat kuuteen muuhun segmenttiin. Todennäköisyys valita uusi koti samankaltaisesta segmentistä on siis selkeästi korostunutta muihin segmentteihin muuttoon nähden.

”Kyseessä voi olla osin tiedostettu, osin tiedostamaton prosessi, jossa ihminen hakeutuu sekä asuntokannaltaan että asujaimistoltaan tutunoloiseen paikkaan”, Tommi Vilkamo pohtii.

Vuokra-asuntojen omistuksia johtavan ja hallinnoivan Avaran liiketoiminta- ja kiinteistökehitysjohtaja Tuomas Rantsi toteaa, että kokonaan uudentyyppiselle asuinalueelle – eli segmentistä toiseen – muuton todennäköisyyttä lisää ennen muuta merkittävä elämänmuutos. Esimerkiksi lapsen syntymä voi johtaa haluun tai tarpeeseen vaihtaa erityyppiselle alueelle.

”Edullisen asumisen mahdollistavalla asuinaluesegmentillä asuvat ovat kaikkein uskollisimpia muuttamaan nykyisen segmenttinsä sisällä. Uusilla tai uusiutuvilla asuinalueilla asuvien uskollisuus omaa segmenttiään kohtaan puolestaan on vähäisintä”, Vilkamo lisää.

Menetelmäkuvaus eCraftin tekoälymallista on luettavissa osoitteesta

Tommi Vilkamo, johtava data-analyytikko, eCraft, puh. 0504860707
Tony Korkala, data-analyytikko, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0503070361
Tuomas Rantsi, liiketoiminta- ja kiinteistökehitysjohtaja, Avara Oy, puh. 0408385276

eCraft on IT- ja konsultointipalveluihin keskittynyt yritys, jonka palvelut kattavat digitaalisten liiketoimintaratkaisujen kokonaisuuden mukaan lukien toiminnanohjauksen ja asiakkuudenhallinnan, kenttätyön sovellukset, analytiikka- ja koneoppimispalvelut sekä sovelluskehityksen ja palvelumuotoilun. eCraftilla työskentelee yli 360 asiantuntijaa. Vuodesta 2019 lähtien eCraft on ollut osa kansainvälistä Fellowmind -konsernia.

on kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee yli 600 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Kaikki Kiinteistömaailman asuntomyymälät ovat itsenäisten yrittäjien omistamia franching-yrityksiä.

Avara
on Suomen johtava asuinkiinteistösijoittamisen strateginen kumppani. Asiakkaita ovat Avara-kotien asukkaat sekä kotimaiset ja kansainväliset ammattimaiset kiinteistösijoittajat. Avara on asiantuntijayritys, joka vastaa valtakunnallisesti noin 1,3 miljardin euron arvoisen asuinkiinteistöomaisuuden johtamisesta, kehittämisestä ja arvon kasvattamisesta sekä noin 8 000 vuokra-asuntoa kattavan kiinteistövarallisuuden johtamisesta, vuokrauksesta ja ylläpidosta Suomessa.

Vuoden 2020 asuntokauppamäärät ja keskineliöhinnat ovat nyt nähtävissä postinumeroittain ja asuntotyypeittäin Kiinteistömaailman verkkopalvelusta19.2.2021 09:10:00 EETTiedote

Kiinteistömaailman maksuton palvelu osoitteessa www.kiinteistomaailma.fi/asuntojen-hinnat kertoo nyt koko maan toteutuneet kauppamäärät, keskineliöhinnat ja myyntiajat postinumeroittain sekä asuntotyypeittäin vuodelta 2020. Palvelussa voi esimerkiksi katsoa, montako kauppaa viime vuonna tehtiin Helsingin Lauttasaaressa kaksioista tai Tampereen Kalevan yksiöistä, mihin keskineliöhintaan ja mihin keskimääräiseen myyntiaikaan.

Kiinteistömaailma istuttaa Pirkanmaalle Kiinteistömaailma-metsän kompensoimaan hiilinieluna välitystyöajon päästöt vuodelta 20218.2.2021 08:00:00 EETTiedote

Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma istuttaa Tampereelle Kiinteistömaailma-metsän, jolla kompensoidaan Kiinteistömaailman asuntomyymälöiden välitystyössä tarvittavan autoilun päästöt. Yhteistyökumppanina Kiinteistömaailman yrittäjien yhteishankkeessa on Reforest Finland Oy, joka vuokraa joutomaita ja istuttaa niille uutta metsää ilmakehän hiilidioksidin sitomiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.