Kiitos, kun valitset kotimaista - Maaseutunuorten joulutulet syttyvät teiden varsille tiistaina

Perinteiset Maaseutunuorten joulutulet syttyvät teiden varsille tiistaina 22.12.2020 eri puolilla Suomea. Joulutulet ovat sydämellinen kiitos kuluttajille kotimaisista valinnoista. Kotimainen ruoka on vastuullinen, turvallinen ja työllistävä valinta. Erityisesti tänä vuonna niin suomalaisen ruuan kuin muidenkin kotimaisten tuotteiden merkitys on korostunut koronapandemian seurauksena. * - * - * Maaseutunuoret toivottavat joulumatkaajat lämpimästi tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle. Tunnelmalliset maaseutumatkailuyritykset tarjoavat maaseudun rauhaa rakastaville hyvää ruokaa, kiireetöntä yhdessäoloa ja puhdasta luontoa.

Maaseutunuorten puheenjohtaja, maidontuottaja Seppo Korpi iloitsee kotimaisten tuotteiden saamasta luottamuksesta. Ruoka-ala Suomessa työllistää noin 340 000 ihmistä. He työskentelevät maatalouden lisäksi muun muassa elintarviketeollisuudessa, kaupassa ja ravitsemisalalla. Luku vastaa noin 13 prosenttia Suomen kaikista työllisistä.

- Jo pelkästään valitsemalla kotimaista ruokaa kukin meistä tarjoaa töitä suurelle joukolle suomalaisia. Kun huomioidaan myös muut kotimaiset tuotteet työllistävä vaikutus kasvaa entisestään, muistuttaa Korpi.

Nuoriin ruuantuottajiin voit tutustua maaseutunuorten Viljelijä 2040 -kampanjan nettisivuilla. Sivuilla kurkistetaan tulevaisuuteen ja palataan tähän hetkeen, kun nuoret maaseudun tekijät kertovat, minkälaista se arki tulevaisuuden maaseudulla oikeasti on. Katso, mitä mietteitä Roope Tonterilla, Ilmarilla, Anne-Marilla, Antilla ja Lotalla on tulevaisuuden viljelystä: http://www.maaseutunuoret.fi/viljelija-2040

Joulutulia voit ihastella livenä teiden varsilla tai some-kanavissa hashtagilla #joulutulet20.

Joulutulien sijainnit ja syttymisajankohdat löytyvät maaseutunuorten kotisivuilta: http://www.maaseutunuoret.fi/-/joulutulet2020

Turvallisesti maaseudulla

Maaseutumatkailukohteet tarjoavat ikimuistoisen joulun ja talviloman turvallisesti kotimaassa. Viihtyisän majoituksen lisäksi maaseutumatkailijaa odottavat kohteissa jouluherkut, lämmin sauna ja kaunis luonto. Joulun ja vuodenvaihteen viettoon sopivia maatilamatkailukohteita ja hyvin varusteltuja lomamökkejä löydät ympäri Suomen osoitteissa www.matkamaalle.fi ja https://www.lomarengas.fi/

-------------
Maaseutunuorten joulutulet on jo pitkä perinne, joka alkoi vuonna 1994 Pohjanmaalta. Nyt katkeamattomana jatkunut tapahtuma on laajentunut kattamaan koko maan.

Hyvää joulunaikaa kaikille!

Lisätiedot:
Maaseutunuorten asiamies Tiia Kuusela, 040 532 9636, tiia.kuusela@mtk.fi
Maaseutunuorten puheenjohtaja Seppo Korpi, 045 677 7192
Maaseutumatkailun asiantuntija Kimmo Aalto, 040 179 1618

New mail

New mailCopy

New mailCopy

MTK vaatii nuorisoseteliä – seteliä tarvitsevat nuoret, yritykset ja yhteiskunta26.1.2021 10:00:42 EETTiedote

Koronakriisi uhkaa muodostua nuorille sukupolvikokemukseksi, jonka taakkaa maksetaan pitkään. Opiskelijat uupuvat etäopiskeluun ja työkokemusten sekä tulojen kannalta tärkeät kesätyöpaikat ovat monella kiven alla. - Yritysten mahdollisuudet työllistää ovat haastavia koronakriisin heikentäessä kannattavuutta. Hallituksen tulisi nopeasti ottaa käyttöön MTK:n jo viime vuonna esittämä nuorisoseteli, vaatii MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Töitä Suomesta Oy laajenee kaikkiin maakuntiin18.1.2021 07:51:00 EETTiedote

Viime keväällä kausityövoimakriisiä ratkomaan perustettu Töitä Suomesta Oy laajentaa 18.1. toimintansa koko Suomeen. Samalla yhtiö lanseeraa palveluvalikoiman, jolla voidaan auttaa maaseudun työnantajia ja työntekijöitä. MTK, ProAgria ja Suomen Kylät tekivät rohkean päätöksen viime vuonna perustaessaan yhteisen yhtiön. Nyt on aika ottaa yhtiön seuraava askel, kertoo Töitä Suomesta Oy:n toimitusjohtaja Marko Mäki-Hakola.