Kiitos palautteestasi – saimme niitä viime vuonna huimat 4106 kappaletta!
Vuonna 2022 palautejärjestelmän, feedback.vaasa.fi, kautta saaduista palautteista 1378 (34 %) oli toimenpide-ehdotuksia, 1688 kappaletta (41 %) moitteita, 469 (11 %) kappaletta kysymyksiä ja loput kommentteja, kiitoksia tai määrittelemättömiä. Palautteiden käsittelyajan mediaani on noin 4 vuorokautta.
Kestosuosikki kadut ja liikenne
- Palautteiden määränousi erityisesti kaupunkiympäristön saamien palautteiden takia. Kaupunkiympäristön palautemäärä nousi noin 1300 palautteella vuodesta 2021, sanoo kaupunkiympäristön toimialajohtaja Markku Järvelä.
Suurin osa koko kaupungin ja kaupunkiympäristön (60 %) saamasta palautteesta koski katuja ja liikennettä sekä joukkoliikennettä (28 %), kuten edellisinäkin vuosina. Erityisesti palautetta kirvoittivat ajoradat sekä Lifti.
- Osaan joukkoliikennettä koskevaan palautteeseen emme ole pystyneet vastaamaan ja olemme tästä hyvin pahoillamme. Palautteisiin vastaamiseen ja vastaamisen sisältöön resursoidaankin jatkossa enemmän, Järvelä toteaa.
Myös kiitosta satelee.
” Reitit ja aikataulut tosi sujuvia nykyään Ristinummi-keskusta-Vaskiluoto, pääsee näppärämmin töihin Vaskiluotoon ja myös keskustaan asioille.”
”Kävelykeskustan kehittäminen on ehdottomasti hieno asia. Vaasa on kehityksen aallonharjalla luodessaan viihtyisää, jalankulkijoille turvallista kävelykeskustaa.”
Sivistystoimessa palautetta keräsivät kirjastot ja liikuntapalvelut
Sivistystoimi sai viime vuonna 367 palautetta, joista suurin osa (133 kpl) oli toimenpide-ehdotuksia ja kysymyksiä (107 kpl). Eniten palautetta saivat kirjastopalvelut (160 kpl) sekä liikuntapalvelut (147 kpl).
- Kirjaston palaute koskee useimmiten kirjojen lainaamista ja materiaalitoiveita. Liikunnassa korostuu erityisesti liikuntapaikkojen kunnossapito ja erilaiset toiveet opasteista ja lisäliikuntapaikoista, sanoo sivistystoimenjohtaja Christina Knookala.
Varhaiskasvatus, perusopetus, kulttuuri ja opistot saavat palautejärjestelmässä vähemmän palautetta, sillä usein näihin palaute tulee suoraan Wilman, sähköpostin, puhelimen tai nettisivujen kautta.
Kiitosta saatiin muun muassa ulkoilu- ja liikuntapaikoista.
”Hienot ulkoilualueet Vaasan ympäristössä. Hienot sivut, johon koottu tiedot vaellusreiteistä, palveluista, kartat jne. Tätä olen odottanut. Nyt koekäyttämään...”
”Kiitos omasta ja monen muun puolesta vesijuoksuradan uusista rapuista!”
Konserniohjaus saa eniten palautetta nettisivuista
Konserniohjauksen toimialalla palautejärjestelmän kautta saatu palaute keskittyi eniten viestintään. Viestintä ja yhteiskuntasuhteet sai viime vuonna yhteensä 65 palautetta, joista yli puolet (69 %) koski verkkosivuja.
Hallinto ja asiointi sai palautetta 47 kappaletta ja palautteet koskivat enimmäkseen yhteispalveluita ja hallintoa. Hyvinvointipalvelut saivat hyvinvoinnin edistämisestä palautetta 36 kappaletta.
- Suurin osa sekä verkkosivuista, hallinnosta että hyvinvointipalveluista tulleista palautteista koski Pohjanmaan hyvinvointialuetta, jolle sote-palvelut siirtyivät vuoden 2022 alussa. Kaikki tämä palaute on ohjattu hyvinvointialueelle vastattavaksi tai asiakas suoraan palveluita koskeville hyvinvointialueen sivuille, sanoo konsernihallinnon johtaja Jari Karjalainen.
Verkkosivuihin oltiin myös tyytyväisiä.
”Onpa selkeät ja hyvin toimivat verkkosivut! Mobiililla en ole kokeillut, mutta läppärillä toimii kuin unelma. Rakenne selkeä!”
Suurin osa palautteista tulee muuta kautta
Kaupunki saa palautejärjestelmän kautta vain pienen osan palautteestaan. Esimerkiksi sosiaalisen median kautta käytiin yhteensä 11 800 keskustelua vuoden 2022 aikana.
Lisäksi palautetta ja kysymyksiä tulee yhteispalvelupisteisiin, suoraan työntekijöille sekä nettisivujen (Vaasan Vesi, Kaupunginteatteri, Vamia), Wilman, opistojen HelleWin, erilaisten kyselyjen ja vikailmoitusjärjestelmien kautta.
- Olemme kiitollisia kaikesta palautteesta. Palautteet käsitellään kaupunkiorganisaatiossa aiheen mukaan erilaisissa kokoonpanoissa, esimerkiksi johtoryhmissä sekä palveluntarjoajien kanssa. Palaute on osa kehittämistä, mutta tärkeintä on ottaa asiakkaat mukaan jo palveluita suunniteltaessa, Karjalainen muistuttaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Christina KnookalaSivistystoimen johtaja - Bildningsdirektör
Puh:+358 40 556 5011christina.knookala@vaasa.fiJari KarjalainenKonsernihallinnon johtaja - Koncernförvaltningsdirektör
Puh:+358 40 669 4464jari.karjalainen@vaasa.fiMarkku JärveläKaupunkiympäristön toimialajohtaja - Stadsmiljö sektordirektör
Puh:+358 40 135 4958markku.jarvela@vaasa.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Vaasa on Pohjolan energiapääkaupunki, jossa on helppo olla onnellinen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vaasan kaupunki - Vasa stad
Du kan tryggt simma vid alla badstränder i Vasa: de nyaste vattenproven är rena30.6.2025 16:33:16 EEST | Pressmeddelande
Sommarsäsongens andra vattenprover togs vid Vasas badstränder 23 juni. Alla undersökta badstränders vatten uppfyllde kvalitetskraven. Enligt Europeiska miljöbyråns badvattensrapport visar en längre tids följning en dålig kvalitetsklass vid Abborrön och Sandö, och orsakerna utreds som bäst. Att simma direkt efter regn rekommenderas inte vid dessa badstränder.
Vaasan kaikilla uimarannoilla turvallista uida: tuoreimmat vesinäytteet puhtaita30.6.2025 16:32:32 EEST | Tiedote
Vaasan uimarannoilta on otettu kesäkauden toiset vesinäytteet 23.6. Kaikkien tutkittujen uimarantojen vedet täyttivät laatuvaatimukset. Euroopan ympäristökeskuksen uimavesiraportin mukaan Ahvensaaren ja Hietasaaren laatuluokka oli pidemmän aikavälin seurannalla huono, ja syitä selvitetään parhaillaan. Kyseisillä rannoilla uintia ei suositella heti sateen jälkeen.
Tillfälliga trafikregleringar på Karlebyvägen30.6.2025 08:43:49 EEST | Pressmeddelande
Gång- och cykelvägen vid Verkstadsgatan 22 stängs tillfälligt 1.7.2025 på grund av ett arbete med ljusreklam. Arbetet utförs kl. 9–15. Utöver detta stängs 30.6 den ramp som leder från Förbindelsevägen till Karlebyvägen. Trafiken styrs till omvägar.
Tilapäisiä liikennejärjestelyitä Kokkolantiellä30.6.2025 08:43:34 EEST | Tiedote
Konepajakatu 22:n kävely- ja pyörätie suljetaan tilapäisesti 1.7.2025 valomainostöiden vuoksi. Työt ajoittuvat klo 9–15. Lisäksi 30.6. suljetaan Kokkolantielle johtava yhdystien ramppi. Liikenne ohjataan kiertoteille.
Avtalet med ny caféföretagare på Sandö är undertecknat – dörrarna öppnas i juli27.6.2025 16:02:38 EEST | Pressmeddelande
Vasa stad har ingått avtal med Levak Oy, till vilket caféverksamheten på Sandö har övergått från konkursboet. Den nya företagaren fortsätter verksamheten enligt det bekanta konceptet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme