Kiitos palautteestasi – saimme niitä viime vuonna huimat 4106 kappaletta!
Vuonna 2022 palautejärjestelmän, feedback.vaasa.fi, kautta saaduista palautteista 1378 (34 %) oli toimenpide-ehdotuksia, 1688 kappaletta (41 %) moitteita, 469 (11 %) kappaletta kysymyksiä ja loput kommentteja, kiitoksia tai määrittelemättömiä. Palautteiden käsittelyajan mediaani on noin 4 vuorokautta.
Kestosuosikki kadut ja liikenne
- Palautteiden määränousi erityisesti kaupunkiympäristön saamien palautteiden takia. Kaupunkiympäristön palautemäärä nousi noin 1300 palautteella vuodesta 2021, sanoo kaupunkiympäristön toimialajohtaja Markku Järvelä.
Suurin osa koko kaupungin ja kaupunkiympäristön (60 %) saamasta palautteesta koski katuja ja liikennettä sekä joukkoliikennettä (28 %), kuten edellisinäkin vuosina. Erityisesti palautetta kirvoittivat ajoradat sekä Lifti.
- Osaan joukkoliikennettä koskevaan palautteeseen emme ole pystyneet vastaamaan ja olemme tästä hyvin pahoillamme. Palautteisiin vastaamiseen ja vastaamisen sisältöön resursoidaankin jatkossa enemmän, Järvelä toteaa.
Myös kiitosta satelee.
” Reitit ja aikataulut tosi sujuvia nykyään Ristinummi-keskusta-Vaskiluoto, pääsee näppärämmin töihin Vaskiluotoon ja myös keskustaan asioille.”
”Kävelykeskustan kehittäminen on ehdottomasti hieno asia. Vaasa on kehityksen aallonharjalla luodessaan viihtyisää, jalankulkijoille turvallista kävelykeskustaa.”
Sivistystoimessa palautetta keräsivät kirjastot ja liikuntapalvelut
Sivistystoimi sai viime vuonna 367 palautetta, joista suurin osa (133 kpl) oli toimenpide-ehdotuksia ja kysymyksiä (107 kpl). Eniten palautetta saivat kirjastopalvelut (160 kpl) sekä liikuntapalvelut (147 kpl).
- Kirjaston palaute koskee useimmiten kirjojen lainaamista ja materiaalitoiveita. Liikunnassa korostuu erityisesti liikuntapaikkojen kunnossapito ja erilaiset toiveet opasteista ja lisäliikuntapaikoista, sanoo sivistystoimenjohtaja Christina Knookala.
Varhaiskasvatus, perusopetus, kulttuuri ja opistot saavat palautejärjestelmässä vähemmän palautetta, sillä usein näihin palaute tulee suoraan Wilman, sähköpostin, puhelimen tai nettisivujen kautta.
Kiitosta saatiin muun muassa ulkoilu- ja liikuntapaikoista.
”Hienot ulkoilualueet Vaasan ympäristössä. Hienot sivut, johon koottu tiedot vaellusreiteistä, palveluista, kartat jne. Tätä olen odottanut. Nyt koekäyttämään...”
”Kiitos omasta ja monen muun puolesta vesijuoksuradan uusista rapuista!”
Konserniohjaus saa eniten palautetta nettisivuista
Konserniohjauksen toimialalla palautejärjestelmän kautta saatu palaute keskittyi eniten viestintään. Viestintä ja yhteiskuntasuhteet sai viime vuonna yhteensä 65 palautetta, joista yli puolet (69 %) koski verkkosivuja.
Hallinto ja asiointi sai palautetta 47 kappaletta ja palautteet koskivat enimmäkseen yhteispalveluita ja hallintoa. Hyvinvointipalvelut saivat hyvinvoinnin edistämisestä palautetta 36 kappaletta.
- Suurin osa sekä verkkosivuista, hallinnosta että hyvinvointipalveluista tulleista palautteista koski Pohjanmaan hyvinvointialuetta, jolle sote-palvelut siirtyivät vuoden 2022 alussa. Kaikki tämä palaute on ohjattu hyvinvointialueelle vastattavaksi tai asiakas suoraan palveluita koskeville hyvinvointialueen sivuille, sanoo konsernihallinnon johtaja Jari Karjalainen.
Verkkosivuihin oltiin myös tyytyväisiä.
”Onpa selkeät ja hyvin toimivat verkkosivut! Mobiililla en ole kokeillut, mutta läppärillä toimii kuin unelma. Rakenne selkeä!”
Suurin osa palautteista tulee muuta kautta
Kaupunki saa palautejärjestelmän kautta vain pienen osan palautteestaan. Esimerkiksi sosiaalisen median kautta käytiin yhteensä 11 800 keskustelua vuoden 2022 aikana.
Lisäksi palautetta ja kysymyksiä tulee yhteispalvelupisteisiin, suoraan työntekijöille sekä nettisivujen (Vaasan Vesi, Kaupunginteatteri, Vamia), Wilman, opistojen HelleWin, erilaisten kyselyjen ja vikailmoitusjärjestelmien kautta.
- Olemme kiitollisia kaikesta palautteesta. Palautteet käsitellään kaupunkiorganisaatiossa aiheen mukaan erilaisissa kokoonpanoissa, esimerkiksi johtoryhmissä sekä palveluntarjoajien kanssa. Palaute on osa kehittämistä, mutta tärkeintä on ottaa asiakkaat mukaan jo palveluita suunniteltaessa, Karjalainen muistuttaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Christina KnookalaSivistystoimen johtaja - Bildningsdirektör
Puh:+358 40 556 5011christina.knookala@vaasa.fiJari KarjalainenKonsernihallinnon johtaja - Koncernförvaltningsdirektör
Puh:+358 40 669 4464jari.karjalainen@vaasa.fiMarkku JärveläKaupunkiympäristön toimialajohtaja - Stadsmiljö sektordirektör
Puh:+358 40 135 4958markku.jarvela@vaasa.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Vaasa on Pohjolan energiapääkaupunki, jossa on helppo olla onnellinen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vaasan kaupunki - Vasa stad
Simhallens sommartider gäller från 3.6 till 3.9, hallen är stängd från 3.7 till 7.831.5.2023 09:06:57 EEST | Tiedote
Vasa simhalls sommaröppettider börjar gälla 3 juni 2023. Simhallen är stängd under sommarveckosluten och helt och hållet från 3 juli till 7 augusti när underhållsarbeten utförs.
Uimahallin kesäajat voimassa 3.6.-3.9, halli suljettuna 3.7.-7.8.31.5.2023 09:03:39 EEST | Tiedote
Vaasan uimahallin kesäaukioloajat astuvat voimaan 3.6.2023. Uimahalli on suljettu kesäviikonloppuisin sekä kokonaan huoltotauon ajan 3.7.-7.8.
Vasa fick nationellt pris för utvidgningen av promenadcentrum30.5.2023 16:34:07 EEST | Tiedote
Vasa promenadcentrums nya gågatuavsnitt har premierats som 2023 års Kommuntekniska prestation i serien byggnadsprojekt. Priset beviljades av Suomen Kuntatekniikan yhdistys ry.
Vaasa sai valtakunnallisen palkinnon kävelykeskustan laajentamisesta30.5.2023 16:33:54 EEST | Tiedote
Vaasan kävelykeskustan uudistettu kävelykatuosuus on palkittu Vuoden 2023 Kuntatekniikan Saavutuksena rakennushankkeiden sarjassa. Palkinnon on myöntänyt Suomen Kuntatekniikan yhdistys ry.
En kvart med en konstnär i Österbottens museum30.5.2023 15:00:00 EEST | Tiedote
Vid Österbottens museum visas Vasa Konstnärsgilles och Österbottniska Konstnärsförbundets kuraterade medlemsutställning. Under sommaren ordnas det i samband med den konstnärskvarter med utställningens konstnärer.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme