Kinkun paistorasvan oikea osoite: kastike tai roskis

Joulukinkun paistorasvat aiheuttavat tukkeumia putkistossa. Pahimmillaan rasvatukos voi pakottaa jäteveden purkautumaan viemäristä paineella kiinteistön sisätiloihin ja aiheuttaa vesivahingon.

- Vuonna 2013 Vesilaitosyhdistyksen Suomen vesilaitoksille tekemässä kyselyssä kävi ilmi, että rasvat aiheuttavat tietyillä alueilla viemäriverkostossa ongelmia kuten tukkeutumista tai säännöllistä tarvetta rasvan poistoon viemäreistä ja jätevedenpumppaamoista, kertoo vesihuoltoinsinööri Saijariina Toivikko Vesilaitosyhdistyksestä

Kehittämispäällikkö Arja Hopsu-Neuvonen Marttaliitosta vinkkaa: ”Kinkunpaistorasvaa ei kannata laittaa hukkaan. Kinkunpaistolientä ja rasvaa voi käyttää joulukinkun kastikkeeseen. Kastikkeen voi maustaa esimerkiksi omenasoseella ja sinapilla. Rasvaa ei pidä antaa suolaisuuden vuoksi linnuille."

- Jos paistorasvaa ei hyödynnä kastikkeen pohjana, laitetaan hyytynyt rasva biojätteeseen. Jos rasvaa ei malta hyydyttää, laitetaan nestemäinen rasva tiiviisti suljetussa astiassa sekajätteeseen. Myöskään ruokajäte ei kuulu viemäriin, koska se on herkkuruokaa rotille. Ruokajäte laitetaan biojätteeseen, ohjeistaa HSY:n ympäristöasiantuntija Anu Helosvuori.

Videot neuvontakäyttöön ja opas viemärietikettiin

HSY, Marttaliitto ja Vesilaitosyhdistys ovat tehneet vinkkivideot aiheista ”Lajittele kokkausrasvat oikein” ja ”Käytä paistorasva ja öljy uudelleen” Ne löytyvät osoitteesta hsy.fi/siistiviemari. Videot on tarkoitettu neuvontakäyttöön ja niitä voi esittää esimerkiksi taloyhtiöiden asukasilloissa.

HSY:n Opas viemärietikettiin muistuttaa asukkaita käyttämään viemäriä ja vessanpyttyä vain siihen mihin se on tarkoitettu. Opasta voi tilata kiinteistöihin jaettavaksi osoitteesta hsy.fi/esitteet.

Katso hsy.fi/siistiviemari –sivulta myös HSY:n menestyksekäs Älä ruoki rottaa! –video, joka näkyy joulukuussa Finnkinon elokuvateattereissa pääkaupunkiseudulla ja katsomo.fi sekä ruutu.fi -palveluissa.

ympäristöasiantuntija Anu Helosvuori, HSY, puh. 045 657 7375, anu.helosvuori(at)hsy.fi

kehittämispäällikkö Arja Hopsu-Neuvonen, Marttaliitto, puh. 050 511 8116, arja.hopsu-neuvonen(at)martat.fi

vesihuoltoinsinööri Saijariina Toivikko, Vesilaitosyhdistys, puh. (09) 8689 0121, saijariina.toivikko(at)vvy.fi

Kiertotalous ei aina näy päällepäin – vantaalaiset rakennukset esimerkkeinä avoimissa yleisötapahtumissa 3.2.202326.1.2023 09:07:12 EET | Tiedote

Vantaalla on lukuisia rakennuksia, joista ei näy päällepäin, että niissä on jotain erityistä: rakennukset ovat kuitenkin tavalla tai toisella kiertotalouden esimerkkejä. Vantaan kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus ja Tampereen yliopisto järjestävät perjantaina 3. helmikuuta kaksi avointa asukastapahtumaa, joissa esitellään näitä esimerkkejä eri puolilta Vantaata. Tapahtumat ovat osa Arkkitehtuurin ja muotoilun päiviä (ArkMuoto2023) ja ne järjestetään osana kansainvälistä CIRCuIT-hanketta.

HSY:n hallituksen päätökset 20.1.202320.1.2023 10:54:51 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Espoon Lasihytin kaava-alueen vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon Järvenperän pääviemäreiden hankesuunnitelma - Viikinmäen ja Blominmäen jätevedenpuhdistamoille tarvittava metanoli hankintaan NovoChem Oy:ltä - HSY:n kaivantojen päällystys- ja viimeistelytöiden urakoitsijaksi valittiin Peab Industri Oy. Hallitus valitsi Läänin Kuljetus Oy:n urakoitsijaksi rakentamaan Vantaan Petikossa sijaitsevan Petikontien vesihuoltolinjoja välillä Tiilienpojanlenkki–Muuripolku sekä saneeraamaan hulevesiviemäriä välillä Klinkkerinkaari–Petikontie–Tiilenlyöjänkuja. Sekajätteen keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijoiksi hallitus valitsi Pohjois-Espooseen STP Group Oy:n, Urbaser Oy:n ja Kuljetus Juntuset Oy:n sekä Kauniaisiin STP Group Oy:n. Hallitus sai tiedoksi tilannekatsaukset Sipoon jätevesien käsittelyä ja Östersundomin alueen vesihuoltotoiminnan siirtämistä koskevista neuvotteluist

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 20.1.202317.1.2023 15:43:10 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 20.1.2023. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista: - Espoon Lasihytin kaava-alueen vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon Järvenperän pääviemäreiden hankesuunnitelma - Viikinmäen ja Blominmäen jätevedenpuhdistamoille tarvittavan metanolin hankinta - urakoitsijan valinta Vantaan Petikossa sijaitsevan Petikontien vesihuoltolinjojen rakentamiseen välillä Tiilienpojanlenkki–Muuripolku sekä hulevesiviemärin saneeraukseen välillä Klinkkerinkaari–Petikontie–Tiilenlyöjänkuja - HSY:n kaivantojen päällystys- ja viimeistelytöiden urakoitsijan valinta - sekajätteen keräys ja kuljetus Pohjois-Espoossa. Lisäksi hallitus saa tiedoksi tilannekatsaukset Sipoon jätevesien käsittelyä ja Östersundomin alueen vesihuoltotoiminnan siirtämistä koskevista neuvotteluista sekä