KIP:N ALUEEN YMPÄRISTÖASIOIDEN AJANKOHTAISSEMINAARI: KIP YMPÄRISTÖPÄIVÄ

KIP Ympäristöpäivä on perinteinen, nyt jo 18. kertaa järjestettävä, KIP:n alueen ympäristöasioiden ajankohtaisseminaari. KIP Ympäristöpäivän anti on hyvin monipuolinen. Seminaarissa käsitellään tänä vuonna luonnonmonimuotoisuutta sekä energiamurrosta ja sen tuomia haasteita ja mahdollisuuksia. Päivä kokoaa yhteen KIP:n alueen toimijoita kuin myös ympäristöviranomaisia ja muita sidosryhmiä.

Luonnon monimuotoisuuden edistäminen koskettaa vahvasti myös suurteollisuutta. KIP Ympäristöpäivässä kuullaan, mitä KIP-alueen toimijat ovat yhteistyössä tehneet biodiversiteetin hallinnan kehittämiseksi suurteollisuusalueella. Lisäksi kuullaan, miten luonnon monimuotoisuutta huomioidaan yritystasolla (yritysesimerkkinä Boliden Kokkola Oy) ja Kokkolan kaupungissa.

Maailma ja sitä myöten myös KIP-alueen toimijat ovat ennennäkemättömän ja nopean energiamurroksen kourissa. KIP Ympäristöpäivässä kuullaan myös, kuinka SSAB on mullistamassa koko tuotantonsa hiilivapaan teräksen valmistamiseksi. Lisäksi kuullaan paikallisten KIP-toimijoiden näkemyksiä, kokemuksia ja konkreettisia toimenpiteitä energiamurroksen keskellä, uusien polttoaineiden käyttöönotossa ja tuotannossa.

KIP Ympäristöpäivän päätteeksi jaetaan historian kolmas KIP-ympäristöpalkinto.

Seminaarin järjestää Kokkolan Suurteollisuusalueyhdistyksen KIP Ympäristö- ja energiatyöryhmä.

Kokkola Industrial Park (KIP) on Pohjois-Euroopan suurin epäorgaanisen kemianteollisuuden ekosysteemi, jossa toimii useita kemian- ja metallienjalostusteollisuuden huippuyrityksiä. Alueelle on sijoittunut 19 teollisuuslaitosta (14 tuotannollista yritystä) sekä noin 60 palveluyritystä tukemaan tuotantoyrityksien ydintoimintoja. Yritykset työllistävät suoraan 2 300 henkilöä.

KIP haluaa olla oman alansa vastuullinen ja kehittyvä suunnannäyttäjä koko maailmassa.

Hiilineutraalin kiertotalousajattelun ja -osaamisen konkreettista lisäämistä: KIP:n uusi kiertotalousaika – Sanoista tekoihin! -kiertotalouskoulutuksen pilotointi alkaa13.1.2022 13:41:09 EET | Tiedote

Kokkola Industrial Park (KIP) on toiminut jo vuosikymmeniä teollisen kiertotalouden edelläkävijänä ja suunnannäyttäjänä Suomessa, sekä Euroopassa. Kiertotaloudella on KIP:n alueella aito taloudellinen merkitys yritysten talouteen ja toimintaan. Alueen kiertotalouden ja teollisen synergian kehittymispotentiaali on edelleen merkittävä, mutta kehittyminen edellyttää kokonaisvaltaisemman ja konkreettisemman hiilineutraalin kiertotalousajattelun ja -osaamisen lisäämistä alueella.

Kokkolan suurteollisuusalueen yrityksillä on yhteinen tavoite: menestyä vastuullisesti yhdessä ja erikseen28.6.2021 14:13:01 EEST | Tiedote

Kokkola Industrial Park (KIP) on ollut vuosikymmeniä vahvan kasvun aluetta. KIP:n alueella toimintaansa harjoittavat useat kansainväliset kemian- ja metallienjalostusteollisuuden huippuyritykset, joiden tuotannosta suurin osa menee vientiin. Alueella toimivat palveluyritykset tukevat tuotannollisten yritysten ydintoimintoja. Alueelle on sijoittunut 19 teollisuuslaitosta sekä noin 60 palveluyritystä.

Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä ja KIP Service: Uutta kiertotalousosaamista kemianteollisuuden ekosysteemiin – kiertotaloutta ei rakenneta ilman osaajia27.5.2021 16:52:13 EEST | Tiedote

Sitra (Suomen itsenäisyyden juhlarahasto) avasi alkuvuodesta 2021 rahoitushaun hiilineutraalin kiertotalousosaamisen kehittämiseksi teknologiasektorilla, kemian alalla ja rakennussektorilla. Rahoitushaussa Sitra etsi yhteistyössä alan ammattiliittojen sekä toimialajärjestöjen kanssa vaikuttavia ja visionäärisiä koulutushankkeita, joissa tunnistetaan kiertotalouteen liittyviä osaamistarpeita ja tarjotaan niihin uusia ratkaisuja sekä kokeiluja, joilla on mahdollisuus vakiintua pysyväksi toiminnaksi. Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän (Kpedu) ja KIP Servicen yhteinen KIP:n uusi kiertotalousaika – sanoista tekoihin! -koulutuspilotti -hanke valittiin rahoitettavaksi ainoana kemian toimialalta.