Kirjailija ja muusikko Niillas Holmbergille Lapin rahaston taiteen palkinto

Utsjokelainen kirjailija, runoilija, muusikko ja aktivisti Niillas Holmberg on saanut Suomen Kulttuurirahaston Lapin rahaston taiteen palkinnon. Palkinto on arvoltaan 10 000 euroa.

Niillas Holmberg (kuva: Marek Sabogal)

Holmbergin ensimmäinen romaani Halla Helle ilmestyi helmikuussa saamelaisten kansallispäivänä. Aikaisemmin häneltä on ilmestynyt kuusi runokokoelmaa. Holmberg sai Kirsi Kunnas -runopalkinnon vuonna 2020 kokoelmastaan Jalkapohja (Juolgevuoddu) ja on ollut kahdesti ehdolla Pohjoismaisen neuvoston kirjallisuuspalkinnon saajaksi. Muusikkona Holmberg yhdistää omintakeisesti runonlausuntaa joikuun ja lauluun ja esiintyy eri kokoonpanoissa.

Lisätietoja: https://skr.fi/ajankohtaista/lapin-rahastolta-560-000-euroa-maakunnan-tieteeseen-ja-taiteeseen

Niillas Holmberg (kuva: Marek Sabogal)

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Niina Meron uusi viihderomaani tarjoaa romantiikkaa Suomen suvessa miehen näkökulmasta7.6.2021 08:31:53 EEST | Tiedote

Niina Mero on romanttista viihdekirjallisuutta kirjoittava palkittu kirjailija ja nykypäivän romanttisesta viihdekirjallisuudesta väitöskirjaa tekevä kirjallisuudentutkija. Hänen 2019 ilmestynyt esikoisromaaninsa Englantilainen romanssi (Gummerus) oli lukijoiden rakastama myyntimenestys, ja sen käännösoikeudet on myyty jo neljälle kielelle. Nyt ilmestyvä uutuus Romanssin sankari (Gummerus) vie lukijan kesämökkimaisemiin, lavatansseihin ja yöttömän yön huumaan. Miehen näkökulmasta kirjoitettu romaani pitää sisällään viitteitä niin Eino Leinon runoihin kuin Suomi-Filmin tuotantoihinkin.

Poikkeuksellinen true crime -kirja perheestä, joka hallitsee göteborgilaislähiötä Ruotsin lakien ulkopuolella30.5.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Mitä tapahtuu, kun yhteiskunta ei voi tuomita rikoksen tekijää? Tutkivan toimittajan Johanna Bäckström Lernebyn Perhe – Mafiosoja vai ruotsalaislähiön ongelmanratkaisijoita on pysäyttävä tositarina epäoikeudenmukaisuudesta, rohkean toimittajan työstä ja rinnakkaisyhteiskunnasta, joka on päässyt syntymään pohjoismaisen hyvinvointivaltion sisään.