Ensi- ja turvakotien liittoEnsi- ja turvakotien liitto

Kirjailija Kaari Utriolle Miina Sillanpää -tunnustus

Tunnustus myönnetään yhteisölle tai henkilölle yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta Miina Sillanpään hengessä. Kaari Utrio on kirjailijaurallaan uudistanut historiallisen romaanin perinnettä nostamalla naisia päähenkilöiksi. Historiantutkijana ja tieteen popularisoijana hän on kirjoittanut monipuolisesti naisten ja lasten historiasta sekä romaaneissa että tietokirjoissa.

Kirjailijan työn ohella Kaari Utrio on toiminut kansalaisvaikuttajana yhteiskunnallisen tasa-arvon edistämiseksi lukuisilla foorumeilla, kuten useissa järjestöissä. Utrio tunnetaan haastatteluista sekä radio- ja tv-ohjelmista naisten aseman ja oikeuksien sekä pohjoismaisen hyvinvointivaltion puolesta puhujana. Tunnustus annetaan 1.10. Helsingin keskuskirjasto Oodissa järjestettävässä Miina Sillanpään ja Minna Canthin vaikutusta tähän päivään käsittelevässä tilaisuudessa. Miina Sillanpään Seuran myöntämä tunnustus on jaettu vuodesta 2012. Aikaisempia saajia ovat professori Heikki Hiilamo, piispa Irja Askola, professori Kaisu Pitkälä, Vantaan Nicehearts ry ja työyhteisövalmentaja Anna Pylkkänen.

Miinan ja Minna perinnöstä keskustellaan Oodissa

Miina Sillanpään Seura on järjestänyt seminaarisarjan, jossa on käsitelty naisten näkymätöntä, heikosti palkattua ja huonosti arvostettua palvelutyötä, joka kuitenkin on yhteiskunnan toimivuuden kannalta välttämätöntä.  Seminaareissa on käsitelty myös vanhustenhoidon palvelutyön moninaisuutta ja vanhustyön asemaa markkinayhteiskunnassa sekä maahanmuuttajien asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa. Viimeisimmät seminaarit ovat nostaneet esille järjestöjen merkitystä ja asemaa yhteiskunnassa, lasten ja lapsiperheiden tilannetta nykypäivänä sekä kestävää kehitystä, erityisesti naisnäkökulma huomioiden.
Seminaarisarja huipentuu kaupunginkirjasto Oodissa 1.10. järjestettävään kaikille avoimeen keskustelutilaisuuteen, jonka aiheena on kaksi vahvaa naista Miina Sillanpää ja Minna Canth. He ovat omana aikanaan nostaneet rohkeasti esiin yhteiskunnallisia epäkohtia ja ravistelleet näkemyksillään aikalaisiaan. Millaisiin asioihin Miina ja Minna tänä päivänä puuttuisivat? Miinan ja Minnan perinnöstä ovat keskustelemassa professori Aura Korppi-Tommola ja FT Minna Maijala. Tilaisuus liittyy Minna Canth 175-juhlavuoteen ja sen järjestävät yhteistyössä Miina Sillanpään Seura ja Minna Canthin seura.

Miina edelleen vailla vakiintunutta liputuspäivää

1.10.on monin paikoin liputettu Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen kunniaksi. Miina Sillanpään Seura jatkaa aktiivista työtä Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen liputuspäivän vakiinnuttamiseksi. Miina Sillanpään ansiot yhteiskunnallisena vaikuttajana, sosiaalipoliitikkona ja naisasianaisena ovat elähdyttäneet lukuisia yhteisöjä, järjestöjä ja yksittäisiä ihmisiä. Yhtä tärkeä yleisen ja pysyvän liputuksen aihe on kansalaisvaikuttaminen. Kansalaisyhteiskunta ja kansalaisvaikuttaminen ovat tärkeitä yhteiskuntien kehitykselle. Ne varmistavat sen, että ihmisten keskinäinen sekä ihmisten ja päättäjien vuoropuhelut ovat jatkuvia.  Kansalaisyhteiskunta varmistaa osallisuutta ja luo yhteiskuntaan kiinteyttä. Kansalaistoimintaan liittyvä vastavuoroisuus pitää nykyisinkin yhteiskunnan eriarvoistuessa yllä ihmisten välistä luottamusta.

sosiaalineuvos Marita Ruohonen, ruohonenrita@gmail.com tai 050 5677526,
Virpi Dufva, Miina Sillanpään Seuran puheenjohtaja, virpi.dufva@valli.fi tai 050 3654 664

Miina Sillanpään Seuran jatkaa ja kehittää Miina Sillanpään yhteiskunnallista toimintaa muun muassa tuomalla esiin tämän päivän palvelutyön yhteiskunnallista merkitystä Suomessa. Seura tavoitteena on edistää Miina Sillanpään ajamia asioita ja arvoja, kuten yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo, naisten ja lasten asema, vanhusten asema, köyhyys ja huono-osaisuus, palvelutyön yhteiskunnallinen merkitys sekä nuorten perheiden ja kotitalouksien asema.

Vanhempien vaikeat lapsuudenkokemukset periytyvät vauvalle4.11.2019 14:26:30 EETTiedote

Vaikeat lapsuudenkokemukset voi tahtomattaan siirtää omalle vauvalle. Jo odotusaikana pitäisi tunnistaa sellaiset vauvaa odottavat äidit ja isät, joilla on omassa lapsuudenkodissa ollut esimerkiksi mielenterveysongelmia, väkivaltaa tai päihteitä. Oulussa toimivassa ensikodissa on havaittu, että vanhemmat, joilla on vaille jäämisen kokemuksia omassa lapsuudessaan hyötyvät tiiviistä ja pitkäkestoisesta tuesta vanhemmuuden alkumetreillä.

Väkivaltaan sai apua Oulussa useampi kuin koskaan aikaisemmin27.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Oulun ensi- ja turvakoti ry auttoi vuonna 2018 yhteensä yli 1000 perhettä. Perheet saavat yhdistykseltä tietoa ja neuvoja silloin kun vauvaperheen arki ei suju tai kun lapsiperheen vanhemmat eroavat. Apua saa myös, kun perheessä on väkivaltaa. Pelkästään Oulun turvakodilla autettiin 177 aikuista ja 169 lasta. Turvakotiin voi aina ottaa yhteyttä, kun henkilö kokee perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa. Turvakodin kriisijakson jälkeen yhdistykseltä saa apua myös väkivallasta toipumiseen. Apua ja neuvoa hakevien määrä on ollut kasvussa myös vuonna 2019.

”Kotona opetettiin, että elämä on kovaa” - Sinä voit muuttaa tarinaa23.9.2019 13:33:49 EESTTiedote

Lapsiperheiden elämäntarinat ovat usein rankkoja. Vauvaperheen arkea varjostaa vauvan univaikeudet tai vanhemman yksinäisyys. Vanhemman jaksaminen ja voimat on venytetty äärimmilleen. Toiselle koti on turvaton ja pelottava. Kaikki erot eivät suju sovussa ja lapset jäävät vanhempien riitojen väliin. Ensi – ja turvakotien liiton jäsenyhdistyksissä autettiin viime vuonna 12 865 apua hakevaa. Tänään alkava Sinä voit muuttaa tarinaa -jäsenkampanja kutsuu liittymään jäseneksi ja muistuttaa, että jokainen voi kulkea perheiden rinnalla ja madaltaa kynnystä hakea apua.

Kouvolassa avattu uusi päihdeongelmaisten odottavien äitien ja vauvaperheiden auttamiseen erikoistunut palvelu27.8.2019 13:46:10 EESTTiedote

Kesällä toimintansa käynnistänyt palvelu on erikoistunut päihdeongelmaisten odottavien äitien ja vauvaperheiden kuntoutukseen. Vauvat ja vanhemmat käyvät päivisin kodinomaisessa yhteisössä, jossa harjoitellaan turvallista arkea vauvan kanssa. Kymenlaakson Ensi- ja turvakotiyhdistys ry:n avaama Pidä kiinni® -avopalveluyksikkö on toivottu tukimuoto Kymenlaaksoon.

Pirkanmaalla lähisuhdeväkivaltaa kokeneet saavat monipuolisesti apua19.8.2019 09:09:37 EESTTiedote

Tampereen kahdessa turvakodissa ja sen avopalveluissa autettiin viime vuonna 758 väkivaltaa kokenutta. Lapsia apua saaneiden joukossa oli 348. Lähisuhdeväkivaltaan saa monipuolisesti ja matalalla kynnyksellä apua, kun yhteistyörakenteet toimivat ja apua uskalletaan hakea. Väkivalta on silti liian usein läsnä arjessa. Tampereella kokoontuu 21-22.8. lähes 300 väkivaltatyön ammattilaista pohtimaan miten väkivallan osapuolia autetaan entistä tehokkaammin. Ammattilaiset haluavat keskustan halki kulkevalla kulkueella muistuttaa, että väkivaltaan löytyy apua, yksin ei kannata jäädä.