Ensi- ja turvakotien liittoEnsi- ja turvakotien liitto

Kirjailija Kaari Utriolle Miina Sillanpää -tunnustus

Tunnustus myönnetään yhteisölle tai henkilölle yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta Miina Sillanpään hengessä. Kaari Utrio on kirjailijaurallaan uudistanut historiallisen romaanin perinnettä nostamalla naisia päähenkilöiksi. Historiantutkijana ja tieteen popularisoijana hän on kirjoittanut monipuolisesti naisten ja lasten historiasta sekä romaaneissa että tietokirjoissa.

Kirjailijan työn ohella Kaari Utrio on toiminut kansalaisvaikuttajana yhteiskunnallisen tasa-arvon edistämiseksi lukuisilla foorumeilla, kuten useissa järjestöissä. Utrio tunnetaan haastatteluista sekä radio- ja tv-ohjelmista naisten aseman ja oikeuksien sekä pohjoismaisen hyvinvointivaltion puolesta puhujana. Tunnustus annetaan 1.10. Helsingin keskuskirjasto Oodissa järjestettävässä Miina Sillanpään ja Minna Canthin vaikutusta tähän päivään käsittelevässä tilaisuudessa. Miina Sillanpään Seuran myöntämä tunnustus on jaettu vuodesta 2012. Aikaisempia saajia ovat professori Heikki Hiilamo, piispa Irja Askola, professori Kaisu Pitkälä, Vantaan Nicehearts ry ja työyhteisövalmentaja Anna Pylkkänen.

Miinan ja Minna perinnöstä keskustellaan Oodissa

Miina Sillanpään Seura on järjestänyt seminaarisarjan, jossa on käsitelty naisten näkymätöntä, heikosti palkattua ja huonosti arvostettua palvelutyötä, joka kuitenkin on yhteiskunnan toimivuuden kannalta välttämätöntä.  Seminaareissa on käsitelty myös vanhustenhoidon palvelutyön moninaisuutta ja vanhustyön asemaa markkinayhteiskunnassa sekä maahanmuuttajien asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa. Viimeisimmät seminaarit ovat nostaneet esille järjestöjen merkitystä ja asemaa yhteiskunnassa, lasten ja lapsiperheiden tilannetta nykypäivänä sekä kestävää kehitystä, erityisesti naisnäkökulma huomioiden.
Seminaarisarja huipentuu kaupunginkirjasto Oodissa 1.10. järjestettävään kaikille avoimeen keskustelutilaisuuteen, jonka aiheena on kaksi vahvaa naista Miina Sillanpää ja Minna Canth. He ovat omana aikanaan nostaneet rohkeasti esiin yhteiskunnallisia epäkohtia ja ravistelleet näkemyksillään aikalaisiaan. Millaisiin asioihin Miina ja Minna tänä päivänä puuttuisivat? Miinan ja Minnan perinnöstä ovat keskustelemassa professori Aura Korppi-Tommola ja FT Minna Maijala. Tilaisuus liittyy Minna Canth 175-juhlavuoteen ja sen järjestävät yhteistyössä Miina Sillanpään Seura ja Minna Canthin seura.

Miina edelleen vailla vakiintunutta liputuspäivää

1.10.on monin paikoin liputettu Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen kunniaksi. Miina Sillanpään Seura jatkaa aktiivista työtä Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen liputuspäivän vakiinnuttamiseksi. Miina Sillanpään ansiot yhteiskunnallisena vaikuttajana, sosiaalipoliitikkona ja naisasianaisena ovat elähdyttäneet lukuisia yhteisöjä, järjestöjä ja yksittäisiä ihmisiä. Yhtä tärkeä yleisen ja pysyvän liputuksen aihe on kansalaisvaikuttaminen. Kansalaisyhteiskunta ja kansalaisvaikuttaminen ovat tärkeitä yhteiskuntien kehitykselle. Ne varmistavat sen, että ihmisten keskinäinen sekä ihmisten ja päättäjien vuoropuhelut ovat jatkuvia.  Kansalaisyhteiskunta varmistaa osallisuutta ja luo yhteiskuntaan kiinteyttä. Kansalaistoimintaan liittyvä vastavuoroisuus pitää nykyisinkin yhteiskunnan eriarvoistuessa yllä ihmisten välistä luottamusta.

sosiaalineuvos Marita Ruohonen, ruohonenrita@gmail.com tai 050 5677526,
Virpi Dufva, Miina Sillanpään Seuran puheenjohtaja, virpi.dufva@valli.fi tai 050 3654 664

Miina Sillanpään Seuran jatkaa ja kehittää Miina Sillanpään yhteiskunnallista toimintaa muun muassa tuomalla esiin tämän päivän palvelutyön yhteiskunnallista merkitystä Suomessa. Seura tavoitteena on edistää Miina Sillanpään ajamia asioita ja arvoja, kuten yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo, naisten ja lasten asema, vanhusten asema, köyhyys ja huono-osaisuus, palvelutyön yhteiskunnallinen merkitys sekä nuorten perheiden ja kotitalouksien asema.

Hyvä teko lapselle -palkinto Sixten Korkmanille9.1.2020 09:59:58 EETTiedote

Ensi- ja turvakotien liitto on myöntänyt Hyvä teko lapselle 2019 -palkinnon valtiotieteen tohtori Sixten Korkmanille. Hän on merkittävänä yhteiskunnallisena vaikuttajana ja keskustelijana tuonut esiin lapsiin ja perheisiin panostamisen investointina eikä kulueränä. Perheiden varhaiseen tukeen kannattaa investoida, sillä se tuottaa enemmän kuin aiheuttaa kustannuksia. (Tiedote julkaisuvapaa 9.1.2020 klo 14.30)

Naisiin kohdistuva väkivalta on vakava ongelma Euroopassa27.11.2019 10:22:53 EETTiedote

Naisiin kohdistuva väkivalta ja perheväkivalta ovat vakavia ongelmia Euroopan unionissa. Helsingissä järjestetyssä konferenssissa arvoitiin perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan liittyvää tilannetta sekä naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisen ihmisoikeussopimuksen, Istanbulin sopimuksen toimeenpanoa eri maissa. Esille nousi, että edistystä on tapahtunut, mutta toisaalta osassa jäsenmaita mennään takapakkia naisten oikeuksien toteutumisen ja kunnioittamisen suhteen.

Kutsu medialle: Euroopan väkivaltatilannetta arvioidaan Helsingissä21.11.2019 09:28:44 EETTiedote

Naisiin kohdistuva väkivalta ja perheväkivalta ovat vakavia ongelmia Euroopan unionissa. Helsingissä 26.-27.11. järjestettävässä Stop the backlash – Stop domestic violence konferenssissa arvioidaan perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan liittyvää tilannetta, Istanbulin sopimuksen toimeenpanoa jäsenmaissa ja EU:ssa sekä pohditaan keinoja perhe- ja lähisuhdeväkivallan ehkäisemiseksi ja lopettamiseksi. Tapahtuma on osa Suomen EU puheenjohtajuuskauden ohjelmaa.

Mediainfo lähisuhdeväkivallasta selviytymisestä13.11.2019 11:02:16 EETKutsu

Järjestämme medialle infon perhe- ja lähisuhdeväkivallasta ja avun saannista 19.11. Helsingissä. Julkaisemme tulokset laajasta selviytymiskyselystä, johon tuli yli 600 vastausta väkivaltaa kokeneilta naisilta. Paikalla on kaksi heistä kertomassa omista kokemuksistaan. Kerromme myös, minkälainen tilanne Suomessa on tällä hetkellä, miten apua haetaan ja saadaan sekä miksi me olemme erityisen huolisamme väkivaltaa kokeneista lapsista. Info on ajankohtainen juuri nyt, sillä marraskuun lopussa puhutaan paljon väkivallasta. 25.11. vietetään YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista päivää ja 26.-27.11. Suomessa järjestetään osana EU-puheenjohtajakauden ohjelmaa kansainvälinen seminaari naisiin kohdistuvasta väkivallasta ja perheväkivallasta Euroopassa.