Kantamo Oy

Kirjailija Kalle Lähde päihdeterapeutiksi Kantamoon

Suosittujen Happotesti- ja Loppuluisu-kirjojen (Otava) kirjoittaja Kalle Lähde aloittaa päihdehoitokeskus Kantamon päihdeterapeuttina. Itsekin raitis alkoholisti, Lähde toivoo, että Suomessa hoitoon uskallettaisiin tulla nykyistä aikaisemmin.

Kalle Lähde jatkaa työtään alkoholismista kärsivien auttamiseksi. Raitistuttuaan itse Minnesota-mallisessa hoidossa kahdeksan vuotta sitten, Lähde kirjoitti alkoholismista kaksi kirjaa, jotka olivat pitkään Suomen suosituimpien kirjojen myyntilistalla. Nyt lähihoitajan tutkinnonkin omaava Lähde siirtyy Minnesota-mallista hoitoa tarjoavan päihdehoitokeskus Kantamon päihdeterapeutiksi Päijät-Hämeeseen.

“Kirjoissani kirjoitin rehellisesti ihmisestä, joka ei ole puliukko, mutta täysiverinen alkoholisti yhtä kaikki. Olen saanut palautetta, että kirjat auttoivat monia avun hakemisessa. Sitä kautta on pelastunut kokonaisia perheitä. Olen iloinen, että voin Kantamossa olla osaltani antamassa hoitoa, jolla alkoholisti ja koko perhe voivat vapautua viinan pyörityksestä”, Kalle Lähde sanoo.

Kantamossa käytettävä Minnesota-mallinen hoito on mm. Ruotsin yleisin laitoshoitomuoto päihdekuntoutuksessa. Mallilla hoidetaan Kantamossa vuosittain noin 250 alkoholistia, päihde- ja peliriippuvaista. Hoito koostuu yhden kuukauden laitosjaksosta ja yhdentoista kuukauden avohoidosta. Tuloksia seurataan viikottain koko avohoitojakson ajan.Terapeutit ovat itsekin raitistuneita alkoholisteja.

“Hoidossa pyritään saamaan ihminen näkemään oma tilansa rehellisesti. Kun terapeutti on käynyt läpi saman, ja hoidossa on muitakin samassa tilanteessa, häpeä on helpompi voittaa", Lähde sanoo ja jatkaa: “Vaikka saatoin herätä toistuvasti löysät housussa ja tutut jo välttelivät minua, ajattelin vain olevani astetta rempseämpi tyyppi. Ainakaan en ollut mikään alkoholisti, minullahan oli työ, ystäviä ja harrastuksia. Viina kuitenkin pyöritti elämää ja elämä oli surkeaa. Lopulta olisin juonut itseni hengiltä.”

Kantamon asiakkaista suurin osa on työelämässä. Noin kaksi kolmesta kuukauden jakson käyneistä saavuttaa täyspäihteettömyyden. Noin 80% tulee hoitoon itsemaksavana.

Lähde ehti käydä katkolla eli vieroitushoidossa peräti 12 kertaa, ennen kuin läheinen ehdotti Minnesota-mallista hoitoa. “Katko ei ole mikään hoito. Juominen jatkuu katkon jälkeen, kunnes päätyy taas katkolle. Ja yhteiskunta maksaa viulut. Tulisiko halvemmaksi ohjata ihminen katkolta hoitoon, jossa ihminen vapautuu pakonomaisesta viinahimostaan?” Lähde kysyy.

Lähde toivoo, että Suomessa hoitoon uskallettaisiin tulla aiemmin. “Hoidossa näkee, kuinka paljon alkoholistit ja perheet antavat tapahtua vahinkoa ennen kuin myönnetään, että on ongelma. Alkoholismi on sairaus siinä missä muutkin ja siihen on toimiva hoito. Apua kannattaa hakea, ennen kuin rahat ja terveys ovat menneet ja perhe katkeroitunut tai pahempaa”, Lähde sanoo.

Yhteyshenkilöt

Päihdeterapeutti Kalle Lähde, Kantamo Oy, kalle.lahde@kantamo.fi, puh. 040 865 1637

Johtava päihdeterapeutti Mika Muukkonen, Kantamo Oy, mika.muukkonen@kantamo.fi, puh. 040 487 3577

Päivystysnumero, Kantamo, 09 3611 9880 (ma-pe 9-20, la-su 10-20)

Kantamo Oy
Kototie 22
16610 Kärkölä

Kantamo on Suomen johtava Minnesota-mallisen tai 12 askeleen hoitomallin laitosmuotoisen päihdekuntoutuksen järjestäjä ja sillä on maan laajin jatkohoitoverkosto. Yrityksen päihdehoitokeskus sijaitsee Kärkölässä, joka on noin tunnin ajomatkan päässä Helsingistä. Jatkohoitoryhmiä on tarjolla yli 20 paikkakunnalla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kantamo Oy