Kirjailijat perustivat ginitislaamon – lukijoille laatua myös lasiin

Suomalaiset kirjallisuusalan ammattilaiset ovat perustaneet Authors’ Distillery -käsityötislaamon. Tuomas Kyrön, Christian Rönnbackan, Soili Pohjalaisen ja Lippo Luukkosen perustama tislaamo toimii Mäntsälän keskustan Meijerinpuiston vanhassa sikalassa. Kirjailijoiden tislaamomestari Ari Kaura on kehittänyt ensimmäisen tisleen, Reader’s gin -käsityögin, jossa maistuu katajanmarjan lisäksi minttu, korianteri ja sitrushedelmä.

Kirjailijat Tuomas Kyrö, Soili Pohjalainen ja Christian Rönnbacka ovat perustaneet Authors’ Distillery -käsityötislaamon.

Idea kirjailijoiden omasta tislaamosta syntyi dekkaristi Christian Rönnbackalta, joka vuonna 2018 julkaisi arvostettuja suomalaisia viskitislaamoja esittelevän Viskiretki-tietokirjan. Tislaamomestareita haastatellessaan hän ymmärsi, että laadukkaan alkoholijuoman valmistusprosessissa on useita kirjallisuuteen liittyviä yhtymäkohtia visiosta ja tarinan kypsytyksestä sen rauhalliseen nauttimiseen. Viskiretki ja matkan varrella tavatut tislaamomestarit tekivät Rönnbackaan vaikutuksen, ja haave oman tislaamon perustamisesta alkoi kypsyä konkreettiseksi suunnitelmaksi keskusteluissa kirjailijakollega Tuomas Kyrön, kirjallisuusagentti ja kustantaja Lippo Luukkosen sekä tislaamomestari Ari Kauran kanssa. Matkan varrella ryhmään liittyi mukaan myös kirjailija Soili Pohjalainen.

”Kirjailijoissa on aina ennakkoluulottomuutta ja rohkeutta luoda tarinoita, joita ei ole vielä olemassa. Vaikka tiukasti säännellyssä Suomessa toimimmekin, ajatus omasta viinapannusta ja sen suomista mahdollisuuksista oli kiehtova. Kirja, nojatuoli ja pieni laadukas juoma kuuluvat mielestäni saumattomasti yhteen ja ymmärsimme, että me voimme kirjan sisällön lisäksi vaikuttaa myös lasin sisältöön”, kertoo Authors’ Distilleryn osakas Christian Rönnbacka.

Reader’s Ginin luomisprosessi aloitettiin perinteisestä poiketen oletettua kohderyhmää kuuntelemalla. Kirjailijat kutsuivat kollegoitaan keskustelemaan juomista ja niiden ominaisuuksista. He hakivat maisteluiden ja niistä tehtyjen pisteytysten perusteella sopivinta makua omalle ensimmäiselle nimikkojuomalleen.

”Järjestimme parinkymmenen kirjailijan ja kulttuurivaikuttajan kanssa tasting-tilaisuuksia, joissa tunnistettiin yrttien, hedelmien ja mausteiden yhdistelmistä sopivia ja miellyttäviä makupareja. Voittavaksi yhdistelmäksi osoittautui minttuinen yrttisyys, katajanmarja ja sitrushedelmä. Reader’s Ginin jälkimaussa on havaittavissa myös pippuria ja sopivasti makeutta”, kertoo Authors’ Distilleryn tislaajamestari ja osakas Ari Kaura ja jatkaa: ”Oikeanlainen resepti syntyi verrattain nopeasti, mutta varsinaisen teollisen tuotannon aloittaminen vaati aikaa tilan ja kaluston rakentamisesta lähtien. Pystymme nyt tuottamaan yhdellä pannulla 600 litraa giniä viikossa. Jakelu on alkanut ravintoloihin ja Alkon tilausvalikoimaan ginimme saapui marraskuun puolivälissä.”

Omaa alkoholintuotantoa käynnistäessä kirjailija Tuomas Kyrö huomasi, että tislaamoyrittäjänä hänellä on tuottamastaan sisällöstä erilainen vastuu kuin aiemmin.

"Hyvälle kirjallisuudelle ja laadukkaalle alkoholille löytyy yhdistäviä määreitä. Kirkas, väkevä, terävä. Tarinan pitää innostaa ja imeä lukija mukaansa, laittaa pää pyörälle. Kirjallisuutta on lupa nauttia suurina annoksina, toisin kuin viinaa. Hyvää alkoholia ei tarvita paljon. Olen asiassa kokemusasiantuntija, tipuinhan nuorena kiljutynnyriin", kertoo Tuomas Kyrö muistuttaen alkoholin kohtuullisen kuluttamisen tärkeydestä.

Reader’s Gin

• Alkoholitilavuus 44 %, hinta 39,62 euroa Alkon tilausvalikoimassa
  • Pullon koko 50 cl
  • Valmistettu Mäntsälässä

Lippo Luukkonen, hallituksen puheenjohtaja, Authors' Distillery
+358 40 772 0864, lippo@authorsdistillery.fi

Haastattelupyynnöt ja tuotekuvat: Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy

Authors’ Distilleryn tislaajamestari ja osakas Ari Kaura (vas) ja tislaamoidean isä Christian Rönnbacka.

Kuunneltavalle kirjallisuudelle uuden ajan kustantamo Audiomaa15.9.2020 08:50:00 EESTTiedote

Kirjallisuuden ja sisällön ammattilaiset Tuomas Kyrö, Aki Linnanahde ja Lippo Luukkonen perustivat kustannusyhtiön vastaamaan uuden ajan kirjallisuuden tarpeisiin. Audiomaa on riippumaton kirjallisuusalan toimija, joka erikoistuu kuunneltavaan kirjallisuuteen ja muuhun laajaa yleisöä kiinnostavaan ajankohtaiseen audiosisältöön. Uuden kustannusyhtiön julkaisemien sisältöjen pääjakelukanavina toimivat ensisijaisesti äänikirjojen tilauspalvelut. Audiomaan tarkoituksena on tuoda suomalaiseen kirjallisuuteen uudenlaista lisäarvoa paitsi laadukkaista sisällöistä nauttivalle yleisölle, myös kirjailijoille ja muille tarinankertojille.

Vaasan tuo syksyyn kolme merkittävää ja vaikuttavaa leipäuutuutta11.9.2020 10:33:14 EESTTiedote

Leipomoyhtiö Vaasanin syksyn leipäuutuudet vastaavat kuluttajien kasvaneeseen kysyntään, tietoisuuteen ja toiveisiin. Uutuusleivistä Vaasan 5 kuidun palat on varsinainen kuitupommi nostaen vatsan hyvinvoinnille tärkeän kuitupitoisuuden uusiin lukemiin. Vaasan Moilas Free From Pehmeät Rieskapalat on kehitetty gluteenitonta ruokavaliota noudattaville. Uudet Vaasan Pikkupaahto Graham ja Monivilja –paahtoleivät tarjoavat helpotusta kuluttajien ruokahävikinhallintaan.

Hans Välimäki ja Arto Rastas palaavat perinteisen ranskalaisen keittiön pariin13.8.2020 08:58:00 EESTTiedote

Keittiömestarit Hans Välimäki ja Arto Rastas tiimeineen avaavat Helsingin ydinkeskustaan 1. lokakuuta uuden Bardot-ravintolan. Perinteisestä ranskalaisesta keittiöstä ammentava ja klassista keittotaitoa esittelevä ravintola tulee erikoistumaan kaloihin, äyriäisiin ja kasviksiin. Bardotin kuvaillaan olevan bistro ja brasserie, mikä ranskalaisen tradition mukaan lupaa epämuodollista ja eläväistä kortteliravintolatunnelmaa, hyvän ruoan ja juoman liittoa sekä mannermaisen sydämellistä palvelua lounaasta illalliseen viikon jokaisena päivänä. Osoitteeseen Kluuvikatu 1 avautuva ravintolauutuus käsittää myös baarin ja katuterassin.

Toni Vilander mukaan Ferrarien myyntiin Suomessa ja Virossa10.8.2020 14:34:57 EESTTiedote

Ferrarin kilpailuhistorian pitkäaikaisin kisakuljettaja Toni Vilander on sopinut suomalaisen Luxury Collection Automobiles -automaahantuojan kanssa kansainväliseksi kasvavan yhtiön osakkuudesta. Ferrari keskittää samalla myyntiään ja huoltoaan Suomessa Luxury Collectionille, jonka Ferrari-myynti on viime vuosina kasvanut merkittävästi. Lempäälän autotalon kehittämisen lisäksi yhtiö laajentaa toimintansa myös Viroon. Uusi autoliike avataan Tallinnassa perjantaina 14. elokuuta.