Kirjailijat perustivat ginitislaamon – lukijoille laatua myös lasiin

Suomalaiset kirjallisuusalan ammattilaiset ovat perustaneet Authors’ Distillery -käsityötislaamon. Tuomas Kyrön, Christian Rönnbackan, Soili Pohjalaisen ja Lippo Luukkosen perustama tislaamo toimii Mäntsälän keskustan Meijerinpuiston vanhassa sikalassa. Kirjailijoiden tislaamomestari Ari Kaura on kehittänyt ensimmäisen tisleen, Reader’s gin -käsityögin, jossa maistuu katajanmarjan lisäksi minttu, korianteri ja sitrushedelmä.

Kirjailijat Tuomas Kyrö, Soili Pohjalainen ja Christian Rönnbacka ovat perustaneet Authors’ Distillery -käsityötislaamon.

Idea kirjailijoiden omasta tislaamosta syntyi dekkaristi Christian Rönnbackalta, joka vuonna 2018 julkaisi arvostettuja suomalaisia viskitislaamoja esittelevän Viskiretki-tietokirjan. Tislaamomestareita haastatellessaan hän ymmärsi, että laadukkaan alkoholijuoman valmistusprosessissa on useita kirjallisuuteen liittyviä yhtymäkohtia visiosta ja tarinan kypsytyksestä sen rauhalliseen nauttimiseen. Viskiretki ja matkan varrella tavatut tislaamomestarit tekivät Rönnbackaan vaikutuksen, ja haave oman tislaamon perustamisesta alkoi kypsyä konkreettiseksi suunnitelmaksi keskusteluissa kirjailijakollega Tuomas Kyrön, kirjallisuusagentti ja kustantaja Lippo Luukkosen sekä tislaamomestari Ari Kauran kanssa. Matkan varrella ryhmään liittyi mukaan myös kirjailija Soili Pohjalainen.

”Kirjailijoissa on aina ennakkoluulottomuutta ja rohkeutta luoda tarinoita, joita ei ole vielä olemassa. Vaikka tiukasti säännellyssä Suomessa toimimmekin, ajatus omasta viinapannusta ja sen suomista mahdollisuuksista oli kiehtova. Kirja, nojatuoli ja pieni laadukas juoma kuuluvat mielestäni saumattomasti yhteen ja ymmärsimme, että me voimme kirjan sisällön lisäksi vaikuttaa myös lasin sisältöön”, kertoo Authors’ Distilleryn osakas Christian Rönnbacka.

Reader’s Ginin luomisprosessi aloitettiin perinteisestä poiketen oletettua kohderyhmää kuuntelemalla. Kirjailijat kutsuivat kollegoitaan keskustelemaan juomista ja niiden ominaisuuksista. He hakivat maisteluiden ja niistä tehtyjen pisteytysten perusteella sopivinta makua omalle ensimmäiselle nimikkojuomalleen.

”Järjestimme parinkymmenen kirjailijan ja kulttuurivaikuttajan kanssa tasting-tilaisuuksia, joissa tunnistettiin yrttien, hedelmien ja mausteiden yhdistelmistä sopivia ja miellyttäviä makupareja. Voittavaksi yhdistelmäksi osoittautui minttuinen yrttisyys, katajanmarja ja sitrushedelmä. Reader’s Ginin jälkimaussa on havaittavissa myös pippuria ja sopivasti makeutta”, kertoo Authors’ Distilleryn tislaajamestari ja osakas Ari Kaura ja jatkaa: ”Oikeanlainen resepti syntyi verrattain nopeasti, mutta varsinaisen teollisen tuotannon aloittaminen vaati aikaa tilan ja kaluston rakentamisesta lähtien. Pystymme nyt tuottamaan yhdellä pannulla 600 litraa giniä viikossa. Jakelu on alkanut ravintoloihin ja Alkon tilausvalikoimaan ginimme saapui marraskuun puolivälissä.”

Omaa alkoholintuotantoa käynnistäessä kirjailija Tuomas Kyrö huomasi, että tislaamoyrittäjänä hänellä on tuottamastaan sisällöstä erilainen vastuu kuin aiemmin.

"Hyvälle kirjallisuudelle ja laadukkaalle alkoholille löytyy yhdistäviä määreitä. Kirkas, väkevä, terävä. Tarinan pitää innostaa ja imeä lukija mukaansa, laittaa pää pyörälle. Kirjallisuutta on lupa nauttia suurina annoksina, toisin kuin viinaa. Hyvää alkoholia ei tarvita paljon. Olen asiassa kokemusasiantuntija, tipuinhan nuorena kiljutynnyriin", kertoo Tuomas Kyrö muistuttaen alkoholin kohtuullisen kuluttamisen tärkeydestä.

Reader’s Gin

• Alkoholitilavuus 44 %, hinta 39,62 euroa Alkon tilausvalikoimassa
  • Pullon koko 50 cl
  • Valmistettu Mäntsälässä

Lippo Luukkonen, hallituksen puheenjohtaja, Authors' Distillery
+358 40 772 0864, lippo@authorsdistillery.fi

Haastattelupyynnöt ja tuotekuvat: Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy

Authors’ Distilleryn tislaajamestari ja osakas Ari Kaura (vas) ja tislaamoidean isä Christian Rönnbacka.

Kirjailijat antavat teoksilleen äänensä radiossa2.3.2021 12:26:08 EETTiedote

Suomalaisen nykykirjallisuuden suosituimpiin tähtiin kuuluvat Max Seeck, Henriikka Rönkkönen ja Kale Puonti tuovat teoksensa suuren yleisön kuultavaksi suorissa radiolähetyksissä maaliskuussa. Myös Samu Haber osallistuu Suplan lukuhetkeen lukemalla ääneen omaa elämäkertaansa. Lukuhetkien tarkoitus on kannustaa kuluttajia kirjallisuuden pariin ja ne lähetetään Radio Rockin, Radio Suomipopin ja Me Naiset Radion taajuuksilla maaliskuun jokaisena lauantaina.

Tuottajalle kiitos -stipendit ovat taas haettavissa viljelyn kehittämiseen ja tiedon jakamiseen2.3.2021 10:37:17 EETTiedote

Kolmannen kerran avautuva Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian Tuottajalle kiitos -stipendihaku antaa kaikille maanviljelijöille mahdollisuuden hakea stipendiä viljelyyn tai jatkojalostukseen liittyvien innovaatioiden kehittämiseen, testaamiseen sekä uuden tiedon jakamiseen. Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyön tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos viljelyn kehittämisestä sekä vastuullisuudesta läpi koko arvoketjun. Pitkällä aikavälillä kaikki viljelijät hyötyvät kehittämistyöstä ja niiden tuloksista.

16-vuotias suomalainen Luka Nurmi rata-autojen merkkiluokkaan Ferrarilla23.2.2021 09:50:00 EETTiedote

Suomalainen Luka Nurmi on solminut Ferrarin kanssa kahden vuoden sopimuksen ajaa tehdastallin autolla Ferrari Challenge -merkkiluokan Euroopan mestaruussarjaa. Tanskalaista Formula Racing -tiimiä edustava Nurmi saa kisakäyttöönsä Ferrari 488 Challenge -auton sekä Ferrarin tehdastallin AF Corsen varikko- ja huoltopalvelut. Sarja sisältää seitsemän osakilpailua, joihin Nurmi osallistuu tehdastallin kalustolla. Luka Nurmi on Ferrari Challenge -sarjan historian nuorin kuljettaja ja AF Corse -tallin toinen suomalainen kuski. Toni Vilander voitti tallille FIA WEC-sarjan maailmanmestaruuden kaudella 2014.

Pyöräilyn kansainvälinen suurtapahtuma Saimaalle17.2.2021 09:40:25 EETTiedote

Imatralta heinäkuussa starttaava Saimaa Cycle Tour tähtää yhdeksi maailman arvostetuimmista pyöräilytapahtumista. Ensi kesänä ensimmäistä kertaa järjestettävään pyöräilyyn on ilmoittautunut jo yli 1000 osallistujaa ennen kuin tapahtuman koti- ja kansainvälinen markkinointi on edes alkanut. Yöttömän yön, maailman kauneimpien järvimaisemien, tasaisen maaston ja Suomen turvallisen maineen avulla Saimaa Cycle Tour on tarkoitus kasvattaa Ruotsissa vuosittain ajettavan Vätternrundan kaltaiseksi pyöräilyn suurtapahtumaksi.

Suomalaiset ulkoilubrändit jälleen Pohjoismaiden parhaita15.2.2021 10:48:16 EETTiedote

Pohjoismaisten ulkoilubrändien yhteenliittymä Scandinavian Outdoor Group SOG on nimennyt vuoden 2021 parhaat pohjoismaiset ulkoiluvaatteet, -tarvikkeet ja innovaatiot. Scandinavian Outdoor Awards järjestettiin ulkoilualan ISPO-suurmessujen yhteydessä virtuaalisena. Suomalaisen kuituteknologiayhtiö Spinnovan kehittämästä kierrätyskuidusta valmistettu Bergans of Norway -anorakki palkittiin kisan pääpalkinnolla, Reiman Muutun-takki voitti lasten- ja nuortenvaatekategorian ja Sastan Peski-takki valittiin pohjoismaiden parhaaksi ulkoiluvaatteeksi. Spinnova, Reima ja Sasta voittivat samassa kisassa kultaa myös viime vuonna.

Teemu Pukki kannustaa lapset liikkeelle ja pyytää vanhemmilta esimerkkiä1.2.2021 10:28:30 EETTiedote

Jalkapalloilija Teemu Pukki aloittaa Koulunäkin kanssa yhteistyön, jonka tarkoituksena on liikuttaa suomalaisia lapsia ja nuoria. Pukki kannustaa lapsia lisäämään fyysisesti aktiivisia hetkiä arkiliikunnan, harrastusten ja leikin muodossa sekä kutsuu vanhempia näyttämään rohkeasti esimerkkiä. Liikuttavan yhteistyön ytimessä toimii applikaatio, johon lapset ja nuoret voivat tallentaa suorituksiaan. Sovelluksen kautta Teemu Pukilta saa myös ideoita ja kannustusta liikuntaan ja Koulunäkiltä välipalavinkkejä. Teemu Pukin Dream Team -hankkeen tarkoitus on madaltaa liikunnan kynnystä ja innostaa lapsia mukaansatempaavalla tavalla.