Varsinais-Suomen ELY-keskus

Kirjalansalmen sillalta vaihdetaan huonokuntoinen riipputanko, raskaalle liikenteelle rajoituksia

Jaa

Kirjalansalmen sillalle asennetaan uusi riipputanko huonokuntoisen tilalle 5.5–6.5. välisenä yönä. Uuden riipputangon kiristystöiden ajaksi liikenne ohjataan yhdelle kaistalle ja sillalle joudutaan asettamaan 18 tonnin painorajoitus, joka estää raskaat kuljetukset. Raskaan liikenteen rajoitusten kesto on n. 6 tuntia ja se on ajoitettu yöaikaan liikennehaittojen minimoimiseksi. Raskaan liikenteen liikennekatko alkaa 5.5. klo 23.00 ja raskas liikenne pyritään päästämään sillalle viimeistään 6.5. klo 05.00. Vaurioitunut riipputanko vaihdetaan kokonaan, jotta sen avulla voidaan selvittää tarkemmin muiden riipputankojen lujuutta ja voidaan siten paremmin arvioida jatkotoimenpiteiden laajuutta. Työt alkavat valmistelevilla töillä jo 4.5. mutta niiden aikana liikenne kulkee pääosin normaalisti. Huonokuntoinen riipputanko puretaan uuden asentamisen jälkeen.

Kirjalansalmen silta
Kirjalansalmen silta

Liikennerajoitukset riipputangon vaihtotyön aikana

Työt alkavat tiistaina 4.5. aamulla valmistelevilla töillä. Valmistelevien töiden aikana liikenne kulkee pääosin normaalisti. Kevyen liikenteen väylän leveyttä joudutaan rajoittamaan noin puoleen nykyisestä, mutta kevyen liikenteen väylä on käytössä koko ajan.

Ensin asennetaan korvaava riipputanko paikoilleen. Uuden riipputangon kiristystöiden ajaksi raskaan liikenteen kulku joudutaan keskeyttämään sillalla. Painorajoitus sillalla on riipputangon kiristyksen aikana 18 tonnia (ajoneuvon maksimimassa). Henkilöautot, linja-autot ja pakettiautot pääsevät tuolloin sillan yli yhtä kaistaa käyttäen.

Painorajoituksen arvioitu kesto on n. 6 tuntia ja se on ajoitettu yöaikaan liikennehaittojen minimoimiseksi. Liikennerajoitukset alkavat keskiviikkona 5.5. klo 23.00 ja raskas liikenne pyritään päästämään sillalle viimeistään torstaina 6.5. n. klo 05.00.

Painorajoituksen aikana siltapaikalla on käytössä liikennevalot ja liikenteenohjaajat. Lisäksi saattoauto ajaa aina ajoneuvojen edessä. Nopeusrajoitus siltapaikalla on tällöin 30 km/h.  

Vanha riipputanko puretaan uuden asentamisen jälkeen. Riipputangon pois noston ajaksi liikenne joudutaan rajoittamaan lyhyeksi aikaa yhdelle kaistalle, mutta painorajoitusta ei enää tarvita. Liikennehäiriön kesto on arvion mukaan n. 30 minuuttia, eikä työtä ajoiteta aamu- ja iltaruuhkien aikaan.

Vaihdettavan riipputangon lujuus testataan muiden riipputankojen kunnon arvioimiseksi

Viime syksynä Kirjalansalmen sillalla tarkastettiin 10 silmämääräisesti huonoimmassa kunnossa olevan riipputangon alapäiden kuntoa. Tarkastuksissa havaittiin yhdessä riipputangon alapäässä merkittävää ruostumista ja riipputangon säikeiden syöpymistä ja katkenneita säikeitä. Vauriot vaikuttavat merkittävästi kyseisen riipputangon kantavuuteen.

Huonoimmassa kunnossa oleva riipputanko vaihdetaan kokonaan, jotta sen avulla voidaan selvittää tarkemmin riipputangon lujuutta ja voidaan siten paremmin arvioida muiden jatkotoimenpiteiden tarvetta. Vaihdettavan riipputangon lujuus testataan koevedolla laboratoriossa ja sen perusteella pystytään paremmin arvioimaan myös muiden riipputankojen kuntoa.

Riippusiltojen kunnon kehittymistä ei pystytä ennustamaan tarkalleen etukäteen. Sillan kuntoa seurataan jatkuvasti ja havaittujen vaurioiden korjauksia tehdään tarpeen mukaan.

Kirjalansalmen sillalla tehdään joka vuosi teräsrakenneammattilaisen suorittama tarkastus. Tarkastuksilla selvitetään mm. ruostumisen etenemistä ja mahdollisia hitsien repeämiä. Sillalle on laadittu erillinen huolto-ohjelma ja sen mukaisesti tehdään vuosittain huoltotoimia. Sillan teräsrakenteet pidetään pesuilla puhtaana ja siten vähennetään ruostumisen etenemistä. Lisäksi Väylävirasto selvittää sillan monitoroinnin (automaattinen rasituksen ja liikkeiden yms. seurantajärjestelmä) laajentamista.

Lisätietoa: Varsinais-Suomen ELY-keskus, siltainsinöörit Jari Nikki, p. 0295 022 816 ja Ari Salo, p. 0295 022 830

Avainsanat

Kuvat

Kirjalansalmen silta
Kirjalansalmen silta
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku

0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

NTM-centralen i Egentliga Finland beställer tilläggsturer på Utö-förbindelsefartygsrutten, tills förbindelsefartygsbryggan i Pärnäs blir klar.18.5.2021 10:39:19 EEST | Tiedote

På grund av byggandet av Pärnäs och Retais färjelägen har Utö förbindelsefartyget m/s Baldur sedan november 2020 trafikerat från Nagu gästhamn enligt en undantagstidtabell. På grund av den stora efterfrågan och en försening i byggarbeten beställer NTM-centralen i Egentliga Finland några tilläggsturer på Utö-rutten för tiden mellan 22.5-15.6.2021, tills man övergår till sommartidtabell.

Varsinais-Suomen ELY-keskus tilaa lisävuoroja Utön yhteysalusreitille Pärnäisten yhteysaluslaiturin valmistumiseen asti18.5.2021 10:35:57 EEST | Tiedote

Utön yhteysalusreitillä liikennöivä m/s Baldur on Pärnäisten ja Retaisten lauttarantojen rakentamisen vuoksi marraskuusta 2020 asti lähtenyt poikkeuksellisesti Nauvon vierasvenesatamasta poikkeusaikataulun mukaisesti. Voimakkaan kysynnän sekä rakennusurakan viivästymisen vuoksi Varsinais-Suomen ELY-keskus tilaa Utön reitille muutamia lisävuoroja 22.5. – 15.6.2021 väliselle ajalle, kesäaikatauluun siirtymiseen asti.

Galtby gamla markstöd repareras i Korpo - ändringar i landsvägsfärjans tidtabeller17.5.2021 09:40:00 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland reparerar det gamla markstödet i Galtby i Korpo genom att förnya gångjärnsöronen och markstödets frambalk av betong. Arbetet utförs under tiden 18.5–8.6.2021. Under reparationsarbetet är Galtby ena färjplats ur bruk och tidtabellerna för landsvägsfärjetrafiken ändras. Även trafikarrangemangen i hamnområdet förändras något under arbetets gång.

Galtbyn vanhan maatuki korjataan Korppoossa - muutoksia maantielautta-aikatauluihin17.5.2021 09:40:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus korjaa Korppoossa Galtbyn vanhan maatuen uusimalla kalturin saranakorvat ja maatuen betonisen etupalkin. Työt tehdään 18.5.-8.6.2021 välisenä aikana. Korjaustöiden aikana Galtbyn toinen lauttapaikka on pois käytöstä ja maantielauttaliikenteen aikatauluihin tulee muutoksia. Myös satama-alueen liikennejärjestelyihin tulee jonkin verran muutoksia töiden ajaksi.

Tuntuuko liikenne turvalliselta Turun ympäristökunnissa? Vastaa kyselyyn ja vaikuta alueen liikenneolosuhteisiin17.5.2021 08:53:02 EEST | Tiedote

Turun ympäristökunnissa edistetään liikkumisen turvallisuutta päivittämällä kuntien liikenneturvallisuussuunnitelmat. Suunnitelmatyöhön voi osallistua vastaamalla 13.6.2021 mennessä kaikille avoimeen liikenneturvallisuuskyselyyn. Kyselyllä kerätään alueella asuvien ja liikkuvien mielipiteitä ja kokemuksia mm. turvattomista paikoista, puutteellisista liikennejärjestelyistä, sattuneista liikennetapaturmista ja läheltä piti -tilanteista.

En vägplan utarbetas för att förbättra Skärgårdsvägen med en ny vägförbindelse mellan Kurkela och Kustö12.5.2021 16:06:02 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har i början av 2021 börjat utarbeta en vägplan för förbättring av landsväg 180 genom att bygga en ny förbindelse mellan Kurkela planskilda anslutning och Kustö. Målet är att trygga att den huvudsakliga trafikförbindelsen i Åbolands skärgård fungerar, samtidigt som man stöder utvecklingen av S:t Karins centrum genom att avsevärt minska trafikmängden och trafikstockningarna i centrum. Grundundersökningarna för vägplaneringen inleds i maj 2021. Vägplanen ska vara klar i september 2022. Inget finansieringsbeslut har ännu fattats för projektet.

Saaristotien parantamisesta uudella tieyhteydellä Kurkelan ja Kuusiston välille laaditaan tiesuunnitelma10.5.2021 08:54:45 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on käynnistänyt alkuvuodesta 2021 tiesuunnitelman laatimisen maantien 180 parantamisesta rakentamalla uusi yhteys Kurkelan eritasoliittymän ja Kuusiston välillä. Tavoitteena on turvata Turunmaan saariston pääliikenneyhteyden toimivuus, tukien samalla Kaarinan keskustan kehittämistä vähentämällä merkittävästi keskustan liikennemääriä ja ruuhkautumista. Tiesuunnittelun pohjatutkimukset käynnistyvät toukokuussa 2021. Tiesuunnitelman on määrä valmistua syyskuussa 2022. Rahoituspäätöstä hankkeesta ei vielä ole tehty.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme