Kirjalansalmen sillan päihin automaattivalvontakamerat hillitsemään ylinopeuksia

Kirjalansalmen sillalle on asetettu 50 km/h nopeusrajoitus nykyisen sillan kunnon ja liikennöinnin turvaamiseksi siihen saakka, kunnes uusi silta on rakennettu. Lisäksi sillalle on asetettu raskaan liikenteen 60 m etäisyys toisista ajoneuvoista ja erikoiskuljetusten massoja on rajoitettu. Ajonopeudella ja raskaiden ajoneuvojen massoilla ja etäisyyksillä on huomattava merkitys sillan rasitukselle. Ajonopeuksia on seurattu sillalla olevien nopeusnäyttötaulujen avulla. Nopeusnäyttötaulujen perusteella n. 85 % autoilijoista on noudattanut sillalla olevaa 50 km/h nopeusrajoitusta. Huomattavan moni ajaa kuitenkin sillalla ylinopeutta. Suurin huoli kohdistuu raskaiden ajoneuvojen ylinopeuksiin, sillä ne muodostavat suurimman rasituskuorman sillalle. Sillan päihin on nyt asennettu automaattivalvontakamerat, joiden avulla pyritään hillitsemään ylinopeuksia. Kamerat otetaan käyttöön lähiaikoina.
Raskaat ajoneuvot aiheuttavat suurimmat liikkeet sillan kannelle ja riipputangoille. Yksittäisen raskaan kuljetuksen (76 t) merkitys sillan liikkeille ja rasitukselle on suuri. Siksi erikoiskuljetusten massoja on jouduttu rajoittamaan. Lisäksi raskaiden ajoneuvojen todellisia painoja tullaan seuraamaan Kårlaxin alikulun kohdalle asennettavan mittauslaitteiston avulla. Kårlaxin alikulkukäytävä sijaitsee runsas 2 km Kirjalansalmen sillalta Paraisten keskustan suuntaan. Käytännössä kaikki sillan ylittävät raskaat ajoneuvot ylittävät myös alikulkukäytävän. Näin saadaan kattava otos Kirjalansalmen sillan ylittävien ajoneuvojen todellisista ajoneuvopainoista. Mikäli mittaus osoittaa toistuvasti raskaiden ajoneuvojen ylipainoa, ELY-keskus voi pyytää paikalle poliisin valvontaa raskaiden ajoneuvojen painojen tarkastamiseksi. Raskaiden ajoneuvojen massatietoa voidaan hyödyntää myös uuden sillan suunnittelussa.
Erikoiskuljetusten massoja on rajoitettu sillan kunnon turvaamiseksi ja kaikkien erikoiskuljetusten osalta luvan edellytyksiä tarkastellaan tapauskohtaisesti. Yksittäisen kuljetuksen massojen ja mittojen arvioinnin lisäksi Kirjalansalmen sillan erikoiskuljetusten lupatarkastelussa kuljetuksen tietoja verrataan aikaisempien kuljetusten aiheuttamiin rasituksiin ja sillan liikkeisiin, mitä tietoja on saatu sillan monitoroinnista. Tapauskohtainen arviointi vie aikaa, joten erikoiskuljetuslupahakemus kannattaa jättää Pirkanmaan ELY-keskuksen lupapalveluihin hyvissä ajoin. Lisäksi kaikista Kirjalansalmen sillan erikoiskuljetuksista edellytetään lupahakemuksessa tietoa erikoiskuljetuksen tarkasta ajankohdasta.
ELY-keskus muistuttaa, että sillalle asetettujen rajoitusten noudattaminen on äärimmäisen tärkeää sillan kunnon turvaamiseksi ja liikennöinnin varmistamiseksi siihen saakka, että uusi silta on rakennettu. Uuden sillan valmistumiseen menee vielä useampi vuosi.
Lisätietoa
- Kirjalansalmen sillan kunto: Varsinais-Suomen ELY-keskus, siltainsinööri Jari Nikki, p. 0295 022 816
- Automaattivalvonta ja ajoneuvopainojen mittaus: Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang, p. 0295 022 797
- Erikoiskuljetusten massat: Väylävirasto, siltojen kantavuusasiantuntija, Heini Raunio, p. 0295 34 3108
- Uuden sillan rakentaminen: Väylävirasto, projektipäällikkö Janne Wikström, p. 0295 34 3600
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Fertilex Oy:n munituskanalan laajennushankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostus nähtäville15.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Fertilex Oy:n munituskanalan laajennushanke Laitilassa on nyt ympäristövaikutusten arviointimenettelyn selostusvaiheessa.
Satakunnan päällystystyöt viikolla 4210.10.2025 12:54:24 EEST | Tiedote
Viikolla 42 Satakunnassa päällystetään Säkylässä, Eurassa, Eurajoella ja Porissa.
Det finns fortfarande gott om finansiering att söka för miljö- och klimatinvesteringar på landsbygden i Sydvästra Finland7.10.2025 10:12:17 EEST | Pressmeddelande
NTM-centralerna i Egentliga Finland och Satakunta har öppnat en temaansökan för allmännyttiga miljö- och klimatinvesteringar på landsbygden. Temaansökan pågår fram till den 15 november och det finns cirka 900 000 euro att dela ut.
Maaseudun ympäristö- ja ilmastoinvestointeihin on Lounais-Suomessa tarjolla vielä reilusti rahoitusta7.10.2025 10:12:17 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ja Satakunnan ELY-keskukset ovat avanneet teemahaun maaseudun yleishyödyllisiin ympäristö- ja ilmastoinvestointeihin. Teemahaku on käynnissä 15. marraskuuta asti ja jaettavissa on noin 900 000 euroa.
Valtatien 1 Isokylän tunneli Salossa suljetaan huoltotyön takia 7.-8.10.2025 illan ja yön ajaksi6.10.2025 14:15:22 EEST | Tiedote
Salossa Isokylän tunnelissa tehdään ilta- ja yötyönä molempien tunneliputkien huoltotöitä tiistai-illan 7.10. klo 18 ja keskiviikkoaamun 8.10. klo 6 välisenä aikana. Työ- ja liikenneturvallisuuden varmistamiseksi tunneli suljetaan liikenteeltä huoltotyön ajaksi. Valtatien 1 liikenne ohjataan huoltotyön ajaksi maastoon viitoitetulle varareitille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme