Kirjalansalmen sillan päihin automaattivalvontakamerat hillitsemään ylinopeuksia
Kirjalansalmen sillalle on asetettu 50 km/h nopeusrajoitus nykyisen sillan kunnon ja liikennöinnin turvaamiseksi siihen saakka, kunnes uusi silta on rakennettu. Lisäksi sillalle on asetettu raskaan liikenteen 60 m etäisyys toisista ajoneuvoista ja erikoiskuljetusten massoja on rajoitettu. Ajonopeudella ja raskaiden ajoneuvojen massoilla ja etäisyyksillä on huomattava merkitys sillan rasitukselle. Ajonopeuksia on seurattu sillalla olevien nopeusnäyttötaulujen avulla. Nopeusnäyttötaulujen perusteella n. 85 % autoilijoista on noudattanut sillalla olevaa 50 km/h nopeusrajoitusta. Huomattavan moni ajaa kuitenkin sillalla ylinopeutta. Suurin huoli kohdistuu raskaiden ajoneuvojen ylinopeuksiin, sillä ne muodostavat suurimman rasituskuorman sillalle. Sillan päihin on nyt asennettu automaattivalvontakamerat, joiden avulla pyritään hillitsemään ylinopeuksia. Kamerat otetaan käyttöön lähiaikoina.
Raskaat ajoneuvot aiheuttavat suurimmat liikkeet sillan kannelle ja riipputangoille. Yksittäisen raskaan kuljetuksen (76 t) merkitys sillan liikkeille ja rasitukselle on suuri. Siksi erikoiskuljetusten massoja on jouduttu rajoittamaan. Lisäksi raskaiden ajoneuvojen todellisia painoja tullaan seuraamaan Kårlaxin alikulun kohdalle asennettavan mittauslaitteiston avulla. Kårlaxin alikulkukäytävä sijaitsee runsas 2 km Kirjalansalmen sillalta Paraisten keskustan suuntaan. Käytännössä kaikki sillan ylittävät raskaat ajoneuvot ylittävät myös alikulkukäytävän. Näin saadaan kattava otos Kirjalansalmen sillan ylittävien ajoneuvojen todellisista ajoneuvopainoista. Mikäli mittaus osoittaa toistuvasti raskaiden ajoneuvojen ylipainoa, ELY-keskus voi pyytää paikalle poliisin valvontaa raskaiden ajoneuvojen painojen tarkastamiseksi. Raskaiden ajoneuvojen massatietoa voidaan hyödyntää myös uuden sillan suunnittelussa.
Erikoiskuljetusten massoja on rajoitettu sillan kunnon turvaamiseksi ja kaikkien erikoiskuljetusten osalta luvan edellytyksiä tarkastellaan tapauskohtaisesti. Yksittäisen kuljetuksen massojen ja mittojen arvioinnin lisäksi Kirjalansalmen sillan erikoiskuljetusten lupatarkastelussa kuljetuksen tietoja verrataan aikaisempien kuljetusten aiheuttamiin rasituksiin ja sillan liikkeisiin, mitä tietoja on saatu sillan monitoroinnista. Tapauskohtainen arviointi vie aikaa, joten erikoiskuljetuslupahakemus kannattaa jättää Pirkanmaan ELY-keskuksen lupapalveluihin hyvissä ajoin. Lisäksi kaikista Kirjalansalmen sillan erikoiskuljetuksista edellytetään lupahakemuksessa tietoa erikoiskuljetuksen tarkasta ajankohdasta.
ELY-keskus muistuttaa, että sillalle asetettujen rajoitusten noudattaminen on äärimmäisen tärkeää sillan kunnon turvaamiseksi ja liikennöinnin varmistamiseksi siihen saakka, että uusi silta on rakennettu. Uuden sillan valmistumiseen menee vielä useampi vuosi.
Lisätietoa
- Kirjalansalmen sillan kunto: Varsinais-Suomen ELY-keskus, siltainsinööri Jari Nikki, p. 0295 022 816
- Automaattivalvonta ja ajoneuvopainojen mittaus: Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang, p. 0295 022 797
- Erikoiskuljetusten massat: Väylävirasto, siltojen kantavuusasiantuntija, Heini Raunio, p. 0295 34 3108
- Uuden sillan rakentaminen: Väylävirasto, projektipäällikkö Janne Wikström, p. 0295 34 3600
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
En knapp minskning av den totala arbetslösheten i Egentliga Finland i mars24.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Arbetslösheten i Egentliga Finland sjönk med bara ett par hundra personer i mars, vilket är mindre än normalt i mars. Största delen av antalet var bundet till att permitteringarna upphörde. Efterfrågan på arbetskraft har varit rätt så svag jämfört med året innan.
Varsinais-Suomen kokonaistyöttömyys putosi maaliskuussa niukasti24.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen työttömyys putosi maaliskuun aikana vaivaisella parilla sadalla hengellä eli keskimäärin vähemmän kuin normaalisti maaliskuussa tapahtuu. Määrästä suurin osa oli sidoksissa lomautusten päättymiseen. Työvoiman kysyntä on jatkunut heikohkona verrattuna viime vuoteen.
Päällystystyöt alkavat Satakunnassa19.4.2024 09:30:07 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt alkavat myös Satakunnan alueella. Viikolla 17 päällystystöitä tehdään sekä Porin että Huittisten seudulla valtateillä 11 ja 23 sekä kantatiellä 41.
Valtatie 9 saa uutta päällystettä18.4.2024 12:10:12 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt ovat käynnistyneet. Viikolla 16 töitä on tehty Turun kehätiellä ja päällystystyöt jatkuvat vk:lla 17, jolloin päällystysvuorossa on valtatie 9. Töitä tehdään yhtäaikaisesti kumpaankin ajosuuntaan.
Päällystystyöt käynnistyvät Varsinais-Suomessa11.4.2024 13:07:08 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt käynnistyvät viikolla 16. Työt alkavat tiistaina 16.4. Turun kehätiellä (Kt 40) välillä Kuninkoja − Ravattula. Töitä tehdään yhtäaikaisesti kumpaankin ajosuuntaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme