Varsinais-Suomen ELY-keskus

Kirjalansalmen sillan päihin automaattivalvontakamerat hillitsemään ylinopeuksia

Jaa

Kirjalansalmen sillalle on asetettu 50 km/h nopeusrajoitus nykyisen sillan kunnon turvaamiseksi siihen saakka, kunnes uusi silta on rakennettu. Ajonopeuksia on seurattu sillalla olevien nopeusnäyttötaulujen avulla. Nopeusnäyttötaulujen tietojen perusteella sillalla ajetaan jonkin verran ylinopeutta, ja suurin huoli kohdistuu raskaiden ajoneuvojen ylinopeuksiin. Sillan päihin on nyt asennettu automaattivalvontakamerat hillitsemään ajonopeuksia. Lisäksi Kårlaxin alikulkukäytävään asennetaan raskaiden ajoneuvojen painoja mittaava laitteisto. Sen avulla seurataan raskaiden ajoneuvojen todellisia painoja. Ajonopeudella ja raskaiden ajoneuvojen massoilla ja etäisyyksillä on huomattava merkitys sillan rasitukselle.

Kirjalansalmen sillalle on asetettu 50 km/h nopeusrajoitus nykyisen sillan kunnon ja liikennöinnin turvaamiseksi siihen saakka, kunnes uusi silta on rakennettu. Lisäksi sillalle on asetettu raskaan liikenteen 60 m etäisyys toisista ajoneuvoista ja erikoiskuljetusten massoja on rajoitettu. Ajonopeudella ja raskaiden ajoneuvojen massoilla ja etäisyyksillä on huomattava merkitys sillan rasitukselle. Ajonopeuksia on seurattu sillalla olevien nopeusnäyttötaulujen avulla. Nopeusnäyttötaulujen perusteella n. 85 % autoilijoista on noudattanut sillalla olevaa 50 km/h nopeusrajoitusta. Huomattavan moni ajaa kuitenkin sillalla ylinopeutta. Suurin huoli kohdistuu raskaiden ajoneuvojen ylinopeuksiin, sillä ne muodostavat suurimman rasituskuorman sillalle. Sillan päihin on nyt asennettu automaattivalvontakamerat, joiden avulla pyritään hillitsemään ylinopeuksia. Kamerat otetaan käyttöön lähiaikoina.

Raskaat ajoneuvot aiheuttavat suurimmat liikkeet sillan kannelle ja riipputangoille. Yksittäisen raskaan kuljetuksen (76 t) merkitys sillan liikkeille ja rasitukselle on suuri. Siksi erikoiskuljetusten massoja on jouduttu rajoittamaan. Lisäksi raskaiden ajoneuvojen todellisia painoja tullaan seuraamaan Kårlaxin alikulun kohdalle asennettavan mittauslaitteiston avulla. Kårlaxin alikulkukäytävä sijaitsee runsas 2 km Kirjalansalmen sillalta Paraisten keskustan suuntaan. Käytännössä kaikki sillan ylittävät raskaat ajoneuvot ylittävät myös alikulkukäytävän. Näin saadaan kattava otos Kirjalansalmen sillan ylittävien ajoneuvojen todellisista ajoneuvopainoista. Mikäli mittaus osoittaa toistuvasti raskaiden ajoneuvojen ylipainoa, ELY-keskus voi pyytää paikalle poliisin valvontaa raskaiden ajoneuvojen painojen tarkastamiseksi. Raskaiden ajoneuvojen massatietoa voidaan hyödyntää myös uuden sillan suunnittelussa.

Erikoiskuljetusten massoja on rajoitettu sillan kunnon turvaamiseksi ja kaikkien erikoiskuljetusten osalta luvan edellytyksiä tarkastellaan tapauskohtaisesti. Yksittäisen kuljetuksen massojen ja mittojen arvioinnin lisäksi Kirjalansalmen sillan erikoiskuljetusten lupatarkastelussa kuljetuksen tietoja verrataan aikaisempien kuljetusten aiheuttamiin rasituksiin ja sillan liikkeisiin, mitä tietoja on saatu sillan monitoroinnista. Tapauskohtainen arviointi vie aikaa, joten erikoiskuljetuslupahakemus kannattaa jättää Pirkanmaan ELY-keskuksen lupapalveluihin hyvissä ajoin. Lisäksi kaikista Kirjalansalmen sillan erikoiskuljetuksista edellytetään lupahakemuksessa tietoa erikoiskuljetuksen tarkasta ajankohdasta.

ELY-keskus muistuttaa, että sillalle asetettujen rajoitusten noudattaminen on äärimmäisen tärkeää sillan kunnon turvaamiseksi ja liikennöinnin varmistamiseksi siihen saakka, että uusi silta on rakennettu. Uuden sillan valmistumiseen menee vielä useampi vuosi.

Lisätietoa

- Kirjalansalmen sillan kunto: Varsinais-Suomen ELY-keskus, siltainsinööri Jari Nikki, p. 0295 022 816

- Automaattivalvonta ja ajoneuvopainojen mittaus: Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang, p. 0295 022 797

- Erikoiskuljetusten massat: Väylävirasto, siltojen kantavuusasiantuntija, Heini Raunio, p. 0295 34 3108

- Uuden sillan rakentaminen: Väylävirasto, projektipäällikkö Janne Wikström, p. 0295 34 3600

Avainsanat

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku

0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Mer än dubbelt så många nya lediga jobb i december jämfört med året innan25.1.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Vid Egentliga Finlands arbets och näringsbyrå fanns i slutet av december 22 400 arbetslösa arbetssökande. I december brukar antalet arbetslösa vanligen öka rejält jämfört med november och denna gång ökade det med 2 000 personer. Jämfört med året innan har antalet arbetslösa minskat med 8 400 personer (27 %), dvs. snabbare än i hela landet generellt (23 %). I Egentliga Finland minskade antalet permitterade med 6 600 (74 %) personer jämfört med året innan. I slutet av december var andelen arbetslösa arbetssökande av arbetskraften i Egentliga Finland 9,8 %, vilket är 3,7 procenten heter mindre än året innan. Därmed var andelen arbetslösa av arbetskraften mindre än i hela landet (10,5 %). I december var antalet arbetslösa betydligt mindre än året innan i alla ekonomiska regioner i Egentliga Finland. Jämfört med året innan fanns den största skillnaden i Saloregionen (29 %) och den minsta skillnaden i Nystadsregionen (23 %). Den högsta arbetslöshetsgraden fanns i Åbo ekonomiska region (10,3

Uusia työpaikkoja auki joulukuussa yli tuplaten viime vuoteen verrattuna25.1.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Varsinais-Suomen työ- ja elinkeinotoimistossa oli joulukuun lopussa 22 400 työtöntä työnhakijaa. Joulukuun aikana työttömien määrä nousee yleensä reippaasti marraskuuhun verrattuna ja tällä kertaa määrä nousi 2 000 hengellä. Vuotta aiemmasta työttömien määrä on vähentynyt 8 400 henkilöllä (27 %) eli vauhdikkaammin kuin koko maassa yleisesti (23%). Varsinais-Suomessa lomautettujen määrä aleni 6 600 (74%) henkilöllä verrattuna vuodentakaiseen. Työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli joulukuun lopussa Varsinais-Suomessa 9,8 % eli 3,7 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aiemmin. Näin työttömien osuus työvoimasta oli pienempi kuin koko maassa (10,5 %). Joulukuussa työttömiä oli rajusti vähemmän kuin vuotta aiemmin kaikissa Varsinais-Suomen seutukunnissa. Suurin ero vuotta aiempaan oli Salon seutukunnassa (29%) ja pienin Vakka-Suomessa (23%). Työttömyysaste oli korkein Turun seudulla (10,3 %) sekä Turun kaupungissa (13,2 %). Pienin työttömyysaste oli Turunmaan saaristossa (6,9 %)

Utkasten till vägplanen för Kustö bro presenteras virtuellt för allmänheten på Teams 20.1.202217.1.2022 13:56:14 EET | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland och S:t Karins stad utarbetar en vägplan för förnyandet av Kustö bro på Skärgårdsvägen (landsväg 180) i Kustö sund. Utarbetandet av vägplanen inleddes i slutet av 2021 och utkasten till vägplanen presenteras vid ett virtuellt publikevenemang på Teams torsdag 20.1.2022 kl. 18.00–19.30. Man kan bekanta sig med planutkasten på förhand i kartresponssystemet.

Kuusistonsalmen sillan tiesuunnitelmaluonnoksia esitellään yleisölle virtuaalisesti Teamsilla 20.1.202217.1.2022 13:55:25 EET | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Kaarinan kaupunki laativat tiesuunnitelmaa Saaristotiellä (mt 180) Kuusistosalmessa sijaitsevan Kuusistonsillan uusimiseksi. Tiesuunnitelman laatiminen on käynnistetty loppuvuodesta 2021 ja tiesuunnitelmaluonnoksia esitellään virtuaalisessa yleisötilaisuudessa Teamsilla torstaina 20.1.2022 klo 18.00–19.30. Suunnitelmaluonnoksiin pääsee tutustumaan ennakkoon karttapalautejärjestelmässä.

Elbussar till regionlinjen Pargas-Åbo17.1.2022 13:40:00 EET | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har konkurrensutsatt busstrafiken på linjerna Pargas–Åbo 801–802 och Houtskär–Korpo–Nagu–Pargas-Åbo 901–904. Linjerna 801–802 mellan Pargas och Åbo kommer att få elbussar före utgången av 2023. Det är fråga om NTM-centralernas första regionala upphandling av kollektivtrafik där man förutsatt eldrivna fordon. Med hjälp av elfordonen strävar man efter att minska trafikutsläppen. I och med konkurrensutsättningen kommer bussarna också att få informationsskärmar och det blir möjligt att köpa en enkelbiljett med bankkort. Den nya avtalsperioden enligt anbudsförfarandet inleds den 1.6.2022.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme